Kineska kompanija koja će graditi novi most u Novom Sadu devastirala kilometre Tare
Kompanija China Road and Bridge Corporation gradiće novi most u Novom Sadu, ali je u Crnoj Gori došla u žižu javnosti zbog devastacije korita reke Tare.
Foto: 021.rs (Screenshot/Grad Novi Sad)
Crnogorski ekolozi tvrde da je reka Tara kod Mateševa, na severu Crne Gore, gde je u toku gradnja deonice auto-puta, devastirana u dužini većoj od šest kilometara. Kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC) na ovom području izvodi radove na prvoj deonici auto-puta dugačkog 42 kilometra, koji će povezati Bar i Boljare, na granici sa Srbijom.
Dok ekolozi tvrde da se šteta nastala u koritu Tare meri u kilometrima, CRBC-u je naloženo da sanira tek pola kilometra, piše Radio Slobodna Evropa.
Ova kompanija gradiće novi most u Novom Sadu, u produžetku Bulevara Evrope. I pre početka izgradnje, pa i pre nego što je javnosti predstavljen bilo kakav izgled budućeg mosta, novosadske arhitetke su upozorile da se od stanovnika duž Bulevara Evrope traži "prevelika žrtva" kako bi most bio izgrađen.
I dok CRBC u Novom Sadu predstavlja idejna rešenja za most, u Crnoj Gori ih očekuju sporovi zbog načina na koji su izveli radove. Kako je za RSE objasnila generalna direktorka Direktorata za zaštitu prirode Tara Brajović, zakonska obaveza kineske kompanije je da sanira štetu koja je nastala prilikom izgradnje saobraćajnice.
Iako je Direktorat naložio sanaciju 500 metara korita, aktivistima to deluje kao "loša šala". Čak i u vladajućem Građanskom pokretu URA smatraju da je sanacija od 500 metara nedovoljna, dok u Ministarstvu ekologije očekuju da CRBC sanira sve tačke devastacije na Tari.
Kompanija je, međutim, predložila analizu stanja biodiverziteta i poribljavanja Tare nakon završetka radova. Na lokacijama iskopavanja očekuju prirodno izravnavanje dna, dok u "Predlogu za sanaciju" navode da kvalitet zemljišta nije poremećen, te da nema potrebe za sanacijom.
Zbog radova svoju zabrinutost je još 2019. godine izrazio i UNESCO, a reagovala je i Evropska komisija, tražeći od crnogorske vlasti da reaguje na moguće negativne uticaja građevinskiih radova na životnu sredinu.
Protiv kineskih izvođača optužnicu je u martu ove godine podiglo Osnovno državno tužilaštvo u Kolašinu, a terete ih za građenje bez dokumentacije, ali i bez prethodno utvrđenih mera zaštite životne sredine.
Novosadski dogovor
U Crnoj Gori sve više do izražaja dolaze negativne strane dogovora sa kineskom kompanijom. Crnogorska vlast našla se u problemu i kada je u pitanju otplata kredita koji je uzet od kineske Eksim banke.
Srbija sa kineskom kompanijom sarađuje na izgradnji Fruškogorskog koridora, a Novi Sad na izgradnji novog mosta, koji se u planovima razvoja grada pominje više od pola veka. U međuvremenu se najavljuju i novi projekti koji bi mogli da se realizuju u partnerstvu sa ovom kompanijom.
U martu ove godine gradonačelnik Miloš Vučević prisustvovao je sastanku sa predstavnicima CRBC-a, kada je najavljeno da izgradnja mosta počinje krajem godine. Prethodno procenjena vrednost radova je 130 miliona evra, a nova poveznica bačke i sremske strane grada proglašena je projektom od nacionalnog značaja. To daje mogućnost direktnog pregovaranja sa investitorima i izvođačima, bez procedure javne nabavke.
Iako je javnost upoznata sa tim kada bi mogli da počnu radovi i kako bi most mogao da izgleda, još uvek nije usvojen urbanistički plan kojim se određuje gradnja nove saobraćajnice.
Prema Nacrtu urbanističkog plana, most će imati minimalno dve saobraćajne trake po smeru, minimalno dve dvosmerne biciklističke staze, te minimalno dva trotoara za dvosmerno kretanje pešaka.
Deo planiranog mosta sa bačke strane prelazi iznad nasipa prve odbrambene linije od poplava, što je bio uzrok mnogih pitanja, ali i žalbi građana i aktivista tokom poslednjih godina od kad se priča o mostu pokrenula u javnosti. U planu se navodi da se postojeća odbrambena linija zadržava, uz mogućnost nadogradnje.
Niz primedbi na Nacrt urbanističkog plan podnelo je Društvo arhitekata Novog Sada. Jedna od njih se odnosi na planirani vijadukt, za koji smatraju da je "potpuno neopravdan" i da će umanjiti kvalitet života "već sada gusto naseljenog Bulevara Evrope".
Među nekoliko primedbi DaNS-a nalazi se i zahtev da se kroz Plan uspostavi obaveza raspisivanja javnog arhitektonskog konkursa za novi most. Sudeći po poslednjim novostima u vezi sa ovim projektom, odnosno predstavljanjem idejnih rešenja, arhitektonski konkurs neće biti sproveden.
Zbog Kineza se oglasila i novosadska opozicija
Povodom odluke da se novi most preko Dunava gradi u saradnji sa kineskom kompanijom oglasio se i deo novosadske opozicije, izražavajući zabrinutost zbog odabira partnera za tako važan posao.
Novosadski odbor Dosta je bilo ukazao je na opasnost toga da u ovaj posao ne bude uključena nijedna domaća firma, navodeći da se CRBC dovodio u vezu sa korupcijom i ugrožavanjem životne sredine. Kako su dodali, "Svetska banka finansijski ne podržava nijedan projekat u kom je, na bilo koji način, uključena navedena kompanija".
Zbog najave saradnje sa CRBC reagovala je i Narodna stranka u Novom Sadu. Oni su se osvrnuli na netransparentnu proceduru, navodeći da je "izbegnut međunarodni konkurs u svim fazama, od projektovanja do izgradnje mosta". Oni su projekat kritikovali i zbog ekološkog aspekta, tvrdeći kako gradnja mosta "neposredno utiče na očuvanje biološke raznovrsnosti Ribarskog ostrva, Kameničke ade i Šodroša".
Gradonačelnik Vučević se na kritike kratko osvrnuo rekavši da se "ne treba obazirati na zle jezike i one koji sputavaju razvoj države govorancijama iz udobnih fotelja".
Kineski poslovi deo šire kineske slike
CRBC je jedna od najvećih svetskih kompanija u oblasti inženjerstva i građevine, a fokusira se na izgradnju auto-puteva, železnica, mosta, luka i tunela. Lider je kada je u pitanju izgradnja u Africi, a često ulazi u javno-privatna partnerstva, te se neretko nalazi i u ulozi koncesionara.
Među mostovima koje je ova kompanija gradila ili gradi u Hrvatskoj, Kini, Vijetnamu, Mjanmaru, Kuvajtu, Gabonu, nalazi se i onaj u Beogradu, koji je poneo ime naučnika Mihajla Pupina. Osim toga, ova kompanija je poznata i po izgradnji najdužeg mosta na svetu - Velikog mosta Danjang-Kunšan.
Kompanija je gradila tunele u Tadžikistanu, Kini, Bangladešu, puteve u Kongu, Etiopiji, Kambodži, Ekvadoru, Ruandi, Angoli, Madagaskaru, Senegalu, železnice, luke, aerodrome...
Međutim, poslovanje ove kompanije može se sagledavati u širem kontekstu, koji se tiče uspostavljanja kineske dominacije nad svetskom trgovinom i razmenom dobara. Na primer, kineske kompanije su angažovane su na infrastrukturnim projektima koji se prostoru na tri kontinenta i povezuju gotovo 60 odsto svetske populacije. Naravno, svi projekti i putevi vode ka Kini, što je poznato kao Belt Road Initiative, odnosno inicijativa "Pojas i put".
Rizik ulaska u posao sa kineskim kompanijama i zaduživanja kod Kineza jeste i nemogućnost vraćanja novca, što je upravo problem sa Crnom Gorom, koja sada traži pomoć EU kako bi otplatila kredit.
Sličan scenario dogodio se Šri Lanki, kojoj je Kina pozajmila 1,5 milijardi dolara kako bi se izgradila nova luka, koja bi bila jedna od ključnih stanica "Novog puta svile". Kako nije bila u mogućnosti da vrati pozajmljeni novac, Šri Lanka je odlučila da Kinezima ustupi novoizgrađenu luku i 15.000 hektara zemljišta oko nje na čak 99 godina.
Na taj način Kina ostvaruje svoje strateške planove kada je u pitanju kontrola puteva trgovine. Povezujući se sa lokalnim ekonomija i gradeći infrastrukturne projekte koje siromašne države ne mogu da isprate, Kina utvrđuje svoju poziciju svetske sile.
Na panelu o ovoj kineskoj inicijativi, koja se održala u Beogradu pre manje od dve godine, istraživač "Novog puta svile" Džejkob Mardel rekao je dolazak kineskih investitora za Srbiju može da ima dobre strane, zbog investicija u infrastrukturu, ali i loše posledice, s obzirom na to da se ne poštuje evropska regulativa u realizaciji projekata, a politički uticaj raste.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Socijaldemokratska stranka: Vesić prećutao ključne podatke o nesreći u Novom Sadu
04.11.2024.•
5
Socijaldemokratska stranka ocenila je da je ministar građevinarstva Goran Vesić prilikom najave ostavke prećutao ključne informacije o tragediji na novosadskoj železničkoj stanici.
Novosadska opozicija: Pozdravljamo ostavku Vesića, na redu su Vučević i Đurić
04.11.2024.•
15
Novosadska opozicija koju čine opozicione odborničke grupe u Skupštini grada pozdravlja ostavku pod prinudom ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića.
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
105
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
19
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
4
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
0
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
6
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
14
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
23
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
9
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
24
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
26
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
84
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Komentari 19
Vlada
Koliko ja vidim Most Slobode se nalazi efektivno uz dve zgrade, a ne uz pola bulevara. A razlika u situacijama će biti očigledna kad blokiramo izgradnju ovog.
Čika
E sad, da li su svi ti izvođači nepopravljivo pokvareni, bez obzira sa koje strane sveta dolaze ili je možda problem u našem dvorištu? Možda ne smemo, nećemo ili NE ZNAMO da zaključimo ugovore koji bi nas zaštitili od nesavesnih ili bahatih izvođača radova?
××
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar