Inspektori utvrdili da je "Lafarž" zagađivao vazduh, naložene posebne mere, moguće i podnošenje prijave

Pokrajinski sekretarijat za zaštitu životne sredine naložio je posebne mere za otklanjanje nepravilnosti u radu beočinskoj cementari "Lafarž" (Lafarge BFC), a moguće je i podnošenje prijave protiv kompanije jer je više puta u prethodne dve godine zagađivala vazduh.
Kako je 021 već pisao, cementara je nedozvoljene količine zagađujućih materija ispuštala u vazduh tokom 2018. i 2019. godine. Iz rotacione peći cementare u vazduh su ispuštani hlorovodonik, uglenjik, fluorovodonik, amonijak, azotni oksidi i sumpordioksid.
 
Tokom 2018. godine, kompanija je kao gorivo koristila više od 50.000 tona petrol koksa, više od 10.000 tona otpadnih guma, otpadno ulje i komunalno-industrijski otpad.
 
Srednja polučasovna vrednost hlorovodonika je u 2019. godini čak 62 puta prelazila 200 odsto propisane granične vrednosti, dok je vrednost praškastih materija ukupno 847 puta bila iznad dozvoljene granice za 200 odsto. Ovo su pokazali nalazi inspekcije koja još uvek nije bila završena, a kompletiran izveštaj o inspekcijskom nadzoru 021 nije dobio. Ostale nepravilnosti koje su otkrivene pročitajte u našoj priči OVDE
 
Kako za RTS kaže podsekretarka Pokrajinskog sekretarijata za zaštitu životne sredine Brankica Tabak, "Lafaržu" su propisane posebne mere.
 
"Zabranjuje im se prijem otpada koji nije adekvatno proveren, odnosno koji nema kontrolu i izveštaj o tim svojim analizama otpada, a sa druge strane neophodno je da primene tehničko-tehnološke mere, a to zapravo znači investiranje u otklanjanje dosadašnjih nepravilnosti u radu", navodi Tabak.
 
Građani Beočina prethodno su se žalili da je vazduh ujutru u magli i da se "teško diše", a od opštine su dobijali objašnjenja da je u pitanju "samo najobičnija vodena para". Kako su za 021 prethodno rekli u Udruženju "Spasimo Beočin", oni su godinama upozoravali javnost na "ekološku katastrofu". Naveli su i da su neke od materija koje se ispuštaju u vazduh "kancerogene i da se talože u svim živim bićima".
 
S druge strane, "Lafarž" i dalje tvrdi da posluje u skladu sa zakonom. Kako kažu za 021 u ovoj kompaniji, oni trenutno nemaju informacije o prijavi koja je najavljena protiv njih, ali su počeli da postupaju po preporukama koje im je inspektorat naložio.
 
Što se tiče goriva koja se koriste, tvrde da to rade u skladu sa dozvolom koju imaju.
 
"Alternativna goriva koristimo u skladu sa dozvolama koje imamo, što je značajno ispod odobrenih količina, obzirom da nisu dostupna na tržištu. Za svaku pojedinačnu vrstu alternativnog goriva rađena je Studija uticaja na životnu sredinu, a nakon po zakonu sprovedenog postupka javnog uvida, na svaku od tih Studija je nadležni organ dao saglasnost. Alternativna goriva se koriste u svim razvijenim zemljama, jer se njihovim korišćenjem smanjenju emisije CO2, doprinosi se očuvanju prirodnih resursa i vrši posao koristan za društvo, obzirom da taj otpad u suprotnom završava na deponijama, ili u životnoj sredini, gde se zbog nepotpunog sagorevanja drastično povećavaju emisije štetnih gasova i materija", navode u odgovoru na pitanja 021.
 
Govoreći o "pritiscima" o kojima su pisali u prethodnom odgovoru za 021 (opširnije OVDE), u Lafaržu kažu da nisu zadovoljni "kako se ova tema tretira poslednjih nedelja u pojedinim medijima, imajući u vidu i plasiranje fotografija i video materijala koji ne predstavljaju tu fabriku", te navode da smatraju da se u javnosti tendeciozno kreira pogrešno mišljenje o radu njihove kompanije.
 
Direktor "Lafarža" Dimitrije Knjeginjić rekao je za RTS da se odstupanja dešavaju povremeno i da ih je nemoguće izbeći u bilo kojoj industriji.
 
Udruženje "Spasimo Beočin" ovu izjavu ocenjuje kao "u najboljem slučaju neozbiljnu".
 
"Merenje emisije u svakom trentku mora biti ispod graničnih vrednosti, jer bi u suprotnom bilo moguće npr. da u jednom trenutku zagađenje bude enormno sa smrtnim ishodima, a da sledećih nekoliko nedelja pogon ne radi i da u proseku zagađenje bude u okviru graničnih vrednosti. Zato je zakonodavac izričit da zagađenje u svakom trenutku mora biti u okviru zadatih granica", saopštili su iz Udruženja.
 
Oni od nadležnih zahtevaju da suspenduju integrisane dozvole, i cementari potpuno zabrane korišćenje alernativnih goriva i da u proizvodnji koristi prirodan gas.
  • Bora

    09.03.2020 19:50
    Za dragog Zemljanina
    Ovo je moj poslednji komentar i replika na tvoj...obećavam. Hidratisani kreč koji se spominje u IPPC dozvoli se koristi za smanjenje emisija sumpornih oksida a ne kao dodatak cementu. Ta linija je instalirana prošle godine i u upotrebi je. U izveštaju inspektora su navedena polusatna prekoračenja dok su godišnji proseci 50% manji od graničnih vrednosti! Razlog polusatnih prekoračenja je testiranje nove linije gde je to prosto ne moguće izbeći u ovoj i bilo kojoj drugoj industriji.
    Meni je jedina namera bila ovde da iznesem činjenice iz prve ruke jer sam zaposlen u Lafaržu.

    Pozdrav
  • Zemljanin

    09.03.2020 05:31
    Tačka na i
    Boro,
    pročitaj malo inegrisanu dozvolu Lafarge gde lepo piše da se planira upotreba hidratisanog kreča za tretiranje gasova, taj kreč o kom pričaš se koristi kao dodatak cementu. Ne znam kako možeš nešto da tvrdiš bez osnova
    Game overrr
  • Zemljanin

    08.03.2020 21:16
    Za upornog Boru
    Ajde malo ti pročtaj opet prethodne članke i vidi da su inspekcije ustanovile veće imisije sumpornih oksida i ostalih jedinjenja, ne CO2. Ako će ti biti lakše, priznajem da si u pravu. Game over.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti