TAJMLAJN O rekonstrukciji Železničke stanice: Put koji je vodio u propast

Rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu počela je 4. septembra 2021. godine. Konačno je završena u julu ove godine.
TAJMLAJN O rekonstrukciji Železničke stanice: Put koji je vodio u propast
Foto: 021.rs
A u petak, 1. novembra 2024. godine, zbog (ne)rekonstruisane zgrade okončano je 14 života, dok su tri još uvek ugrožena.
 
U pokušaju da pronađu šta je pošlo naopako, stručnjaci, mediji i građani, sada se osvrću na sve ono što se radilo, kako se radilo, a i kako se krilo tokom radova. 
 
Od početka rekonstrukcije pa do danas, stanica je imala jedno svečano otvaranje viška, s obzirom na to da je dva puta otvorena, a svakako i jednu tragediju previše.
Rekonstrukcija zgrade Železničke stanice zvanično je počela 4. septembra 2021. godine. Najavljeno je tada da se u prvoj fazi grade prvi i drugi kolosek na peronu broj jedan, a da će druga faza podrazumevati završetak ostalih koloseka u stanici. 
 
Osim toga, najavljena je zamena fasade kompletne stanice.
 
Stanica je "ulickana" za dolazak mađarskog premijera Viktora Orbana i predsednika Srbije Aleksandra Vučića prvim "sokolom" koji je pristigao u Novi Sad 19. marta 2022. godine
 
Voz je iz Beograda stigao za 33 minuta. Da dočeka voz, ili verovatnije, predsednika Srbije, na stanici se "spontano" okupila masa od više stotina građana. 
 
Kako je pisao 021.rs, videlo se tada da je stanica samo delimično obnovljena. Deo stanične zgrade prema Kisačkoj ulici koji je bio nezavršen, bio je prekriven velikom zavesom od više stotina kvadrata. 
U govoru održanom ispred stanične zgrade, predsednik Srbije Aleksandar Vučić naglasio je koliko ga raduje ovaj projekat.
 
"Ja ne mogu da vam opišem koliko sam ponosan. Posle skoro 60 godina obnovili smo ovu stanicu. Posle mnogo godina, moći ćete neverovatnom brzinom da stignete od Beograda do Novog Sada. Deo naših snova počeo je da se ostvaruje. Danas ponosno Srbija u upotrebu pušta najmoderniju evropsku železničku deonicu, sa najboljom pratećom opremom i bezbednosnim sistemima. Naše brze pruge gradili su naši kineski i ruski prijatelji. Nadzor su sprovodili Nemci, a vozove isporučili Švajcarci. A bogata i jaka Srbija sve to plaća."
 
Šest meseci nakon "ušminkavanja" i otvaranja za prvi brzi voz, stanična zgrada počela je da prokišnjava i delimično je zatvorena. Kako je objavio 021.rs 28. septembra 2022. godine, čekaonica za decu je zatvorena jer je prostorija puna vode, a postavljeno je i obaveštenje o zabranjenom prolazu i izmenjenom prilazu toaletu.
 
Poslednjeg dana marta 2023. godine pomoćnik rukovodioca izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselin Simović izjavljuje da će radovi biti završeni do kraja leta 2023. godine. 
 
Nakon prokišnjavanja, javljaju se novi problemi. Portal 021.rs 1. juna 2023. godine piše da je u staničnoj zgradi došlo do odronjavanja. Nadležne smo pitali da li će sanirati ovaj problem u što skorijem roku, ali nikada nismo dobili odgovor. 
 
Ponovo dolazi do privremenog zatvaranja, i to sredinom januara ove godine. Jedino vozovi koji saobraćaju ka Beogradu imaju pravo na korišćenje perona glavne stanice, a unutar zgrade se menja sve - i plafon i pod i fasadna stolarija. 
 
 
Ministarstvo saobraćaja 23. januara 2024. godine odbija da na zahtev 021.rs otkrije podatke o rekonstrukciji stanične zgrade u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta. Pre odgovora portalu 021.rs Ministarstvo je kontaktiralo "kinesku ugovornu stranu" koja ih je obavestila da "nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu". Tri dana kasnije, portal se žali Povereniku za informacije od javnog značaja. Odgovor nismo dobili. 
 
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić 4. februara ove godine objavljuje da će po završetku radova stanična zgrada u Novom Sadu biti potpuno moderan objekat. Vesić je istakao da se rekonstruiše i plato ispred stanične zgrade, koji do sada nije obnavljan, već je samo rađeno popločavanje prema peronima, a biće urađena i nova fasada.
 
U preduzeću "Infrastruktura železnice Srbije" za 021.rs 6. februara 2024. godine navode da je rok za završetak radova na novosadskoj železničkoj stanici je 31. decembar ove godine, a da se istog dana očekuje se i završetak radova na kompletnoj deonici Novi Sad-Subotica-Kelebija.
 
Iz "Infrastrukture" za 021.rs tada govore da je u toku izvođenje druge faze radova rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije. Oni objašnjavaju da je reč o radovima na demontaži i rušenju, betonskim, armiračkim, zidarskim, suvomontažnim i izolaterskim radovima. Takođe, postavlja se i aluminarija i radi se bravarija. Radi se na čeličnoj konstrukciji, postavlja se mobilijar i postavljaju se hidrotehničke i termotehničke instalacije. 
 
Na upit 021.rs za dostavljanje ugovora i aneksa ugovora u vezi sa ovom rekonstrukcijom, "Infrastruktura železnice Srbije" navodi da ovi radovi nisu izdvojeni posebnim ugovorom, već su deo opšteg Komercijalnog ugovora koji se odnosi na celu deonicu pruge Novi Sad-Subotica-Kelebija. Oni dodaju da je uz ovaj ugovor potpisano i tri aneksa.
 
Tačno mesec dana kasnije, u martu 2024. godine, "Infrastruktura železnice Srbije" objavljuje video o napretku radova na Železničkoj stanici u Novom Sadu. Kako se navodi u videu, radovi koji su u toku obuhvataju završetak zamene mermernih površina na kompletnoj staničnoj zgradi, završetak izolatorskih radova na ploči stanične zgrade, kao i završetak svih kolosečnih kapaciteta na stanici Novi Sad. Osim toga, vidljiva je i galerija sa unutrašnje strane koja se nalazi u istom nivou kao nadstrešica sa spoljašnje strane.
 
Stanična zgrada ponovo je svečano otvorena 5. jula 2024. godine, ali samo uz prisustvo odabranih medija. Ovi mediji objavili su da su radovi uspešno završeni. 
Svečanom otvaranju drugog dela rekonstrukcije, u sklopu projekta izgradnje brze pruge ka Subotici, prisustvoli su gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, kao i predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković.
 
Kako je tada navedeno u saopštenju Pokrajinske vlade, Gojković je izrazila zadovoljstvo što je železnička stanica u Novom Sadu završena, i što će "od danas građani Novog Sada i svi putnici, koji dolaze i odlaze iz našeg grada, moći da u ovom savremenom delu železničke stanice na najmoderniji, bezbedan i najefikasniji način obezbede sebi kartu".
 
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić istakao je da je Železnička stanica Novi Sad, koja je rekonstruisana u dve faze, od danas potpuno u funkciji.
 
"Uz uslove Zavoda za zaštitu spomenika sačuvan je izgled stanice kakav je imala ranije, po čemu je i poznata."
 
U drugoj polovini oktobra portal 021.rs dobija više dopisa građana koji se raspituju kakvi su to ponovo radovi pokrenuti u staničnoj zgradi. Novinari našeg portala upućuju pitanja JP "Infrastruktura železnice Srbije" u vezi sa navedenim radovima. Odgovor ne dobijamo.
 
U petak, 1. novembra dolazi do kulminacije svih loših odluka, tajnih radova i nemara. Nadstrešnica koja nije, po rečima nadležnih, obuhvaćena rekonstrukcijom, pada na građane, ubivši njih četrnaestoro i teško ozledivši troje.
 
Dan kasnije traje prebacivanje krivice zbog neuključivanja nadstrešnice u rekonstrukciju na niže instance, a na društvenim mrežama pojavljuju se fotografije i snimci koji pokazuju da tu jeste bilo radova. Osim toga, vidljivi su i radovi u unutrašnjosti stanice na galeriji koja se "naslanja" upravo na deo koji se juče sručio na građane.
  • Žika

    04.11.2024 12:43
    Припремајте децу да живе као национална мањина у некој другој држави, да живе релативно достојанствено и мирно. Нема више српске државности, а ово територије што нам је остало треба предати суседним државама. Ако хоће да преживе следећи век или векове, Срби се морају одрећи "државе" Србије.
  • Arhitektica

    04.11.2024 11:13
    Nadstrešnice i podzemne garaže
    Da li treba nastaviti sa kopanjem podzemnih garaža u Novom Sadu koje su već dovele do značajnih oštećenja okolnih zgrada, između ostalog i Tanurdžićeve palate sa sličnom nadstrešnicom kao što je bila i na Železničkoj stanici? Koliko je još ljudskih života ugroženo?
  • Pera Ždera

    04.11.2024 09:06
    Стално се провлачи
    Да кинези нису криви.
    У овом случају јесу и сносе сву одговорност.
    Они су главни извођач који је потписао уговор. На градилишној табли стоји њихов назив и именовани одговорни извођач. Они су изабрали подизвођаче, исте је номиновао инвеститор и сва контрола и комуникација је на релацији главни извођач-стручни надзор. Стручни надзор искључиво комуницира са главним извођачем, њега контролише, њему даје примедбе, њему посредује код измене пројекта, њему потписује грађевински дневник, обрачунске листове грађевинске књиге и привреме ситуације.
    Главни извођач контролише рад подизвођача и он је "прва линија надзора". У грађевинском дневнику, обрачунским листовима грађевинске књиге и привременим ситуацијама подизвођача, главни извођач се води као инвеститор и потписује се на место надзорног органа. Исти след је и за остале у низу, као што је подизвођачев подизвођач итд.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti