FOTO Tehnologija koju razvijaju i Novosađani: Kako je izgledao Continental TechShow u Frankfurtu
Novosadski stručnjaci deo su tima koji razvija najsavremenije tehnološke sisteme u automobilskoj industriji, koja stremi održivosti i smanjenju zagađenja.
Foto: 021.rs
Osim toga, teži većoj sigurnosti, bilo da je reč o svakodnevnoj vožnji automobila ili, recimo, vožnji kamiona na izuzetno duge staze.
Deo tehnološke revolucije predvodi kompanija Continental, koja posluje i u Novom Sadu i gde se, osim istraživačko-razvojnog centra, nalazi jedna od ukupno tri svetske megafabrike ove kompanije.
Tehnološke inovacije stručnjaka Continentala upravo su predstavljene na ekskluzivnom sajmu Continental TechShow 2023 u Frankfurtu, koji je posetila i ekipa 021.rs na poziv kompanije.
Između ostalog, predstavljeni su prototipovi prvih "Curved ultrawide" 129 cm displeja koji se protežu od ivice do ivice unutrašnjosti vozila i služe vozaču i suvozaču, nalik ekranima koji će se proizvoditi upravo u megafabrici u Novom Sadu. Ovi interaktivni ekrani premijum dizajna sadrže kontrolni "touch" panel i pružaju udobnost i veću sigurnost tokom vožnje.
Delovi ovih displeja već su u proizvodnji i prodaju se automobilskim gigantima koji su klijenti Continentala. Iako su deo serijske automobilske proizvodnje, displeji ovakve veličine za sada su implementirani u premijum automobile.
Održiva i autonomna vožnja je "plan B"
Automobili koji se kreću na putu bez aktivnog vozača izazivaju veliku zabrinutost dela građana. Ova strepnja nije bezrazložna, ali stručnjaci su stava da će autonomni sistemi biti stvar sadašnjosti kada se budu dovoljno usavršili - što je višedecenijski cilj. Stručnjaci Continentala fokusirani su na takozvani "plan B" u autonomnoj vožnji, što se odnosi na aktivaciju sistema u slučaju kada je vozač onemogućen da vozi i kada je neophodno automobil samo bezbedno zaustaviti negde na putu.
Kako je predstavljeno na Continental TechShow-u u Frankfurtu, do ovog "plana B" upravo se dolazi zahvaljujući saradnji ove kompanije i kompanije "Ambarella", koji rade na "full stack" rešenju za bezbednu vožnju uz pomoć unapređenih senzora, kamera i radara na i u vozilu.
Cilj je razvoj level 4 sistema, autonomne vožnje bez vozača u slučaju sistemskog otkazivanja funkcija automobila. Ukoliko se pojavi sistemski problem, aktivira se "plan B" koji će u roku od najviše 30 minuta automobil dovesti do najbezbednijeg i najbližeg mesta za zaustavljanje. Tome služi ukupno 11 kamera i prateće opreme koja u obzir uzima celokupnu okolinu vozila, dok sistem pronalazi bezbednu rutu.
"Ambarella" je zadužena za proizvodnju čipa koji će omogućiti manje napora prilikom hlađenja motora, energetsku efikasnost i sve što nije deo sistemskog posla, za koji su zaduženi inženjeri Continentala.
Inženjeri sa kojima smo razgovarali na TechShow-u stava su da će ovakvi sistemi jednog dana biti standardni u vožnji. Štaviše, današnji radarski sistemi razvijani su u periodu od oko 15 godina, kao i sadašnja ručna kočnica - koja je postala zakonski obavezan deo svakog automobila.
Proizvodnja level 4 sistema počinje 2027. godine. Procena je da će prosečan potrošač ovakav sistem moći da priušti za pomenutih 10-15 godina, kada bi čak mogao da postane i standardan.
Sličan sistem će 2027. godine početi da se implementira i u kamione. Zahvaljujući partnerstvu Continentala i kompanije "Aurora", razvija se automatski sistem odnosno "plan B" za kamione, koji bi trebalo da reši i problem nedostatka kadra u ovom izuzetno popularnom sektoru. Čak i Nemačka ima problem sa vozačima kamiona - što je jedan od motiva da se stvori sistem koji će omogućiti da kamioni budu na putu 24/7 bez vozača, odnosno u slučaju kada vozač odmara.
Kompleksan sistem obuhvata više od 30 senzora na različitim delovima kamiona, koji omogućavaju uvid u stanje na putu iz svih uglova. "Aurora" je zadužena za hardverski deo vožnje, dok je Continental preuzeo sigurnosni sistem koji se aktivira u slučaju nužde i dovodi kamion na sigurnu stop poziciju.
Jasan cilj saradnje dve kompanije je otklanjanje problema u ovoj industriji, uz povećanje bezbednosti na putu.
Održivi materijali za gume, ali i za naše domove
Continental je na TechShow-u imao i svetsku premijeru - predstavio je svoju novu UltraContact NXT gumu za serijsku proizvodnju, izrađenu od 65 odsto recikliranih i održivih materijala, u čak 19 dimenzija.
Bezbednost, odživost i efikasnost vodili su stručnjake na putu ka razvoju nove održive A klase gume, uz dugoročni cilj da gume jednog dana budu od 100 odsto recikliranog materijala.
Ovi materijali podrazumevaju smolu kao nusprodukt obrade drveta, koja omogućava fleksibilnost. Tu su i silikati porekla iz pirinčanih ljuski, nusprodukta agroproizvodnje koji produžavaju život gumi. Za sada nezamenjiv deo svake gume visokog kvaliteta i performansa je kaučuk, ali je bitno naglasiti da se ova Continental guma proizvodi i od poliestera koji se dobija recikliranjem plastičnih flaša. Ove flaše, u slučaju da nisu iskorišćene, završavaju kao veliki zagađivači životne sredine.
UltraContact NXT guma već od jula će biti dostupna distributerima širom Evrope. Inače, dugoročni planovi Continentala obuhvataju potpunu održivu proizvodnju guma do najkasnije 2050. godine.
Inženjeri ove kompanije razvijaju materijale koji se koriste i u delovima naših kuhinja, kupatila i dnevnih soba. Tako je na TechShow-u predstavljena urbana mobilna kuća na točkovima koja je izrađena od 3D print materijala, izuzetne izdržljivosti. Ovi 3D materijali mogu da se preoblikuju i postanu delovi nekih drugih elemenata (na primer, mogu da popune prostor, oblikuju nameštaj), mogu da izdrže različite uticaje iz sredine i da traju koliko god je to čoveku potrebno.
Od ovih materijala izrađuju se, na primer, česme, radni delovi, lavaboi, praktično bilo koji deo vašeg doma. Nije jeftino rešenje, ali jeste najdugoročnije.
Na pitanje 021.rs koji su najveći izazovi kad je reč o razvijaju ideje o održivosti u automobilskoj industriji, generalni direktor Continentala Nikolai Setzer kaže da je to definitivno sam materijal.
"U nekim aspektima je lakše razviti održivi materijal, ali ima i mnogo izazova. Već smo dostigli tih 65 odsto upotrebe održivih i recikliranih materijala u novoj gumi, ali nam je ostalo da popunimo i tih 35 odsto i to bi trebalo da nam predstavlja najveću prepreku. Automobilske gume, na primer, i dalje sadrže određeni procenat plastike i tu nažalost i dalje govorimo o fosilnim gorivima i zagađenju životne sredine, a nemamo alternativu. Potrebno je mnogo vremena da razvijete novi održivi materijal, ali imamo ideju za svaki proizvod kog ćemo se dotaći i idemo tim putem", kaže Setzer.
Kompanija Continental razvija pionirske tehnologije i usluge za održivu i povezanu mobilnost ljudi i njihovih dobara. Osnovana 1871. godine, ova tehnološka kompanija nudi bezbedna, pametna i dostupna rešenja za vozila, mašine, saobraćaj i transport.
U 2022. godini, Continental je ostvario prihod od prodaje u iznosu od 39.4 milijarde evra i trenutno zapošljava oko 200.000 ljudi u 57 zemalja i tržišta. Continental posluje u Srbiji od 2009. godine i ima ukupno 3.000 zaposlenih (Veliki Crljeni, Subotica, Novi Sad) od čega je 1.500 zaposlenih u kompaniji Continental Automotive Serbia u Novom Sadu (Istraživačko razvojni centar i fabrika).
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
UŽIVO VIDEO Drugi dan blokade Mosta slobode: Retka scena - igra dece nasred raskrsnice kod Merkatora
02.02.2025.•
49
Drugi dan blokade Mosta slobode nastavlja se danas do 15 časova.
Ministarstvo objavilo još dokumentacije o gradnji pruge i - ponovo tvrdnja da je to sve
02.02.2025.•
15
Ministarstvo građevinarstva je saopštilo da je u saradnji sa Vladom Srbije pribavilo i na sajtu Vlade objavilo svu zahtevanu i raspoloživu dokumentaciju o izgradnji pruge Beograd-Subotica-granica.
VIDEO: Vozač "Severtransa" studente koji su dolazili u Novi Sad zaključao u autobusu i zvao policiju
02.02.2025.•
44
Vozač autobuskog prevoznika "Severtransa" zaključao je juče, 1. februara studente koji su iz Beograda išli na blokade mostova u Novi Sad.
Svetski mediji o blokadama u Novom Sadu: Vučić kaže da se ne povlači, demonstranti uporni
02.02.2025.•
17
O blokadi tri mosta i protestima u Novom Sadu izveštavaju i svetski mediji.
Simonović: Na primeru iz Novog Sada vidimo da postoji sistem zaštite starešina u policiji
02.02.2025.•
15
Major policije u penziji Predrag Simonović izjavio je da u policiji postoji mehanizam zaštite starešina.
FOTO: Madona podržala studente i blokade mostova u Novom Sadu
02.02.2025.•
44
Kraljica popa Madona podržala je studentske proteste i blokade mostova u Novom Sadu.
VIDEO Istorijske scene kod Mosta slobode: Građani i studenti noće na Bulevaru
02.02.2025.•
103
Građani su danas blokirali sva tri mosta u Novom Sadu. Na ulicama grada je hiljade građana.
Bjelogrlić u Novom Sadu: Ako izgubimo ovu bitku, izgubićemo 21. vek
01.02.2025.•
15
Glumac i reditelj Dragan Bjelogrlić obratio se okupljenima u Novom Sadu, poručivši da "ako izgubimo ovu bitku, izgubićemo 21. vek".
FOTO, VIDEO: Pogledajte kako je izgledala blokada mostova i prvi dan protesta u Novom Sadu
01.02.2025.•
1
Na hiljade građana Srbije izašlo je danas, povodom tri meseca od tragedije na Železničkoj stanici i na 277. rođendan Novog Sada, na ulice i blokiralo mostove u gradu.
Kesić u Novom Sadu: Dobro veče, Nobelovci, dobro veče - oslobodioci
01.02.2025.•
15
Voditelj Zoran Kesić obratio se okupljenima kod Mosta slobode, a govor je počeo time što je poželeo dobro veče "Nobelovcima i oslobodiocima".
FOTO, VIDEO: Kako izgleda protest u Novom Sadu iz drona
01.02.2025.•
8
Hiljade građana blokiralo Most slobode.
Bojana Vunturišević u Novom Sadu: Neka se ovde konačno razdani
01.02.2025.•
3
Muzičarka Bojana Vunturišević održala je govor pre pet minuta tišine.
Francuski portal Medijapar: "Ukratko, car je go, dok gnev sa ulice samo buja"
01.02.2025.•
8
Posle ostavke premijera Srbije nezadovoljstvo ne jenjava, a danas je Novi Sad u blokadi dok se skupovi održavaju širom zemlje, piše francuski portal "Medijapar".
VIDEO: Mira Banjac pozdravila građane u Novom Sadu, oni joj uzvratili skandiranjem
01.02.2025.•
7
Brojni građani pozdravili su iz svojih stanova građane koji su danas blokirali sva tri mosta u Novom Sadu.
FOTO Poruke sa protesta: Hajde gari, nemoj da ti mrsko, sada stvaramo nešto istorijsko
01.02.2025.•
7
Hiljade građana na ulicama Novog Sada nosi raznorazne transparente.
AP detaljno o blokadama mostova u Novom Sadu i protestima u Srbiji zbog korupcije
01.02.2025.•
4
Američka agencija AP izveštava o studentskoj blokadi tri mosta u Novom Sadu i o drugim protestima širom Srbije, tri meseca od pada nadstrešnice Železničke stanice u kojoj je poginulo 15 ljudi.
VIDEO: Sa venčanja na blokadu - mlada bacila buket na Varadinskom mostu
01.02.2025.•
18
Jedna mlada imaće po čemu da pamti svoj dan venčanja.
VIDEO: Pogledajte reke ljudi u Novom Sadu - snimljeno iz vazduha
01.02.2025.•
30
Na hiljade građana okupilo se danas na blokadama sva tri mosta u Novom Sadu.
Kobre - Dabre: Specijalna redarska jedinica čuva studente u blokadi mostova
01.02.2025.•
10
Studneti koji danas blokiraju tri mosta u Novom Sadu oformili su posebnu jedinicu redara, koja je zadužena za bezbednost. Jedinica nosi naziv "Dabre".
Di ste Beograđani, drugi deo: Gužva na naplatnoj rampi auto-puta ka Novom Sadu
01.02.2025.•
1
Pred naplatnom stanicom auto-puta "Novi Sad jug" sve su duže kolone automobila koji iz pravca Beograda idu ka Novom Sadu gde je u 15.00 sati počela studentska blokada sva tri gradska mosta.
Studentkinja sa crvenim rukama koja je gledala policajca u oči: Smejao se uplakanoj ženi
01.02.2025.•
2
U moru fotografija i snimaka, jedna od slika kojom će se pamtiti protesti je ona od 3. novembra, kada je studentkinja sa crvenim rukama gledala policijaca tako odlučno da je on morao da pogne glavu.
Komentari 2
Inozemac
Dule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar