FOTO Tehnologija koju razvijaju i Novosađani: Kako je izgledao Continental TechShow u Frankfurtu
Novosadski stručnjaci deo su tima koji razvija najsavremenije tehnološke sisteme u automobilskoj industriji, koja stremi održivosti i smanjenju zagađenja.
Foto: 021.rs
Osim toga, teži većoj sigurnosti, bilo da je reč o svakodnevnoj vožnji automobila ili, recimo, vožnji kamiona na izuzetno duge staze.
Deo tehnološke revolucije predvodi kompanija Continental, koja posluje i u Novom Sadu i gde se, osim istraživačko-razvojnog centra, nalazi jedna od ukupno tri svetske megafabrike ove kompanije.
Tehnološke inovacije stručnjaka Continentala upravo su predstavljene na ekskluzivnom sajmu Continental TechShow 2023 u Frankfurtu, koji je posetila i ekipa 021.rs na poziv kompanije.
Između ostalog, predstavljeni su prototipovi prvih "Curved ultrawide" 129 cm displeja koji se protežu od ivice do ivice unutrašnjosti vozila i služe vozaču i suvozaču, nalik ekranima koji će se proizvoditi upravo u megafabrici u Novom Sadu. Ovi interaktivni ekrani premijum dizajna sadrže kontrolni "touch" panel i pružaju udobnost i veću sigurnost tokom vožnje.
Delovi ovih displeja već su u proizvodnji i prodaju se automobilskim gigantima koji su klijenti Continentala. Iako su deo serijske automobilske proizvodnje, displeji ovakve veličine za sada su implementirani u premijum automobile.
Održiva i autonomna vožnja je "plan B"
Automobili koji se kreću na putu bez aktivnog vozača izazivaju veliku zabrinutost dela građana. Ova strepnja nije bezrazložna, ali stručnjaci su stava da će autonomni sistemi biti stvar sadašnjosti kada se budu dovoljno usavršili - što je višedecenijski cilj. Stručnjaci Continentala fokusirani su na takozvani "plan B" u autonomnoj vožnji, što se odnosi na aktivaciju sistema u slučaju kada je vozač onemogućen da vozi i kada je neophodno automobil samo bezbedno zaustaviti negde na putu.
Kako je predstavljeno na Continental TechShow-u u Frankfurtu, do ovog "plana B" upravo se dolazi zahvaljujući saradnji ove kompanije i kompanije "Ambarella", koji rade na "full stack" rešenju za bezbednu vožnju uz pomoć unapređenih senzora, kamera i radara na i u vozilu.
Cilj je razvoj level 4 sistema, autonomne vožnje bez vozača u slučaju sistemskog otkazivanja funkcija automobila. Ukoliko se pojavi sistemski problem, aktivira se "plan B" koji će u roku od najviše 30 minuta automobil dovesti do najbezbednijeg i najbližeg mesta za zaustavljanje. Tome služi ukupno 11 kamera i prateće opreme koja u obzir uzima celokupnu okolinu vozila, dok sistem pronalazi bezbednu rutu.
"Ambarella" je zadužena za proizvodnju čipa koji će omogućiti manje napora prilikom hlađenja motora, energetsku efikasnost i sve što nije deo sistemskog posla, za koji su zaduženi inženjeri Continentala.
Inženjeri sa kojima smo razgovarali na TechShow-u stava su da će ovakvi sistemi jednog dana biti standardni u vožnji. Štaviše, današnji radarski sistemi razvijani su u periodu od oko 15 godina, kao i sadašnja ručna kočnica - koja je postala zakonski obavezan deo svakog automobila.
Proizvodnja level 4 sistema počinje 2027. godine. Procena je da će prosečan potrošač ovakav sistem moći da priušti za pomenutih 10-15 godina, kada bi čak mogao da postane i standardan.
Sličan sistem će 2027. godine početi da se implementira i u kamione. Zahvaljujući partnerstvu Continentala i kompanije "Aurora", razvija se automatski sistem odnosno "plan B" za kamione, koji bi trebalo da reši i problem nedostatka kadra u ovom izuzetno popularnom sektoru. Čak i Nemačka ima problem sa vozačima kamiona - što je jedan od motiva da se stvori sistem koji će omogućiti da kamioni budu na putu 24/7 bez vozača, odnosno u slučaju kada vozač odmara.
Kompleksan sistem obuhvata više od 30 senzora na različitim delovima kamiona, koji omogućavaju uvid u stanje na putu iz svih uglova. "Aurora" je zadužena za hardverski deo vožnje, dok je Continental preuzeo sigurnosni sistem koji se aktivira u slučaju nužde i dovodi kamion na sigurnu stop poziciju.
Jasan cilj saradnje dve kompanije je otklanjanje problema u ovoj industriji, uz povećanje bezbednosti na putu.
Održivi materijali za gume, ali i za naše domove
Continental je na TechShow-u imao i svetsku premijeru - predstavio je svoju novu UltraContact NXT gumu za serijsku proizvodnju, izrađenu od 65 odsto recikliranih i održivih materijala, u čak 19 dimenzija.
Bezbednost, odživost i efikasnost vodili su stručnjake na putu ka razvoju nove održive A klase gume, uz dugoročni cilj da gume jednog dana budu od 100 odsto recikliranog materijala.
Ovi materijali podrazumevaju smolu kao nusprodukt obrade drveta, koja omogućava fleksibilnost. Tu su i silikati porekla iz pirinčanih ljuski, nusprodukta agroproizvodnje koji produžavaju život gumi. Za sada nezamenjiv deo svake gume visokog kvaliteta i performansa je kaučuk, ali je bitno naglasiti da se ova Continental guma proizvodi i od poliestera koji se dobija recikliranjem plastičnih flaša. Ove flaše, u slučaju da nisu iskorišćene, završavaju kao veliki zagađivači životne sredine.
UltraContact NXT guma već od jula će biti dostupna distributerima širom Evrope. Inače, dugoročni planovi Continentala obuhvataju potpunu održivu proizvodnju guma do najkasnije 2050. godine.
Inženjeri ove kompanije razvijaju materijale koji se koriste i u delovima naših kuhinja, kupatila i dnevnih soba. Tako je na TechShow-u predstavljena urbana mobilna kuća na točkovima koja je izrađena od 3D print materijala, izuzetne izdržljivosti. Ovi 3D materijali mogu da se preoblikuju i postanu delovi nekih drugih elemenata (na primer, mogu da popune prostor, oblikuju nameštaj), mogu da izdrže različite uticaje iz sredine i da traju koliko god je to čoveku potrebno.
Od ovih materijala izrađuju se, na primer, česme, radni delovi, lavaboi, praktično bilo koji deo vašeg doma. Nije jeftino rešenje, ali jeste najdugoročnije.
Na pitanje 021.rs koji su najveći izazovi kad je reč o razvijaju ideje o održivosti u automobilskoj industriji, generalni direktor Continentala Nikolai Setzer kaže da je to definitivno sam materijal.
"U nekim aspektima je lakše razviti održivi materijal, ali ima i mnogo izazova. Već smo dostigli tih 65 odsto upotrebe održivih i recikliranih materijala u novoj gumi, ali nam je ostalo da popunimo i tih 35 odsto i to bi trebalo da nam predstavlja najveću prepreku. Automobilske gume, na primer, i dalje sadrže određeni procenat plastike i tu nažalost i dalje govorimo o fosilnim gorivima i zagađenju životne sredine, a nemamo alternativu. Potrebno je mnogo vremena da razvijete novi održivi materijal, ali imamo ideju za svaki proizvod kog ćemo se dotaći i idemo tim putem", kaže Setzer.
Kompanija Continental razvija pionirske tehnologije i usluge za održivu i povezanu mobilnost ljudi i njihovih dobara. Osnovana 1871. godine, ova tehnološka kompanija nudi bezbedna, pametna i dostupna rešenja za vozila, mašine, saobraćaj i transport.
U 2022. godini, Continental je ostvario prihod od prodaje u iznosu od 39.4 milijarde evra i trenutno zapošljava oko 200.000 ljudi u 57 zemalja i tržišta. Continental posluje u Srbiji od 2009. godine i ima ukupno 3.000 zaposlenih (Veliki Crljeni, Subotica, Novi Sad) od čega je 1.500 zaposlenih u kompaniji Continental Automotive Serbia u Novom Sadu (Istraživačko razvojni centar i fabrika).
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO VIDEO: Protest u Novom Sadu nakon tragedije, blokiran saobraćaj
05.11.2024.•
0
U Novom Sadu će uskoro početi protest zbog tragedije na Železničkoj stanici, gde je nastradalo 14 osoba, a teško su povređene još tri.
Pastor o tragediji na Železničkoj: Ne smemo da osuđujemo na osnovu pretpostavki, biće još ostavki
05.11.2024.•
0
Lider Saveza vojvođanskih Mađara Balint Pastor izjavio je povodom tragedije koja se dogodila na Železničkoj stanici u Novom Sadu da se ne sme niko osuđivati na osnovu pretpostavki.
Društvo građevinskih konstruktera: Odgovornost obrušavanja nadstrešnice individualna, ne kolektivna
05.11.2024.•
0
Društvo građevinskih konstruktera Srbije pozvalo je danas na hitno utvrđivanje uzroka obrušavanja nadstrešnice železničke stanice u Novom Sadu.
Gde je i šta radi bivši direktor JP "Infrastruktura Železnice"?
05.11.2024.•
1
Pre nego što je Jelena Tanasković došla na čelo JP "Infrastruktura Železnice Srbije", to preduzeće vodio je Nebojša Šurlan.
FOTO: Policijske snage u Novom Sadu pred protest - raspoređeni na nekoliko lokacija
05.11.2024.•
24
Jake policijske snage stigle su danas u Novi Sad, pred najavljeni protest nakon tragedije u kojoj je nastradalo 14 osoba, a tri su teško povređene.
Bivši dekan FTN-a Folić: Čim je tajna, to je nešto mutno, potrebna međunarodna komisija stručnjaka
05.11.2024.•
15
Nekadašnji dekan novosadskog FTN-a, profesor emeritus Radomir Folić za 021.rs kaže da je potrebna međunarodna komisija koja će utvrditi uzroke tragedije u Novom Sadu.
Aktiviran alarm u Domu zdravlja na Limanu, slučaj prijavljen policiji
05.11.2024.•
1
Protivpožarni alarm u Domu zdravlja "Novi Sad" na Limanu aktiviran je danas oko 13 časova, saopštila je ova zdravstvena ustanova.
Novosadska opozicija: Vlast spremila provokatore za protest, neće im proći
05.11.2024.•
25
"Vlast je spremna da uz pomoć bliskih navijačkih grupa isprovocira nerede i uništenje javne imovine na današnjem protestnom skupu građana u Novom Sadu", saopštila je udružena novosadska opozicija.
Besplatan prevoz autobusima GSP-a i na relaciji Železnička stanica Novi Sad - Ranžirna
05.11.2024.•
2
Besplatan prevoz autobusima GSP-a organizovan je i na relaciji Železnička stanica Novi Sad - Ranžirna železnička stanica, u oba smera.
Nestala Novosađanka na putu za Čelarevo: Za njom traga i policija u Bačkoj Palanci
05.11.2024.•
0
Novosađanka Klari Salai nestala je 31. oktobra i za njom se od tada traga, potvrđeno je u policiji za 021.rs.
Profesor Radonjić: Posledice podmićivanja državnih zvaničnika - nebezbedni projekti
05.11.2024.•
4
Podmićivanje zvaničnika vodi izboru konkretnog izvođača javnih radova, a posledice toga su najčešće preskupi radovi, nezavršeni projekti i projekti koji nisu urađeni u skladu s minimalnim standardima.
Tužilaštvo o nesreći: Pet tužilaca u tri dana saslušalo 48 osoba
05.11.2024.•
25
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu je u prethodna tri dana saslušala ukupno 48 osoba, dok je naloženo da se u toku današnjeg dana sasluša još njih petoro.
Policijsko udruženje pred protest u Novom Sadu: Poštujte dostojanstvo građana i policajce
05.11.2024.•
27
Istraga tragedije na Železničkoj stanici će se sprovesti temeljno i nepristrasno, a svi odgovorni će biti izvedeni pred lice pravde, kažu iz strukovnog udruženja policije "Dr Rudolf Arčibald Rajs".
Sunčano, ali hladno (bez standarda)
05.11.2024.•
2
U Novom Sadu se nastavlja sunčano, ali hladno vreme.
Prevoz autobusima GSP-a do i od Železničke stanice Petrovaradin besplatan: Ovo je red vožnje
05.11.2024.•
3
Prevoz vanrednim autobusima sa stajališta "Petrovaradin-Železnička stanica" u Preradovićevoj ulici do onog u Šafarikovoj i obrnuto od danas, 5. novembra pa do daljeg je besplatan, saopštio je GSP.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
05.11.2024.•
33
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Udruženje arhitekata: Sprovesti nezavisnu stručnu i krivičnu istragu nesreće u Novom Sadu
05.11.2024.•
3
Udruženje arhitekata Srbije zatražilo je od nadležnih institucija da "pod hitno i bez odlaganja" sprovedu nezavisne krivične i stručne istrage i procesuiranja odgovornih za nesreću u Novom Sadu.
Novosađani, u petak nova prilika da se požalite nadležnima na komunalne probleme
05.11.2024.•
5
Sednica Komisije za predstavke i predloge, koja je trebalo da se održi u sredu, 6. novembra u Skupštini grada, pomerena je za petak, 8. novembra.
Dom zdravlja "Novi Sad" otvorio liniju psihološke podrške za građane pogođene tragedijom
05.11.2024.•
2
Dom zdravlja "Novi Sad" otvorio je liniju psihološke podrške za sve građane koji su pogođeni tragedijom koja se dogodila u Novom Sadu.
FOTO Vandalizovano više prostorija Srpske napredne stranke u Novom Sadu
05.11.2024.•
15
Više prostorija Srpske napredne stranke vandalizovano je tokom jutra, a pozvana je i policija da izvrši uviđaj.
Građevinski fakultet: Na raspolaganju smo za objektivno utvrđivanje uzroka nesreće u Novom Sadu
05.11.2024.•
4
Građevinski fakultet u Beogradu apelovao je na poštovanje propisanih tehničkih normi i pravila građevinske struke kako bi se obezbedio nezavisan rad građevinskih inženjera u svim fazama.
Komentari 2
Inozemac
Dule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar