Velika analiza plana razvoja Novog Sada: "Pametniji" urbanizam i moderniji javni prevoz
Iskorenjivanje siromaštva, kvalitetnije obrazovanje i zdrava životna sredina deo su krovnog planskog dokumenta Novog Sada, koji će se naći pred odbornicima gradske skupštine u četvrtak, 7. decembra.
Foto: 021.rs
Predlog plana razvoja Novog Sada 2023-2030. je osnov za izradu dokumentata javnih politika i ostalih planskih dokumenata.
Ovaj dokument sadrži analizu trenutnog stanja i mere koje su u planu. Kako se navodi u tekstu, troškovi za sprovođenje ključnih mera su procenjeni na više od 148 milijardi dinara. Troškovi i dinamika planiranih reformi će biti uslovljni finansijskim mogućnostima budžeta.
U dokumentu se nalazi "spisak lepih želja" za budućnost grada, ali i neke mere čija je realizacija već u toku.
Takođe, na osnovu napisanog, može se zaključiti da Novi Sad uveliko kasni sa bitnim procesima, kao što je bekapovanje podataka građana u informacionom sistemu JKP "Informatika", koje je već prethodno bilo meta hakera.
Analiza trenutnih uslova života, poslovanja i javne uprave
Analiza na osnovu koje je izrađen planski dokument navodi da je, u periodu od 2015. do 2022. godine, rast prosečnih zarada u Novom Sadu iznosio skoro 77 odsto, dok je broj nezaposlenih na teritoriji grada smanjen za skoro 57 odsto.
Što se oblasti poslovanja tiče, najviše je pravnih lica. Godine 2015. bilo ih je oko 116.000, dok je 2022. godine registrovano oko 141.000. I broj preduzetnika je u tom periodu porastao za 18.000, na 26.500. Jedino se smanjio broj individualnih poljoprivrednika sa oko 1.000 na manje od 600.
U analizi se primećuje deficitarnost informatičkih zanimanja sa visokom školskom spremom u Novom Sadu, posebno kad se uzme u obzir to da je broj aktivnih privrednih subjekata u IT sektoru za sedam godina porastao za više od 165 odsto. Izvoz po osnovu softverskih usluga porastao je za 460 odsto i danas iznosi oko 390 miliona evra. Ovakav trend rasta gradski čelnici očekuju i u narednom periodu.
Najviše zaposlenih u ovom periodu je bilo u trgovini. Slede popravka motornih vozila, prerađivačka industrija, obrazovanje i zdravstvena i socijalna zaštita.
U odnosu na prethodni popis stanovništva, 2011. godine, broj stanovnika u Novom Sadu je porastao za osam odsto, a u analizi se navodi da se ovaj kontinuirani rast pozitivno odražava na građevinsku aktivnost - od 2015. do 2022. godine, broj izdatih građevinskih dozvola porastao je za 284 odsto, a broj izgrađenih stanova za čak 531 odsto. Istovremeno, uvećani su gradski prihodi, ali i rashodi.
Kako se navodi u analizi, trenutna stopa priključenja na vodovodni sistem je oko 95 odsto, a na kanalizacioni oko 90 odsto. Jedan od problema su nelegalni priključci i gubici u mreži.
Grad je usvojio koncept sa Centralnim prečistačem otpadnih voda, koji još uvek nije izgrađen. Izgrađeno je četiri od pet malih prečistača, u Kovilju, Rumenci, Stepanovićevu i Begeču. Ostaje da se izgrade peti na Čeneju i Centralni, koji su predviđeni projektom Čista Srbija.
Započeta je i izgradnja regionalnog centra za upravljanje otpadom, a u Predlogu plana se navodi da je Grad započeo i aktivnosti na uvođenju separacije otpada, postavljanjem posuda za sakupljanje reciklabilnog otpada. Podsetimo, na više lokacija u gradu su postavljeni kontejneri za staklo i pojedini podzemni kontejneri su podeljeni po otpadu, međutim, mnogo dalje od toga nije se odmaklo.
Neke od slabosti urbanog razvoja koje se u analizi navode su nedovoljna iskorišćenost zapuštenih urbanih područja, nedovoljno prečišćavanje otpadnih voda, nedovoljno parking mesta, visok stepen motorizacije, nedovoljna svest o značaju organske poljoprivrede, nedostatak kapaciteta za tretman otpada, nejednako razvijen sistem javne rasvete, nedovoljna razgranatost mreže biciklističkih staza i nedovoljno razvijeni zalivni sistemi zelenih površina.
Analiza oblasti društvenog razvoja navodi da ne postoji strategija kulturnog turizma, kao i da nema dovoljno povezanosti kulture i turizma. Kao slabosti se navode i nedostatak radnih prostora za nezavisnu umetničku produkciju, nepostojanje zajedničkog bibliotečkog informacionog sistema, nedovoljan broj zdravstvenih radnika, nedovoljna međusektorska saradnja, nedovoljno razvijena sportska infrastruktura za pojedine sportove...
Što se tiče slabosti u oblasti dobre javne uprave, izrađivači analize uglavnom krive građane, navodeći da ne postoje dovoljna motivisanost i informisanost građana za učešće u procesima formulisanja javnih politika i donošenja odluka.
Spisak lepih želja: Ciljevi, mere i planovi
Glavni ciljevi ovog krovnog planskog dokumenta su, kako se navodi, da Novi Sad bude jedan od najrazvijenijih gradova u jugoistočnoj Evropi, da vodi računa o zdravlju, natalitetu, socijalnoj zaštiti, obrazovanju, kulturi i pristupačnosti, i da predstavlja moderno i privlačno mesto za život i rad, negujući i štiteći životnu sredinu.
Među glavnim prioritetima su rešavanje problema najosetljivijih i najugroženijih grupa, iskorenjivanje siromaštva, kvalitetnije obrazovanje, pitanje mladih, rodna ravnopravnost i osnaživanje položaja žena, zdrava životna sredina i jačanje institucija, kao i ulaganje maksimalnih napora u oblasti unapređenja poštovanja ljudskih prava i vladavine prava.
Ovaj plan je je osnov za izradu dokumentata javnih politika i ostalih planskih dokumenata, koji bi trebalo da doprinesu ostvarenju prioritetnih ciljeva Plana.
Ciljevi su podeljeni na četiri oblasti: pametan grad, ljudski potencijal, održiva ekonomija i dobra uprava.
Koncept pametnog grada bi trebalo da omogući efikansije pružanje javnih usluga, kao što su upravljanje saobraćajem, upravljanje otpadom, ušteda energije, poboljšanje kvaliteta stanovanja, poboljšanje monitoringa kvaliteta životne sredine, razvoj pametnih usluga u različitim privrednim delatnostima...
"Pametno" urbano planiranje
Prema planu, poboljšanje kvaliteta života građana postići će se putem "pametnog" urbanog planiranja. Ovo znači da se u procesu planiranju upotrebe prostora prepoznaju potrebe zajednice, istražuju ideje, podstiče učešće u zajedničkom donošenju odluka, kako bi rezultat urbanog dizajna bio zdravo okruženje koje poboljšava blagostanje.
"U prostornim i urbanističkim planovima će biti planirano više zelenila, uz pravilno održavanje postojećeg. Unapređenje saobraćaja promovisanjem ekološki prihvatljivijih vidova saobraćaja - pešački i biciklističkih", navodi se u planu.
U planu su i stimulansi za ekološku i održivu gradnju. To bi, prema ovom ambicioznom planu, podrazumevalo stimulisanje postavljanja krovnih vrtova i zelenih zidova, odnosno olakšice za investitore i ostale učesnike, pa možda čak i definisanje urbanističkih zona u kojima je obavezan ovakav tip ozelenjavanja.
Planira se i rešavanja parkiranja izgradnje parking garaža, odnosno garaža za javno korišćenje. U ovoj oblasti već je započeta gradnja garaža u Modeni i kod Banovine, a planirane su i garaže na Trgu republike, na uglu Uspenske i Šafarikove i uz Železničku stanicu.
Grad koji je u poslednjih pet godina kroz izmene planske dokumentacije izgubio sedam parkova i velikih zelenih površina, planira i uspostavljanje novih i očuvanje postojećih zelenih površina.
Metode koje su u planu su podizanje medonosnih površina, podizanje zaštitnog zelenila oko regionalne deponije, sadnja zelenog pojasa duž saobraćajnica, izgradnja botaničke bašte, proširenje kapaciteta za rasadnik "Zelenila", izgradnja zalivnih sistema, podizanje novih parkovskih površina...
Modernizacija javnog prevoza
Neophodna je, smatraju izrađivači plana, modernizacija javnog prevoza. Teži se raspodeli saobraćaja u gradu sa učešćem od 30 odsto javnog prevoza, 30 odsto putničkih automobila i 40 odsto pešaka i biciklista. Planira se i zamena 10 odsto od ukupnog broja vozila javnog gradskog prevoza na godišnjem nivou, i to ekološki prihvatljivim vozilima.
Plan predlaže i uvođenje koncepta "park and ride". Reč je o parkingu sa vezama javnog prevoza, kako bi putnici koji se kreću u gradske i lokalne centre mogli da ostave svoja vozila na parkinzima i pređu na gradski, odnosno prigradski, javni prevoz.
Deo unapređenja saobraćajne mreže su poboljšanja pešačkog i biciklističkog saobraćaja, proširenjem pešačkih zona i gradnjom novih biciklističkih staza, kao i proširenjem "NS bajk" sistema.
Obnovljiva energija, upravljanje otpadom i druge zelene politike
Grad planira da integriše obnovljive izvore energije u sistem daljinskog grejanja. Plan je da se do kraja 2028. godine u sistem daljinskog grejanja integrišu toplotni izvori koji će koristiti neku od tehnologija obnovljivih izvora energije. To podrazumeva i integraciju solar-termal sistema većeg kapaciteta.
Kako se poslednjih godina moglo videti, kapacitet vodovodne mreže u Novom Sadu često nije dorastao povećanom broju stanovnika i gradnje, pa je neophodno da se svim stanovnicima obezede dovoljne količine vode za piće. Za to je neophodna revizija razvoja vodovodnog sistema, kao i izgradnja i sanacija vodovodne mreže širom grada, naročito u delovima Veternika, Futoga, Klise, Petrovaradina i Podbare.
Potrebno je uspostaviti i održiv sistem upravljanja otpadom, koji podrazumeva uspostavljanje regionalne deponije, izgradnju reciklažnih dvorišta, izgradnju postrojenja za izgradnju građevinskog otpada, nabavku posuda za sakupljanje otpada i i zgradnju postrojenja za reciklažu otpada.
Koncept "pametnog grada" uključuje i povećanje proizvodnje energije iz obnovljivih izvora, u javnom i privatnom sektoru, a to gradski čelnici planiraju da postignu edukacijama i podsticajima.
Portal 021.rs će u sredu, 6. decembra, objaviti drugi deo analize plana razvoja Novog Sada koji se tiče investicija, privrednih parkova, stanova za siromašne, socijalne zaštitite i javne uprave.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Socijaldemokratska stranka: Vesić prećutao ključne podatke o nesreći u Novom Sadu
04.11.2024.•
3
Socijaldemokratska stranka ocenila je da je ministar građevinarstva Goran Vesić prilikom najave ostavke prećutao ključne informacije o tragediji na novosadskoj železničkoj stanici.
Novosadska opozicija: Pozdravljamo ostavku Vesića, na redu su Vučević i Đurić
04.11.2024.•
6
Novosadska opozicija koju čine opozicione odborničke grupe u Skupštini grada pozdravlja ostavku pod prinudom ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića.
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
97
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
16
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
3
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
0
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
5
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
14
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
20
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
8
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
23
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
25
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
83
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Komentari 24
Lokalac=mohikanac
Vesa
Podbara
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar