NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve

Novosadska biciklistička inicijativa oglasila se povodom kampanje Agencije za bezbednost saobraćaja "Gledaj da te vide, vozi se biciklom".
NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve
Foto: 021.rs
Kako navode u saopštenju vest o kampanji preneli su lokalni i nacionalni mediji, uključujući i portal 021.
 
U tekstu se navodi da je broj poginulih biciklista u Republici Srbiji povećan sa 37 2022. godine na 46 prošle godine.
 
Ovo, smatra NSBI, jasno ukazuje na izostanak reakcije nadležnih državnih institucija na polju unapređenja bezbednosti biciklista u Srbiji.
"Najčešći uzrok stradanja biciklista upravo jeste nepostojanje adekvatne infrastrukture, posebno van naseljenih mesta i činjenica da su biciklisti prinuđeni da se kreću kolovozom, rame uz rame sa automobilima, kamionima i autobusima, na putevima gde se razvijaju brzine i preko 80 km/h", ističe NSBI.
 
Kako objašnjavaju, u naseljenim mestima glavni uzrok za stradanje biciklista je osim nedostatka infrastrukture i oduzimanje prvenstva biciklistima i nepoštovanje njihovog kretanja ulicom. Najčešće konfliktne tačke su upravo na raskrsnicama gde se ukrštaju biciklističke staze i kolovoz, gde usled nepoštovanja biciklista i njihovog prvenstva dolazi do saobraćajnih nezgoda.
 
"No sve ove naučno dokazane činjenice ne sprečavaju nadležne da krivicu za stradanje prebace na žrtve – pešake, bicikliste i decu. U sredini u kojoj se bicikl koristi kao primarno prevozno sredstvo, u gradu koji godinama u nazad razvija biciklističku infrastrukturu a biciklistički saobraćaj je u porastu, kao predstavnici civilnog sektora, ne možemo a da ne odreagujemo na ovakav tekst i kampanju čiji je narativ na bezbednostnoj opremi i prebacivanju krivice na žrtve", naglašava Novosadska biciklistička inicijativa.
Kako se dodaje u njihovom saopštenju, biciklistička udruženja u Srbiji okupljena oko krovne organizacije Instituta urbane mobilnosti Srbije prošle su godine predlagala izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja a predlozi poput obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, uvođenje pojma zone biciklističke ulice, dvosmerno kretanje biciklista u jednosmernim ulicama, odbijeni su sa obrazloženjem da će biti uzeti u razmatranje nekom drugom prilikom.
 
"No svi ovi predlozi su upućeni kako bi se povećala bezbednost biciklista na ulicama Srbije i radi se o predlozima koji su već uveliko isprobani i implementirani u gradovima širom Evrope i za koje se ispostavilo da su funkcionalni u unapređenju bezbednosti saobraćaja. Neki od tih predloga poput dvosmernog kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i kretanje biciklista u pešačkoj zoni brzinom kretanja pešaka su već implementirana i u Srbiji, a upravo se Novi Sad može pohvaliti kao pionir implementacije ovih rešenja, koja su se pokazala kao bezbedna za bicikliste", naglašava NSBI.
 
Uprkos tome, smatraju oni, pojedini organi poput MUP-a i Agencije za bezbednost saobraćaja konstantno odbijaju primenu kvalitetnih rešenja i unapređenje infrastrukture, a narativ njihovih kampanja o bezbednosti biciklista i pešaka krivicu prebacuje na žrtve forsiranjem zaštitne opreme – kaciga i reflektujućih prsluka.
 
"Nije nepoznato da reflektujući prsluci nemaju apsolutno nikakvu funkciju na otvorenom putu i ne doprinose bezbednosti biciklista, obzirom da vozači automobila prsluk na biciklistima ne mogu uočiti na vreme. Sa druge strane, Zakonom propisana svetla (napred belo, nazad crveno) i reflektujuće mačije oči na pedalama i točkovima bicikla su mnogo efikasnija i uočljivija. Međutim, nadležni konstantno forsiraju reflektujuće prsluke, pri tom ne sprovodeći kontrolu već dobre zakonske regulative – posedovanja svetala na biciklu", ističe NSBI.

Oni upućuju ozbiljnu kritiku povodom teksta kampanje i pozivaju stručnjake da se pre pokretanja ovakvih akcija posavetuju sa korisnicima i stručnjacima iz civilnog sektora iz oblasti urbane mobilnosti, pešačkog i biciklističkog saobraćaja i infrastrukture.

  • Necko

    06.10.2024 22:10
    Ne ginu vozaci
    Stvar je mnogo prosta i isto vazi i za pesake i za bicikliste, auto je opasan po iste, a pesaci i biciklisti se ponasaju kao da su neunistivi. Kad se upali zeleno svetlo oni se u delicu sekunde, brze od refleksa, katapultiraju na pesacke prelaze bez da, iole zdravom razomu, pre toga pogledaju da li ima nailazi automobil. Meni je jasno da pesaci i biciklisti imaju sva prvenstva ovog sveta ali sta vredi ako treba da idu obogaljeni. Da se razumemo ja sam vozac i bicikla i automobila kao i pesak, i jedino mi je na umu dok sam u saobracaju ne prvenstvo nego prvenstveno jel me neko vidi. Gledam dal me iz auta vide, dal me biciklisti vide, u svim mogucim kompinacijama. I izbegao sam par puta da smaknem bicikliste na crvenom svetlu jer znam gde su se oni navikli da "nema" prometa pa voze kroz crveno. A i desavalo se da ih ne vidim pa oni ukoce. Ali mislim da svako treba da pazi prvenstveno na sebe a ne da prati prvenstvo.
  • Vlada

    08.05.2024 10:27
    @Realno

    Ajd' se ti samo otrezni pre nego što sledeći put sedneš za volan, od sad isključivo limunada.
  • @Vlada, @@Vlada

    07.05.2024 20:08
    Realno
    Umesto što se natežete ko je u pravu, bolje da stanete pored raskrsnice i posmatrate. Biciklisti većina poštuju pravila, ali mnogi jure čak i brže od automobila, preključe me je jedan na bul.Kralja Petra 1.od Sajma ka Panteru obišao, a u tom trenutku sam po km satu vozio 42km/h! Drugo, mnogi voze bicikle bez svetla(ni nazad ni napred). Treće, izgleda da jedino ja kad vozim bicikl i trotinet nosim kacigu i rukavice bez prstiju. Četvrto, najopasniji su biciklisti na Telepu jer tamo većinom nema biciklističkih staza ni traka. A vas dvojica, zajašite biciklove pa negde na limumadu, pa se tamo raspravljajte.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti