Bankrotirala novosadska turistička agencija, šta će biti sa novcem koji su putnici dali?

Još jedna turistička agencija u Srbiji je bankrotirala.
Bankrotirala novosadska turistička agencija, šta će biti sa novcem koji su putnici dali?
Foto: Pixabay (ilustracija)
U stečaj je krajem prošle godine otišao i novosadski "Kompas Tourism & Travel DOO", a pošto je agencija prestala s radom, iz turističke inspekcije kažu za Euronews Srbija da sada više ne mogu da utvrde broj oštećenih putnika i vrednost nerealizovanih ugovora o putovanju. 
U Ministarstvu turizma ističu da je nad ovim privrednim društvom zbog prezaduženosti u novembru 2021. godine proglašen stečaj rešenjem nadležnog Privrednog suda u Novom Sadu. 
"Turistička agencija kao organizator putovanja je uoči početka letnje turističke sezone 2021. otkazala sva putovanja, te nisu realizovana ni zamenska niti su ugovarana nova, a agencija je prestala s radom. Kako je stečaj jedan od uslova za oduzimanje licence, Sektor turističke inspekcije je podneo predlog za oduzimanje licence ovom privrednom subjektu i taj postupak je u toku", navode u resornom ministarstvu.
 
Građani koji do sada nisu uspeli da iskoriste zamenska putovanja ili su čekali da istekne rok da bi mogli da dobiju svoj novac nazad, sada su zbunjeni i zabrinuti. Kažu da se na telefone koji su ostavljeni na sajtu niko ne javlja, pa već duže vreme ne mogu da stupe u kontakt sa agencijom, a od firmi koje su bile posrednici u prodaji aranžmana stižu im informacije koje im nisu dovoljno jasne.
 
"Organizator letovanja koje smo uplatili za 2020. godinu bio je 'Kompas', a druga agencija je njihov subagent, a oni nam sada kažu da sačekamo i da vidimo da li će 'Kompas' moći da nas obešteti iz stečajne mase, a ako se to ne desi, kažu da možemo da ih tužimo. Naš aranžman je koštao oko 40.000 dinara i jasno je da nam se ne isplati da podnosimo tužbu, ali bismo voleli da dobijemo svoj novac nazad", kaže za Euronews Srbija Dragoljub M.
 
On napominje da njegova porodica nije uspela da realizuje zamensko putovanje prošle godine, jer ova agencija prošlog leta u ponudi nije ni imala aranžmane u Grčkoj, pa su očekivali da će uspeti da dobiju nazad uplaćeni novac. Smatra da je sada neizvesno da će se to i desiti s obzirom da je 29. novembra otvoren stečaj u Privrednom sudu u Novom Sadu.
 
Kakva su prava putnika?
 
U Ministarstvu turizma objašnjavaju da je organizator, u ovom slučaju agencija "Kompas", odgovoran za realizaciju turističkog putovanja i da je dužan da vrati uplaćena sredstva za otkazano letovanje i da se ta odgovornost ne može preneti na subagenta
 
"Posrednik ne može biti solidarno odgovoran za realizaciju putovanja kao ni za povraćaj novčanih sredstava putnicima, a građani koji su putovanje uplatili kod posrednika imaju ista prava kao i oni koji su putovanje ugovorili direktno sa organizatorom. U slučaju proglašenog stečaja organizatora, aktivira se garancija putovanja koja je bila važeća u momentu zaključenja ugovora i savetuje se putnicima da se obrate i organizatoru i davaocu garancije", kažu u resornom ministarstvu.
 
Oni napominju da bi putnici iz garancije putovanja, odnosno od osiguranja, trebalo da budu isplaćeni u punom iznosu sredstava koja su uplatili, ali da postoje i izuzeci.
 
"Izuzetno, realan iznos potraživanja po korisniku garancije putovanja može biti srazmerno snižen u slučaju da iznos potraživanja svih korisnika garancije prekoračuje ugovoren ukupan limit pokrića. Bez obzira na trenutni status organizatora putovanja, obaveze prema putnicima proistekle iz zaključenih ugovora o putovanju ostaju", ističu u turističkoj inpsekciji.
 
U Sektoru turističke inspekcije navode da su od početka pandemije podneli 27 predloga za oduzimanje licence za organizovanje turističkih putovanja, od čega u tri slučaja zbog proglašenog stečaja. Dve licence su oduzete zbog bankrota, dok je za  "Kompas" postupak u toku.
 
Seničić: Naplata od osiguranja
 
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija (JUTA) Srbije Aleksandar Seničić kaže da će svi oni biti obeštećeni, bez obzira da li su za putovanje uplatili direktno ovoj agenciji ili nekom od subagenata.
 
"Ova agencija nije radila ni prošlog leta, jer im je mnogo para ostalo 'zarobljeno' za plaćene aranžmane u Grčkoj, ali stečajni upravnik se sada bavi konkretnim podacima, koliko je putnika oštećeno. Verovatno će se ići na naplatu od polise osiguranja, a onda će osiguravajuća kuća potraživati novac iz Grčke. Ista prava imaju i putnici koji su letovanje uplatili preko 'Kompasa' i preko njihovih subagenata", objašnjava Seničić.
 
On napominje da bi svi posrednici trebalo da dostave broj aranžmana i količinu novca koju potražuju putnici koji su preko njih uplatili letovanje, a da postoje dve opcije da se posle obeštete turisti.
 
"Jedno od rešenja je da osiguravajuće kuće direktno uplate novac na račun putnicima, a drugi je da to urade preko subagenata. To, međutim, može da se zakomplikuje, jer među tim agencijama ima i malih firmi koje su takođe u problemima, a neke su u međuvremenu i zatvorene. Zato je bolje rešenje da se novac uplaćuje direktno onima koji su uplatili aranžmane", smatra Seničić.
 
Predsednik JUTE kaže da je do polovine marta 2020, odnosno do proglašenja vanrednog stanja "Kompas" prodao aranžmane u vrednosti oko 140.000 evra, a da je njihova polisa bila na 300.000 evra i da zbog toga ne vidi problem u naplati potraživanja od strane putnika.
 
"Oni su praktično prekinuli sa primanjem uplata i zato nisu imali veliki promet. U redovnim okolnostima suma bi bila i do sedam puta veća, ali su prestali da prodaju aranžmane. Borili su se, ali nisu mogli da izdrže. NJihovi grčki partneri nisu pristali letos da odrade zamenska putovanja. Ne znamo koliko tačno građana potražuje novac, ali te podatke će imati stečajni upravnik", kaže Seničić.
 
On kaže da probleme "Kompasa" dele i ostale turističke agencije kojih u Srbiji ima oko 480, a od kojih je pet do sada proglasilo bankrot.
 
"Najveći broj vlasnika agencija je otpustio radnike, otkazali su prostore koje su iznajmljivali,  a poslovanje su preregistrovali na stanove u kojima žive. Ovo mnogo dugo traje i ne vidimo izlaz iz ove situacije, a državna pomoć nije bila adekvatna, kao što je to bilo u drugim sektorima, poput drumskog prevoza putinka", kaže Seničić.
  • Ekonomista

    26.01.2022 11:12
    @Cale
    (“23.01.2022 • 22:24
    Mafijaska drzava Srbija je produzila rok za zamenska putovanja odnosno nevracanje para do februara 2023.)”

    Ovo je komentar koji je baš na pravom mestu da pokaže koliko je neshvatanje trenutne situacije u ekonomiji i turizmu.
    Da nisu produženi vaučeri većina agencija bi bankrotirala i sa njima bi bio isti slučaj kao sa Kompasom… da li to zelite? Da sve agencije odu u stečaj i da svoje pare dobijete na isti način kao putnici iz Kompasa?! Posle toga verovatno bi propala i osiguravajuća drustva koja ne bi mogla da isplate sve putnike, svih agencija!! Jel bi Vam bilo draže da se povlačite po stečajnim sudovima?
    Na kraju bi se pitali šta je država učinila da to spreči?! Eto neko je seo i razmislio, ili makar seo i prepisao rešenje od Nemačke, koja je prva smislila zamenske vaučere.
  • Turizmolog

    26.01.2022 09:46
    @@Radnici
    Poštovani, navodite kako Vam nije zao radnika koji su dolazili na posao tri meseca i nisu dobili platu i kako su dobijali platu a nisu radili. Nije lepo pričati o nečemu što ne poznajete. Iako nisam radio u Kompasu, već u drugoj agenciji, dobro sam ih poznavao i odgovoriću Vam i zbog drugih, da ih ne bi doveli u zabludu. Pod jedan, sve firme koje su dobile pomoc od države u vidu jednog minimalca, nisu smele da otpuštaju iste te radnike do decembra meseca. Pri tom ta “pomoć” je iznosila 30.000 dinara, a poslodavac je na osnovu nje morao da plati 170.000 dinara za svakog radnika - što radnicima, što državi na ime doprinosa i poreza na zarade. Liči na onaj vic - Hvala na pomoći, nemojte nam molim vas više pomagati… čisto da znate gde su te pare koje spominjete - u budžetu “ekonomskog džina”. I to je jedan od razloga zbog čega su agencije propale. Bez dinara prihoda, imale su samo nametnute troškove
    … Drugo, nije tačno da se nije radilo, pravili smo u to vreme nebrojene izveštaje, koje su tražili ministarstvo, inspekcija… pravili zamenske potvrde i brojnu drugu nametnutu administraciju, obaveštavali putnike, objašnjavali… Bilo je posla za puno radno vreme…
  • Turizmolog

    26.01.2022 09:33
    @@Radnici
    Poštovani, navodite kako vam nije zao radnika koji su dolazili na posao tri meseca i nisu dobili platu i kako su dobijali platu a nisu radili. Nije lepo pričati o nečemu što ne poznajete. Iako nisam radio u Kompasu, već u drugoj agenciji, dobri sam ih poznavao i odgovoricu Vam i zbog drugih, da ih ne bi doveli u zabludu. Pod jedan, sve firme koje su dobile pomoc od države u vidu jednog minimalca, nisu smele da otpuštaju iste te radnike do decembra meseca. Pri tom ta “pomoć” je iznosila 30.000 dinara, a poslodavac je na osnovu nje morao da plati 170.000 dinara što radnicima, što državi na ime doprinosa i poreza na zarade. Liči na onaj vic - Hvala na pomoći, nemojte nam molim vas više pomagati… čisto da znate gde su te pare koje spominjete - u budžetu “ekonomskog džina”. Drugo, nije tačno da se nije radilo, pravili smo u to vreme nebrojene izveštaje, koje su tražili ministarstvo, inspekcija… pravili zamenske potvrde i brojnu drugu nametnutu administraciju, obaveštavali putnike, objašnjavali… Bilo je posla za puno radno vreme…

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti