Izmene zakona: Zašto će e-trotineti moći da se voze pešačkom stazom?

Izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima uvode nejednake bezbednosne uslove za bicikliste i nove učesnike u saobraćaju kojima se zakon bavi - vozačima električnih trotineta.
Izmene zakona: Zašto će e-trotineti moći da se voze pešačkom stazom?
Foto: Pixabay

Iako zakon gleda da izjednači pojedine uslove za bicikl i električni trotinet, odnosno laka električna vozila, istovremeno uvodi razlike koje biciklistima nisu baš jasne.

Konkretno, kako Novosadska biciklistička inicijativa navodi u svojim sugestijama u javnoj raspravi o izmenama ovog zakona, ove izmene ne stvaraju iste bezbednosne uslove za električne trotinete i bicikle jer, na primer, ne postoji obaveza da vozači na električnim trotinetima koriste svetla poput biciklista, već reflektujuće materije.

Da bi izjednačavanje uslova bilo logično pokazuje i to što su identični uslovi za učešće u saobraćaju za najnebezbedniji automobil po Euro NCAP standardima (Fiat punto i Fiat panda) i za najbezbedniji auto po ovim uslovima (Volvo C90).
 
Šta je novo, a šta sporno?
 
Danas je održava poslednji okrugli sto o izmenama ZOBS, u Beogradu.
 
Izmene zakona uzimaju u obzir činjenicu da su laka električna vozila (LEV) saobraćajna sredstva modernog doba. Zbog uvođenja ovih vozila u zakon, menjaju se važeće definicije pešačke staze, pešačko-biciklističke staze, biciklističke staze i trake.
 
Vozači e-trotineta (i svi drugi vozači lakih električnih vozila) od sada će moći da se kreću biciklističkom trakom, pešačkom stazom, biciklističkom stazom i pešačko-biciklističkom stazom. 
 
Inače, lako električno vozilo je vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg.
 
Po pešačko-biciklističkoj stazi, biciklisti ne smeju da voze brže od 10 km/h, ali to neće moći ni vozači LEV. Kad je reč o kretanju e-trotineta po kolovozu, "vozač lakog električnog vozila, kada se kreće kolovozom, sme da koristi kolovoz u širini od najviše jednog metra od desne ivice kolovoza, osim na delu puta ispred raskrsnice ili drugog mesta na kome vozilo skreće ulevo, odnosno kada vrši preticanje ili obilaženje".
 
Vozač bicikla, mopeda, lakog tricikla i uskoro e-trotineta mora da se kreće desnom biciklističkom trakom u odnosu na smer kretanja saobraćaja.
 
Električni trotinet, odnosno lako električno vozilo, na javnim putevima na sme da vozi niko mlađi od 14 godina. 
 
Na biciklističkim stazama za saobraćaj u oba smera vozila, do sada je vozač bicikla morao da se kreće desnom stranom u smeru kretanja vozila. Sada će to važiti i za e-trotinete.
 
"Vozač lakog električnog vozila obavezan je da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku. Izuzetno, vozač lakog električnog vozila može za kretanje da koristi pešačku stazu, pešačku zonu ili trotoar, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, pod uslovom da ne ometa kretanje pešaka i da se kreće brzinom pešaka, a najviše pet km/h", stoji u izmeni zakona.
 
Izuzetno od svega ovoga, vozač LEV može da ide kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/h, ako ne postoji mogućnost kretanja pešačkom stazom, pešačkom zonom ili trotoarom. Za bicikliste ovakva pravila ne važe - biciklisti najpre moraju da se kreću kolovozom u slučaju da nemaju adekvatnu stazu ili traku, dok je za vozače e-trotineta prva naredna opcija trotoar, među pešacima.
 
Posebno bitna tema za NSBI je ova mogućnost kretanja trotoarom. Kako ova inicijativa smatra, postoji razumevanje da je na određenim mestima kretanje e-trotineta po trotoaru nužda zbog uslova u saobraćaju na kolovozu, ali bi zato trebalo omogućiti i biciklistima da se - kao opcija, kreću trotoarom. 
 
"Uslovi za kretanje su u tolikoj meri različiti u Republici Srbiji da je pitanje pojedinačnog slučaja da li je upotrebljiviji i bezbedniji kolovoz ili trotoar", zaključak je NSBI.
 
Novina je da vozači LEV moraju da nosi svetloodbojni prsluk kad se kreću kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja, te da moraju da nose prsluk ili da imaju reflektujuću materiju noću i kada je smanjena vidljivost stazama. Ovo je razlika u odnosu na bicikliste, koji obavezno moraju da imaju svetla napred i pozadi.
 
Novosadska biciklistička inicijativa je stava da je neophodno uvesti obavezu svetala i za vozače lakih električnih vozila, budući da već imaju iste (ako ne i pogodnije) uslove za kretanje u saobraćaju. 
 
Inače, vozači lakih električnih vozila kod sebe će morati da imaju tehničku dokumentaciju o vozilu kojim upravljaju, koja će sadržati snagu elektromotora, konstruktivnu brzinu i masu praznog vozila.
Šta može da bude bolje za bicikliste?
 
Godinama unazad, NSBI u saradnji sa saobraćajnom policijom radi na preventivi u saobraćaju terenskim radom i u okviru konkretnih akcija. Iz iskustva, postoje konkretni predlozi izmena zakona koji se tiču isključivo bicikala u saobraćaju.
 
Prvi predlog podrazumeva obavezu preticanja biciklista, LEV i pešaka na najmanje metar rastojanja od njih u naseljenim mestima, a radi opšte bezbednosti i sprečavanja nezgoda. 
 
Drugi predlog podrazumeva izmenu kaznene politike za nasilničku vožnju kad su u pitanju biciklisti. Naime, NSBI predlaže da se promeni kvalifikacija kroz izmene zakona kad je reč o kaznama za bicikliste u udesima jer je stepen izazivanja nezgoda kod biciklista mali, ali su oni ranjiva kategorija - i ona koja vrlo često biva kažnjena. 
 
Iako su vozači motornih vozila u praksi oni koji su najčešće odgovorni za prekršaj, udeo biciklista u kažnjavanju za, recimo, nasilničku vožnju, samo na teritoriji Vojvodine je 30 odsto. Stoga je stav Novosadske biciklističke inicijative da je nepravedno na isti način tretirati alkoholisanog vozača autobusa i alkoholisanog biciklistu na biciklističkoj stazi. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Zeka

    05.03.2024 14:20
    Cena registracije el.trotineta
    A niko ne spominje cenu registracine el. Trotineta. Napisote koliko ce izaci cena registracije.
  • Trot Drot

    29.12.2022 11:06
    -Zebra-
    Možda je i problem što je bila rupa na putu.
    Sa 7 kmh električni trotineti su neupravljivi.
  • Vlada

    29.12.2022 10:52
    @Telep

    Kad god nepažljivi vozači poput tebe skoro izazovu nezgodu, biciklista kojeg ste zamalo udarili uvek magično ide 30 na sat.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti