FOTO: Priča o pamćenju, zaboravljanju i uspomenama - imaginarni muzej sećanja Jovanke Broz

Da li ste se nekada pitali kako izgleda soba u kojoj je spavala Jovanka Broz, zašto je na gotovo svim portretima obučena u plavo i koje je to uspomene ponela iz rezidencije u kojoj je živela sa Titom.
FOTO: Priča o pamćenju, zaboravljanju i uspomenama - imaginarni muzej sećanja Jovanke Broz
Foto: 021.rs

Odgovor na ta pitanja možete dobiti u Galeriji Matice srpske gde je postavljena izložba "Partizanka i Fragonar", nastala u saradnji Galerije i Muzeja Jugoslavije.

Na izložbi je predstavljeno 36 dela likovne umetnosti domaćih i stranih autora, lični predmeti, fotografije i nekoliko komada nameštaja iz kuće u kojoj je Jovanka Broz živela nakon smrti Josipa Broza Tita. 

Muzej u kom je Jovanka Broz živela
 
Ova izložba koju autori (Nikola Ivanović i Ana Panić) karakterišu kao "imaginarni muzej sećanja" delom rekonstruiše delove i detalje života prve dame Socijalističke federativne republike Jugoslavije. Samim tim, stvara se slika vremena u kome je živela, ali i objašnjava fenomen Jovanke Broz, kroz njene uspomene, osećaj za umetnost i društvene prilike u socijalističkoj Jugoslaviji.
 
 
Jedan od autora, Nikola Ivanović, za 021.rs da se prilikom kreiranja postavke fokusirao na jednu "opštu priču".
 
"To je priča o pamćenju, zaboravljanju i uspomenama. U tome sam video osnovni motiv koji povezuje sve te predmete. Mislim da su oni za nju najpre imali emotivni karakter", kaže Ivanović, dodajući da je Jovanka Broz vrlo interesantna ličnost, kako naučnoj tako i široj javnosti, zbog njene pozicije u toj državi, ali i u međudržavnim i međuljudskim odnosima unutar same države.
 
Ivanović priča da je posle Jovankine smrti komisija Muzeja Jugoslavije popisala više od 500 predmeta koji pripadaju fondu Muzeja.
 
"Reč je, u stvari, o slikama koje su se nalazile u njihovoj zajedničkoj rezidenciji u Užičkoj 15 u kojoj je živela zajedno sa Titom, a koje je ona posle Titove smrti prenela u svoju vilu koja joj je dodeljena za život. To je jedna zbirka tih zajedničkih radova koje su nastali kao pokloni nekih ljudi, organizacija, delegacija, koji su posećivali Jugoslaviju, ali i neki lični predmeti koje su oni lično kupovali za uređenje evidencije", objašnjava.
 
Kako navodi autor izložbe, akcenat je stavljen na Jovanku Broz zato što su to slike koje su nađene u vili u kojoj je ona živela sama posle smrti Josipa Broza Tita.
 
"To znači da je ona, na neki način, izabrala ono što će da ponese sa sobom - uspomene i artefakte iz njihovog zajedničkog života. Ona je te predmete uspela da prenese i da rekreira prostor na isti način kao što je to bilo u njihovoj zajedničkoj rezidenciji. Ona je 33 godine živela sa tim predmetima sa muzejskim brojevima na nameštaju i na slikama, ništa od toga nije dirala. Živela je stvarno kao u muzeju", opisuje naš sagovornik.
 
 
Ljubavni zavet Josipu Brozu Titu
 
Zato su, kaže, postavku razumeli kao zbirku sećanja, jer nema osnovne istoričarsko-umetničke kriterijume za kolekciju.
 
"Te stvari se nisu sistematski nabavljale i kolekcionirale sa takvim razlogom, tako da je to jedan vrlo heterogeni fond i najbolji način za razumevanje čitave te kolekcije je upravo taj da je razumemo kao nekakvu zbirku uspomena Jovanke Broz, naročito ako imamo u vidu to da je ona postavljala sve na isti način kao u rezidenciji, dakle ona je sa sobom želela da ponese neke uspomene koje bi je podsetile na određene ljude, situacije i na neko prošlo vreme koje je u tom trenutku smatrala izgubljenim", dodaje. 
 
 
Ovo dočarava rekreiranom spavaćom sobom i postavkom oko kreveta.
 
"Tu se nalazi slika jednog hrvatskog slikara Miljenka Stančića koja se zove "Dječije igre" koju flankiraju sa dve strane grafike koje su rađene po Fragonarovim slikama iz 18. veka i zbog toga se izložba zove 'Partizanka i Fragonar' - jedno je "Personifikacija dobre majke", a drugo je "Ljubavni zavet". U nekom initimnom smislu, taj krevet je prostor gde mi samujemo pre nego što utonemo u san, uvek nam se motaju neke slike po glavi. Poznato je da ona i Tito nisu imali dece, zato što Tito više nije želeo, tako da ta priča o toj igri dece, o ljubavnom zavetu koji daje Titu da možda nikad neće biti dobra majka pravi neki koncept oko te spavaće sobe kao najintimnijeg prostora svakog od nas", priča autor izložbe.
 
Drugarica u plavom
 
Kao najzanimljivije predmete na izložbi izdvaja portrete i činjenicu da je Jovanka skoro svaki put portretisana u plavom.
 
"Mislim da to nosi jedan kulturološki značaj. Plava boja je važna u istoriji umetnosti i istoriji vizuelne kulture. Plava je bila vrlo skupoceni pigment nekada. Bila je rezervisana isključivo za Bogorodicu, tako da ona nosi određenu simboliku. Sa druge strane, najpoznatija slika u srpskoj istoriji umetnosti je portret Emilije Mile Popović Đure Jakšića ('Devojka u plavom'), tako da verujem da ipak ima nekakva veza i razlog zašto je Jovanka uvek birala da se portretiše u plavom", kaže Ivanović. 
 
 
Jovanka kao "modna ikona"
 
Jovanka Broz je i u njeno vreme, ali i danas sa vremenske distance, bila posmatrana kao svojevrsna modna ikona, pa su te plave nijanse imale i taj značaj. Upravo zato su autori izložbe odlučili da u postavku uključe i nekoliko komada garderobe, konkretno one koji se mogu videti na portretima, i da taj način naprave vezu između tih slika i priče o modi. 
 
 
Dodatno, u okviru glavne izložbe napravljena je i jedna "mini postavka" pod nazivom "Inspirisani Jovankom Broz". U njenom kreiranju je učestvovalo nekoliko domaćih dizajnera iz Beograda (Evica Milovanov Penezić, Saša Stević i Marko Ilijev) i Novog Sada (Nataša Filipović i Zaga Kalmar), koji su kreirali odevne komade, rukavice, šešire i slično.
 
"Jugoslovensko modno nasleđe je nešto što je vrlo aktuelno i danas i želeli smo u tom smislu da napravimo nekakvu vezu između toga šta je nama od Jugoslavije ostalo u tom modnom smislu i šta se nosi i dalje i zašto savremeni autori, makar kad je reč o modi, i dalje bivaju inspirisani nekim prethodnim vremenima. Hteli smo da napravimo nekakvu sintezu između novih kreativnih industrija s onim što je dužnost muzeja, a to je da baštinimo prošlost, da se napravi nekakva interakcija između prošlosti i sadašnjosti", navodi Ivanović i dodaje da je svaki autor imao lični emotivni stav prema biranju određenih modela i uticaja iz date epohe. 
 
Prisustvo koje se oseća
 
Svi elementi izložbe do sada su ostavljali dobar utisak na posetioce, kaže sagovornik 021.rs.
 
"Potpuno je logično kada je reč o svežoj istoriji, kada postoje svedoci određenih događaja, da postoje i ostrašćeni ljudi u pozitivnom i negativnom smislu. Za sada smo imali lepe komentare. Svi koji su bili imali su određena lična osećanja, prema tom dobu, prema njoj, a onda i kada uhvate čitavu priču i osete prostor imaju svoj lični odnos prema tome. Najveći utisak ostavlja činjenica da smo rekreirali prostor onako kako ga je Jovanka uredila i oni imaju mogućnost da osete jedan autentičan prostor koji nosi novu auru, tako da ta emotivnost, činjenica da ste vi prisutni u jednom prostoru koji nosi određenu simboliku, imam utisak da oni osete prisutnost Jovanke Broz i te epohe", zaključuje Ivanović.
 
Jovanka Broz, u čije uspomene Novosađani i ostali posetioci našeg grada mogu da zavire u Galeriji Matice srpske, rođena je kao Budisavljević u selu Pećani u Hrvatskoj 1924. godine. Sa 17 godina priključila se ženskoj partizanskoj četi, a kasnije je bila primljena u Komunističku partiju Jugoslavije. Zbog zasluga u ratu odlikovana je Partizanskom spomenicom. Kao supruga Josipa Broza Tita zvanično je predstavljena 1952. godine. Imala je veliku ulogu u kreiranju predsedničke slike u javnosti Jugoslavije i zajedničkim zvaničnim posetama. Njeni retki samostalni istupi bili su usmereni na ulogu žene u novoj državi, emancipaciju, modu i humanitarni rad. Nakon Titove smrti, Jovanka je marginalizovana iz javnog života, sa sobom ponevši veliki deo predmeta za koji je bila emotivno vezana, a koji se sada mogu videti na izložbi. Preminula je 2013. godine. 
 
Izložba "Partizanka i Fragonar" otvorena je do 28. avgusta. 
 
Prateći program izložbe održava se svakog petka u 19 časova.
 
Autorska vođenja kroz izložbu biće moguća 1. jula i 5. avgusta, dok su stručna vođenja organzovana subotom i nedeljom u 13 i 17 časova.
  • Дада

    19.06.2022 12:07
    Препоручујем свима да погледају изложбу, невезано за било какву идеологију. Јованка је била фасцинантна жена.
  • xqt

    03.06.2022 20:36
    Da kažem
    Jovanka Broz je bila pametna, dostojanstvena i lepa žena. Šteta što je doživela teške dane u starosti.
  • x

    03.06.2022 18:18
    xxx
    Bila sam, treba videti, sve pohvale svima koji su se potrudili, svim autorima ,da naprave ovu neobičnu izložbu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti