Prvo su otišli majstori - električari, keramičari, vodoinstalateri - u potrazi za boljim zaradama u Evropskoj uniji. Njihove priče o zaradama koje dosežu i do 200 evra na dan nisu ostale neprimećene, inspirišući druge da krenu njihovim stopama u potrazi za boljim životom.
Upravo zbog toga danas u Novom Sadu cene idu i do 100 evra po danu za lepljenje pločica u kupatilu. Dok je dobrim majstorima dosta lakše da se snađu u Evropi, postavlja se pitanje kako da zarade ljudi koji nisu vešti u majstorstvu…
Tu se javilo sledeće najpopularnije zanimanje i sledeći najčešći pretraživani termin na guglu - posao vozača kamiona. Posao vozača kamiona u špediciji donosi zaradu oko 100 evra po danu.
Novosađani se odlučuju za ovaj posao, jer kroz samo par meseci mogu da polože potrebne vozačke kategorije, i potom se zaposle bez ikakvog iskustva. U nekim evropskim firmama je organizovana obuka za vozače bez iskustva, kroz koju se polako uvode u posao i osposobljavaju za bavljenje istim.
Pojedini se čak prijave za posao vozača u EU dok još ni nemaju položene potrebne kategorije. Pre svega zato što se čeka red dok se dobije posao. Potom uporedo sređuju papirologiju, polažu CE kategoriju u auto-školi. Na taj način sve obave za dva do tri meseca, i budu spremni da skroz promene posao i da zarađuju u Evropi.
Najpopularinije zemlje su Nemačka, Slovenija, Švedska, mada i ostale zemlje EU zapošljavaju vozače.
Svoje iskustvo vozača kamiona podelio je Dimitrije Pavlović iz Futoga. Kako kaže, 15 godina je radio u knjigovodstvenoj agenciji u Novom Sadu, a po struci je profesor fizičkog vaspitanja.
Na pitanje kako se odlučio za karijeru vozača kamiona u špediciji, kaže da su deca bila odrasla, te da su on i supruga želeli da im ustupe stan, dok bi za sebe iskoristili kuću koju je trebalo da renoviraju. Ipak, novca je nedostajalo, a komšija je radio kao vozač i pomogao mu je da se upozna sa poslom.
"Oduvek imam osećaj za vožnju, ali sam vozio samo automobil i povremeno kombi. Jednostavno sam znao da ću se uklopiti za volanom, pa sam aplicirao za posao još dok sam vozio časove za kamion u auto-školi. Detaljno sam pročitao sajt Frigo Brigada. Prosto sam se zainteresovao za ovaj posao i samoinicijativno sam se informisao na jutjubu, guglu, svuda", objašnjava Dimitrije.
Prednost je bila ta što je mogao da ostane u radnom odnosu tokom cele procedure koja je potrajala nekoliko meseci. Nakon što je položio i dobio potrebne licence, dao je otkaz i otisnuo se u špediciju.
"Položio sam 'CE' kategoriju, izvadio potvrdu iz policije da nisam osuđivan. Spremio svu dokumentaciju. Preko sajta Frigo Brigada sam dobio pomoć u vezi sa dobijanjem vize i polaganja licence 'kod95', PAV testa i sve prateće papirologije", dodaje Dimitrije.
Iako nije imao iskustva, prihvatili su ga u jednoj austrijskoj firmi, naučili su ga poslu i finansirali sve potrebne licence na samom početku.
"Odmah sam počeo da zarađujem. Bilo bi bezobrazno da se nešto žalim. Nešto kasnije supruga je dobila mađarski pasoš, potom sam i ja. Posle sa iskustvom i sa EU pasošem mi je bilo dosta lakše da apliciram i za druge poslove u transportu", kaže Dimitrije.
Što se tiče saveta za buduće kolege, navodi da nema tu mnogo filozofije. Svako ko želi, treba i da se oproba u ovom poslu, jer postoji dosta firmi koje zapošljavaju.
"Za početak možete da se informišete o poslu na sajtu Frigo Brigada. Potom malo istražite i jutjub. Pogledajte firme koje nude posao, trenutno su zanimljive Nemačka i Slovenija. Možete i sami naći posao preko interneta, samo budite obazrivi naravno. Nema tu nekog velikog saveta. Sa sve većim brojem ljudi koji razmatraju ovu opciju kao put ka zaradi, otvaranje auto-škole koja pruža podršku i obuku za vozače kamiona takođe postaje dosta isplativ posao. Uglavnom nestašica vozača postaje ista kao i sa majstorima", zaključuje Dimitrije Pavlović.