Vozač e-trotineta udario Novosađanku i možda neće biti kažnjen - evo i zašto
Vozač električnog trotineta koji je pre nedelju dana udario devojku na uglu Bulevara kralja Petra i Kisačke ulice možda neće zakonski odgovorati.
Foto: 021.rs
Njega nadležni organi ne mogu da sankcionišu po službenoj dužnosti u saobraćaju jer električni trotineti ne podležu nijednom propisu, nezvanično saznaje 021.rs u MUP-u.
Odnosno, e-trotineti ne smeju da se voze jedino po auto-putu i po moto-putu, koji su sada određeni isključivo za motorna vozila. Na ostalim površinama, električni trotineti, koji su u suštini laka električna vozila, ne podležu propisima.
Između ostalog, važeći zakon propisuje da je motorno vozilo ono koje se "pokreće snagom sopstvenog motora, namenjeno za prevoz lica, odnosno stvari", dok motorno vozilo ima dva točka i "čija najveća brzina ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon".
U slučaju saobraćajne nezgode, zakon određuje da je to "nezgoda koja se dogodila na putu ili je započeta na putu, u kojoj je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojoj je najmanje jedno lice poginulo ili povređeno ili je nastala materijalna šteta".
Međutim, kako navodi Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative za 021.rs, zakon takođe navodi da vozilo "mora da ispunjava propisane tehničke uslove, tehničke propise i da bude tehnički ispravno", odnosno da "u saobraćaju na putu ne sme da učestvuje prevozno sredstvo koje ovim zakonom nije određeno kao vozilo".
"Iz svega navedenog ne čudi što postoje oprečna mišljenja među nadležnima povodom električnih trotineta i inicijativa u izmenu zakona. Očigledno je da postoje konflikti među nadležnim institucijama o tome šta je električni trotinet. Trenutno mislim da ni sudska praksa nije ujednačena u slučajevima kada učestvuju vozači trotineta", objašnjava.
Ističe da se prema trenutnim stavovima nadležnih, u ovom konkretnom slučaju, ova saobraćajna nezgova vodi kao sudar dva pešaka.
"To bi bilo isto kao i kada bi neko ko vozi rolere ili običan trotinet naleteo na drugu osobu i povredio je. Ovo ujedno znači i da su učesnici nezgoda sa električnim trotinetima potpuno prepušteni veštinama i strategijama advokata koji će se truditi da vozače električnih trotineta predstave ili kao pešake ili kao vozače motornih vozila koja ne bi trebalo da učestvuju u saobraćaju. Tu postoji određeno pravno lutanje koje mora što pre da se reši", objasnio je Trifković.
Ističe i da e-trotineti, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja i stavu Agencije za bezbednost saobraćaja, po opisu najčešće odgovaraju mopedu.
"Tokom javne rasprave o izmenama zakona, predstavnici osiguravajućih kuća su ukazivali da prema zakonu, električni trotinet predstavlja motorno vozilo i da bi u skladu sa tim, trebalo da bude obavezno osigurano u slučaju nezgode. Studija koju je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuje da bi približno 30 odsto korisnika električnih trotineta odustalo od njihove upotrebe ukoliko bi zaštitna oprema bila obavezna kao za mopede, dok je na primer, u Francuskoj ovaj procenat značajno veći i iznosi približno 80 odsto", naglasio je Trifković.
Tek po usvajanju izmena zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima se prvi put u domaćem zakonodavstvu regulišu električni trotineti, policija i tužilaštvo će imati mogućnost da postupaju.
To znači da, do usvajanja zakona, vozači električnih trotineta u saobraćaju nemaju obavezu da poštuju nijedan propis, a nadležna tužilaštva i u slučaju da dođe do - kao sada, saobraćajne nezgode, ne mogu da kvalifikuju krivično delo.
Na pitanja 021.rs o nemogućnosti da se, u ovom trenutku, u slučaju udesa procesuiraju vozači električnih trotineta, o praksi tužilaštava po ovom pitanju i o eventualnim izuzecima koji bi mogli da postoje, u Osnovnom javnom tužilaštvu u Novom Sadu nisu odgovorili ni posle više od nedelju dana.
Kazne koje će građane na električnim trotinetima čekati po usvajanju dugoočekivanog zakona će se, u zavisnosti od prekršaja, kretati u rasponu od 3.000 dinara pa sve do 120.000 dinara. Zatvorska kazna za izazivanje saobraćajne nesreće, kad je u pitanju smrtni ishod, može da ide do 12 godina.
Vozači na e-trotinetima neće moći da se kreću pešačkom stazom, kako je prvobitno zamišljeno, već će im biti namenjene biciklističke staze, trake i pešačko-biciklističke staze i, u krajnjem slučaju, kolovoz.
Kako je 021.rs nedavno pisao, nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima trebalo bi uskoro da se nađe pred poslanicima Skupštine Srbije, ali nije poznato kada.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadska opozicija danas zvanično traži opoziv Đurića, Vučević najavio ostavke - ali još ništa
18.11.2024.•
8
Udružena novosadska opozicija u Skupštini grada danas će pokrenuti inicijativu za opoziv gradonačelnika Milana Đurića.
Projekat rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu: "Isteraće na videlo jednu hobotnicu"
18.11.2024.•
7
Mađarska kompanija Utiber koja je bila nadzorni organ u slučaju rekonstrukcije Železničke stanice Novi Sad, biće zadužena i za nadzor izgradnje Nacionalnog stadiona i pruge do tog stadiona.
U Novom Sadu proteklog vikenda rođeno 27 beba
18.11.2024.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 27 beba.
Oko 180 profesora Filozofskog fakulteta u Beogradu traži da se oslobode uhapšeni u Novom Sadu
18.11.2024.•
8
Zahtevamo da se u što kraćem roku na slobodu puste svi uhapšeni u Novom Sadu, kao i da se u što kraćem roku uhapse svi koji su odgovorni za pogibiju nedužnih na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Petnaesta žrtva nesreće na Železničkoj stanici, preminula jedna od povređenih
17.11.2024.•
66
Jedna od troje teško povređenih pri obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu preminula je danas.
VIDEO: Pola sata po završetku blokade, gradske službe počele da peru "krvave ruke" sa ulice
17.11.2024.•
39
Ubrzo po završetku blokade raskrsnice kod Železničke stanice, gradske službe su počele da peru tragove crvene farbe sa ulice.
VIDEO, FOTO Završena blokada kod Železničke stanice: "Krvavi" otisci i uplakana golubica
17.11.2024.•
51
Završena je blokada raskrsnice Bulevara oslobođenja i Bulevara Jaše Tomića, kod Železničke stanice, na kojoj je 1. novembra u padu nadstrešnice poginulo 14 osoba, a još troje je teško povređeno.
VIDEO Vajar Rade Marković: "Oprostite mi mladi ljudi, meni i mojoj generaciji"
17.11.2024.•
5
"Oprostite mi, meni i mojoj generaciji", poručio je građanima na blokadi kod Železničke stanice vajar Rade Marković.
Vulin javno opsovao Piculu nakon izjave o nesreći u Novom Sadu: "To je odnos Vučića prema EU"
17.11.2024.•
17
Izvestilac EP za Srbiju Tonino Picula je pred poslanicima tog tela izjavio saučešće porodicama žrtava u Novom Sadu, da bi ga na to potpredsednik Vlade Aleksandar Vulin nazvao "ustaškim đubretom".
Profesor Bakić: Ovde treba da se dese tragedije da bi se građani probudili
17.11.2024.•
10
Ključno je da se udružimo, budemo solidarni i prepoznamo trule jabuke među nama, kaže profesor Filozofskog fakulteta Jovo Bakić.
Dačić o tome kako su brzometno uhapšeni ljudi posle protesta, a niko još nije za nesreću na stanici
17.11.2024.•
30
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić rekao je da tužilaštvo od trenutka pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu saslušava ljude koji bi mogli da budu odgovorni za to.
VIDEO Marčelo: Ne smemo im dozvoliti da obesmisle smrt 14 ljudi - kada ćemo se boriti, ako ne sad?
17.11.2024.•
6
Marko Šelić Marčelo je na protestu kod Železničke stanice poručio da građani ne smeju da dozvole da vlast obesmisli smrt 14 ljudi kao što je odavno obesmislila život.
VIDEO Stupljanin: Vlast kiti Novi Sad, a iza nje je 14 mrtvih - empatijom moramo protiv ludaka
17.11.2024.•
6
Glumica i aktivistkinja Jelena Stupljanin na protestu kod Železničke stanice u Novom Sadu poručila je da su empatija u solidarnost suština borbe normalnih ljudi protiv ludaka.
Sledeće nedelje u Novom Sadu svega: I sunca, i kiše, i minusa, i košave...
17.11.2024.•
0
U nedelji pred nama očekuje nas više kiše, na momente će biti i sunca, a duvaće i jaka košava.
FOTO: Plakati sa likovima opozicionara i "Samo nas vi nemojte braniti" pred protest u Novom Sadu
17.11.2024.•
39
Plakati sa likovima funkcionera SSP Dragana Đilasa i Marinike Tepić, Narodnog pokreta Srbije Borislava Novakovića i nekadašnjeg predsednika Vlade Vojvodine Bojana Pajtića pojavili su se u Novom Sadu.
Brnabić: Neverovatno mi je kako su užasni pritisci na tužilaštvo zbog nesreće u Novom Sadu
17.11.2024.•
65
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić odbacila je navode da se kupuje vreme time što tužilaštvo još nije privelo nikoga zbog pogibije 14 osoba u padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
Stanje povređenih u nesreći na Železničkoj stanici i dalje veoma teško
17.11.2024.•
0
Tri osobe koje su povređene u nesreći na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Brnabić o glasanju o nepoverenju Vučeviću zbog nesreće u Novom Sadu: Skupština uskoro o budžetu
17.11.2024.•
1
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je, govoreći o opozicionom predlogu za glasanje o nepoverenju Vladi Srbije, da predstoji sednica o državnom budžetu.
Pokrenuta peticija da se sat na Železničkoj stanici u Novom Sadu trajno zaustavi na 11.52h
17.11.2024.•
9
Udruženje građana "Most solidarnosti" pokrenulo je peticiju da se sat na Železničkoj stanici u Novom Sadu trajno zaustavi na 11.52 časa.
Pravnik: Ko je hteo da utiče na svedoke i sakrije dokaze o nesreći, to je neometano mogao da radi
17.11.2024.•
12
Oni koji su mogli da utiču na svedoke i prikrivaju dokaze u slučaju rušenja nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, to su mogli neometano da rade u prethodnih desetak dana.
Komemoracija za književnika Zorana Đerića u utorak u Srpskom narodnom pozorištu
17.11.2024.•
1
Komemorativni skup za prof. dr Zorana Đerića održaće se u utorak, 19. novembra u Srpskom narodnom pozorištu.
Komentari 53
Sale NS
Sky
nesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar