Ni subvencije ne pomažu da novosadska preduzeća ostanu u plusu
Novosadska preduzeća završila su 2022. godine u minusu od 591 milion dinara i od toga ih ne spašavaju ni milijarde subvencija iz budžeta, ni stotine miliona iz programa pružanja komunalnih usluga.
Foto: 021.rs
Prema zvaničnim izveštajima, od 14 gradskih firmi, devet ih je 2022. završilo sa plusom na računu.
Međutim, i te sume su skoro simbolične, i jasno je da bi zapravo bili u minusu jer su dobili značajna sredstva s računa gradske kase.
Matematika govori da su prihodi javnih preduzeća iznosili oko 24,4 milijarde dinara, dok su rashodi bili oko 30 milijardi dinara.
Ovde treba napomenuti da najveći promet ostvaruje Novosadska toplana, koja sama ima prihode od 8,6 milijardi dinara, što čini oko četvrtinu ukupne sume.
Iako se na prvi pogled čini da preduzeća samostalno ostvaruju milijarde prihoda, kada se izbaci Novosadska toplana, ostaje oko 16 milijardi dinara, koji se pokrivaju subvencijama, koje iznose 3,6 milijardi dinara, kao i stotine miliona dinara, pa i milijarda dinara koje dolaze preko raznih programa održavanja komunalnih usluga.
Ovde je najočigledniji primer Gradskog saobraćajnog preduzeća, koje dobija subvencije za gotovo svaki segment svog poslovanja. Možda GSP zbog prirode posla nije najbolji primer, jer ni cene karata ni mesečnih markica nisu ekonomske, ali šta reći za Informatiku, koja je primarno osnovana za pružanje usluga objedinjenja naplate.
Ona je sa skoro 800 miliona dinara prihoda završila samo s profitom od 10,6 miliona dinara, uz to je imala subvencije više od 40 miliona dinara. Tako se dolazi do toga da bi preduzeće koje u stvarnosti naplaćuje račune za druga preduzeća na kraju bilo u minusu da nije bilo subvencija.
Slična situacija je i sa Parking servisom, koji je imao prihode od 760 miliona dinara, što je uglavnom naplata parkiranja, i na kraju su ostvarili dobit od 10,5 miliona dinara uz skoro 71 milion dinara subvencija. Znači, i ovo preduzeće čiji je primarni posao naplata usluga bi poslovalo s gubitkom na kraju da nije bilo subvencija.
Gora situacija je sa Tržnicom, koja naplaćuje pijačarinu, i na kraju, i pored prihoda od 455 miliona dinara i subvencija od šest miliona dinara, završila je sa minusom od 51 milion dinara.
Druga preduzeća ne bi bila u plusu, jer sve što rade se ne pokriva samo subvencijama, nego i uslugama koje se direktno plaćaju iz budžeta.
Jednostavan primer je Stan, koji zvanično nije imao ni jednu subvenciju, ali svako domaćinstvo mesečno plaća uslugu dimničarine. Takođe, ovo preduzeće za Grad radi na održavanju javne rasvete i nekih drugih usluga koje direktno plaćaju iz budžeta.
Slično je i sa Zoohigijenom, gde skoro cela suma prihoda, više od 130 miliona dinara, zapravo dolazi iz budžeta za plaćanje usluga uklanjanja pasa i mačaka sa ulica, raznih veterinarskih usluga i drugih troškova.
Jasno je da javna preduzeća nisu osnovana kako bi bila profitabilna i da pune gradsku kasu milionima dinara zarade, nego da pruže uslugu građanima. Međutim, sadašnje poslovanje, gde prave gubitke i troše novac poreskih obveznika sakupljen u budžetu kako ne bi otišli u stečaj, nije primer dobre prakse, već lošeg upravljanja.
Dodajmo i da javna preduzeća dobijaju takođe još stotine miliona dinara kroz programe održavanja puteva, zalenila, groblja i drugog. Ovde se radi o, recimo, održavanju čistoće na javnim površinama - 753.630.957,87, održavanju javnih zelenih površina 773.567.776,97, prostornom i urbanističkom planiranju 92.054.358,75, održavanju grobalja i pogrebne usluge 328.360.695,80, upravljanju i održavanju vodovodne infrastrukture i snabdevanju vodom za piće 560.431.451,54 i drugim programima.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
57
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
10
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
2
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
1
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
3
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
13
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
15
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
8
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
21
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
25
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
83
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Od danas otvorena Knjiga žalosti u Skupštini Novog Sada
04.11.2024.•
11
Knjiga žalosti postavlja je u Skupštini Novog Sada, povodom nesreće koja se u petak dogodila na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Vanredni polasci gradskih autobusa sa Železničke stanice u Petrovaradinu
04.11.2024.•
7
JGSP "Novi Sad" uveo je vanredne polaske ka Železničkoj stanici u Petrovaradinu zbog preusmeravanja železničkog saobraćaja usled tragedije na stanici u Novom Sadu.
Komentari 24
Max
Milos NS
Паркинг Сервис
Прилично далеко од истине.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar