Saobraćajna policija tokom lepšeg vremena redovno sankcioniše bicikliste zbog nedozvoljene vožnje u pešačkoj zoni.
Iako je vožnja bicikla dozvoljena u određenim delovima pešačke zone i to u Njegoševoj, u Ulici Modene i na Pozorišnom trgu, brzina biciklista je ograničena na brzinu kretanja pešaka.
U ostalim delovima pešačke zone nije dozvoljeno kretanje biciklima, te su biciklisti dužni da siđu sa bicikla i prođu ove delove pešačke zone gurajući bicikl, u svojstvu pešaka.
Iako neki sugrađani zauzimaju stav da biciklistima nije mesto u pešačkoj zoni, biciklisti pešačku zonu koriste prevashodno iz bezbednosnih razloga, piše
Novosadska biciklistička inicijativa. Pešačka zona u Novom Sadu je tako pozicionirana da predstavlja najkraći put biciklistima spajajući kej i Podbaru sa centrom grada.
Primetno je da u okolini pešačke zone ne postoji adekvatna i bezbedna biciklistička infrastruktura, što bicikliste dodatno primorava da biraju pešačku zonu kao najbezbedniju rutu kretanja. Ulice kao što su Jovana Subotića, Temerinska, Kisačka, Šafarikova, Uspenska i Bulevar Mihajla Pupina, u nedostatku bezbedne biciklističke infrastrukture sa povišenim intenzitetom motornog saobraćaja, definitivno su tačke koje biciklisti zaobilaze u najširem luku.
Nije retkost da u ovim ulicama, usled pomenutog nedostatka biciklističke infrastrukture, biciklisti ulaze u konfliktne situacije sa vozačima motornih vozila. Tome doprinosi i mentalitet koji bicikliste na putu vidi kao objekte koji usporavaju i ometaju saobraćaj, a ne kao mogućnost rasterećenja saobraćaja i smanjenja zagađenja.
Iz ovih razloga, pešačka zona kao takva, predstavlja najbezbedniju rutu za bicikliste, naglašava NSBI.
U svim većim evropskim gradovima gde je bicikl dominantno prevozno sredstvo i gde se građani podstiču da koriste bicikl, u pešačkim zonama je dozvoljeno kretanje biciklom uz određene uslove.
Ti uslovi su u pojedinim gradovima postavljeni u vidu vremenskog ograničenja, pa se biciklisti mogu kretati pešačkom zonom u jutarnjim satima kada je intenzitet pešaka veoma nizak. U drugim pešačkim zonama se određuju biciklistički koridori kojima se biciklisti mogu bezbedno kretati, a da pri tom ne ulaze u konflikt sa pešacima.
Koji god da se postavi, jedan od najčešćih uslova svakako jeste kretanje brzinom pešaka, odnosno ne brže od 10 km/h, gde su biciklisti dužni da obrate posebnu pažnju na pešake – što je i logično. Ovakvi uslovi se za bicikliste mogu postaviti i u pešačkoj zoni u Novom Sadu, čime bi se omogućilo bezbedno kretanje biciklista kroz pešačku zonu.
Važno je napomenuti da, bez obzira na zabranu kretanja biciklista u pešačkoj zoni, do sada nije zvanično zabeležena nijedna incidentna situacija sa biciklistima. Žalbe građana se često odnose na brzinu kretanja biciklista u pešačkoj zoni, ali dozvolom kretanja biciklista kroz pešačku zonu uz postavljanje adekvatnih uslova ovakva loša ponašanja biciklista bi se svela na minimum, a uz adekvatne kontrole ubrzo bi se i u potpunosti otklonila.
Iako građani često imaju primedbe na bicikliste u pešačkoj zoni, ne možemo a da ne primetimo da primedbe na motorna vozila izostaju. Bez obzira na to što motorna vozila u pešačkoj zoni direktno utiču na nizak stepen bezbednosti pešaka, povećavaju zagađenje u zoni koja bi trebalo da ima najniži stepen zagađenja, a ujedno i oštećuju infrastrukturu, pritužbi na prisustvo motornih vozila nema u istoj meri, stav je Novosadske biciklističke inicijative.
Osim toga, veoma je upitno i kome je sve dozvoljeno da motornim vozilom uđe u pešačku zonu jer su situacije oštećivanja i uklanjanja zaštitnih stubića na ulaznim pravcima u pešačku zonu veoma česte. Iako je ovaj problem veoma izražen i prisutan godinama unazad, saobraćajna policija ne preduzima aktivnosti na kontroli kretanja motornih vozila kroz pešačku zonu – ali im zato biciklisti predstavljaju "trn u oku".
U kojim delovima pešačke zone je zabranjena vožnja bicikla?
Nije u celoj pešačkoj zoni dozvoljena vožnja bicikla. NSBI podseća da je nakon protesta biciklista 2010. godine, koji je usledio posle akcije kažnjavanja biciklista u pešačkoj zoni, Grad Novi Sad omogućio kretanje biciklistima kroz Modene i Njegoševu, dok je nedavnom rekonstrukcijom Pozorišnog trga dozvoljeno kretanje biciklom na ovom trgu.
Međutim, u ostalim delovima pešačke zone, odnosno u ulicama Zmaj Jovinoj, Dunavskoj, Svetozara Miletića, Mite Ružića, Laze Telečkog, Gimnazijskoj, Pašićevoj, Kralja Aleksandra te na Trgu slobode i Trgu republike, nije dozvoljena vožnja biciklom i u ovim delovima pešačke zone biciklisti su dužni da siđu sa bicikla i kreću se gurajući bicikl.
"Novosadska biciklistička inicijativa je početkom ove godine uputila dopis nadležnoj Gradskoj upravi za građevinsko zemljište i investicije. Naš predlog je da se izradi projekat na osnovu kog bi Gradska uprava za saobraćaj i puteve izdala posebno rešenje kojim bi se dozvolilo kretanje biciklistima brzinom kretanja pešaka na Trgu slobode i Trgu republike, te u Kralja Aleksandra, Gimnazijskoj, Dunavskoj i Pašićevoj ulici. Odgovor na ovaj predlog još uvek nismo dobili", navodi se u tekstu NSBI.
Komentari 229
Sneki
miki21
Dragana
Grad je narastao a u pomenutim ulicama ne može da se prođe od bašta kafića.
Pre 20-30 godina je bilo mesta i za pešake i za bicikliste a pre neki dan se u mene zamalo zakucao klinac koji je vozio bajs u punoj brzini i trkao se sa drugarom. Gužva je, ljudi su bahatiji, ne znam kako je to izvodivo.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar