Zašto se pada na tehničkom pregledu: Šta treba da znate o kočnicama?
Kao i u životu, tako i na automobilima, sve može da ode u neželjenom pravcu ukoliko nemate dobre kočnice.
Kočioni sistem se pokazao kao najveći uzrok neprolaska tehničkog pregleda, ali isto tako i kao najveći problem prilikom popravki, poručuju u Auto-tehnici.
Neko će se zapitati zašto je to tako kad su se kočnice oduvek kontrolisale? Jesu, ali ne na ovakav način i sa ovakvim uređajima. Način kočenja je potpuno drugačiji i sami rezultati su mnogo precizniji.
Rok od tri dana koji je ostavljen za svaku, pa i ovu vrstu popravke, pokazao se kao vrlo kratak zbog gužvi kod majstora i zbog problema oko nabavke rezervnih delova. Ljudi se često pitaju kada im se dostavi spisak neispravnosti da li oni sami treba da znaju šta to sve znači i šta se tačno treba popraviti? Naravno da ne treba, zato su tu kontolori na tehničkim pregledima i majstori koji zajednički treba da dođu do rešenja vašeg kvara.
Bitno je da se zna da ono što se kontroliše jesu minimalni parametri koji su propisani i da ih velika većina vozila ostvaruje, što znači da ih i vaše vozilo mora imati uz adekvatnu popravku, objašnjavaju u Auto-tehnici.
Mnogi kažu i kako nemaju nikakvih problema u saobraćaju, dodajući da auto normalno koči. To je moguće, s tim da je na tehničkom pregledu strogo propisano kako se koči, ti parametri su opšte prihvaćeni u svim zemljama i ne dovode se u pitanje. Između ostalog, kočenje u gradskoj vožnji pri brzini od 40 do 50 kilometara na čas ili lagano kočenje pred semaforom može i da zavara i ne može da predstavlja realno stanje kočionog sistema i njegove ispravnosti u drugačijim okolnostima.
Šta se sve gleda?
Posmatra se koliku silu ostvaruju pojedinačno vaše zadnje i prednje kočnice i da li je ta sila dovoljna da se vozilo zaustavi u određenim situacijama, kontroliše se i sila koja je neophodna da se primeni na vašu papučicu kočnice, i ona ne sme biti prevelika.
Proverava se razlika u kočenju točkova na istoj osovini. Ona ne sme biti veća od 30 odsto i to je vrlo često uzrok kvarova koji se teško otklanjaju. Kočioni sistem je vrlo složen i nisu to samo pakne ili diskovi. Zato je jako bitno da imate svog majstora za automobil i da redovno servisirate i ovaj deo vozila pored zamene ulja. Takođe, kontroliše se i ručna kočnica.
Ukoliko nekoliko godina niste popravljali kočioni sistem, preporuka je da to obavezno uradite pre tehničkog pregleda. I još jedna napomena, od 2023. godine u kontrolu će se dodati i takozvana ovalnost.
Mopedi
Ono što građani treba da znaju jeste to da neće više na svakom tehničkom pregledu moći da izvrše kontrolu mopeda i motocikala, jer je za dobijanje dozvole za kontrolu mopeda i motocikala bilo neophodno kupiti posebnu opremu i dobiti ovlašćenje MUP-a.
Najveća promena kod motocikala je što se i kod njih koristi papučica za kontrolu sile kojom se pritiskaju komande kočnice, što znači da se kočnica više ne može pritiskati bilo kojom silom da bi se dobilo dovoljno jako kočenje.
Osim ove promene, još jedna značajna novina je i merenje brzine, za šta postoje posebni uređaji i oprema. Prema našem zakonu, moped se ne kreće brzinom većom od 45 kilometara na čas, kažu u Auto-tehnici.
Šta ovo znači za vlasnike mopeda? Za one čiji se mopedi uklapaju u ovu brzinu, nema problema. Međutim, svi oni čiji mopedi imaju skinute blokade i razvijaju brzinu veću od 45 kilometara na čas, biće u situaciji da na tehničkom pregledu biraju između dve opcije - prva je da im se moped, ukoliko zadovoljava još neke uslove, odmah prebaci u kategoriju motocikala. To, osim skupljih troškova registracije, znači i to da ga ne mogu voziti sa AM kategorijom, nego minimalno moraju da imaju A1 kategoriju.
Druga opcija je da se obrate serviseru i vrate blokade. Međutim, ukoliko su pre toga bili na tehničkom pregledu, za ovu vrstu popravke će morati da urade i atest, jer se to smatra prepravkom, te im sve to može stvoriti dodatni trošak.
"Većina će se složiti sa činjenicom da mopedi jure pored nas brzinom većom nego što se kreću putnička vozila i da ih je teško uočiti. Posebno mladi koji nemaju dovoljno iskustva u saobraćaju, a na mopedu sa malim točkovima i sa brzinom za koju taj moped nije konstruisan, predstavljaju veliku opasnost, najviše sami za sebe. Naša preporuka je da pre odlaska na tehnički pregled vratite blokade na vaše mopede, odnosno proverite i sami najveću brzinu kojom moped ide. Ako je ona veća od 45 kilometara na čas, javite se serviseru", zaključuju u Auto-tehnici.
Više o ovoj, ali i drugim temama, saznajte na sajtu Auto-tehnike ili na njihovoj Fejsbuk stranici. Možete i da ih posetite u Stevana Mokranjca 1 (od 8 do 15.30h), kao i u Raškoj 19 (od 7 do 21h).
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
57
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
10
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
2
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
1
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
3
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
13
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
15
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
8
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
21
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
25
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
83
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Od danas otvorena Knjiga žalosti u Skupštini Novog Sada
04.11.2024.•
11
Knjiga žalosti postavlja je u Skupštini Novog Sada, povodom nesreće koja se u petak dogodila na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Vanredni polasci gradskih autobusa sa Železničke stanice u Petrovaradinu
04.11.2024.•
7
JGSP "Novi Sad" uveo je vanredne polaske ka Železničkoj stanici u Petrovaradinu zbog preusmeravanja železničkog saobraćaja usled tragedije na stanici u Novom Sadu.