Građani uplatili turističke aranžmane ugašenoj agenciji: Šta sada mogu da urade?

Prava adresa za građane koji su u uplatili aranžmane preko agencije "City travel" jeste turistička inspekcija, kaže direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije Aleksandar Seničić.
Građani uplatili turističke aranžmane ugašenoj agenciji: Šta sada mogu da urade?
Foto: 021.rs

Građani su svoje aranžmane uplatili preko ove posredničke turističke agencije iz Novog Sada, a koja je 5. avgusta objavila da prestaje sa radom.

Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) kaže da je prava adresa za sve oštećene putnike turistička inspekcija, kojoj treba da se obrate sa svim ugovorima i priznanicama koje imaju.

"Verujem da je inspekcija već počela sa kontrolom i da će imati saznanja o svim nerealizovanim aranžmanima. Kada im se oštećeni putnik javi, inspekcija će znati da mu kaže koja su njegova prava, da li organizator ima obavezu da ih odvede na putovanje ili će im sugerisati da se podnese prijava protiv vlasnika posredničke agencije. Očekujem da ću u narednih nekoliko dana imati tačne podatke o tome koliko je oštećenih ljudi", ističe Seničić.
 
Prema njegovim rečima, ukoliko postoji ugovor o subagenturi i ukoliko su prodati aranžmani prethodno najavljeni organizatoru, bez obzira na to da mu li je posrednik uplatio dobijeni novac, organizator će imati obavezu da te putnike vodi na put.
 
"Ukoliko, pak, ti papiri ne postoje, putnici mogu jedino da podnesu prijavu protiv agencije 'City travel' i zatraže povraćaj novca direktno od njenog vlasnika. Mogu protiv njega da podnesu i krivičnu prijavu jer to faktički jeste prevara. Ta agencija je, inače, registrovana kao preduzetnik i odgovara svojom imovinom, ali ne znamo da li je uopšte ima", napominje on.
 
Zakonski je sva odgovornost na organizatoru putovanja
 
Seničić objašnjava da posrednik u prodaji turističkih aranžmana nema garancije putovanja jer prodaje aranžmane agencija koje su organizatori putovanja i koje imaju licencu i polisu osiguranja.
 
"Prema našem zakonu, a tako je i u Evropi, sva odgovornost je na organizatoru putovanja. Ugovor o subagenturi je prvi preduslov koji posrednik mora ispuniti da bi mogao da prodaje programe. Pitanje je da li agencija 'City travel' uopšte ima taj ugovor i da li je pravila rezervacije kod organizatora putovanja. Znam za slučaj kada je posrednička agencija u januaru ove godine uzela novac za aranžmane za Hurgadu, ali organizator putovanja do pre neki dan nije ni znao da je to prodato, pa sad ne može da potvrdi te rezervacije jer više nema mesta na avionima", ističe.
 
Kako kaže, propisi koji regulišu tu materiju preuzeti su iz evropskog zakonodavstva.
 
"U Evropi postoje mehanizmi gde posrednik praktično ne uzima novac već ga prosleđuje organizatoru putovanja i onda je potpuno logično da je organizator odgovoran za sve. A kod nas je to drugačije jer sve ide na poverenje, pa onda svake godine imamo veliki broj nenaplaćenih aranžmana. Organizatori izvedu ta putovanja, ali se posle mesecima, pa čak i godinama muče da ih naplate od posrednika. Zbog toga mora da se pronađe bolji model", smatra Seničić.
 
Prema Pravilniku koji uređuje odnos organizatora putovanja i posrednika, agencija "City travel" imala je obavezu da o prodatim aranžmanima organizatora obavesti do kraja radnog dana, a u roku od 48 sati da prebaci naplaćeni novac.
 
"Pitanje je da li je agencija 'Fibula', koja je organizator putovanja, bila obaveštena o prodaji tih aranžmana. Ne podrazumeva se da to što posrednik ima zainteresovanu stranku znači da će svakako prodati aranžman. A prema mojim saznanjima, agencija 'City travel' upravo to je i uradila. Vlasnik je od organizatora dobio odgovor da nema mesta, ali je ipak prodao te aranžmane i pravio se blesav, pa je pet dana pre puta ponovo najavljivao i ubeđivao 'Fibulu' da oni moraju da realizuju te aranžmane. Ali ukoliko ne postoji dokument kojim je on od organizatora putovanja dobio potvrdu rezervacije, onda ne može da bude odgovorna agencija 'Fibula'", naglašava Seničić.
 
Zašto je važno da se svi putnici jave turističkoj inspekciji
 
On kaže da je važno da se svi oštećeni putnici jave turističkoj inspekciji, bez obzira na to što će inspekcija pokrenuti postupak po službenoj dužnosti.
 
"Ne znamo da li je vlasnik agencije 'City travel' u svoju poslovnu dokumentaciju upisao baš svakog putnika. Neke papire je mogao i da skloni, da ne prijavi jedan broj ljudi od kojih je dobio novac, sa željom da pokuša da umanji štetu. Važno da se svi oštećeni putnici jave inspekciji da bismo uporedili broj tih ljudi sa brojem onih koji su zavedeni u njegovoj poslovnoj dokumentaciji", zaključuje Seničić.
Putnici treba da traže i potvrdu organizatora putovanja
 
Seničić navodi da u Srbiji postoji više od 700 agencija koje se bave subagenturom i dodaje da najveći broj njih radi odgovorno i pošteno.
 
"Ono što bih savetovao svima koji aranžmane uplaćuju preko posredničkih agnecija jeste da zahtevaju da dobiju i potvrdu organizatora putovanja. To nije uobičajeno, ali putnici to mogu da zahtevaju. Na taj način dobijaju uvid u to da je ostvarena komunikacija između posrednika i organizatora putovanja, kao i da postoji potvrda organizatora za rezervaciju. U tom slučaju sva odgovornost prelazi na organizatora, što putnicima znatno olakšava rešavanje potencijalnog problema", ističe Seničić.
 
Podsetimo, kako je jutros objavio Portal 021, turistička agencija City travel iz Novog Sada objavila je u nedelju na svojoj Fejsbuk stranici da je 5. avgusta prestala da radi "zbog finansijskih problema".
 
"Razumemo one koji su nezadovoljni, svakako smo imali najbolje namere, kao svih prethodnih 13 godina", objavila je agencija i najavila "duži rok za vraćanje sredstava".
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Хе

    08.08.2023 14:47
    Хе
    Па ништа ако нема од чега да се наплате! Свака фирма мора имати новчана средства некретнине итд. од којих оштећени могу да поврате свој новац и стрес! Само још у Србији послују овако на кеве ми и нигде више!!! Провериш све то ако нема пара бежи јер маркетинг је чудо...све лепо пристојно услужно и...када се деси овако нешто он је крив овај држава суд...ово је Капитализам другови ако имаш пара радиш немаш збогом!!! Тако им и треба мало приђите до Румуније Мађарске Хрватске...да видите какве уговоре имају агенције и сваке фирме у случају преваре или пропадања фирме...има у паклу још да плаћа!!! Хе хе хе свашта са Србима!!! Били и остали глупи за разне преваре и махинације!!! Хе хе хе
  • /

    07.08.2023 22:14
    /
    uz sve to agencije dobijaju novac unapred.
    svi ostali za predracun dobijaju novac za 60-90 dana
  • Pićuka

    07.08.2023 19:07
    Mogu da se je..u. Mi kupili stanove od Neimara, dobili dozvolu za useljenje a liftovi nisu ugrađeni. Kasnije lik, biznismen, kupio Neimar. Na lokaciji operative Neimara izgradio BIG centar . Gradonačelnik otvorio kao veliki događaj za NS, i ove turiste. Nakon toga gazda , biznismen, proglasio stečaj Neimara i mi ostali bez liftova. Za sva vremena. Šta je to u odnosu na jedno letovanje. Baš sam se potresao, potreso, iznervirao .... Znate onu, kada su došli po mene niko se nije pobunio....

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti