DaNS traži povlačenje nacrta GUP-a: Cilj je razvoj grada u interesu građana, ne investitora
Društvo arhitekata Novog Sada ponovo je zatražilo povlačenje nacrta Generalnog urbanističkog plana sa dnevnog reda i izradu novog akta koji bi važio do 2040. umesto do 2030. godine.
Foto: 021.rs
Članovi ovog stručnog tela doneli su proglas sa 10 ključnih tačaka koje prosleđuju organima u "Urbanizmu", dodajući da cilj kritika nije da se obezvredi bilo čiji rad i trud, već da se najbitniji strateški dokument unapredi u korist svih.
Prema rečima člana Upravnog odbora DaNS-a Slobodana Jovića, ovo društvo se Generalnim urbanističkim planom Novog Sada detaljno bavi pet godina unazad. Na osnovu svega što su do sada mogli da sagledaju u proceduri donošenja, članovi DaNS-a došli su do zaključaka i ideja koje bi, prema njihovom mišljenju, gradski urbanisti trebalo da uzmu u obzir.
"Cilj svima bi trebalo da bude razvoj grada u interesu građana, a ne tržišta nekretnina i investitora. Veliki broj primedbi i reakcija na GUP, koji je suštinski samo jedan strateški dokument, pokazuje nam da postoje određeni problemi kojima se treba baviti. Kroz ideju 'Novog Sada na vodi' se Novi Sad i građani, na primer, uvlače u ogromna javna ulaganja kroz pomeranje linije odbrambenog nasipa oko brodogradilišta i na Kameničkoj adi, a to se sve radi, čini nam se, bez prethodnog ispitivanja ekonomske opravdanosti. Takođe, nema ni studija izvodljivosti, na koji način i zbog čega bismo određena javna sredstva ulagali u privatne investicije koje treba da donesu novi stambeni kompleks, a koje već imamo u gradu i nisu ni od kakvog suštinskog značaja po život građana. Priča o uređenju Kameničke ade je potpuno odvojena priča od brodogradilišta, voleo bih da se to tako posmatra - da nemamo tu zamenu teza jer mi ovde pričamo o javnim ulaganjima i pojasu brodogradilišta, o opravdanosti ulaganja javnog novca u potpuno privatnu investiciju", napominje Jović.
Predsednik Društva arhitekata Novog Sada Miljan Cvijetić kaže da nacrt GUP-a, kakav su videli i Novosađani, ne poseduje nijednu validnu razvojnu viziju Novog Sada, dodajući da je najveći problem nepostojanje javnog uvida u dokument zbog nespretnog administrativnog opravdanja obrađivača plana.
"Njegovim održavanjem bi se predupredila situacija u kojoj smo sada - imamo veliki broj primedbi na već gotov nacrt, on je praktično završen dokument. Izuzetno je naporno menjati ga u ovom trenutku i zato mislimo da je potrebno još vremena da se kvalitetno izradi novi GUP", navodi Cvijetić.
Inače, zbog velikog broja primedbi građana i stručnjaka na GUP, sednica Komisije za planove, ranije zakazana za danas, održaće se 7. marta. Član upravnog odbora DaNS-a Aleksandar Bede napominje da bi bilo nekonstruktivno usvojiti ovakav nacrt GUP-a jer nema dovoljno vremena da se uđe u razradu svih planova.
"Potrebno je podeliti odgovornost za izradu novog nacrta GUP-a na što širi spektar i struke i javnosti. Studije koje su osnov za GUP ne treba da budu isključiva nadležnost 'Urbanizma', a za dobrobit kvaliteta GUP-a potrebno je raditi paralelne studije za najvažnije teme kako bi se dobio spektar različitih mišljenja i ideja koje bi išle u nacrt. Zato treba proširiti vremenski horizont GUP-a na 2040. godinu jer je rok trajanja do 2030. već sada prekratak za njegovu doslednu primenu, a strateške ciljeve bi bilo teško sprovoditi za tako kratak period", kaže Bede.
Šta DaNS predlaže?
Proglasom u 10 tačaka, Društvo arhitekata Novog Sada skreće pažnju nadležnima na nekoliko činjenica - pre svega, da Novi Sad već ima završene urbanističke celine koje ne bi trebalo dalje širiti i menjati, poput Malog Limana, Podgrađa, Limana, Starog Majura, Novog naselja, Stare detelinare, delova Satelita i delova Bulevara oslobođenja.
Proglas DaNS - GUP 2040. by Gorica Nikolin on Scribd
Naročito je potrebno zaustaviti povećanje gustine stanovanja na Telepu, Salajci, Podbari i u Veterniku, u zonama jednoporodičnog stanovanja.
Još jedan apel odnosi se na zaustavljanje preterane urbanizacije sremske strane Novog Sada, koja je sve više opterećena stambenom izgradnjom.
"S obzirom na demografska kretanja i sve veće učešće starijih u demografskoj slici grada, smatramo da je prekopotrebna zona stanovanja koja pruža manje urbanizovan stil života. Osim toga, i sve više mladih gravitira ka ovakvom tipu stanovanja i života - ka kućama, pa ovakve zone treba čuvati. Realizacija Fruškogorskog koridora ne treba da otvori put ka masovnoj urbanizaciji, a samim tim i devastaciji prirodnog okruženja sremske obale", poručuje se u proglasu DaNS-a.
Kako dalje pojašnjava Jović, ne bi bilo ni malo neobično kada bi Novi Sad odlučio da u svojim načelno urbanim zonama zaštiti autohtone prirodne zone, čime bi se kvalitetno zelenilo, vode i druge prirodne zone očuvale kao deo zelene infrastrukture grada.
"Takođe, trebalo bi usmeriti plan na izgradnju i zaštitu zaista kvalitetnih, realnih zelenih površina u gradu, a ne na popunjavanje nekih rupa i na puko ucrtavanje zelenih površina koje nemaju neki veći značaj, osim da bi se ispunio neki statistički cilj", smatra Jović.
Kako dodaje Aleksandar Bede, jedino što će zaista rasteretiti zakrčen saobraćaj u Novom Sadu je ponovno uspostavljanje tramvajskog prevoza.
"Potrebno je svim mogućim sredstvima destimulisati upotrebu automobilskog sabraćaja. Prioritet se mora staviti na viziju javnog šinskog prevoza u skorijoj budućnosti jer se saobraćajne gužve ne mogu rešiti bez uvođenja tramvaja i prigradske železnice", naglašava on.
Inače, kako je vidljivo u nacrtu GUP-a, najbitniji planski akt za Novi Sad ni na koji način se ne bavi uticajem brze pruge koja će u skorijoj budućnosti spajati Novi Sad i Beograd, a koja može da otvori nove mogućnosti za rad u Novom Sadu.
DaNS u proglasu naglašava i potrebu da se zaštite stariji delovi grada koji čuvaju barokni i neoklasicistički duh, kao i zone koje građanima mogu da garantuju miran život - zato smatraju da treba uraditi prenamenu novoplaniranih blokova višeporodičnog stanovanja na Mišeluku u zonu sa porodičnim kućama. To bi "spasilo" Frušku goru dalje građevinske "invazije", kao i sremsku stranu od pretvaranja u novu Grbavicu ili Novu Detelinaru.
GUP bi trebalo da prepozna i sav banjski potencijal koji Novi Sad ima, a koji gradski urbanisti ignorišu već duže od pola veka.
DaNS u proglasu napominje da su najkontroverzniji projekti ujedno i najmanje objašnjeni sa stručne strane, što dodatno dovodi u pitanje njihovu svrsishodnost - brodogradilište, Mornarica, priobalje Dunava, bulevari i Trandžament, između ostalog. Ove i druge vrlo atraktivne lokacije jednostavno se nazivaju "opštegradskim centrima", što otvara veliku mogućnost da budu eksploatisani za privatne interese pojedinaca.
Taj izraz "opštegradski centar" je vrlo kritičan jer, prema mišljenju članova DaNS-a, omogućava uvećane koeficijente za izgradnju za 50 odsto veće u odnosu na uobičajene i pravilnicima definisane. Ova okolnost će stvoriti ogroman pritisak investitora na Urbanizam i otvoriti prostor za koruptivne radnje.
"Posebno zabrinjava činjenica da namena 'opštegradski centar' ne postoji u Pravilniku o klasifikaciji namena zemljišta i planskih simbola, a koji propisuje na koji način se definišu i obeležavaju namene u planskim dokumentima", poručuje DaNS u proglasu, uz napomenu da postoje određene dobre smernice u ovakvom nacrtu GUP-a, ali su iste često obesmišljene kroz neke druge smernice.
Izradom novog nacrta GUP-a bi se stvorio prostor za istovremenu izradu Prostornog plana Grada Novog Sada i to bi, prema mišljenju DaNS-a, dovelo do kvalitetnijih planova za sprovođenje.
Najinovativniji deo proglasa odnosi se na ideju Društva arhitekata Novog Sada da se radna zona Sever II pretvori u "Ekološko-tehnološku zonu" grada, u kojoj će se paralelno razvijati industrija, IT i najviši ekološki standardi u primeni za stanovanje.
"U ovoj zoni moguće je investiranje 'velikog kapitala' bez ugrožavanja postojećeg urbanističkog tkiva grada. Izalazak lokacije na uređenu vodenu površinu kanala DTD podiže komfor i atraktivnost ove lokacije za ulaganja. Ova zona nalazi se uz samu železničku stanicu koja će od ove godine biti povezana sa Beogradom brzom prugom, a nalazi se u blizini auto-puta i najbliža je tačka grada sa aerodromom. Kreiranjem ove zone, promenila bi se identitetska i ekonomska slika grada u narednim decenijama", poručuje se u proglasu DaNS-a.
Reč je o građevinskoj površini od oko 120 hektara koja bi mogla da posluži kao primarni prostor za širenje grada, a što neće ugrožavati Novosađane i potencijalno će postati najatraktivnija lokacija, smatra DaNS.
Nacrt GUP-a izazvao je do sada najveću reakciju Novosađana, organizacija, udruženja, stručnjaka od bilo kog strateškog akta. Zbog velikog broja pristiglih primedbi na nacrt ovog akta, javna sednica Komisije za planove odložena je za 7. mart, a pred članovima komisije je zavođenje oko 15.000 primedbi. Kako je 021.rs pisao, održane su tri vrlo burne javne prezentacije, na kojima je bilo i koškanja i "teških reči".
Novi termin održavanja javne sednice je ponedeljak, 7. mart u devet časova, u amfiteatru Spensa.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Socijaldemokratska stranka: Vesić prećutao ključne podatke o nesreći u Novom Sadu
04.11.2024.•
5
Socijaldemokratska stranka ocenila je da je ministar građevinarstva Goran Vesić prilikom najave ostavke prećutao ključne informacije o tragediji na novosadskoj železničkoj stanici.
Novosadska opozicija: Pozdravljamo ostavku Vesića, na redu su Vučević i Đurić
04.11.2024.•
15
Novosadska opozicija koju čine opozicione odborničke grupe u Skupštini grada pozdravlja ostavku pod prinudom ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića.
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
105
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
19
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
4
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
0
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
6
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
14
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
23
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
9
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
24
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
26
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
84
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Komentari 30
ns
Pokrenite neku peticiju, protest , mislim da ima dosta ljudi koji bi to podžali.
Dragan
Peca
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar