Share fondacija: 021.rs, N1 i Nova najznačajniji generatori vesti o izborima

Portali 021.rs, N1 i Nova.rs bili su najznačajniji pojedinačni generatori vesti o izborima. Najviše o izborima je izveštavao 021.rs, navodi se u novoj analizi izveštavanja o izborima Share fondacije.
Share fondacija: 021.rs, N1 i Nova najznačajniji generatori vesti o izborima
Foto: 021.rs
Share fondacija objavila je analizu predizborne kampanje u onlajn medijima "Izbori 2023 na informativnoj margini".  
 
Kako se navodi, samo 17 odsto centralnog sadržaja najuticajnijih onlajn medija tokom izborne kampanje 2023. bilo je posvećeno izborima, jedan je od nalaza analize 15 najposećenijih medijskih portala koju je SHARE Fondacija sprovela u periodu od 1. novembra do 17. decembra. 
O izborima je, kako se ukazuje, najviše izveštavao 021.rs. Tokom predizborne kampanje, manje od trećine tekstova o izborima bilo je informativnog karaktera, dok je analitika bila izrazito retka (7.8%) i koncentrisana u svega tri medija iz uzorka: 021, Nova.rs, N1.
 
"Struktura izveštavanja pokazuje da su Nova.rs, N1 i 021 bili najznačajniji pojedinačni generatori vesti o izborima u digitalnom okruženju, odnosno da su neposredno od svojih izvora saznavali informacije u vezi sa izborima (primarni izvor). Ova tri medija su najviše produkovali originalni sadržaj o izborima, dok je većina medija mnogo češće distribuirala postojeće informacije, komentare i promocije kako sa drugih onlajn medija, tako i iz tradicionalnih medija, novinskih agencija i sa društvenih mreža", navodi se u analizi.
Share fondacija izdvaja 021.rs, Nova.rs i N1 i po analitičkom sadržaju.
 
"Sajtovi 021, Nova.rs i N1 su retki mediji koji se u digitalnom okruženju izdvajaju po tome što su svojim posetiocima ponudili analitički sadržaj o izborima, najviše informacija, a najmanje promotivnih sadržaja. S druge strane, najviše tekstova promotivnog karaktera mapirano je na stranicama Večernjih novosti i Alo, a komentatorski su se prema izborima u najvećoj meri pozicionirali Informer, Kurir, Alo, B92 i Mondo, bilo da je reč o tekstovima koji su izvorno autorski komentar u odnosu na temu (neretko kritika opozicije), ili su u pitanju tekstovi koji u svojoj osnovi imaju mišljenje, stav, odnosno komentar određenog aktera koji medij preuzima kao vest", dodaje se.
 
Osim analitičkog sadržaja, u medijima je nedostajala debata. Uprkos malom broj tekstova informativnog karaktera, o izborima su mediji izveštavali.
 
"To ne znači da je za vreme kampanje politički život u potpunosti izostao sa sajtova onlajn medija, naprotiv: njegovu drastično iskrivljenu sliku činili su umnoženi komentatorsko-promotivni sadržaji pretežno posvećeni aktivnostima predsednika Srbije, kao i demonizaciji opozicije i nezavisnih medija, neretko bez jasnog povoda. Sličnost tema odabranih za noseću vest ukazuje na određeni stepen medijske koordinacije, dok je prepisivanje ili prepričavanje postala pretežna praksa", poručuju u Share fondaciji.
 
  
 
Kako bi se razumeo ukupni onlajn informativni ambijent, pored kontrolisanja onlajn medijske agende, odnosno tema o kojima će se izveštavati i načina na koji se tretira izborni proces, treba uzeti u obzir nekoliko asimetrija kojima se strukturno kontroliše digitalno javno informisanje tokom predizbornog perioda, ukazuje se u analizi Share fondacije.
 
"Naime, mediji poput N1, Nova.rs i 021 jesu najveći generatori izbornih vesti, odnosno mediji u kojima je skoncentrisana kritika vladajućih struktura, kao i gotovo ukupna analitička slika izbornog procesa. Međutim, vesti koje ovi mediji generišu ne distribuiraju se izvan istovetnog uskog kruga onlajn medija. Informativni ambijent tokom izbora definisan je u pet puta širem spektru onlajn medija koji su ili izbegavali da pišu o vlasti ili, ako su to činili, generisali su i perpetuirali podršku vladajućim strukturama. Najzad, eventualni rast poverenja u kritičke medije preveniran je njihovim permanentnim diskreditovanjem kao 'kriminalnih', 'izdajničkih', 'klijentelističkih'", navodi se u analizi. 
Najposećeniji medijski portali u Srbiji uzorkovani su prema podacima platforme za analitiku globalnog internet saobraćaja SimilarWeb: Kurir, Blic, Mondo, Informer, N1, Nova, Novosti, Alo, B92, Telegraf, Espreso, Republika, Pink, 021 i RTS. 
 
Analizom je obuhvaćen sadržaj prvog bloka centralnih tekstova koji su se našli na naslovnim stranama portala u 10h, 14h i 19h u periodu od 1. novembra do 17. decembra 2023. Preliminarni nalazi izvedeni su na osnovu konstruisanog nedeljnog uzorka koji je obuhvatio šest nasumično odabranih dana tokom predizborne kampanje, dok je izborni dan posebno analiziran. 
 
Analizu u celosti možete da pogledate na OVOM LINKU.
 
Share fondacija je u decembru objavila i analizu sadržaja objavljivanih tokom predizborne kampanje. Tada je izveden zaključak da je, od 15 analiziranih medija, kritika vlasti bila prisutna samo na 021.rs, N1 i Nova.rs.
  • Komšinica

    28.02.2024 17:14
    čestitam
    Samo nastavite kao i do sada,za mene ste najbolji,realni,pravi novinari. Ništa Vam nisu mogli ni kad su zapalili Radnički. Bude li i jednog ružnog grafita na fasadi ne moramo pogađati ko je pisao.
  • (nije) dobro

    28.02.2024 15:29
    Pohvala za 021.rs, ali u isto vreme ste sad na radaru cenzora.
    Brinem se da ce biti zatvoren i jedini preostali medij kojem koliko toliko verujem.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti