Ovoga puta u Galeriji Saveza udruženja likovnih umetnika stanovnici najvećeg vojvođanskog grada su u prilici da vide radove Igora Fridriha Perkovića, konceptualiste, performera, crtača, menađera, izvođača... iz austrijskih Alpi.
Vodeće evropske galerije savremene umetnosti se bore da publici prikažu atipičnog stvaraoca koji je studirao umetnost, fotografiju, slavistiku, politikologiju i to u Beču, Gracu, Ljubljani, Novom Sadu, Beogradu...
Reč je o umetniku zainteresovanom za neobično širok spektar različitih dešavanja, pojava. Sve se reflektuje i u radovima, što širinom tematskog opusa, što kroz izuzetno velik broj tehnika kojima se IFP koristi kao bi se iskazao. Ima tu instalacija, crteža, bojenih slika, performansa... još mnoga toga, a sve deluje maksimalno usklađeno i snažno sugestivno.
U osnovi svega je, ipak, stav stvaraoca da sagledava i propituje najizazovnije probleme današnjice, one koji svojom destruktivnom moći ubijaju ljude i razaraju porodice. Tako i na postavci u nevelikoj galeriji na Bulevaru Mihajla Pupina posetioci mogu da uoče "frekvencijski spektar sveta i duh vremena jednog čovečanstva ispunjenog pukotinama."
Rat je centralna tačka novosadske postavke, reklo bi se i opsesivni motiv umetnika koji, kako sam ističe, živi i stvara u većem delu (srednje) Evrope. Ne zadovoljava se prikazom razaranja, smrti i drugih destrukcija. Rat sagledava da bi ga pobedio, preciznije nadvladao. Naravno na umetnički, ali i način koji se, u manjem ili većem obimu, dešava, ili bi mogao desiti, i u realnosti. Da bi došao u poziciju da nadvlada rat, umetnik ga prethodno temeljno isčitava sa svih strana i interpretira u novom, sopstvenom, ključu.
Čim uđe u galeriju, posetilac će se naći začuđen: lako je moguće da će na zidu sa desne strane ugledati lik prijatelja ili poznanika u neobičnom ruhu. Na glavi mu je stari jugoslovenski šlem, sa zvezdom petokrakom, a momak ili devojka, uprkos vojničkom detalju u garderobi, deluju veselo, razbarušeno, kao da se spremaju na žurku.
Reč je o mladima koji su se pre desetak godina našli u napuštenoj vojnoj kasarni u Futoškoj ulici i u pojedinim odajama napravili umetničke prostore. Tu sa nastala mnoga dela, izvedene pozorišne predstave, prikazivani filmovi... Posle bezmalo mesec dana sve je vraćeno u prethodno stanje.
Dok su Novosađani još poodavno zaboravili na ovaj događaj, IFP ga je protumačio na svoj način. Po umetniku, time što su jedan vojnički prostor prenamenili u svojevrsni stvaralački studio, makar na trenutak, mladi su ispraznili razorni sadržaj kasarne i pokazali u šta bi mogla da se transformiše. Stoga je umetnik u stotinak slika Novosađana učesnika "mirovne okupacije kasarne", fotomontažom nadodao šlemove, a izraz lica mladih učinio vedrim i nasmejanim. Naravno, sasvim suprotnim od ozbiljne i krute vojničke face.
Možda je još intrigantniji rad "Ratni fosili". U pitanju je veći broj starih šlemova kružno poređanih tako da spoljašnost šlema leži u unutrašnjosti prethodnog. Čine kružnu celinu i bočnom stranom su postavljeni na tlu, te gledalac stiče utisak da je u pitanju davnašnji ostatak neke odumrle životinje. Poenta je u tome da je od šlema, simbola vojske i ubijanja, učinjeno nešto nemoćno i odbačeno. Isto to bi se, ako se želi zaustaviti bilo koji sukob, moglo uraditi, svakako na drugi način, sa savremenim vojničkim alatkama.
Perković sekvencionira samo najizazovnija i najteža pitanja današnjice baveći se ratom, migracijama, egzistencijama, samopouzdanjem, isceljenjem ratnih trauma... Stoga se njegove izložbe poziv za razmišljanje i osobena agitacija za promenama. Upoznaje nas sa svojim stvaralačkim putem i, nudeći nam alternative, predočava nam lepšu i humaniju viziju budućnosti.
Komentari 1
Anonimus
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar