Nevreme koje je napravilo veliku štetu u Novom Sadu, posebno ono 21. jula, pokazalo je slabosti nepostojanja efikasnog sistema upozoravanja na elementarne nepogode ili druge vanredne situacije, kao i sporost i tromost u reakciji nadležnih državnih organa.
Posle desetak dana od oluje, i dalje su na ulicama i raznim drugim površinama oborena stabla, dok ulične rasvete nema u pojedinim ulicama. Posebno su ugroženi oni koji su ostali bez krova nad glavom ili imaju drugu štetu na imovini, jer ne znaju kada će dobiti pomoć.
Ovi problemi doveli su do toga da je javnost uglavnom negativno ocenila reakcije i spremnost, zbog čega je 021.rs, na poziv građana, pitao odborničke grupe u Skupštini grada o ovoj temi.
Gradonačelnik Milan Đurić nema isti stav kao građani po pitanju toga da sistem uzbunjivanja treba pospešiti. On navodi da su u medijima išle informacije od meteoroloških službi, a i Novi Sad je pre oluje 21. jula dao saopštenje.
"Za 19. jul su imale vesti na televiziji, sajtovima i svim medijima da državu treba da zadesi nevreme i već su bile informacije kako je bilo u Italiji, Sloveniji i Hrvatskoj. Što se tiče 21. jula, bila je isto najava, a Grad je dao saopštenje u kojem smo obavestili građane da ostanu u domovima. Svi smo čitali da će država obezbediti jedan broj na koji će slati upozorenja ako se nešto ovako dogodi", kaže Đurić.
Dodajmo i da gradonačelnik po pitanju pomoći građanima nije imao jasnu informaciju. Nije znao kada će je biti i kakva će tačno pomoć biti, samo je rekao da se još radi procena šteta. Ipak, pomoć je najavio, dodajući da će javnost o svemu biti obaveštena, te najavio mogućnost rebalansa budžeta.
Šef odborničke grupe Nove Demokratske stranke Srbije i Pokreta obnove Kraljevine Srbije Bojan Radojević, kaže da je oluja bila nesvakidašnja i da se može reći da su javne službe u skladu sa uslovima i mogućnostima dobro reagovale, ali da je problem što nema funkcionalnog sistema obaveštavanja i upozoravanja.
"Mislim da najviše može da se uradi po pitanju upozoravanja. Tu nije dovoljno urađeno, i to nije pitanje gradskih službi u smislu Zelenila ili Čistoće, to je nešto što treba da radi Štab za vanredne situacije i da to radi unapred. Na primer, mogli bi u Partizanskoj ulici, kod nadvožnjaka gde uvek imamo plavljenja, postaviti električni znak sa displejom koji bi imao upozoravajuću poruku da niko tu ne ulazi vozilima", navodi Radojević.
Odbornica Srpske radikalne stranke Snežana Mušicki, povodom ocena građana da nisu informisani na vreme o oluji, istakla je da je ovo bilo nešto na šta mi nismo navikli da se dešava na ovim prostorima, ali da misli da su ljudi imali načina da se informišu na vreme, mada priznaje da nedostaje efikasno digitalno ili zvučno upozrenje preko sirena sistem za uzbunjivanje.
"Oluja je nanela veliku štetu, i na kućama i na zgradama i tako dalje. Ne znam kako se ljudi sve obaveštavaju o vremenu, ali moj sin ima neku aplikaciju na mobilnom na kojoj prati šta se dešava iz sata u sat, a u medijima smo bar dva dana imali najave da nam dolazi oluja kakvu nismo imali. Izvinite, ali ako dva dana u medijima sa upozorenjima službi da nam se približava oluja nisu dovoljna, zašto su suncobrani u Zmaj Jovinoj ostali otvoreni umesto da budu sklopljeni i sklonjeni. Mi smo na to mogli kao ljudi da utičemo, da ne lete suncobrani centrom. Mi smo izgleda takvi, znate ono, viču vuk sto puta i eto. Na žalost, ne postoji takav sistem koji funkcioniše da se svi obaveste odjednom, što mislim da ne bi ni trebalo da bude teško da postoji i ne bi trebalo da puno košta, kad već postoje aplikacije na mobilnom gde možemo iz sata u sat da pratimo šta se dešava. Znači, ali i kad se obaveste da to poštuju da se ne pravi veća šteta", ukazuje Mušicki.
Šef odborničke grupe Lige socijaldemokrata Vojvodine Robert Kolar je uglavnom saglasan s mišljenjima građana, navodeći da očigledno kasnimo s donošenjem odluka koje su u skladu s današnjim vremenom i klimatskim promenama koje su definitivno prisutne.
"U drugom gradu po veličini u državi je neophodno, posebno kada kažemo da je sedište IT industrije, doneti neke moderne i efikasne načine obaveštavanja svih građana. Nije upitno da se građani mogu informisati preko društvenih mreža ili praćenjem radara, ali zašto bi neko tokom radnog vremena ili drugih svojih obaveza sedeo i pratio radar. Jasno je da je moguće doći do efikasnog i brzog sistema obaveštavanja, i to je obaveza Gradske vlasti i to mora pod hitno da se uradi", poručuje Kolar.
On se nada da su ove oluje bile poslednja opomena da se treba raditi na obaveštavanju građana, kao i da je rešenje u ozelenjavanju, a ne u gradnji dvadesetospratnica na obali u Gradu koji stalno ostaje bez kiseonika i koji je sada ostao bez više od 2.000 stabala.
Projekat "Građani (da se) pitaju" podržala je "Slavko Ćuruvija Fondacija" u okviru granta "Mediji po meri građana".
Komentari 16
Sale NS
Zašto nedležne službe nisu makar probale sa protovgradnim raketama?
Lično, ne volim teorije zavere ali ovde nisu čista posla, ovako nešto se nikada nije dogodilo u istoriji. Videli smo kuglice grada, kao da su iz nekog kalupa sa rupom u sredini?
Mislisav
Boki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar