Zašto se pada na tehničkom pregledu: Šta treba da znate o kočnicama?
Kao i u životu, tako i na automobilima, sve može da ode u neželjenom pravcu ukoliko nemate dobre kočnice.
Kočioni sistem se pokazao kao najveći uzrok neprolaska tehničkog pregleda, ali isto tako i kao najveći problem prilikom popravki, poručuju u Auto-tehnici.
Neko će se zapitati zašto je to tako kad su se kočnice oduvek kontrolisale? Jesu, ali ne na ovakav način i sa ovakvim uređajima. Način kočenja je potpuno drugačiji i sami rezultati su mnogo precizniji.
Rok od tri dana koji je ostavljen za svaku, pa i ovu vrstu popravke, pokazao se kao vrlo kratak zbog gužvi kod majstora i zbog problema oko nabavke rezervnih delova. Ljudi se često pitaju kada im se dostavi spisak neispravnosti da li oni sami treba da znaju šta to sve znači i šta se tačno treba popraviti? Naravno da ne treba, zato su tu kontolori na tehničkim pregledima i majstori koji zajednički treba da dođu do rešenja vašeg kvara.
Bitno je da se zna da ono što se kontroliše jesu minimalni parametri koji su propisani i da ih velika većina vozila ostvaruje, što znači da ih i vaše vozilo mora imati uz adekvatnu popravku, objašnjavaju u Auto-tehnici.
Mnogi kažu i kako nemaju nikakvih problema u saobraćaju, dodajući da auto normalno koči. To je moguće, s tim da je na tehničkom pregledu strogo propisano kako se koči, ti parametri su opšte prihvaćeni u svim zemljama i ne dovode se u pitanje. Između ostalog, kočenje u gradskoj vožnji pri brzini od 40 do 50 kilometara na čas ili lagano kočenje pred semaforom može i da zavara i ne može da predstavlja realno stanje kočionog sistema i njegove ispravnosti u drugačijim okolnostima.
Šta se sve gleda?
Posmatra se koliku silu ostvaruju pojedinačno vaše zadnje i prednje kočnice i da li je ta sila dovoljna da se vozilo zaustavi u određenim situacijama, kontroliše se i sila koja je neophodna da se primeni na vašu papučicu kočnice, i ona ne sme biti prevelika.
Proverava se razlika u kočenju točkova na istoj osovini. Ona ne sme biti veća od 30 odsto i to je vrlo često uzrok kvarova koji se teško otklanjaju. Kočioni sistem je vrlo složen i nisu to samo pakne ili diskovi. Zato je jako bitno da imate svog majstora za automobil i da redovno servisirate i ovaj deo vozila pored zamene ulja. Takođe, kontroliše se i ručna kočnica.
Ukoliko nekoliko godina niste popravljali kočioni sistem, preporuka je da to obavezno uradite pre tehničkog pregleda. I još jedna napomena, od 2023. godine u kontrolu će se dodati i takozvana ovalnost.
Mopedi
Ono što građani treba da znaju jeste to da neće više na svakom tehničkom pregledu moći da izvrše kontrolu mopeda i motocikala, jer je za dobijanje dozvole za kontrolu mopeda i motocikala bilo neophodno kupiti posebnu opremu i dobiti ovlašćenje MUP-a.
Najveća promena kod motocikala je što se i kod njih koristi papučica za kontrolu sile kojom se pritiskaju komande kočnice, što znači da se kočnica više ne može pritiskati bilo kojom silom da bi se dobilo dovoljno jako kočenje.
Osim ove promene, još jedna značajna novina je i merenje brzine, za šta postoje posebni uređaji i oprema. Prema našem zakonu, moped se ne kreće brzinom većom od 45 kilometara na čas, kažu u Auto-tehnici.
Šta ovo znači za vlasnike mopeda? Za one čiji se mopedi uklapaju u ovu brzinu, nema problema. Međutim, svi oni čiji mopedi imaju skinute blokade i razvijaju brzinu veću od 45 kilometara na čas, biće u situaciji da na tehničkom pregledu biraju između dve opcije - prva je da im se moped, ukoliko zadovoljava još neke uslove, odmah prebaci u kategoriju motocikala. To, osim skupljih troškova registracije, znači i to da ga ne mogu voziti sa AM kategorijom, nego minimalno moraju da imaju A1 kategoriju.
Druga opcija je da se obrate serviseru i vrate blokade. Međutim, ukoliko su pre toga bili na tehničkom pregledu, za ovu vrstu popravke će morati da urade i atest, jer se to smatra prepravkom, te im sve to može stvoriti dodatni trošak.
"Većina će se složiti sa činjenicom da mopedi jure pored nas brzinom većom nego što se kreću putnička vozila i da ih je teško uočiti. Posebno mladi koji nemaju dovoljno iskustva u saobraćaju, a na mopedu sa malim točkovima i sa brzinom za koju taj moped nije konstruisan, predstavljaju veliku opasnost, najviše sami za sebe. Naša preporuka je da pre odlaska na tehnički pregled vratite blokade na vaše mopede, odnosno proverite i sami najveću brzinu kojom moped ide. Ako je ona veća od 45 kilometara na čas, javite se serviseru", zaključuju u Auto-tehnici.
Više o ovoj, ali i drugim temama, saznajte na sajtu Auto-tehnike ili na njihovoj Fejsbuk stranici. Možete i da ih posetite u Stevana Mokranjca 1 (od 8 do 15.30h), kao i u Raškoj 19 (od 7 do 21h).
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Počela saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici
22.11.2024.•
0
U Tužilaštvu u Novom Sadu počela su saslušanja uhapšenih zbog tragedije na Železničkoj stanici.
Tri nedelje od nesreće na Železničkoj stanici: Kordoni, blokade, hapšenja i pitanja o pravdi
22.11.2024.•
0
U trećoj nedelji nakon obrušavanja nadstrešnice Železničke stanice 15. žrtva podlegla je teškim povredama, dok se dvoje mladih još uvek bori za život. Na red su došla i prva hapšenja zbog nesreće.
I prosvetari da zastanu na 15 minuta: Nema značajnijeg zadatka od podsticanja kritičkog mišljenja
22.11.2024.•
3
Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Srbije (NSPRS) poziva zaposlene u sistemu obrazovanja da danas obustave sve aktivnosti na petnaest minuta, s početkom u 11.52.
Srbija staje na 15 minuta u znak sećanja na 15 poginulih u padu nadstrešnice u Novom Sadu
22.11.2024.•
4
Građani su pozvani da danas, u akciji "Zastani Srbijo", u 11.52h stanu na 15 minuta i time odaju poštu poginulima u pada nadstrešnice na novosadskoj Železničkoj stanici.
Prethodnog dana u Betaniji rođeno 19 beba
22.11.2024.•
0
Prethodnog dana u Betaniji je bilo 18 porođaja, a rođeno je 19 beba.
Opozicija: Novosađani će danas poručiti gradonačelniku da ne može izbeći odgovornost
22.11.2024.•
22
Novosadska opozicija koja učestvuje u radu Skupštine grada pozvala je građane da se danas, 22. novembra, u 11.52 časova, pridruže akciji i zastanu na 15 minuta.
Odavanje počasti poginulima u padu nadstrešnice u petak u kampusu Univerziteta
21.11.2024.•
3
Grupa nastavnika i saradnika Filozofskog fakulteta pozvala je zaposlene i studente Novosadskog univerziteta da se pridruže akciji "Zastani, Srbijo!".
Majka nastradale u Novom Sadu: Hapšenja ne bi bilo da nije bilo protesta
21.11.2024.•
44
Zorica Ruman, majka Anđele Ruman iz Stare Pazove, devojke koja je poginula u nesreći u Novom Sadu, kaže da možda niko od odgovornih ne bi bio uhapšen da nije bilo pritiska javnosti.
Tužilaštvo za organizovani kriminal: Dela osumnjičenih za pad nadstrešnice nisu u našoj nadležnosti
21.11.2024.•
7
Tužilaštvo za organizovani kriminal (TOK) za sada neće postupati u predmetu u slučaju nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Tmuran petak sa susnežicom u Novom Sadu: Radionice za decu, predavanja, koncerti...
21.11.2024.•
0
Petak će biti tmuran i očekuje se susnežica, ali tu su i koncerti, predstave i razne aktivnosti u Novom Sadu da poprave raspoloženje.
Vučić: Nema više ostavki, do hapšenja nije došlo pod pritiskom demonstranata
21.11.2024.•
54
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da više neće biti ostavki i da će nadležni organi "nastaviti da rade svoj posao".
Novaković: Stvari će početi da se rešavaju kada osoba A.V. završi u tužilaštvu zbog korupcije
21.11.2024.•
2
"Suštinski, pala nam je korupcija na glavu", rekao je narodni poslanik i bivši gradonačelnik Novog Sada Borislav Novaković.
Inženjerska komora: Sud časti prikuplja dokumentaciju za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu
21.11.2024.•
3
Inženjerska komora Srbije saopštila je da je njen Sud časti preduzeo radnje u vezi sa prikupljanjem dokumentacije neophodne za utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu.
Uhapšena još jedna osoba zbog nesreće na Železničkoj stanici, dok se za jednom traga
21.11.2024.•
10
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu saopštilo je da je još jedna osoba uhapšena danas zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Pogačar: Ukoliko Relja ne bude pušten, tek će onda uslediti blokade svih institucija
21.11.2024.•
6
Opozicija će nakon saslušanja studenta Akademije umetnosti u Novom Sadu Relje Stanojevića odlučiti kako će dalje postupati, rekao je gradski odbornik pokreta Bravo Miran Pogačar.
Brnabić o hapšenju za nesreću: Tužilaštvo podleglo pritiscima ulice i uplašilo se najgorih
21.11.2024.•
44
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić navela je da je Tužilaštvo "podleglo pritiscima ulice".
Advokat traži da se Vučević i Gojković izbrišu iz imenika AKV
21.11.2024.•
23
Advokat Ivan Gunjić zatražio je od Upravnog odbora Advokatske komore Vojvodine da se iz imenika obrišu premijer Srbije Miloš Vučević i premijerka Vojvodine Maja Gojković.
VIDEO: Završena blokada novosadskog suda, o daljim koracima nakon saslušanja Relje Stanojevića
21.11.2024.•
38
Treća šestočasovna blokada zgrade novosadskog suda i tužilaštva završena je nešto pre 14 časova.
Sutra tmurno u Novom Sadu, očekuje se susnežica
21.11.2024.•
0
Petak će biti tmuran i očekuje se susnežica.
Od istrage nesreće u Novom Sadu moglo bi da zavisi i otvaranje poglavlja sa EU
21.11.2024.•
12
Otvaranje poglavlja u pregovorima sa Evropskom unijom moglo bi da zavisi od načina na koji se bude vodila istraga za nesreću u Novom Sadu.
Dačić o blokadi suda u Novom Sadu: Dosta je bilo maltretiranja policije
21.11.2024.•
12
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da je policija danas sve uradila po nalogu tužilaštva i obezbedila dovođenje ljudi koje je tužilastvo tražilo.