Velika analiza plana razvoja Novog Sada: "Pametniji" urbanizam i moderniji javni prevoz

Iskorenjivanje siromaštva, kvalitetnije obrazovanje i zdrava životna sredina deo su krovnog planskog dokumenta Novog Sada, koji će se naći pred odbornicima gradske skupštine u četvrtak, 7. decembra.
Velika analiza plana razvoja Novog Sada: "Pametniji" urbanizam i moderniji javni prevoz
Foto: 021.rs
Predlog plana razvoja Novog Sada 2023-2030. je osnov za izradu dokumentata javnih politika i ostalih planskih dokumenata.
 
Ovaj dokument sadrži analizu trenutnog stanja i mere koje su u planu. Kako se navodi u tekstu, troškovi za sprovođenje ključnih mera su procenjeni na više od 148 milijardi dinara. Troškovi i dinamika planiranih reformi će biti uslovljni finansijskim mogućnostima budžeta.
U dokumentu se nalazi "spisak lepih želja" za budućnost grada, ali i neke mere čija je realizacija već u toku. 
 
Takođe, na osnovu napisanog, može se zaključiti da Novi Sad uveliko kasni sa bitnim procesima, kao što je bekapovanje podataka građana u informacionom sistemu JKP "Informatika", koje je već prethodno bilo meta hakera.
Analiza trenutnih uslova života, poslovanja i javne uprave
 
Analiza na osnovu koje je izrađen planski dokument navodi da je, u periodu od 2015. do 2022. godine, rast prosečnih zarada u Novom Sadu iznosio skoro 77 odsto, dok je broj nezaposlenih na teritoriji grada smanjen za skoro 57 odsto. 
 
Što se oblasti poslovanja tiče, najviše je pravnih lica. Godine 2015. bilo ih je oko 116.000, dok je 2022. godine registrovano oko 141.000. I broj preduzetnika je u tom periodu porastao za 18.000, na 26.500. Jedino se smanjio broj individualnih poljoprivrednika sa oko 1.000 na manje od 600.
 
U analizi se primećuje deficitarnost informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom u Novom Sadu, posebno kad se uzme u obzir to da je broj aktivnih privrednih subjekata u IT sektoru za sedam godina porastao za više od 165 odsto. Izvoz po osnovu softverskih usluga porastao je za 460 odsto i danas iznosi oko 390 miliona evra. Ovakav trend rasta gradski čelnici očekuju i u narednom periodu. 
 
Najviše zaposlenih u ovom periodu je bilo u trgovini. Slede popravka motornih vozila, prerađivačka industrija, obrazovanje i zdravstvena i socijalna zaštita. 
 
  
 
U odnosu na prethodni popis stanovništva, 2011. godine, broj stanovnika u Novom Sadu je porastao za osam odsto, a u analizi se navodi da se ovaj kontinuirani rast pozitivno odražava na građevinsku aktivnost - od 2015. do 2022. godine, broj izdatih građevinskih dozvola porastao je za 284 odsto, a broj izgrađenih stanova za čak 531 odsto. Istovremeno, uvećani su gradski prihodi, ali i rashodi. 
 
Kako se navodi u analizi, trenutna stopa priključenja na vodovodni sistem je oko 95 odsto, a na kanalizacioni oko 90 odsto. Jedan od problema su nelegalni priključci i gubici u mreži.
 
Grad je usvojio koncept sa Centralnim prečistačem otpadnih voda, koji još uvek nije izgrađen. Izgrađeno je četiri od pet malih prečistača, u Kovilju, Rumenci, Stepanovićevu i Begeču. Ostaje da se izgrade peti na Čeneju i Centralni, koji su predviđeni projektom Čista Srbija. 
 
Započeta je i izgradnja regionalnog centra za upravljanje otpadom, a u Predlogu plana se navodi da je Grad započeo i aktivnosti na uvođenju separacije otpada, postavljanjem posuda za sakupljanje reciklabilnog otpada. Podsetimo, na više lokacija u gradu su postavljeni kontejneri za staklo i pojedini podzemni kontejneri su podeljeni po otpadu, međutim, mnogo dalje od toga nije se odmaklo. 
 
Neke od slabosti urbanog razvoja koje se u analizi navode su nedovoljna iskorišćenost zapuštenih urbanih područja, nedovoljno prečišćavanje otpadnih voda, nedovoljno parking mesta, visok stepen motorizacije, nedovoljna svest o značaju organske poljoprivrede, nedostatak kapaciteta za tretman otpada, nejednako razvijen sistem javne rasvete, nedovoljna razgranatost mreže biciklističkih staza i nedovoljno razvijeni zalivni sistemi zelenih površina.
 
Analiza oblasti društvenog razvoja navodi da ne postoji strategija kulturnog turizma, kao i da nema dovoljno povezanosti kulture i turizma. Kao slabosti se navode i nedostatak radnih prostora za nezavisnu umetničku produkciju, nepostojanje zajedničkog bibliotečkog informacionog sistema, nedovoljan broj zdravstvenih radnika, nedovoljna međusektorska saradnja, nedovoljno razvijena sportska infrastruktura za pojedine sportove...
 
Što se tiče slabosti u oblasti dobre javne uprave, izrađivači analize uglavnom krive građane, navodeći da ne postoje dovoljna motivisanost i informisanost građana za učešće u procesima formulisanja javnih politika i donošenja odluka. 
 
Spisak lepih želja: Ciljevi, mere i planovi
 
Glavni ciljevi ovog krovnog planskog dokumenta su, kako se navodi, da Novi Sad bude jedan od najrazvijenijih gradova u jugoistočnoj Evropi, da vodi računa o zdravlju, natalitetu, socijalnoj zaštiti, obrazovanju, kulturi i pristupačnosti, i da predstavlja moderno i privlačno mesto za život i rad, negujući i štiteći životnu sredinu.
 
  
 
Među glavnim prioritetima su rešavanje problema najosetljivijih i najugroženijih grupa, iskorenjivanje siromaštva, kvalitetnije obrazovanje, pitanje mladih, rodna ravnopravnost i osnaživanje položaja žena, zdrava životna sredina i jačanje institucija, kao i ulaganje maksimalnih napora u oblasti unapređenja poštovanja ljudskih prava i vladavine prava.
 
Ovaj plan je je osnov za izradu dokumentata javnih politika i ostalih planskih dokumenata, koji bi trebalo da doprinesu ostvarenju prioritetnih ciljeva Plana.
 
Ciljevi su podeljeni na četiri oblasti: pametan grad, ljudski potencijal, održiva ekonomija i dobra uprava. 
 
Koncept pametnog grada bi trebalo da omogući efikansije pružanje javnih usluga, kao što su upravljanje saobraćajem, upravljanje otpadom, ušteda energije, poboljšanje kvaliteta stanovanja, poboljšanje monitoringa kvaliteta životne sredine, razvoj pametnih usluga u različitim privrednim delatnostima... 
 
"Pametno" urbano planiranje
 
Prema planu, poboljšanje kvaliteta života građana postići će se putem "pametnog" urbanog planiranja. Ovo znači da se u procesu planiranju upotrebe prostora prepoznaju potrebe zajednice, istražuju ideje, podstiče učešće u zajedničkom donošenju odluka, kako bi rezultat urbanog dizajna bio zdravo okruženje koje poboljšava blagostanje. 
 
"U prostornim i urbanističkim planovima će biti planirano više zelenila, uz pravilno održavanje postojećeg. Unapređenje saobraćaja promovisanjem ekološki prihvatljivijih vidova saobraćaja - pešački i biciklističkih", navodi se u planu. 
 
U planu su i stimulansi za ekološku i održivu gradnju. To bi, prema ovom ambicioznom planu, podrazumevalo stimulisanje postavljanja krovnih vrtova i zelenih zidova, odnosno olakšice za investitore i ostale učesnike, pa možda čak i definisanje urbanističkih zona u kojima je obavezan ovakav tip ozelenjavanja.
 
Planira se i rešavanja parkiranja izgradnje parking garaža, odnosno garaža za javno korišćenje. U ovoj oblasti već je započeta gradnja garaža u Modeni i kod Banovine, a planirane su i garaže na Trgu republike, na uglu Uspenske i Šafarikove i uz Železničku stanicu. 
 
Grad koji je u poslednjih pet godina kroz izmene planske dokumentacije izgubio sedam parkova i velikih zelenih površina, planira i uspostavljanje novih i očuvanje postojećih zelenih površina.
 
Metode koje su u planu su podizanje medonosnih površina, podizanje zaštitnog zelenila oko regionalne deponije, sadnja zelenog pojasa duž saobraćajnica, izgradnja botaničke bašte, proširenje kapaciteta za rasadnik "Zelenila", izgradnja zalivnih sistema, podizanje novih parkovskih površina...
 
Modernizacija javnog prevoza
 
Neophodna je, smatraju izrađivači plana, modernizacija javnog prevoza. Teži se raspodeli saobraćaja u gradu sa učešćem od 30 odsto javnog prevoza, 30 odsto putničkih automobila i 40 odsto pešaka i biciklista. Planira se i zamena 10 odsto od ukupnog broja vozila javnog gradskog prevoza na godišnjem nivou, i to ekološki prihvatljivim vozilima.
 
Plan predlaže i uvođenje koncepta "park and ride". Reč je o parkingu sa vezama javnog prevoza, kako bi putnici koji se kreću u gradske i lokalne centre mogli da ostave svoja vozila na parkinzima i pređu na gradski, odnosno prigradski, javni prevoz.
 
Deo unapređenja saobraćajne mreže su poboljšanja pešačkog i biciklističkog saobraćaja, proširenjem pešačkih zona i gradnjom novih biciklističkih staza, kao i proširenjem "NS bajk" sistema. 
Obnovljiva energija, upravljanje otpadom i druge zelene politike
 
Grad planira da integriše obnovljive izvore energije u sistem daljinskog grejanja. Plan je da se do kraja 2028. godine u sistem daljinskog grejanja integrišu toplotni izvori koji će koristiti neku od tehnologija obnovljivih izvora energije. To podrazumeva i integraciju solar-termal sistema većeg kapaciteta.
 
Kako se poslednjih godina moglo videti, kapacitet vodovodne mreže u Novom Sadu često nije dorastao povećanom broju stanovnika i gradnje, pa je neophodno da se svim stanovnicima obezede dovoljne količine vode za piće. Za to je neophodna revizija razvoja vodovodnog sistema, kao i izgradnja i sanacija vodovodne mreže širom grada, naročito u delovima Veternika, Futoga, Klise, Petrovaradina i Podbare. 
 
  
 
Potrebno je uspostaviti i održiv sistem upravljanja otpadom, koji podrazumeva uspostavljanje regionalne deponije, izgradnju reciklažnih dvorišta, izgradnju postrojenja za izgradnju građevinskog otpada, nabavku posuda za sakupljanje otpada i i zgradnju postrojenja za reciklažu otpada. 
 
Koncept "pametnog grada" uključuje i povećanje proizvodnje energije iz obnovljivih izvora, u javnom i privatnom sektoru, a to gradski čelnici planiraju da postignu edukacijama i podsticajima. 

Portal 021.rs će u sredu, 6. decembra, objaviti drugi deo analize plana razvoja Novog Sada koji se tiče investicija, privrednih parkova, stanova za siromašne, socijalne zaštitite i javne uprave.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Lokalac=mohikanac

    06.12.2023 11:09
    Kako kako, sa svima sto hoce da dodju? Prepisati od grka.
  • Vesa

    06.12.2023 10:11
    @Pa nije dobro
    A kada je vas Deda dosao u NS? A drugo sva nastala naselja su izgradjena na privatnim parcelama koja su Oteta od Vlasnika! Komunisti su NS razvalili i za ovako nešto imate neoborive dokaze sto slikama sto dokumentima i licnim svedocima! I sada mi njihovi potomci govore nedamo nas NS i rusenje…drugovi i drugarice vi imate najmanje prava za bilo sta a kamoli da nekom bilo sta branite jer karma je cudo!
  • Podbara

    06.12.2023 08:04
    Okretnica šestice
    Koji pametni urbanizam? Evo u poslednjih 6 meseci su u 100 m na kraju Kosovske dali dozvole za dve zgradurine od po 30 stanova bez ijednog parking mesta. Kao da u Kosovskoj već nije pakao sa parking mestima? Oni svesni nam zagorčavaju život. Upamtite to 17.12. to je politika. To što danas Kosovskom moram dete da vodim ulicom jer su gradilišta sa obe strane bez prolaza za pešake, e to je politika koja me zanima. A tek će biti kad se tu useli 50 novih automobila, tad nećete moći ni ulicom da prođete, ako sad ne možemo trotoarima.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti