Lokalni ombudsman upravo je objavio godišnji izveštaj o svom radu u 2021. godini.
Ovo telo kontroliše poštovanje prava građana i postupanje organa uprave i javnih službi u gradu.
Lokalni ombudsman nema snagu da izdaje obavezujuće mere ili kazne, već preporuke i inicijative koje služe kao pritisak na nadležne organe da reaguju u najboljem interesu građana. Iako ne postoji zakonska obaveza da organi postupaju, svi imaju obavezu da sarađuju sa Lokalnim ombudsmanom.
Prošle godine se novosadskom ombudsmanu obratilo 558 građana sa 199 pritužbi. Organ je pokrenuo i četiri postupka po sopstvenoj inicijativi, formirao 207 predmeta, a 33 još uvek vodi,
Iz godine u godinu se Novosađani žale na iste novosadske organe, uprave i preduzeća. Prošle godine je najviše pritužbi bilo na rad Gradske uprave za inspekcijske poslove, a slede Gradska poreska uprava, Centar za socijalni rad, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije, "Vodovod i kanalizacija", Gradska uprava za urbanizam i građevinske poslove, "Radosno detinjstvo", "Lisje", "Čistoća"... Jedina razlika je rotacija mesta određenih uprava i preduzeća.
Građani su se žalili i na organe za koje Lokalni ombudsman nije nadležan - 106 građana se žalilo na republičke organe, 82 na privredna društva, 27 na komšije i sugrađane i isto toliko građana na javne izvršitelje. Na upravnike stambenih zajednica žalio se 21 Novosađanin, isto toliko njih na organe APV, a četvoro njih se žalilo na članove porodice. Takođe, troje se žalilo na advokate.
Na koje probleme Novosađani ukazuju?
Najčešći problemi na koje ukazuju Novosađani su: ćutanje uprave, komunalni problemi, netačni podaci u dokumentaciji, buka, ponašanje komšija, oštećenje imovine, naplata dugovanja i kazni, naplata poreza, međuljudski odnosi, visina računa, nelegalna gradnja, ponašanje zaposlenih u državnim organima, divlje deponije itd.
U velikom broju slučajeva građani se nisu javili pravom organu, te se Lokalni ombudsman oglasi nenadležnim i uputi građane na nadležni organ. Međutim, u velikom broju slučajeva Lokalni ombudsman uspe da reši probleme građana, a neretko inicira izmene akata i propisa.
Tako je jedna građanka ukazala ombudsmanu da investitor, uprkos rešenju gradske inspekcije, nije želeo da ukloni nelegalni betonski kolski prilaz na javnoj površini. Kad se ombudsman javio inspekciji, dobio je obaveštenje da je investitor u međuvremenu predao zahtev za legalizaciju, te da inspekciju to sprečava da ukloni betonski prilaz s javne površine.
Ombudsman je skrenuo pažnju inspekciji da to nije tačno - nema zakonskog osnova da se ovaj investitor povlašćuje. Međutim, postupak nije okončan prošle godine jer se gradska inspekcija u međuvremenu obratila Ministarstvu građevinarstva za mišljenje.
Otac jednog mladića sa smetnjama u razvoju Ombudsmanu je prijavio da je podneo zahtev za izdavanje nalepnice za označavanje jednog vozila osobe sa invaliditetom, ali da mu je zahtev odbijen jer njegov sin nema telesni invaliditet, već smetnje u razvoju i "samo" ustanovljeno telesno oštećenje 100 odsto.
Problem je nastao u činjenici da nalepnice služe da olakšaju svakodnevno kretanje osoba koje su mahom u kolicima, koje ne mogu da voze, ali i da Gradska uprava za socijalnu i dečiju zaštitu smatra da ovaj mladić nema oštećenje ekstremiteta, odnosno da ne ispunjava uslove za dobijanje nalepnice.
Lokalni obmdusman je utvrdio da akti zaista ne dozvoljavaju izdavanje nalepnice ovom mladiću, ali je zaključio da je to propust u aktima - na primer, povlašćeno parkiranje imaju stanari blizu mesta stanovanja, porodice s troje dece, ali ne i osobe s smetnjama u razvoju. Zato ovaj organ traži izmenu Pravilnika o uslovima i načinu korišćenja posebnih parkirališta u Novom Sadu i taj postupak je u toku.
Ombudsman je reagovao i kad "Čistoća" nije redovno odnosila baštenski otpad iz Begeča, kad je jedna građanka dobila da plati porez na nepokretnost čiji nije vlasnica, kad je građanin Rumenke ukazao na smrad kanalizacije, kao i kad je jedna samohrana majka, žrtva nasilja u porodici, odbijena za prijem deteta u vrtić "Radosnog detinjstva".
Izveštaj Lokalnog ombudsmana biće razmatran na sednici Skupštine grada ovog petka, 29. aprila.
Inače, na funkciji Lokalnog ombudsmana, odnosno novosadske zaštitnice građana, je Marina Popov Ivetić, a sve informacije o podnošenju pritužbi nalaze se
OVDE.
Komentari 7
558-199
021
max
To vam je takav organ koji samo tavori, ispunjena forma, a od zaštite nema ništa. Plate se isplaćuju, a od posla i mera slaba vajda. Kako im nalože tako rade, e to je zaštitnik gradjana u našem gradu.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar