Novi Sad ulaže mnogo napora i novca da gradski i prigradski saobraćaj učini što efikasnijim i time što veći broj sugrađana usmeri na korišćenje javnog prevoza. GSP raspolaže sa više od 280 autobusa od kojih je radnim danom maksimalno 210, 156 solo i 54 zglobna, u pogonu. Mada grad ubrzano, možda i previše, uvećava broj stanovnika, čini se da je broj vozila zadovoljavajući. Uostalom, broj prevezenih putnika se, uprkos rastu Novog Sada, nešto smanjuje.
Stariji busom, mlađi kolima
Lane je na svim gradskim i prigradskim relacijama prevezeno oko 58 miliona putnika, poprilično manje od planiranih 80 miliona. I dok se oni sa godišnjim pretplatnim kartama javnim prevozom koriste približno očekivanjima, broj onih koji se voze na osnovu mesečnih karata ili plaćaju svaku pojedinačnu vožnju, dosta je manji nego što su u GSP procenjivali. Tako je lane u gradskoj vožnji bilo tek 31,5 miliona ovih putnika naspram očekivanih 49 miliona, dok je "godišnjaka" bilo 20,45, a procenjivalo se 21,9 miliona.
Izgeda da se u našem gradu stariji često koriste javnim saobraćajem, dok je mlađima mnogo bliža upotreba privatnih vozila. Pojedinim kategorijama stanovništva najviše odgovaraju bicikli i razne varijante "rolera". Nije teško objasniti - automobil nikada nije bio pristupačniji, solidan polovnjak može da se kupi za samo 3.000 evra i vozi narednih desetak godina. Nikada nije bio ni približno toliko jeftin.
Takođe, do pre pola godine i cena goriva je bila sasvim prihvatljiva, pa je dominantno usmerenje mladih korišćenja privatnih vozila razumljivo. Planirano se realizuje brže, pogotovo ako je potrebno, a to je uobičajen slučaj, menjati nekoliko lokacija.
Vreme skupe energije
Međutim, dramatični događaji koji se odvijaju oko nas reflektovaće se i na saobraćaj u gradu. Cene energenata su drastično skočile i odrazile su se i na cene goriva. Pokušavajući da kupi, pre izbora, naklonost građana, vlast je uspela da izbegne naglo poskupljenje benzina i dizela. Recept je jednostavan, država je smanjujući akcizu uspela da ublaži rast cena goriva. Posledice će, naravno, trpeti budžet.
Bilo bi više nego neugodno po državnu kasu ako bi se vlast i nadalje služila istom tehnikom zamajavanja javnosti. Dakle, narednih meseci sledi još uočljiviji rast cene goriva. Kako se najavljuje duži period skupe energije, biće skuplja i vožnja. Svejedno da li se koristite klasičnim ili električnim vozilom.
Prirodno je da će izrazito visoka cena goriva i prorediti upotrebu privatnih vozila i smanjti broj registrovanih automobila. Posebno u državama poput Srbije gde i mala promena u ceni korišćenja mnogim građanima čini pojedine aparate, i automobil, (ne)dostupnim. Sledstveno se predviđa i rast onih koji će se, u celosti ili povremeno i za pojedine prilike, oslanjati na javni saobraćaj.
Kupovina u vozilu
Stalni putnici lokalnim autobusom javnog saobraćaja već primećuju promenu. Poslednjih meseci naglo, na pojedinim relacijama i prekomerno, uvećava se broj onih koji kartu kupuju u samom vozilu. Jednostavno, koristili su se privatnim vozilom i nisu stekli naviku kupovine neke od pretplatnih karata. Sada su se okolnosti promenile, ali navike su ostale. Ima i onih koji se samo povremeno koriste "javnim busom", pa ne žele da za petnaestak vožnji mesečno vade pretplatnu kartu.
Promene mogu biti šansa za GSP ne samo da zaustavi trend umanjenja broja putnika, već i da započne preokret i ubuduće osmišljenim i potrebama putnika prilagođenim novinama privuče desetine hiljada novih korisnika.
Prva stvar koja se nameće je da se što više smanji baš kupovina karte u samom vozilu. Ta dodatna aktivnost opterećuje vozača. Pored upravljanja autobusom u uslovima gradske vožnje, ova praksa vozaču nameće i intenzivan rad sa novcem, direktno ga suočavajući sa putnicima. Dodatna obaveza utiče na vožnju. Jednostavno, vozaču je potrebno vreme da odštampa kartu i proveri ostavljeni mu novac.
Raznovrsnija ponuda
Sami vozači su, naravno, prvi uočili promene. Ubrzo su i putnici počeli da primećuju da im se trajanje vožnje produžuje. Kako se broj putnika koji kartu kupuju u vozilu i dalje uvećava, tako se i trajanje vožnje neprekidno produžuje. Stalni putnici su već primetili da je nekada busu na liniji 12 trebalo otprilike 18-19 minuta da iz centra stigne do poslednje stanice na Telepu. Sada je potrebno 22-23 minuta, u "špicu" i tri; pet minuta više.
Još je gore na jedinici koja vodi na kraj Klise, a žale se i putnici "devetkom", "trojkom", možda ponajviše "osmicom", neobično duge relacije sa mnogo međustanica i velikim brojem putnika. Može se samo zamisliti kako je putnicima u prigradskom saobraćaju, koji je oduvek bio slabija tačka novosadskog javnog prevoza i u kome je prošle godine umesto očekivanih deset bilo jedva četiri miliona putnika.
Na smanjenje javnog prevoza utiču najviše cena karte i dužina trajanja vožnje. Teško da se GSP-u može prigovoriti na cenu karte, ali su primedbe na sve duže trajanje vožnje učestalije. Na GSP-u je da osmisli takav vid pretplate kojim će popuniti prazninu u ponudi i privući one koji za sada ne osećaju potrebu da kupe neku od aktuelnih pretplatnih karata.
Čini se da bi kupovina bloka od 10 ili 20 karata u pola cene bilo moguće rešenje za one koji se samo povremeno koriste javnim prevozom. Tu je i niz drugih mogućnosti. U svakom slučaju, predstojeći period skupe energije i, zašto ne reći, pada standarda prilika je da GSP broj putnika znatnije uveća i tako preokrene trendove u lokalnom javnom prevozu Novog Sada.
Komentari 59
Куп је битан
kiki
Ostale cene su 7kn sat vremena, i 10kn 90 min.
https://www.zet.hr/cijene-prodaja-i-placanje/cijene-karata-izdvojena-podrucja/56
Dalje, odavno postoji na skoro svakom stajalistu i prikaz za koliko dolazi na stanicu odredjeni prevoz.
Slican princip vazi i u Kosicama (Slovacka) https://imhd.sk/ke/doc/en/19744/Tickets
Novosađanka
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar