Analizom je obuhvaćeno 15 najposećenijih medijskih portala u Srbiji, prema podacima o globalnom internet saobraćaju platforme SimilarWeb. Među ovim medijima su Informer, Kurir, Blic, Novosti, RTS, mediji United media grupe Nova i N1.
Kao jedini lokalni medij, ujedno i jedini medij sa teritorije Vojvodine, odnosno sa redakcijom van Beograda, u analizi se našao i portal 021.rs.
Analiza je sprovedena na osnovu 1.404 teksta objavljena tokom šest dana uzorkovanih iz predizborne kampanje, kao i 234 teksta objavljena tokom izbornog dana.
Istraživanje pokazuje da onlajn medijski prostor u Srbiji nije ponudio više pluralizma niti veći pristup raznovrsnim informacijama, već da se tehnološke mogućnosti digitalnog okruženja više koriste za reprodukciju i učvršćivanje slike koju su tradicionalni mediji već uspostavili, a u kojoj vladajuća većina kontroliše veći deo informacionog prostora dok su ostali na njegovim marginama.
Na osnovu preliminarnih nalaza, u vezi sa izborima najviše je izveštavao portal Novosti, zatim Informer, Alo, N1, Nova.rs i 021. Ovaj nalaz koincidira sa nivoom podrške strukturama vlasti, odnosno kritičkog pristupa u izveštavanju. Naime, bez obzira da li je reč o izborima ili nekoj drugoj temi, Novosti, Informer i Alo najviše su selekcijom informacija, vrednosnim pozicioniranjem i prostorom opredeljenim za iskazivanje stavova podržavali vlast, na eksplicitan i implicitan način.
Problematizovanje delovanja vladajućih struktura najučestalije je na portalima N1, Nova.rs i 021.rs. Međutim, posmatrano ukupno, sadržaj koji favorizuje vladajuće strukture više nego dvostruko je učestaliji nego kritički, navodi se u analizi Share Fondacije.
Uprkos činjenici da, prema važećim zakonima, izbori treba da budu održani u uslovima izborne tišine, preliminarni nalazi ukazuju na visoku zastupljenost sadržaja kojim se mediji profilišu kao zastupnici političkih struktura koje su u izborni proces ušle sa pozicije vlasti (30% tekstova tokom izbornog dana izražavalo je implicitno i eksplicitno podršku vlastima).
Tokom izbornog dana u vezi sa izborima je objavljeno tekstova koliko za šest nasumično uzorkovanih dana analiziranih za potrebe preliminarne analize. Među njima, 14% je održavalo konfliktni okvir izbora, a njihovi pokretači su bili Alo, B92, Informer, Kurir, Novosti i Republika.
Favorizovanje vlasti dešava se i implicitno i eksplicitno i u nekim medijima predstavlja sastavni deo načina izveštavanja o većini tema koje se tiču kako unutrašnjih političkih pitanja, tako i međunarodnih.
"Takođe, privilegovana medijska pozicija vlasti održava se i potpunim isključivanjem tema u vezi sa političkim delovanjem njenih predstavnika, odlukama i posledicama koje one imaju za građane/ke i društvo. Konačno, uz kritički pristup koji je mapiran tek na marginama, podaci pokazuju da je u vreme održavanja lokalnih, pokrajinskih i parlamentarnih izbora digitalni informativni prostor bio visoko kontrolisan i naklonjen vladajućoj većini", zaključuje se u analizi Share Fondacije.
Analizu u celosti pročitajte na OVOM LINKU.
Komentari 5
Само
Vanja
Eon
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar