Iako Gradsko pravobranilaštvo i dalje potražuje 792,3 miliona dinara (isplaćenih 462,9 miliona i zatezne kamate u iznosu od 329,4 miliona), Borovičino preduzeće odavno je u stečaju i s obzirom na ogromna dugovanja mala je verovatnoća da se bilo šta u budućnosti naplati. Kako saznaje 021, iz stečajne mase zapravo se već dobrim delom naplatilo drugo preduzeće i to "DMB Shipping", direktno povezano sa samim Dušanom Borovicom.
Prethodno je Grad imao priliku da se naplati tokom pet meseci 2018. godine, u periodu od jula do novembra, pa čak i zaradi na kamatama, i to u trenutku kada je pred sobom imao pravosnažnu presudu, ali je neko zakazao u čitavoj stvari. Samim tim se otvara i pitanje u kojoj meri bi se vodio postupak protiv okrivljenih službenika Zavoda za izgradnju grada, kasnije dvoje osuđenih na zatvorske kazne, da je došlo do obeštećenja Grada.
Upravo se iz zapisa sa suđenja može saznati da je Novi Sad imao dobru šansu da povrati novac svojih građana, ali da je svoju najbolju priliku propustio. Pitanje bez odgovora i nakon dve godine je - zašto tu priliku nije iskoristio?
Geneza propuštene šanse
Iako vozila već odavno prolaze Bulevarom Evrope, priča o ovoj saobraćajnici još uvek nije gotova. Još 2011. godine objavljena je vest da će firma Dušana Borovice raditi na izgradnji bulevara koji prolazi kroz grad. Za to je dobio najveći deo novca, više od 462,9 miliona dinara, ali posao nije uradio.
Podsetimo, kada se već videlo da je neko zaradio na poslu koji nije uradio, Zavod za izgradnju grada pokrenuo je sudski postupak pred Privrednim sudom protiv "Borovica transporta". Isti sud je 2013. godine doneo odluku kojom se određuje privremena mera, čime se Borovici zabranjuje da do okončanja postupka raspolaže određenim nepokretnostima, odnosno parcelom, stanovima i poslovnim prostorom u Rumi, pri čemu je upisano privremeno založno pravo u korist tužioca, odnosno Grada Novog Sada.
Ipak, i sedam godina kasnije, uvidom u katastar nepokretnosti, kao imalac prava na ovim objektima i dalje se vodi "Borovica transport", iako postoji upis zabeležbe stečajnog postupka.
U međuvremenu, na Specijalnom sudu vodi se postupak protiv četvorke iz ZIG-a iz tog perioda. Oni su optuženi da su svojim (ne)činjenjem službene dužnosti omogućili protivpravnu imovinsku korist "Borovica transportu" Dušana Borovice, koji ovim postupkom nije obuhvaćen. Posebno odeljenje Višeg suda u Beogradu za borbu protiv korupcije odbilo je u septembru ove godine optužnicu protiv direktora Zavoda za izgradnju grada u vreme izbijanja afere sa Borovicom, Borislava Novakovića. Oslobođena je i Novakovićeva pomoćnica Mirjana Dejanović, dok su službenici u ZIG-u u vreme zaključivanja štetnog ugovora Zoran Bojović i Dragana Živković osuđeni na kazne zatvora u trajanju od tri, odnosno dve godine.
Kroz transkripte sa pretresa u ovom postupku saznaje se da je Pravobranilaštvo Novog Sada, koje je u međuvremenu preuzelo spor ZIG-a protiv "Borovica Transporta", imalo priliku da svoja potraživanja naplati 2018. godine, ali da to nije učinilo.
Naime, Privredni apelacioni sud doneo je u aprilu 2018. drugostepenu presudu u koristi ZIG-a, kojom se potvrdilo da "Borovica transport" mora Novom Sadu da vrati 462,9 miliona dinara sa zakonskom zateznom kamatom koja se obračunava od 30. avgusta 2013. godine. Ova presuda postala je izvršna 27. juna 2018. godine, kada je bio pravi momenat da gradsko Pravobranilaštvo zatraži iskazivanje pravnosnažnosti i izvršnosti presude, čime bi im bila otvorena vrata da uzmu ono što pripada gradu. To se ipak nije dogodilo.
Formalnost i stečaj
Kako se može pročitati iz transkripta sa glavnog pretresa održanog u junu, zamenica pravobranioca Milena Ždralić, navodi kako je Pravobranilaštvo 29. maja 2018. godine zatražilo iskazivanje pravnosnažnosti i izvršnosti presude. Njihov potez došao je gotovo mesec dana pre nego što je presuda uopšte postala izvršna (27. jun).
Pravobranilaštvo je očekivalo da im se rešenje pravnosnažnosti i izvršnosti dostavi, ali kako to nije učinjeno, navodi zamenica pravobranioca, ponovo su 20. jula zatražili ono što su pokušali u maju.
Sam ovaj postupak je praktično pitanje formalnosti i može se veoma brzo obaviti. Da je tako pokazuje i to što je advokat tuženog Borovice upravo na dan izvršnosti, 27. juna, podneo zahtev za izdavanje klauzule o izvršnosti i dobio je istog dana. Imajući u vidu sumu novca o kojoj se radi, tako je moralo da reaguje i Pravobranilaštvo, ali nije.
Postupak Grada protiv Borovice postaje pravnosnažno i izvršno okončan tek 30. novembra 2018. godine. Međutim, presuda do dana današnjeg ostaje neizvršena, odnosno Grad još uvek iz firme Dušana Borovice nije povratio svoj novac pa se s pravom postavlja pitanje da li bi se Grad obeštetio da je izvršenje pokušano odmah nakon 27. juna.
Jer u tom procepu od nekoliko meseci situacija u preduzeću "Borovica transport" se promenila - firma je otišla u stečaj. Čekanje je, u ovom slučaju, koštalo grad dobre prilike da naplati ono što mu pripada. U međuvremenu, iz stečajne mase "Borovica transporta", deo imovine izvuklo je drugo preduzeće - "DMB Shipping", koje je takođe povezano sa Dušanom Borovicom. Da postoji povezanost između Borovice i "DMB Shipping" dokazalo se i u avgustu ove godine, kada su, posle godina propadanja uz kej, ledolomci "Čakor" i "Vučevo", u vlasništvu Borivičine firme "Dunav grupe agregati", odvučeni u Stare Banovce. Tada je upravo "DMB Shipping" propale ledolomce odvukao iz Novog Sada.
O svemu je na suđenju govorio Zoran Bojović, jedan od osuđenih u postupku protiv četvorke iz ZIG-a. Kako se vidi u javno dostupnom zapisniku sa pretresa održanog početkom septembra, on kritikuje zamenicu pravobranioca. Prema njemu, Pravobranilaštvo je najpre preuranjeno tražilo izvršnost, dok drugi put nisu ni tražili iskazivanje izvršnosti. To su zatražili tek po otvaranju stečajnog postupka u "Borovica transportu".
"Moram da se osvrnem na tvrdnju zamenice pravobranioca Milene Ždralić da su morali da čekaju, citiram 'donošenje posebnog rešenja o iskazivanju pravnosnažnosti i izvršnosti, kojim se iskazuje ta izvršnost'. To je vrhunac nebrige za javni interes, licemerja, nevršenja službenog ovlašćenja... Pravobranilaštvo je preuranjeno tražilo da se iskaže pravnosnažnost i izvršnost, jer je presuda postala izvršna tek 27. juna. Zamenica pravobranioca kaže da su zahtev ponovili 20. jula 2018. godine, ja imam kopiju podneska Pravobranilaštva i jasno se može uočiti da nije podnet nikakav zahtev. U njemu se samo konstatuje da nisu primili rešenje suda. Čak i da su 20. jula pisali taj podnesak, otišli u sud, dobili iskazanu pravnosnažnost i izvršnost, imala bi tri i po meseca da izvrše presudu za otvaranje stečaja", naveo je Bojović u svom izlaganju.
U Pravobranilaštvu Novog Sada na pitanja 021.rs, posle nekoliko nedelja nereagovanja, odgovaraju uopšteno. U svojim odgovorima ne obrazlažu zbog čega se nije reagovalo na vreme, nego samo konstatuje ono što je već poznato. Objašnjavaju kako je tekao postupak i da je prijavljeno potraživanje grada po otvaranju stečaja u visini od 792,3 miliona dinara.
"Što se tiče naplate potraživanja isto je prijavljeno u stečajnu masu, priznato u celosti i na isplatu ovog potraživanja primenjuju se odredbe Zakona o stečaju", navodi se u odgovoru Pravobranilaštva.
Neodgovoreno ostaje zbog čega se nije reagovalo na vreme, preciznije koji je bio razlog nezainteresovanosti, ali i kolika je verovatnoća da će grad išta izvući iz ovog preduzeća. Poreski dug "Borovica transporta" veći je od 199 miliona dinara, a vrednost 206 sudskih sporova u kojima je ovo preduzeća tuženo prevazilazi 24 milijarde dinara.
Ko je najbolje prošao?
Iako mu je preduzeću u blokadi, Borovica je i u ovoj priči ispao neka vrsta pobednika. Kako saznaje 021.rs, poslovanje je nastavio kroz povezana preduzeća, sa ljudima koji su mu bliski.
U tome ga ne sprečava ni sama Republika Srbija, koja mu daje u zakup vodna zemljišta na Dunavu radi iskopavanja. Ovom temom će se 021.rs posebno baviti.
Komentari 43
Zoran Ristic
Zizu
POKSPO
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar