"Halo Bing, cena? Prava sitnica": O tome koliko je osnovana paprena cena "Osmeha Vojvodine"
Ne postoji realna osnova da "Osmeh Vojvodine" košta koliko su nadležni najavili, a to je, za sada, dve milijarde evra.
Foto: Pixabay
Tako za Danas ocenjuje ekonomista Milan R. Kovačević, koji za beogradski list konstatuje da je cena drumske saobraćajnice Bački Breg - Sombor - Kula - Vrbas - Srbobran - Bečej - Kikinda - Nakovo prilično visoka, odnosno da ne postoji realna osnova da zaista i bude tolika kako je najavljeno.
Podsetimo, kako je nedavno Nova ekonomija objavila, budući da je ova trasa duga 162 kilometra, to znači da će svaki kilometar novog druma koštati više od 12 miliona evra.
"Izgradnja se odvija po ravnici, što znači da nema teških deonica. Zbog toga cena ne bi trebalo da bude visoka. Dovoljno je da se postavi podloga i preko prevuče asfalt. Ako se to zna čudno je svakako da toliko košta. Problem u Srbiji, kada je inače reč o izgradnji puteva, je da se ti projekti ne sprovode na transparentan način i cena je ta da su daleko skuplji nego što bi zaista trebalo da budu", navodi sagovornik Danasa.
Prema njegovim rečima, osnovna dva problema su što se ta izgradnja realizuje putem stranih kredita i što u izgradnji ne učestvuju domaća građevinska preduzeća.
"Nije dobro što se dosta toga u vezi izgradnje putne infrastrukture u Srbiji realizuje iz stranih kredita. S obzirom na to da nema transparentnog načina izbora izvođača, odnosno da nema više ponuđača za realizaciju posla cena koja se postiže biva veća nego što bi trebalo. Ono što je poseban problem je što nema domaćih građevinskih preduzeća koje bi dobila šansu da učestvuju u sprovođenju tih infrastrukturnih projekata. Logično je pretpostaviti da bi da kojim slučajem konkurišu za dobijanje posla ta preduzeća mogla da odgovore zadatku sa jedne, ali i da ponude nižu cenu izgradnje sa druge", objašnjava Kovačević.
Dodaje da aktuelni način na koji se dodeljuju poslovi u izgradnji infrastrukture izaziva sumnju da su prisutne i koruptivne radnje.
Inače, izvođač radova na brzoj drumskoj saobraćajnici "Osmeh Vojvodine" je firma "China Construction Eighth Engineering Division". Posao bi navodno trebalo da bude završen do 2027. godine. Kompanije iz Kine inače često dobijaju poslove izgradnje saobraćajne infrastrukture u Srbiji a koji se finansiraju iz stranih kredita.
Malo poređenje
Stručnjaci smatraju da je reč o papreno visokoj ceni jer "Osmeh Vojvodine" nije predviđen da bude izgrađen kao auto-put već brza saobraćajnica, međutim cena je kao da se radi o auto-putu. Naime, cena kilometra brzog puta "Osmeh Vojvodine" je oko 12 miliona evra dok kilometar auto-puta "Fruškogorskog koridora" košta 12,7 miliona evra.
Cena je gotovo identična iako je u slučaju drugog reč o znatno izazovnijojoj deonici za izgradnju što automatski povećava i njenu cenu, zbog toga što će "Fruškogorski koridor" imati i najduži tunel u Srbiji kroz Frušku goru, navodi Danas.
Sumnju da je "Osmeh Vojvodine" preplaćen podgrevaju i tvrdnje predstavnika struke da je čak i cena "Fruškogorskog koridora" po kilometru viša i to duplo.
Da je cena drumske saobraćajnice od Sombora do Kikinde zaista visoka može da se sagleda i ako se uporedi sa cenom velikih infrastrukturnih projekata poput "Moravskog koridora", Koridora 10 i Koridora 11.
Tako auto-put od Pojata do Preljine u ukupnoj dužini od 112 kilometara, koji uključuje i izmeštanje toka Velike Morave, košta ukupno 1,5 milijardi evra.
Gradnja Panevropskog koridora (Koridora 10) kroz Srbiju pak, čija dužina iznosi više od 300 kilometara, kako je procenjeno, košta od 1,4 do 1,9 milijardi evra, dok je cena izgradnje Koridora 11, dugačkog 269 kilometara, oko 2,6 milijardi evra.
Kada se sve navedeno uzme u obzir, tvrdnje da je cena puta od Sombora do Kikinde naduvana se nikako ne mogu olako shvatiti i odbaciti.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
57
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
10
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
2
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
1
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
3
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
13
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
15
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
8
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
21
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
25
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
83
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Od danas otvorena Knjiga žalosti u Skupštini Novog Sada
04.11.2024.•
11
Knjiga žalosti postavlja je u Skupštini Novog Sada, povodom nesreće koja se u petak dogodila na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Vanredni polasci gradskih autobusa sa Železničke stanice u Petrovaradinu
04.11.2024.•
7
JGSP "Novi Sad" uveo je vanredne polaske ka Železničkoj stanici u Petrovaradinu zbog preusmeravanja železničkog saobraćaja usled tragedije na stanici u Novom Sadu.
Komentari 22
Dejan Dejan
"Dil
Objasnio sam u proslom clanku sistem kako se maznjava i kako cemo se zaduziti ali sta vredi kad ovaj narod vise veruje u lazi ! Zato onda i ovo tako olako prolazi !!!"
Na koji članak misliš?
Pls, ostavi link toga članka i komentara da možemo da pročitamo.
@Narko Kraljević
Dejan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar