Šta se sve do sada zna o tragediji na Železničkoj: Neodgovornost plaćena ljudskim životima

Četrnaest osoba je poginulo i troje teže povređeno nakon što je nadstrešnica sa staklenom terasom pala sa zgrade Železničke stanice u Novom Sadu.
Šta se sve do sada zna o tragediji na Železničkoj: Neodgovornost plaćena ljudskim životima
Foto: 021.rs
Nesreća se desila oko podneva, a akcija spasavanja se završena desetak sati kasnije. 
 
Dan žalosti proglašen je na nivou republike, kao i tri Dana žalosti na nivou grada i Vojvodine, počevši sa današnjim, 2. novembrom. Opozicija je pozvala građane danas da se okupa ispred Železničke stanice kako odali počast nastradalima. 
Od 14 poginulih, policija je prema poslednjim informacijama identifikovala njih trinaestoro, dok se intenzivno radi na identifikovanju još jedne osobe. U nesreći je život izgubilo i šestogodišnje dete.
 
Osamnaestogodišnjem mladiću je, nakon izvlačenja iz ruševina, amputirana noga, dok su iz istih spasene i devojke od 21 i 23 godine, sa teškim telesnim povredama. Kako navode iz KCV za 021.rs, svo troje su životno ugroženi i nalaze se na Klinici za anesteziju intenzivnu terapiju i terapiju bola.
Šta znamo?
 
Unutar Železničke stanice su pre pada nadstrešnice bili u toku radovi. Kako su javili građani, u zgradi su se nalazile šipke i delovalo je kao da se pripremaju ili završavaju radovi. 
 
Međutim, niko od nadležnih i dalje nije preuzeo odgovornost, tvrdeći da nadstrešnica nije bila deo rekonstrukcije zgrade, a na pitanje zašto - niko nema odgovor.
 
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je gotovo neverovatno kako za više od 60 godina ova nadstrešnica nije rekonstruisana. 
 
"Kao predsednik tražim od Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu i Vlade Srbije da odgovorna lica budu procesuirana, pre svega krivično, ali i politički. Neću dozvoliti da se odgovorni pod okriljem vlasti sakriju od odgovornosti. Kako i zašto nadstrešnica nije renovirana, oni će otkriti ko je odgovoran", rekao je on.
 
Zanimljivo je da dok su svi nadležni od samog početka tvrdili kako nadstrešnica nije bila obuhvaćena rekonstrukcije, apsolutno niko nijednog trenutka nije pomenuo da će biti proveren kvalitet celokupnih radova na Železničkoj stanici, koju su tokom renoviranja dva puta svečano otvarali.
 
Konzorcijum kineskih firmi CRIC-CCCC, koji je izvodio radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu, saopštio je da betonska nadstrešnica koja se urušila nije bila predmet radova u okviru rekonstrukcije. Kako je konzorcijum rekao, radove je izvodio striktno u skladu sa građevinskom dozvolom.
 
Generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP Slaven Tica naveo je da nadstrešnica nije bila predmet izrade tehničke dokumentacije za rekonstrukciji stanične zgrade i da je kompletna procedura u projektnom smislu na celom objektu apsolutno ispoštovana.
 
On je dodao da je CIP za tu zgradu železničke stanice, na osnovu lokacijskih uslova i idejnog rešenja za koje su dobili saglasnost 2020. godine od nadležnog Ministarstva i od Infrastrukture Železnice Srbije, uradio idejni projekat koji je usvojen u avgustu iste godine od strane Republičke revizione komisije.
 
Tica navodi da su iduće godine, 2021. dobili uslove i Zavoda za zaštitu spomenika kulture Novog Sada, koje su ugradili u projekat za građevinsku dozvolu, a koji je onda prošao tehničku kontrolu nadležne za kontrolu tehničke dokumentacije.
 
"Nakon toga je 2022. godine urađen projekat za izvođenje (PZI) na koji je dobijena saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika, jer su oni imali svoje zahteve pošto je objekat pod zaštitom Zavoda za zaštitu spomenika Novog Sada, dobili smo saglasnost, a svakako i projekat za izvođenje dela stanične zgrade u Novom Sadu koji je bio predmet rekonstrukcije, dobio je saglasnost stručnog nadzora", naveo je Tica.
 
Na pitanje kakve su procene i zbog čega je do urušavanja došlo, Tica je rekao da postoje metode kojima se utvrđuje razlog ovakvih tragedija i bez ozbiljne tehničke analize, dubinskog snimka, ekspertize, meritornih inženjera to niko ne može sa sigurnošću da tvrdi.
 
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da će se u narednim danima utvrditi odgovornost onih za tragediju kada je Železnička stanica rekonstruisana.
 
"U narednim danima tražićemo odgovornost svih koji su ugrozili živote ljudi na Železničkoj stanici u Novom Sadu", rekao je Vesić.
 
Vesić je jutro posle tragedije izjavio da je u toku inspekcijski nadzor kako bi se utvrdio uzrok pada nadstrešnice.
 
Kako je rekao, očekuju se odgovori od Saobraćajnog instituta, Infrastukture železnice Srbije i kineskih izvođača koji su radili rekonstrukciju te stanice, što nije, kako kaže, obuhvatilo rekonstrukciju same nadstrešnice. 
 
Međutim, inženjer geologije Zoran Đajić, koji je radio kao konsultant CIP-a na rekonstrukciji objekta Železničke stanice do marta 2023. godine, tvrdi uprotno suprotno. Po njegovim rečima, radovi na nadstrešnici su se odvijali i on je nadležnima slao upozorenja da je potrebno da se proveri izdrživost. Ni na jedno od svojih pisama, kaže, nije dobio odgovor.
 
Đajić smatra da je prvi u lancu odgovornosti upravo ministar Goran Vesić, za kojeg smatra da mora da podnese ostavku.
Šta ne znamo?
 
Stanica je tokom godina više puta rekonstruisana, odnosno u fazama. Međutim, svi prethodni radovi i njihova cena su pod velom tajnosti.
 
Izvođač radova na rekonstrukciji železničke stanice u Novom Sadu bio je kineski konzorcijum CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
 
Rekonstrukcija Železničke stanice u Novom Sadu počela je još u oktobru 2021. godine.
 
Stanica je prvi put svečano otvorena 2022. godine, u jeku predizborne kampanje, sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i premijerom Mađarske Viktorom Orbanom. Nadležni su kasnije poručili da to nisu finalni radovi. 
 
Više o tome koliko je i u šta uloženo se ne zna, jer je, kako je pisao 021.rs, ovaj projekat tajna, budući da "kineski partneri" odbijaju da otkriju ugovore "trećim stranama". 
 
Godinu dana kasnije, stanica je ponovo zatvorena i počela je rekonstrukcija, a u julu su je ponovo svečano otvorili pokrajinska premijerka Maja Gojković i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić.
 
Kako je tada navedeno, ti radovi obuhvatali su završetak zamene mermernih površina na kompletnoj staničnoj zgradi, završetak izolatorskih radova na ploči stanične zgrade, kao i završetak svih kolosečnih kapaciteta na stanici Novi Sad. 
 
Cena i priroda tih radova nije u potpunosti poznata jer su i AD "Infrastrukture železnice Srbije" i Ministarstvo saobraćaja odlučili da ugovore drže u tajnosti - "Infrastrukture" jer je reč o širem ugovoru koji podrazumeva celu deonicu pruge, a Ministarstvo jer je kineski partner bio protiv toga da se ugovori odaju "trećoj strani", odnosno javnosti.
 
Iz "Infrastrukture" za 021.rs početkom godine naveli da je rok za završetak radova 31. decembar.
  • Samo pitam

    02.11.2024 10:46
    Da li mi svi razumemo da je sadašnji ministar "autor" trećeg obrtanja kocki na trgu u Beogradu?

    Da li svi shvatamo da je Toma Mona prethodni resorni ministar?

    Da li shvatamo da su sadašnji premijer Srbije i sadašnja premijerka Vojvodine učestvovali u svemu ovome?

    Da li čujete kako Oskar relativizuje svoju odgovornost glavnog arhitekte i glavnog izvođača ovog bahaćenja i javašluka?

    Da li SVI OVI SPOMENUTI U TEKSTU shvataju da im je na rukama krv svih ovih nevinih žrtava?

    Ko od nas je sledeća žrtva kartelskog javašluka i lopovluka?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti