TAJMLAJN O rekonstrukciji Železničke stanice: Put koji je vodio u propast
Rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu počela je 4. septembra 2021. godine. Konačno je završena u julu ove godine.
Foto: 021.rs
A u petak, 1. novembra 2024. godine, zbog (ne)rekonstruisane zgrade okončano je 14 života, dok su tri još uvek ugrožena.
U pokušaju da pronađu šta je pošlo naopako, stručnjaci, mediji i građani, sada se osvrću na sve ono što se radilo, kako se radilo, a i kako se krilo tokom radova.
Od početka rekonstrukcije pa do danas, stanica je imala jedno svečano otvaranje viška, s obzirom na to da je dva puta otvorena, a svakako i jednu tragediju previše.
Rekonstrukcija zgrade Železničke stanice zvanično je počela 4. septembra 2021. godine. Najavljeno je tada da se u prvoj fazi grade prvi i drugi kolosek na peronu broj jedan, a da će druga faza podrazumevati završetak ostalih koloseka u stanici.
Osim toga, najavljena je zamena fasade kompletne stanice.
Stanica je "ulickana" za dolazak mađarskog premijera Viktora Orbana i predsednika Srbije Aleksandra Vučića prvim "sokolom" koji je pristigao u Novi Sad 19. marta 2022. godine.
Voz je iz Beograda stigao za 33 minuta. Da dočeka voz, ili verovatnije, predsednika Srbije, na stanici se "spontano" okupila masa od više stotina građana.
Kako je pisao 021.rs, videlo se tada da je stanica samo delimično obnovljena. Deo stanične zgrade prema Kisačkoj ulici koji je bio nezavršen, bio je prekriven velikom zavesom od više stotina kvadrata.
U govoru održanom ispred stanične zgrade, predsednik Srbije Aleksandar Vučić naglasio je koliko ga raduje ovaj projekat.
"Ja ne mogu da vam opišem koliko sam ponosan. Posle skoro 60 godina obnovili smo ovu stanicu. Posle mnogo godina, moći ćete neverovatnom brzinom da stignete od Beograda do Novog Sada. Deo naših snova počeo je da se ostvaruje. Danas ponosno Srbija u upotrebu pušta najmoderniju evropsku železničku deonicu, sa najboljom pratećom opremom i bezbednosnim sistemima. Naše brze pruge gradili su naši kineski i ruski prijatelji. Nadzor su sprovodili Nemci, a vozove isporučili Švajcarci. A bogata i jaka Srbija sve to plaća."
Šest meseci nakon "ušminkavanja" i otvaranja za prvi brzi voz, stanična zgrada počela je da prokišnjava i delimično je zatvorena. Kako je objavio 021.rs 28. septembra 2022. godine, čekaonica za decu je zatvorena jer je prostorija puna vode, a postavljeno je i obaveštenje o zabranjenom prolazu i izmenjenom prilazu toaletu.
Poslednjeg dana marta 2023. godine pomoćnik rukovodioca izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselin Simović izjavljuje da će radovi biti završeni do kraja leta 2023. godine.
Nakon prokišnjavanja, javljaju se novi problemi. Portal 021.rs 1. juna 2023. godine piše da je u staničnoj zgradi došlo do odronjavanja. Nadležne smo pitali da li će sanirati ovaj problem u što skorijem roku, ali nikada nismo dobili odgovor.
Ponovo dolazi do privremenog zatvaranja, i to sredinom januara ove godine. Jedino vozovi koji saobraćaju ka Beogradu imaju pravo na korišćenje perona glavne stanice, a unutar zgrade se menja sve - i plafon i pod i fasadna stolarija.
Ministarstvo saobraćaja 23. januara 2024. godine odbija da na zahtev 021.rs otkrije podatke o rekonstrukciji stanične zgrade u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta. Pre odgovora portalu 021.rs Ministarstvo je kontaktiralo "kinesku ugovornu stranu" koja ih je obavestila da "nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu". Tri dana kasnije, portal se žali Povereniku za informacije od javnog značaja. Odgovor nismo dobili.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić 4. februara ove godine objavljuje da će po završetku radova stanična zgrada u Novom Sadu biti potpuno moderan objekat. Vesić je istakao da se rekonstruiše i plato ispred stanične zgrade, koji do sada nije obnavljan, već je samo rađeno popločavanje prema peronima, a biće urađena i nova fasada.
U preduzeću "Infrastruktura železnice Srbije" za 021.rs 6. februara 2024. godine navode da je rok za završetak radova na novosadskoj železničkoj stanici je 31. decembar ove godine, a da se istog dana očekuje se i završetak radova na kompletnoj deonici Novi Sad-Subotica-Kelebija.
Iz "Infrastrukture" za 021.rs tada govore da je u toku izvođenje druge faze radova rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije. Oni objašnjavaju da je reč o radovima na demontaži i rušenju, betonskim, armiračkim, zidarskim, suvomontažnim i izolaterskim radovima. Takođe, postavlja se i aluminarija i radi se bravarija. Radi se na čeličnoj konstrukciji, postavlja se mobilijar i postavljaju se hidrotehničke i termotehničke instalacije.
Na upit 021.rs za dostavljanje ugovora i aneksa ugovora u vezi sa ovom rekonstrukcijom, "Infrastruktura železnice Srbije" navodi da ovi radovi nisu izdvojeni posebnim ugovorom, već su deo opšteg Komercijalnog ugovora koji se odnosi na celu deonicu pruge Novi Sad-Subotica-Kelebija. Oni dodaju da je uz ovaj ugovor potpisano i tri aneksa.
Tačno mesec dana kasnije, u martu 2024. godine, "Infrastruktura železnice Srbije" objavljuje video o napretku radova na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Kako se navodi u videu, radovi koji su u toku obuhvataju završetak zamene mermernih površina na kompletnoj staničnoj zgradi, završetak izolatorskih radova na ploči stanične zgrade, kao i završetak svih kolosečnih kapaciteta na stanici Novi Sad. Osim toga, vidljiva je i galerija sa unutrašnje strane koja se nalazi u istom nivou kao nadstrešica sa spoljašnje strane.
Stanična zgrada ponovo je svečano otvorena 5. jula 2024. godine, ali samo uz prisustvo odabranih medija. Ovi mediji objavili su da su radovi uspešno završeni.
Svečanom otvaranju drugog dela rekonstrukcije, u sklopu projekta izgradnje brze pruge ka Subotici, prisustvoli su gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, kao i predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković.
Kako je tada navedeno u saopštenju Pokrajinske vlade, Gojković je izrazila zadovoljstvo što je železnička stanica u Novom Sadu završena, i što će "od danas građani Novog Sada i svi putnici, koji dolaze i odlaze iz našeg grada, moći da u ovom savremenom delu železničke stanice na najmoderniji, bezbedan i najefikasniji način obezbede sebi kartu".
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić istakao je da je Železnička stanica Novi Sad, koja je rekonstruisana u dve faze, od danas potpuno u funkciji.
"Uz uslove Zavoda za zaštitu spomenika sačuvan je izgled stanice kakav je imala ranije, po čemu je i poznata."
U drugoj polovini oktobra portal 021.rs dobija više dopisa građana koji se raspituju kakvi su to ponovo radovi pokrenuti u staničnoj zgradi. Novinari našeg portala upućuju pitanja JP "Infrastruktura železnice Srbije" u vezi sa navedenim radovima. Odgovor ne dobijamo.
U petak, 1. novembra dolazi do kulminacije svih loših odluka, tajnih radova i nemara. Nadstrešnica koja nije, po rečima nadležnih, obuhvaćena rekonstrukcijom, pada na građane, ubivši njih četrnaestoro i teško ozledivši troje.
Dan kasnije traje prebacivanje krivice zbog neuključivanja nadstrešnice u rekonstrukciju na niže instance, a na društvenim mrežama pojavljuju se fotografije i snimci koji pokazuju da tu jeste bilo radova. Osim toga, vidljivi su i radovi u unutrašnjosti stanice na galeriji koja se "naslanja" upravo na deo koji se juče sručio na građane.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Socijaldemokratska stranka: Vesić prećutao ključne podatke o nesreći u Novom Sadu
04.11.2024.•
0
Socijaldemokratska stranka ocenila je da je ministar građevinarstva Goran Vesić prilikom najave ostavke prećutao ključne informacije o tragediji na novosadskoj železničkoj stanici.
Novosadska opozicija: Pozdravljamo ostavku Vesića, na redu su Vučević i Đurić
04.11.2024.•
0
Novosadska opozicija koju čine opozicione odborničke grupe u Skupštini grada pozdravlja ostavku pod prinudom ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Gorana Vesića.
Vesić: Podnosim ostavku, ne prihvatam krivicu za tragediju u Novom Sadu
04.11.2024.•
68
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će sutra podneti ostavku, ali je rekao i da ne može da prihvati krivicu za nesreću na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Firma za nadzor upozorava: Privremeno zabraniti korišćenje dela Železničke stanice
04.11.2024.•
11
Mađarska firma Utiber upozorila je izvođača radova na moguće strukturalne rizike nakon pada betonske nadstrešnice na Železničkoj stanici.
VIDEO Kako sada vozom za Beograd: Redovne autobuske linije do Petrovaradina, vanredna do Novog Sada
04.11.2024.•
3
Putnici koji dolaze ili odlaze sa Železničke stanice u Petrovaradinu mogu do nje da stignu gradskim prevozom i to linijama 3, 9, 60, 61, 62 i 63.
Turkulov: Nažalost, nema boljitka kod troje povređenih
04.11.2024.•
1
Direktorka Kliničkog centra Vojvodine Vesna Turkulov izjavila je da, nažalost, nema boljitka kod troje teško povređenih u rušenju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Oko 1.500 Novosađana dalo krv u poslednja tri dana
04.11.2024.•
4
Oko 1.500 građana je tokom tri dana dalo krv u Zavodu za transfuziju krvi Vojvodine, a oko njih 600 je to uradilo po prvi put.
Velika analiza 021.rs: Gde je upotrebna dozvola za Železničku stanicu i šta piše u dokumentaciji
04.11.2024.•
13
Četvrti dan od pogibije 14 ljudi usled pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, privedenih nema.
Portal 021.rs objavljuje pitanja koja šalje nadležnima kako bi se znalo ko ćuti na tragediju
04.11.2024.•
18
Portal 021.rs će u narednom periodu objavljivati pitanja koja prosleđuje institucijama i pojedincima.
Gradska inspekcija: Nemamo nadležnost nad nadzorom na objektima Železničke stanice
04.11.2024.•
8
Portal 021.rs uputio je pitanja Gradskoj uprava za inspekcijske poslove da li su oni obavljala nadzore nad radovima na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Protest zbog nesreće u utorak u Novom Sadu: "Prvo simbolični, pa sve radikalniji postupci"
04.11.2024.•
21
Protest zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu u kojoj je u petak poginulo 14, a teško povređene još tri osobe, održaće se u utorak, 5. novembra u Novom Sadu.
Šta radi Vučević u Kini dok su dani žalosti: "Crni oblak nad sajmom zbog nesreće, ali to je život"
04.11.2024.•
42
U danima nakon smrtonosne tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, premijer Srbije Miloš Vučević, inače nekadašnji gradonačelnik ovog grada, otputovao je u Kinu.
FOTO Železnička trećeg Dana žalosti: Stanica bez ljudi
04.11.2024.•
5
Danas je moguće da se priđe bliže Železničkoj stanici nego prethodnih dana, do ograde koja je postavljena u neposrednoj blizini.
FOTO: Novosađani u redu čekaju da se upišu u Knjigu žalosti za stradale na Železničkoj stanici
04.11.2024.•
3
Novosađani u redu čekaju ispred Skupštine grada kako bi se upisali u Knjigu žalosti otvorenu za 14 stradalih u nesreći na Železničkoj stanici Novi Sad.
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
04.11.2024.•
20
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Krivične prijave zbog tragedije na Železničkoj: Protiv Vučića, Vučevića, Brnabić i NN lica
04.11.2024.•
26
Pokret Kreni-Promeni podneo je dve krivične prijave Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu zbog nesreće na Železničkoj stanici, u kojoj je poginulo 14 osoba.
I naredni dani u Novom Sadu sunčani, ali jutra ledena: Minus u petak i subotu
04.11.2024.•
0
Novosađani narednih dana mogu očekivati lepo vreme, ali uz veoma hladna jutra.
Povređeni u nesreći u Novom Sadu i dalje veoma teško: "Povrede tog tipa viđene samo u zemljotresima"
04.11.2024.•
3
Svi pacijenti koji su povređeni u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu i dalje su u teškom stanju.
Razbijena stakla na prostorijama SNS-a na Podbari, ostavljena i poruka: "Ubice"
04.11.2024.•
25
Stakla na prostorijama Mesnog odbora Podbara Srpske napredne stranke razbijena su, a ispod slike premijera i predsednika ostavljena je poruka.
Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
04.11.2024.•
31
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Brnabić: Zašto traže Vučevićevu glavu zbog nesreće u Novom Sadu, šta je on kriv, neka traže moju
04.11.2024.•
83
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da će se utvrditi politička odgovornost za tragediju u Novom Sadu, jer u to apsolutno nema nikakvu sumnju.
Komentari 88
Žika
Arhitektica
Pera Ždera
У овом случају јесу и сносе сву одговорност.
Они су главни извођач који је потписао уговор. На градилишној табли стоји њихов назив и именовани одговорни извођач. Они су изабрали подизвођаче, исте је номиновао инвеститор и сва контрола и комуникација је на релацији главни извођач-стручни надзор. Стручни надзор искључиво комуницира са главним извођачем, њега контролише, њему даје примедбе, њему посредује код измене пројекта, њему потписује грађевински дневник, обрачунске листове грађевинске књиге и привреме ситуације.
Главни извођач контролише рад подизвођача и он је "прва линија надзора". У грађевинском дневнику, обрачунским листовима грађевинске књиге и привременим ситуацијама подизвођача, главни извођач се води као инвеститор и потписује се на место надзорног органа. Исти след је и за остале у низу, као што је подизвођачев подизвођач итд.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar