Plan za bolji vazduh u Novom Sadu: Urediti saobraćaj, podići parkove, podstaći biciklizam...

Novosađani od danas, 7. jula, mogu da se upoznaju sa Nacrtom plana kvaliteta vazduha u Gradu Novom Sadu za period 2022-2026. godine, kojim se definišu buduće mere, stare i nove, za bolji vazduh.
Plan za bolji vazduh u Novom Sadu: Urediti saobraćaj, podići parkove, podstaći biciklizam...
Foto: 021.rs

Ovaj dokument je osnovni strateški dokument koji će poslužiti prilikom donošenja svih drugih akata o zaštiti životne sredine, a naročito u pogledu kvaliteta vazduha.

Izradila ga je i na uvid stavila Gradska uprava za zaštitu životne sredine, a na javnim uvidu će biti do 5. avgusta. Uslediće javna rasprava istog dana, 5. avgusta u 12 časova, u Skupštini grada, a do tada svi građani, stručna javnost, organizacije i organi mogu da podnesu primedbe i sugestije (uputstva su OVDE).

Šta piše u nacrtu plana?
 
Nacrt ovog plana sumira situaciju u Novom Sadu od 2017. godine do danas, zaključujući koji su najveći zagađivači, gde se meri kvalitet vazduha, kakav je prethodnih godina i šta je potrebno učiniti da bi bio bolji, a u situaciji u kojoj Novi Sad ima sve više stanovnika i prolazi kroz brojne promene.
 
Glavni izvori zagađenja vazduha u gradovima kao što je Novi Sad su produkti sagorevanja goriva u domaćinstvima, u industriji, toplanama, individualnim kotlarnicama i ložištima, ali i saobraćaj, građevinska delatnost, neodgovarajuće skladištenje sirovina, deponije smeća i loš nivo javne higijene.
 
U sledećoj tabeli se nalaze lokacije na kojima se meri kvalitet vazduha.
 
 
U urbanom jezgru Novog Sada, naročito u periodu trajanja grejne sezone (od oktobra do aprila) značajne izvore zagađenja predstavljaju kotlarnice, naročito lokacije sa skoncentrisanim individualnim ložištima građana koje su locirane pretežno u obodnim delovima grada. Takođe, prisutno je i konstantno zagađenje poreklom od saobraćaja.
 
Prema stručnjacima, osnovni izvori emisije zagađujućih materija u vazduh na teritoriji Grada Novog Sada saobraćaj (putnički automobili, javni prevoz i transportni saobraćaj), energetika (kotlarnice, individualna ložišta), mali i srednji proizvodni procesi (pekare, priprema brze hrane, roštilj), pojedini industrijski objekti i poljoprivreda (korišćenje sredstava za zaštitu sa zemlje i iz vazduha). U pojedinim delovima Novog Sada, gde je evidentiran veći broj individualnih ložišta, građani koriste različite vrste goriva nepoznatog porekla.
 
Za kvalitet vazduha bitan je i kvalitet goriva na koje motorna vozila idu, sagorevanje u motorima u odnosu na starost vozila, gustina saobraćaja, ulična infrastruktura i urbanistička rešenja koja poboljšavaju ili pogoršavaju kvalitet života. 
 
U nacrtu ovog plana zaključuje se da postoje dugoročne mere koje utiču na kvalitet vazduha i one su konstantne za svaki grad, pa i za Novi Sad. To su: zonsko planiranje, ozelenjavanje, ograničenje visine stambenih i poslovnih zgrada, te redovno čišćenje i pranje ulica i puteva. 
 
Kad govorimo isključivo o saobraćaju, trajne, ali konkretne mere obuhvataju zamenu standardnih raskrsnica kružnim tokovima, proširenje zona sa ograničenjem saobraćaja, adekvatan gradski prevoz sa prihvatljivim voznim parkom, povećanje broja parkinga i poboljšanje načina parkinga, proširenje pešačkih zona i biciklističkih staza i više zona usporenog saobraćaja. 
 
 
"Na teritoriji Grada Novog Sada dosta se uradilo u oblasti unapređenja upravljanja saobraćajem. Postoji još uvek mogućnost smanjenja broja standardnih raskrsnica povećanja drumskih zaobilaznica, mogućnost povećanja broja zona sa saobraćajnim ograničenjima, unapređenja ponude i kvaliteta javnog prevoza, poboljšanja održavanja čistoće transportnih, građevinskih i poljoprivrednih mašina koje učestvuju u saobraćaju, povećanja broja parkirališta, broja pešačkih zona, kao i mogućnost povećanja broja, odnosno adekvatno povezivanje biciklističkih staza u jedinstven sistem biciklističkih staza", poručuju autori ovog nacrta.
 
Kad je reč o toplifikaciji, gasifikaciji i upotrebi obnovljivih izvora energije, u Novom Sadu još uvek postoje delovi grada koji nemaju galjinsko grejanje. Zato je u planu proširivanje mreže daljinskog sistema grejanja, ali i promocija prirodnog gasa kao izvora toplotne energije.
 
U postojećim kotlarnicama potrebno je obezbediti što kvalitetnije energente, a u građevinarstvu se što više baviti termoizolacijom kao merom za smanjenje utroška gorivnog materijala. 
 
U sistemu merenja zagađenja navodi se potreba da se pažljivije i ciljano meri zagađenje, naročito ono od motornih vozila na gradskim raskrsnicama, što može da utiče na izmene režima saobraćaja i na uvođenje takozvanih "ekoloških" semafora na kritičnim mestima (semafori koji obaveštavaju o trajanju crvenog svetla i podstiču na gašenje motora tokom čekanja). 
 
Predviđaju se i stacionarni prečistači vazduha u objektima u kojima borave stariji, bolesni i deca, a koji su blizu udarnih saobraćajnica.
 
Ono što bi, prema ovom nacrtu, nadležnima u Gradu moglo biti u planu u narednim godinama je nastavak subvencionisanja olakšica za energetsku sanaciju zgrada, upotrebu obnovljivih izvora energije i promociju biciklizma kao zdravijeg stila života. Preduslov za promociju biciklizma je, naravno, izgrađena infrastruktura. 
 
Upravljanje otpadom je izuzetno veliko pitanje, a naročito je bitno sanirati novosadsku nesanitarnu deponiju. Međutim, u gradu postoji mnoštvo drugih divljih deponija - čak 30 nelegalnih divljih deponija čijim se redovnim uklanjanjem privremeno rešava problem, ali ne predstavlja trajno rešenje.
 
Ozelenjavanje je takođe izuzetno bitna mera gde je potrebno ozeleniti što veći prost u gradu, postavljati zelene pojaseve i drvorede, ali i parkovske površine, što je mera koja se planira u 2023. godini.
Još jedna od mera u budućnosti biće i izgradnja veće infrastrukture za električna vozila, povećanje broja punjača u javnim garažama, te omogućavanje olakšica za parkiranje električnih i hibridnih vozila.
 
Ono što se navodi kad ideja je mešovita zona saobraćaja u Novom Sadu, u kojoj bi se kretanje dozvolilo samo pešacima i vozilima javnog prevoza sa niskom emisijom zagađujućih materija. 
 
Specifičan cilj je povećanje broja biciklista u Novom Sadu, kao mera koja je vremenski neograničena. Osim izgradnje infrastrukture, u planu za 2023. godinu je i projekat javnih bicikala "Parkiraj i vozi", o kojem još uvek nema više detalja.
 
Nacrt plana kvaliteta vazduha u aglomeraciji Novi Sad za period 2022-2026. godine u celosti možete da pročitate OVDE.
  • Stohadin

    11.07.2022 06:29
    Napred(nj)ak
    Što više betona,stakla i čelika....A da i neonskih svetala.
    To je budućnost Novog Sada.
    Mora da se zove Novi neon city.
    Parkovi....
    Ima ih na Fruškoj gori.
    Za sada.
    Da se ja pitam napravio bih umesto dunavskog parka 5 spratova ispod zemlje i 5 iznad zemlje javnu garažu plus 30 spratova kulu novosadsku......
    P.S.
    Samo zezam paljevine
  • Branko

    10.07.2022 19:12
    Teletabisi
    "promocija prirodnog gasa kao izvora toplotne energije" hahahaha
    U vreme kada Evropa gleda da se "skine" sa prirodnog gasa i iz ministrarsva najavljuju poskupljenje oni prave ovakve planove.
    Evo da vam dam malo ideje, piskarajte o toplotnim pumpama po tom vašem seminarskom, pardon nacrtu :D. I da vas obavestim da se neki delovi grada već greju na taj način pa ne bi ni bila prevelika novina za grad ali za vas "vizionare" vidim da jeste.
  • Zorana

    10.07.2022 18:27
    Trla baba lan
    Nacrt je povrsan i nerealan sto je veoma lako da bude jer nema konkretnih podataka!
    Koje raskrsnice, koje staze, kada prava deponija, kada precistac otpadnih voda, koje delove planiraju da pretvore u pesacke itd.??
    Ozeljenjavanje je misaona imenica u Novom Sadu vec nekoliko godina. Verovatno su hteli da kazu betoniranje.
    Ovo ogranicavanje spratnosti objekta je smesno i unositi u ovaj nacrt nakon onog oblakodera kod Sajam i Pupinove palate koje svi vidimo da su ko kost u grlu.
    Zakljucak je da su ovde pobacane bombasticne ideje pronadjene sa prva dva linka koja nam izbaci internet pretrazivac, na nivou srednjeskolskog sastava kako zamisljam svoj grad iz buducnosti.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti