Od "besplatnih minuta" ne ostane ni pola

Sva tri operatera u mobilnoj telefoniji reklamiraju besplatne minute u okviru svojih post paid paketa, ali građani zbog zaokruživanja prilikom obračuna poziva realno ne mogu da iskoriste ni polovinu naznačenih minuta.
Sva tri operatera u mobilnoj telefoniji reklamiraju besplatne minute u okviru svojih post paid paketa, ali građani zbog zaokruživanja prilikom obračuna poziva realno ne mogu da iskoriste ni polovinu naznačenih minuta.

Velike telekomunikacione kompanije se na sva usta hvale kako će onaj ko se odluči za njihov paket imati toliko i toliko besplatnih minuta, a vi baš pomislite kako je to prava stvar za vas jer vaši pozivi obično ne traju duže od petnaestak sekundi, informišite se bolje. Razgovori u mobilnoj telefoniji se zaokružuju na pune minute, tako da se, na primer, tri poziva koja su trajala ukupno 30 sekundi na računu obračunavaju kao tri puna minuta.

Naš slušalac Bojan kaže da korisnici samo teoretski mogu da iskoriste sve minute koje plaćaju. "Jedini način da ja stvarno potrošim svojih "besplatnih" 200 minuta je da prvog u mesecu uzmem telefon, nazovem jedan broj i pričam dvesta minuta. Ukoliko telefon normalno koristim, realno vreme koja ja provedem na vezi je manje od pola tih čuvenih besplatnih minuta", rezigniran je ovaj Novosađanin.

Ranije nije bilo zaokruživanja

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Goran Papović kaže za Radio 021 da se telefoniranje ranije obračunavalo bez zaokruživanja na pune minute. Prema njegovim rečima, u međuvremenu je neko iz državnog vrha operaterima dozvolio novi način naplate. "Kad pogledate stare ugovore, tamo nije bilo zaokruživanja na 60 sekundi. Tada sam mogao da tražim listing i vidim u sekundu koliko sam razgovarao i nije bilo toga. Tada se znalo, sad se ništa ne zna", naglašava Papović.

Kako za 021 kaže marketing menadžerka kompanije "Vip" Nataša Kažić, tačno je da se vreme razgovora zaokružuje na pun minut, bez obzira na to što je korisnik tek ušao u naredni minut pričanja. "Svaki put kad započnete minut, on se u staru računa kao 60 sekundi. Isto tako i za svaki sledeći - ukoliko razgovarate, recimo, 75 sekundi, vama će biti naplaćena dva puna minuta", navodi Kažićeva.

Kompanije: Nikog ne lažemo

Prema njenim rečima, sve kompanije na isti način obračunavaju razgovore i u tome ne vidi obmanjivanje potrošača, jer je u svim dokumentima koje korisnici potpisuju jasno naznačeno kako se razgovori obračunavaju.

"To nije obmanjivanje potrošača. Mi svi vrlo transparentno komuniciramo i sva tri operatera imaju isti način obračunavanja, što smatram da je fer prema korisnicima. Isto tako, u svim tekstovima i ugovorima koji su vazani za post paid tarife jasno stoji o kakvom je obračunu reč", objašnjava Kažićeva.

Goran Papović kaže da su potrošači, i pored sitnih slova u ugovorima, obmanuti jer im se ne predstavlja jasna slika šta dobijaju za svoj novac. Prema njegovim rečima, marketinški trikovi u kojima se korisnicima obećavaju besplatni minuti, besplatne poruke, telefoni za dinar i internet koji ne košta ništa su klasične prevare potrošača.

"Nula ne postoji. Ne postoje telefoni za dinar i nijedan razgovor nije džabe. Korišćenje tih trikova je klasično obmanjivanje i zamazivanje očiju potrošača", kaže Papović.

Situacija je sledeća. Sedate u kafić, otvarate novine i naručujete kafu. Nakon što se se razbudili i rastegnuli, želite da platite račun i da idete. Konobar vam donosi račun u kom stoji da je vaš ceh za posrkanu tursku kafu 800 dinara. Zabezeknuto pogledate konobara i okrenete se oko sebe misleći da je u pitanju skrivena kamera, i nakon što utvrdite da je sve u redu osim iznosa na računu, pitate ga u čemu je stvar.

Saznate da kafu zaokružuju na kilogram. (Miodrag Sovilj)

  • Limanka

    09.08.2011 23:46
    Zavisi koji paket odaberete
    Moja iskustva su drugačija od većine ljudi koji su ostavili ovde komentare. Ja sam se, pre nego što sam zaključila bilo kakav ugovor, detaljno raspitala o svemu. Nešto sam čitala na internetu, ali većina mojih pitanja je bila precizna u ličnom kontaktu sa prodavcem kompanije i on je bio dužan (što i jeste učinio) da da precizne odgovore na sva moja pitanja. Možda su ljudi iza mene u redu prevrtali očima, cupkali od nervoze ali ja ipak dajem svoj novac i, koliko god je to moguće, ne želim da imam mačku u džaku. Lično sam zadovoljna paketom koji koristim u Telenor mreži i obračunavaju mi se razgovori tačno toliko koliko traju, znači i sekunde. Lično mi odgovara ova vrsta pretplate. Toliko, da razmišljam da odjavim fiksni telefon jer je tu kradja "besplatnih" impulsa zaista zaprepašćujuća! Ili sam isuviše glupa pa nikako (kao i na računu za struju) ne mogu da shvatim ta njihova objašnjenja tj. neke obračune na poleđini računa!!!
  • Hoću svoj deo!

    09.08.2011 20:50
    Vako! Ja pre neki dan prešao sa starog paketa na novi. Pitam jel može da se prebace preostali sms i minuti? Kažu-ne mere! Jel tako? Tako! I ja lepo fon u ruke i šalji poruke. Za 48 sati sam ispucao 1100 smsova i preko 800 minuta razgovora. Sa sve svojim rezervnim fonom. E pa nećete vi mene! A to je teleknor mreža! Kažu more da se kupe foni za 1 dinar. Aha. A može i na dvanejst rata. Pitam kako. Kaže, mi pošaljemo tvoje podatke efg banci i onda oni tebi odobre il ne odobre kredit?!?!? Koji crni kredit????? Pa znate kako oni vam DOK TRAJE KREDIT ne obračunavaju kamate nit naplaćuju kreditnu karticu. A posle će se usreš od plaćanja. Samo da je zatvoriš treba ti hiljadu dindži. Jel to lopovluk? Jeste! Ja sam sklopio UGOVOR sa telenorom a ne sa bankom. Mislite o tome!
  • G

    09.08.2011 15:29
    @pioppo - u inostranstvu, konkretno americi, to što niste pročitali ugovor, odnosno što ga niste razumeli, nije nikakav dokaz na sudu ako vam druga strana nije predložila advokata da vam isti razjasni, već vam samo "uvalila" uslugu. Svako ima pravo na korišćenje mobilne telefonije jer je u pitanju masovna tehnologija, ali nije svako pravnik, a možda čak ni pismen pa da ugovor pisan isključivo pravnim i tehničkim jezikom i razume šta konkretno znači. Naravno, reći ćete, zašto onda potpisuje ako ne razume - međutim morate razumeti da nije njegova krivica što je potpisao ono što nije razumeo, on može da ne razume, krivica je pravnog lica što je dao na potpis nešto što je znao da druga strana verovatno ne razume, bez da ponudi pravno zastupništvo, jer se to pravno lice ne može smatrati da tako nešto "ne razume". Takvom logikom, možete ubiti nekoga jer je taj "potpisao" da možete da ga ubijete. Ne znam kako je ovo rešeno u Srbiji, no kao što rekoh, u USA tako nešto ne može da prođe.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti