Kako će se širiti pešačka zona u Novom Sadu: Potrebni milioni, garaže i most

Pešačka zona u Novom Sadu bi trebalo da bude proširena oko Sokolskog doma u centru grada i na Podgrađe Petrovaradinske tvrđave, saznaje 021.rs.
Kako će se širiti pešačka zona u Novom Sadu: Potrebni milioni, garaže i most
Foto: 021.rs
Ova promena bi trebalo da se dogodi u narednim godinama. Iako nema tačnog datuma do kog bi Podgrađe Petrovaradinske tvrđave ili prostora oko Sokolskog doma postao pešačka zona, uslovi za to bi se stvorili oko 2025. godine. 
Ideja da pešaci dobiju prednost u ovim ulicama nije nova, ali je mogućnost proširenja pešačke zone potvrđena i poslednjim analizama, koje je naručila Uprava za saobraćaj. 
 
Međutim, širenje pešačke zone se neće dogoditi tako brzo. Najpre je potrebno rešiti pojedine saobraćajne probleme, izgraditi pešačko-biciklistički most, urediti prilaz Varadinskom mostu, a prethodno je neophodno izgraditi podzemne i nadzemne garaže u centru, što će verovatno biti gotovo do 2025. godine. 
Centar
 
Portal 021.rs imao je uvid u analizu koju je prošle godine naručila Uprava za saobraćaj. Nakon brojanja vozila i pešaka, te praćenja njihovog kretanja, zaključuje se da bi širenje pešačke zone najpre trebalo da krene od ulica Ilije Ognjanovića, Ignjata Pavlasa, Ise Bajića i Konstantina Danila, kao i Podgrađa Tvrđave.
 
Razmišljalo se da se pešačka zona širi i na Nikolajevsku i Đure Jakšića, ali kako nisu direktno povezane s pomenutim ulicama i već su zone usporenog saobraćaja, nije bilo potrebe za tim. 
 
Predlaže se širenje u dve faze, kako bi se izbeglo da blok oko Sokolskog doma odjednom ostane bez 205 parking mesta. Najpre bi se zona proširila na Ise Bajića i deo Ilije Ognjanovića (od Bajića do Konstantina Danila). Nakon izgradnje garaže u Modeninoj ulici, mogla bi da započne druga faza proširenja, koja podrazumeva ostatak Ilije Ognjanovića, Konstantina Danila i Ignjata Pavlasa. 
 
U analizi se navodi da bi podzemna garaža obezbedila više parking mesta nego što ih trenutno ima, kao i da bi to zadovoljilo potrebe saobraćaja. Kako se objašnjava, završetkom ovog proširenja pešačka zona bi se spojila u jednu veliku pešačku celinu sa Dunavskim parkom.
 
U analizi se na navode rokovi, ali je poznato da bi izgradnja garaže u Modeninoj trebalo da počne 2022. i da počne sa radom dve godine kasnije, što znači da bi 2025. bili stvoreni uslovi za širenje pešačke zone u centru grada. 
 
Za prvu fazonu proširenja pešačke zone na ulice oko Sokolskog doma bilo bi potrebno oko pola godine i više od 54 miliona dinara, dok bi za drugu fazu i isti vremenski period za radove, bilo potrebno preko 52,5 miliona dinara sa projektovanjem. 
 
 
Gradić
 
Kada je u pitanju Gradić, ovde bi se pešačka zona uvela u Beogradskoj ulici od mosta do kapije, Štrosmajerovoj ulici, Lisinskog (od Štrosmajerove do Beogradske 9) i Vladimira Nazora (Štrosmajerove do Prote Mihaldžića). Ostatak Podgrađa bi bio zona usporenog saobraćaja. 
 
Ovo nepotpuno zatvaranje svih ulica je uslovljeno time što se mora ostaviti koridor za pristup Vojnoj bolnici i vojnim objektima. U analizi je navedeno da, kada dođe do iseljenja Vojne bolnice i vojske iz drugih objekata, ulica Prote Mihaldžića i druge površine bi se dodale pešačkoj zoni. Problem ukidanja parking mesta bi se rešio gradnjom parkirališta nedaleko od Beogradske kapije. 
 
Suma koju je potrebno izdvojiti za uređenje pešačke zone u Podgrađu ne uključuje izgradnju biciklističko-pešačkog mosta, čije bi izgradnja mogla da počne 2023. i da bude gotove dve ili tri godine kasnije. Za širenje zone na Gradić bilo bi potrebno oko 116 miliona dinara sa troškom projektovanja i 220 dana za izvođenje radova. 
 
  
 
Istovremeno bi se radilo i na gradnji parkinga od minimum 100 mesta kod Beogradske kapije. Radovi bi trajali pet meseci i koštali bi 73,5 miliona dinara. Za premeštanje trasa linija GSP-a potrebno je izdvojiti 4,4 miliona dinara sa troškovima projektovanja, a ukoliko bi autobusi išli drugom trasom, kroz Patrijarha Rajačića, bilo bi potrebno izdvojiti dodatnih 250 miliona za proširenje i rekonstrukciju saobraćajnica. 
 
Međutim, radovi tu nisu gotovi. Neophodna je i rekonstrukcija raskrsnica na prilazima Varadinskom mostu tako što bi se napravili kružni tokovi na uglu Kameničkog puta i Trga vladike Nikolaja, Keja skojevaca i Prote Mihaldžića. To bi sa projektom koštalo 105 miliona dinara, a radovi bi trajali 200 dana, pokazuje analiza. Više od 52 miliona dinara bilo bi izdvojeno za kružni tok na raskrsnici Kameničkog puta i Dunavske divizije, a 1,1 miliona bi bio izdvojen za optimizaciju rada semafora. 
 
Pomenimo i to da su vrednosti radova procenjene pre poskupljenja materijala, koja se beleže u poslednjih nekoliko meseci. 
 
  
Stare ideje
 
Ideja o uvođenju pešačke zone u Novom Sadu potiče iz šezdesetih godina prošlog veka. Već 1977. godine Dunavska je bila zatvorena, a početkom osamdesetih isti scenario viđen je u Njegoševoj, Gimnazijskoj, Zmaj Jovinoj, Kralja Aleksandra, Modeninoj, Trgu slobode, Pozorišnom trgu.
 
Godine 1991. pešačkoj zoni su pridodate ulice Laze Telečkog i Mite Ružića, a 2005. godine, ukidanje prigradske stanice, pridodat je i Trg Republike. Pre nekoliko godina deo pešačke zone je ukinut na uglu Njegoševe sa Trifkovićevim trgom, dok je pre desetak godina napravljen koridor Modena - Njegoševa za bicikliste. 
 
Tokom godina više puta se pominjalo proširenje na okolne ulice u centru, kao i na Podgrađe Petrovaradinske tvrđave, što se navodi i u Generalnim urbanističkim planovima grada i drugim urbanističkim aktima. Takođe, tokom proteklih decenija rađen je i niz analiza koje su predviđale sličan razvoj saobraćaja, uz ocene da su neophodne dodatne garaže i gradnja mostova.
 
 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • ha,ha,ha

    21.12.2021 12:57
    ha, ha, ha
    Od 60-ih godina žele da ruše Đure Jakšića, a od 2000-te su tu ucrtali da treba da se pravi javna garaža. Naravno, ništa od toga, jer grad je navikao samo da uzima pare od investitora, a ovde bi morali da podele prvo pare i stanove da bi očistili taj plac. E pošto im se to ne isplati oni ne rade ništa po tom pitanju, ali ni ne menjaju urbanistički plan. Zašto???
    Pa ako nećete to da radite, promenite plan, pa nek neki investitor tu uzme nešto da gradi, jer ovako sve se već ruši i raspada od starosti. Koja je poenta takve politike grada???
    A još veća glupost je što ste uveli pešačku zonu u samo jednoj polovini ulice i to onoj daljoj od centra, a u ovoj bližoj niste?!?!?! Da mi je samo znati koji je to naučnik smislio.
    Čuli smo da je to neko iz akademije zvao i tražio, pod izgovorom kao ovo je grad kulture. Pa kakva to veze ima sa ovim nenormalnim rešenjem??? Pa sami ti iz akademije su najveći zagađivači ulice. Po ceo dan su ispred akademije na ulici, bacaju pikavce i flaše na sve strane. Dođite bilo kad i uverite se.
    Ustvari šta je prava istina. Zaposleni u akademiji su smislili način kako da imaju uvek obezbeđen parking i to besplatno dok su na poslu. Kad dođu parkiraju ispred akademije i pauk ih ne dira dok je radno vreme. Čim se završi njihovo radno vreme i odu kući, pauk opseda ovu ulicu i nosi svakoga ko se tu zatekne, pod izgovorom da je to pešačka zona. Pa kako nije pešačka zona radnim danima pre podne??? Znači providni ste. Dosta mi je više bahatosti.
  • /

    01.12.2021 20:56
    /
    a da komunisti nisu probijali pupinov bulevar i gradili idiotluke od norka i stoteksa, da nisu dirali nista do sadasnje poste na limanu.

    bili su glupi kao ovi njihovi sadasnji sinovi.
    dokazuju da je glupost nasledna
  • Лиманац

    01.12.2021 20:13
    Читава Његошева, Трифковићев трг и простор иза зграде Српског народног позоришта треба да буду у саставу пешачке зоне.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti