FOTO Tehnologija koju razvijaju i Novosađani: Kako je izgledao Continental TechShow u Frankfurtu
Novosadski stručnjaci deo su tima koji razvija najsavremenije tehnološke sisteme u automobilskoj industriji, koja stremi održivosti i smanjenju zagađenja.
Foto: 021.rs
Osim toga, teži većoj sigurnosti, bilo da je reč o svakodnevnoj vožnji automobila ili, recimo, vožnji kamiona na izuzetno duge staze.
Deo tehnološke revolucije predvodi kompanija Continental, koja posluje i u Novom Sadu i gde se, osim istraživačko-razvojnog centra, nalazi jedna od ukupno tri svetske megafabrike ove kompanije.
Tehnološke inovacije stručnjaka Continentala upravo su predstavljene na ekskluzivnom sajmu Continental TechShow 2023 u Frankfurtu, koji je posetila i ekipa 021.rs na poziv kompanije.
Između ostalog, predstavljeni su prototipovi prvih "Curved ultrawide" 129 cm displeja koji se protežu od ivice do ivice unutrašnjosti vozila i služe vozaču i suvozaču, nalik ekranima koji će se proizvoditi upravo u megafabrici u Novom Sadu. Ovi interaktivni ekrani premijum dizajna sadrže kontrolni "touch" panel i pružaju udobnost i veću sigurnost tokom vožnje.
Delovi ovih displeja već su u proizvodnji i prodaju se automobilskim gigantima koji su klijenti Continentala. Iako su deo serijske automobilske proizvodnje, displeji ovakve veličine za sada su implementirani u premijum automobile.
Održiva i autonomna vožnja je "plan B"
Automobili koji se kreću na putu bez aktivnog vozača izazivaju veliku zabrinutost dela građana. Ova strepnja nije bezrazložna, ali stručnjaci su stava da će autonomni sistemi biti stvar sadašnjosti kada se budu dovoljno usavršili - što je višedecenijski cilj. Stručnjaci Continentala fokusirani su na takozvani "plan B" u autonomnoj vožnji, što se odnosi na aktivaciju sistema u slučaju kada je vozač onemogućen da vozi i kada je neophodno automobil samo bezbedno zaustaviti negde na putu.
Kako je predstavljeno na Continental TechShow-u u Frankfurtu, do ovog "plana B" upravo se dolazi zahvaljujući saradnji ove kompanije i kompanije "Ambarella", koji rade na "full stack" rešenju za bezbednu vožnju uz pomoć unapređenih senzora, kamera i radara na i u vozilu.
Cilj je razvoj level 4 sistema, autonomne vožnje bez vozača u slučaju sistemskog otkazivanja funkcija automobila. Ukoliko se pojavi sistemski problem, aktivira se "plan B" koji će u roku od najviše 30 minuta automobil dovesti do najbezbednijeg i najbližeg mesta za zaustavljanje. Tome služi ukupno 11 kamera i prateće opreme koja u obzir uzima celokupnu okolinu vozila, dok sistem pronalazi bezbednu rutu.
"Ambarella" je zadužena za proizvodnju čipa koji će omogućiti manje napora prilikom hlađenja motora, energetsku efikasnost i sve što nije deo sistemskog posla, za koji su zaduženi inženjeri Continentala.
Inženjeri sa kojima smo razgovarali na TechShow-u stava su da će ovakvi sistemi jednog dana biti standardni u vožnji. Štaviše, današnji radarski sistemi razvijani su u periodu od oko 15 godina, kao i sadašnja ručna kočnica - koja je postala zakonski obavezan deo svakog automobila.
Proizvodnja level 4 sistema počinje 2027. godine. Procena je da će prosečan potrošač ovakav sistem moći da priušti za pomenutih 10-15 godina, kada bi čak mogao da postane i standardan.
Sličan sistem će 2027. godine početi da se implementira i u kamione. Zahvaljujući partnerstvu Continentala i kompanije "Aurora", razvija se automatski sistem odnosno "plan B" za kamione, koji bi trebalo da reši i problem nedostatka kadra u ovom izuzetno popularnom sektoru. Čak i Nemačka ima problem sa vozačima kamiona - što je jedan od motiva da se stvori sistem koji će omogućiti da kamioni budu na putu 24/7 bez vozača, odnosno u slučaju kada vozač odmara.
Kompleksan sistem obuhvata više od 30 senzora na različitim delovima kamiona, koji omogućavaju uvid u stanje na putu iz svih uglova. "Aurora" je zadužena za hardverski deo vožnje, dok je Continental preuzeo sigurnosni sistem koji se aktivira u slučaju nužde i dovodi kamion na sigurnu stop poziciju.
Jasan cilj saradnje dve kompanije je otklanjanje problema u ovoj industriji, uz povećanje bezbednosti na putu.
Održivi materijali za gume, ali i za naše domove
Continental je na TechShow-u imao i svetsku premijeru - predstavio je svoju novu UltraContact NXT gumu za serijsku proizvodnju, izrađenu od 65 odsto recikliranih i održivih materijala, u čak 19 dimenzija.
Bezbednost, odživost i efikasnost vodili su stručnjake na putu ka razvoju nove održive A klase gume, uz dugoročni cilj da gume jednog dana budu od 100 odsto recikliranog materijala.
Ovi materijali podrazumevaju smolu kao nusprodukt obrade drveta, koja omogućava fleksibilnost. Tu su i silikati porekla iz pirinčanih ljuski, nusprodukta agroproizvodnje koji produžavaju život gumi. Za sada nezamenjiv deo svake gume visokog kvaliteta i performansa je kaučuk, ali je bitno naglasiti da se ova Continental guma proizvodi i od poliestera koji se dobija recikliranjem plastičnih flaša. Ove flaše, u slučaju da nisu iskorišćene, završavaju kao veliki zagađivači životne sredine.
UltraContact NXT guma već od jula će biti dostupna distributerima širom Evrope. Inače, dugoročni planovi Continentala obuhvataju potpunu održivu proizvodnju guma do najkasnije 2050. godine.
Inženjeri ove kompanije razvijaju materijale koji se koriste i u delovima naših kuhinja, kupatila i dnevnih soba. Tako je na TechShow-u predstavljena urbana mobilna kuća na točkovima koja je izrađena od 3D print materijala, izuzetne izdržljivosti. Ovi 3D materijali mogu da se preoblikuju i postanu delovi nekih drugih elemenata (na primer, mogu da popune prostor, oblikuju nameštaj), mogu da izdrže različite uticaje iz sredine i da traju koliko god je to čoveku potrebno.
Od ovih materijala izrađuju se, na primer, česme, radni delovi, lavaboi, praktično bilo koji deo vašeg doma. Nije jeftino rešenje, ali jeste najdugoročnije.
Na pitanje 021.rs koji su najveći izazovi kad je reč o razvijaju ideje o održivosti u automobilskoj industriji, generalni direktor Continentala Nikolai Setzer kaže da je to definitivno sam materijal.
"U nekim aspektima je lakše razviti održivi materijal, ali ima i mnogo izazova. Već smo dostigli tih 65 odsto upotrebe održivih i recikliranih materijala u novoj gumi, ali nam je ostalo da popunimo i tih 35 odsto i to bi trebalo da nam predstavlja najveću prepreku. Automobilske gume, na primer, i dalje sadrže određeni procenat plastike i tu nažalost i dalje govorimo o fosilnim gorivima i zagađenju životne sredine, a nemamo alternativu. Potrebno je mnogo vremena da razvijete novi održivi materijal, ali imamo ideju za svaki proizvod kog ćemo se dotaći i idemo tim putem", kaže Setzer.
Kompanija Continental razvija pionirske tehnologije i usluge za održivu i povezanu mobilnost ljudi i njihovih dobara. Osnovana 1871. godine, ova tehnološka kompanija nudi bezbedna, pametna i dostupna rešenja za vozila, mašine, saobraćaj i transport.
U 2022. godini, Continental je ostvario prihod od prodaje u iznosu od 39.4 milijarde evra i trenutno zapošljava oko 200.000 ljudi u 57 zemalja i tržišta. Continental posluje u Srbiji od 2009. godine i ima ukupno 3.000 zaposlenih (Veliki Crljeni, Subotica, Novi Sad) od čega je 1.500 zaposlenih u kompaniji Continental Automotive Serbia u Novom Sadu (Istraživačko razvojni centar i fabrika).
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Nastavljaju se lepi dani u Novom Sadu: Sledeće nedelje i 25 stepeni
19.09.2024.•
0
Dani pred nama biće pretežno sunčani i prijatno topli.
Cene stanova u Novom Sadu ne prestaju da rastu: 230.000 dinara za kvadrat novogradnje
19.09.2024.•
9
Prosečna cena kvadrata u novogradnji, u Novom Sadu, u prvoj polovini ove godine, nešto je viša od 230.000 dinara.
Gimnazijalci u humanitarnoj akciji: Više od 100 solidarnih paketa za najugroženije Novosađane
19.09.2024.•
1
Ukrasne kese sa mašnicom i logotipom Dobrog tvora, sada već prepoznatljivim simbolom solidarnosti i humanosti, od petka će moći da se nađu na mnogim lokacijama u gradu.
Novosađanka ne može da zakaže mamograf u državnim ustanovama: Svuda pokvareni
19.09.2024.•
20
Zakazivanje mamografa na Institutu za onkologiju Vojvodine i u Domu zdravlja "Novi Sad" nije moguće zbog pokvarenih aparata, rečeno je Novosađanki koja se potom obratila portalu 021.rs.
VIDEO: De Limanos objavio novu pesmu "Rehab"
19.09.2024.•
1
Novosadski pank-rok sastav De Limanos objavio je novi singl pod nazivom "Rehab".
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 16 beba
19.09.2024.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 16 beba.
Uvodi se redovna i vanredna odbrana od poplava u Vojvodini: Ovo je trenutna situacija
19.09.2024.•
22
Redovna odbrana od poplava biće proglašena danas, 19. septembra na severnom toku Dunava kod Bezdana i Apatina, a u petak na slivu te reke do Slankamena, saopštila je Pokrajinska vlada.
Lepo vreme u četvrtak u Novom Sadu: Šta vas sve očekuje u gradu?
18.09.2024.•
0
Novosađanima predstoji ugodna temperatura, a tu su i mnoga zanimljiva dešavanja kojima možete ispuniti slobodno vreme.
Kad se terasa obruši sa zgrade: Ko vodi računa o novosadskim objektima?
18.09.2024.•
24
Početkom septembra došlo je do pada betonske ograde sa terase u Balzakovoj ulici, na Limanu. Ovaj događaj izazvao je veliku pažnju Novosađana.
Još 29 miliona za sanaciju Župnog ureda Rimokatoličke crkve: Raspisana nabavka
18.09.2024.•
0
Završni radovi na sanaciji objekta Župnog ureda u Sremskim Karlovcima koštaće oko 29 miliona dinara sa obračunatim porezima.
Novosadski biciklisti će postavljati pitanja nadležnima: Počela Evropska nedelja mobilnosti
18.09.2024.•
7
Evropska nedelja mobilnosti biće obeležena i u Novom Sadu, programom koji će se održati u petak, 20. septembra, na platou ispred "Promenade".
Od groznice Zapadnog Nila u Vojvodini obolelo dvadesetoro: Šestoro je na bolničkom lečenju
18.09.2024.•
0
Dvadeset osoba iz Vojvodine je obolelo od groznice Zapadnog Nila, a šestoro je trenutno na bolničkom lečenju.
Zoran Krajišnik novi dekan Akademije umetnosti u Novom Sadu
18.09.2024.•
2
Profesor Zoran Krajišnik novi je dekan Akademije umetnosti u Novom Sadu. Krajišnik na mesto dekana dolazi umesto Siniše Bokana kojem ističe mandat.
Maša Jejina pobednica finala Nacionalnog takmičenja iz engleskog održanog na Akademiji umetnosti
18.09.2024.•
0
Pobednica finala nacionalnog takmičenja iz engleskog jezika Pojas i put na temu "Civilizations: clash and coexist" je Maša Jejina, maturantkinja Treće beogradske gimnazije.
Prvi rečni kruzer sa gostima iz Kine pristao u Novom Sadu
18.09.2024.•
3
Na pristanište u Novom Sadu uplovio je rečni brod "Viking" sa 130 putnika iz Kine.
Državni sekretar Vatikana posetiće Sremske Karlovce: Planiran veliki događaj
18.09.2024.•
6
Kardinal Pjetro Parolin, državni sekretar Vatikana, posetiće Sremske Karlovce, gde će biti obeleženo 325 godina od potpisivanja Karlovačkog mira.
Vojvođanski simbol po starim receptima: Novosadska štrudlijada 26. septembra na platou ispred Spensa
18.09.2024.•
1
Četvrta "Novosadska štrudlijada" održaće se u četvrtak, 26. septembra, na platou ispred Spensa.
Planira se izgradnja solarno-termalne elektrane u Novom Sadu: Čeka se na kredit od 90 miliona evra
18.09.2024.•
23
Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) razmatra odobravanje kredita Srbiji u vrednosti od 90 miliona evra za finansiranje izgradnje velike solarno-termalne elektrane na teritoriji Novog Sada.
Narodna stranka: Siniša Mihajlović da dobije spomenik u Novom Sadu
18.09.2024.•
23
Gradski odbor Narodne stranke sugerisao je lokalnoj vlasti da podigne spomenik fudbaleru Vojvodine Siniša Mihajloviću pored stadiona Vojvodine.
Komentari 2
Inozemac
Dule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar