Poslovi kineskih firmi koje su radile na Železničkoj stanici: Pominju se i Veselinović i Radoičić
Rekonstrukcija železničke stanice u Novom Sadu nije jedini posao u Srbiji kineskih firmi koje su na njoj radile.
Foto: 021.rs
Kako piše Radio Slobodna Evropa, u pitanju je kineski konzorcijum CRIC&CCCC, koji čine kompanije China Railway International Co. Ltd i China Communications Construction Company Ltd.
CRIC&CCCC je angažovan na rekonstrukciji i modernizaciji deonica Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica na brzoj pruzi Beograd – Subotica.
U okviru tog projekta rekonstrisana je stanična zgrada u Novom Sadu čija se betonska nadstrešnica obrušila 1. novembra ubivši 14 ljudi, dok su tri osobe teško povređene.
CRIC&CCCC i srpske vlasti tvrde da nadstrešnica nije bila obuhvaćena rekonstrukcijom zgrade.
Osim na izgradnji železničke infrastrukture, kompanija CCCC angažovana je i na izgradnji drumske, poput deonica autoputa "Miloš Veliki".
Pruga Beograd centar – Stara Pazova i Novi Sad – Subotica
Deonice Beograd Centar - Stara Pazova od 34,5 kilometara i Novi Sad – Subotica na severu zemlje, dužine 108 kilometara, deo su brze pruge Beograd – Budimpešta. Pruga Beograd – Novi Sad, u okviru koje je deonica do Stare Pazove, puštena je u saobraćaj u februaru 2022.
Otvaranje pruge Novi Sad – Subotica najavljeno je za kraj novembra, a rekonstrukcija stanične zgrade u Novom Sadu bila je deo tog kapitalnog projekta.
Ove deonice finansirane su uglavnom iz kredita kineske Eksim banke i proglašene su od izuzetnog značaja za Srbiju.
Projekat brze pruge Beograd – Budimpešta započet je 2014. godine u Beogradu, na samitu šesnaest država centralne i istočne Evrope i Kine.
Dogovoren je kao zajednički projekat Kine, Srbije i Mađarske u okviru kineske globalne inicijative "Pojas i put", strateškog cilja Kine za povezivanjem grčke luke Pirej sa centralnom Evropom.
Mađarska, kao država članica Evropske unije, naišla je na problem oko nepoštovanja pravila kompeticije prilikom dodeljivanja prava na izgradnju pruge u svojoj deonici. Ova zemlja je morala po drugi put da raspiše tender i na taj način ispoštuje regulativu Evropske unije.
Koridor 11 - Surčin – Obrеnovac
Deonica koridora 11 od Surčina do Obrenovca dužine 17,6 kilomеtara, čiji je izvođač bio CCCC, otvorena je u decembru 2019. nakon trogodišnjih radova.
To je poslednja deonica auto puta Beograd – Čačak. Prema sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture uglavnom je finansirana zajmom od kinеskе Eksim banka, dok su izdvajanja iz budžeta Srbije bila 15 odsto.
Novi Bеograd – Surčin
Ova deonica, duga osam kilometara, predstavlja vezu između Beograda i auto-puta "Miloš Veliki" koji vodi do Čačka u centralnoj Srbiji.
Projekat koji je izvodio CCCC proglašen je od izuzetnog značaja za Srbiju jer, kako je navedeno, predstavlja vеzu izmеđu Bеograda i autoputa "Miloš Vеliki". Osnov za ovaj posao bio je Sporazum o еkonomskoj i tеhničkoj saradnji u oblasti infrastrukturе izmеđu Srbije i Kine.
Autoput 'Miloš Veliki', deonica Preljina – Požega
Dеonica Prеljina–Požеga na zapadu Srbije deo je autoputa E-763 "Miloš Vеliki", koji povezuje Srbiju sa Crnom Gorom i Jadranskim morem.
Ovu deonicu dužine 31 kilometar radi CCCC.
Na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture navodi se da skoro trеćinu trasе činе planirani mostovi i tunеli.
Deo ove deonice dužine oko 11,5 kilometara otvoren je u januaru 2022, a drugi deo bi prema najavama vlasti trebalo da bude završen sredinom 2025. godine.
Rokovi koji su zvaničnici davali, pomerani su više puta.
CCCC je do posla, vrednog 450 miliona evra, došao direktnom pogodbom sa državom. Da bi Srbija obezbedila novac za izgradnju puta, novac je pozajmila kod kineske Eksim banke.
Kineski izvođač je 2021. angažovao kao podizvođača kamenolom Slovac za obezbeđivanje tucanika – drobljenog kamena.
Sulasnici kamenoloma u to vreme bili su Zvonko Veselinović i Milan Radoičić, kojima su mesec dana nakon tog angažmana SAD uvele sankcije.
Tokom izgradnje deonice Preljina – Požega kineski izvođač je u martu 2023. oštetio Spomenik palim borcima u Drugom svetskom ratu.
Nadležna ministarstva su od kineskog investitora tražila da hitno rekonstruiše i vrati spomenik od istorijskog značaja.
Spomenik je nakon obnavljanja postavljen u oktobru ove godine na novoj lokaciji.
Takođe se u izveštaju međunarodne organizacije Just Finance (Pravedne finansije), koja istražuje kineska ulaganja širom sveta, navodi da je projekat izgradnje autoputa E-763 imao negativan uticaj na životnu sredinu, piše Radio Slobodna Evropa.
U izveštaju iz 2022. navodi se da je uočeno ugrožavanje ekosistema na reci Moravi.
Kompanija CCCC i Ministarstvo građevine nisu tada odgovorili na upit RSE o ovom izveštaju.
Severna obilaznica oko Čačka
Krajem maja potpisan je Memorandum o razumevanju između Javnog preduzeća "Putevi Srbije", Grada Čačka i CCCC za projekat Severne obilaznice grada Čačka.
U saopštenju "Puteva Srbije" je navedeno da projekat podrazumeva i izgradnju mosta preko Zapadne Morave.
Pruga Pančevo – Subotica
Da će CRIC biti angažovan na rekonstrukciji pruge Pančevo – Subotica objavio je ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Goran Vеsić.
Tokom njegove posete kineskom Guangdžou u septembru, na sajtu Ministarstva je objavljeno da je CRIC jedna od dve kineske firme koje su najavile učеšćе u novim projеktima u Srbiji.
Vesić je tada novinarima rekao da su se te dve kineske kompanije, CRIC i Šandong, do sada najboljе pokazalе u Srbiji, izrazivši zadovoljstvo zbog intеrеsovanja i za novе projеktе u zеmlji.
Vesić je tada rekao da CRIC radi na obnovi prugе Sombor – Vrbas dugе 53 kilomеtara, kao i na pruzi Novi Sad – Bogojеvo – Subotica dužine 50 kilometara.
CCCC bio na crnoj listi Svetske banke
Kompanija CCCC, u većinskom državnom vlasništvu, jedna je od najvećih svetskih kompanija koja radi u više od 150 zemalja.
Bavi se projektovanjem, izgradnjom i upravljanjem infrastrukturnim objektima kao što su autoputevi, mostovi, tuneli, nadvožnjaci, brze pruge, metroi, naftne platforme i luke.
Kompanija je bila na crnoj listi Svetske banke zbog navodnih lažnih licitacija za ugovor o autoputu na Filipinima. CCCC je tada saopštila da optužbe nemaju osnova i da je poštovala sve propise.
Zabrana finansiranje od strane Svetske banke trajala je osam godina, do 2017.
Američki Biro za industriju i bezbednost (BIS) u Ministarstvu trgovine dodao je u avgustu 2020. nekoliko podružnica kompanije CCCC na listu onih sa kojima se ograničava poslovanje "zbog aktivnosti koje su u suprotnosti sa interesima nacionalne bezbednosti ili spoljne politike Sjedinjenih Država".
Radi se o učešću u izgradnji veštačkih ostrva za kinesku vojsku.
Malezija je 2018. godine obustavila dva železnička projekta zbog sumnje u korupciju.
Firma je optuživana i za maltretiranje železničkih radnika u Keniji i za korupciju u Bangladešu.
Predsednik kompanije CCCC Liu Kitao je u intervjuu za Bloomberg televiziju 2018. godine rekao da promene u vladi u zemljama u kojima kompanija ima projekte često izazivaju optužbe za korupciju.
Liu je rekao da CCCC poštuje lokalne zakone i ekološke propise u svim zemljama u kojima posluje.
Kompanije CCCC i CRIC nisu bile dostupne za hitan komentar na upit RSE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadska opozicija: Naprednjaci se plaše studenata, pokušaće da izazovu incidente u Skupštini
26.12.2024.•
0
Novosadska parlamentarna opozicija kaže da se vlast predvođena Srpskom naprednom strankom plaši studenata zbog čega je ponovo otkazala sednicu Skupštine grada.
FOTO, VIDEO: Završena blokada raskrsnice kod Merkatora, novosadski studenti odali počast stradalima
26.12.2024.•
16
Skup studenata koji blokiraju fakultete počeo je u 10 časova, između FTN-a i Pravnog fakulteta, a završio se malo posle 12 časova.
Vozači u Sremskim Karlovcima, obratite pažnju: Uskoro "pauk" odnosi nepropisno parkirana vozila
26.12.2024.•
0
Vozači u Sremskim Karlovcima uskoro bi trebalo da malo više obrate pažnju gde parkiraju, kako im "pauk" ne bi odneo vozilo.
Poslednji dani 2024. godine u Novom Sadu: Sunce, oblaci, promenljivo, oblaci, sunce
26.12.2024.•
0
Petak će u Novom Sadu biti sunčan, ali hladan.
VIDEO Novosadski studenti pozivaju na skup ispred RTV-a: Da vratimo javni servis građanima
26.12.2024.•
0
Novosadski studenti pozvali su kolege i građane da se sutra, 27. decembra, u 11.52h okupe ispred Radio-televizije Vojvodine na Mišeluku.
Nova nagrada UNS-a nazvana po novosadskom fotoreporteru Jaroslavu Papu
26.12.2024.•
0
Godišnja nagrada Udruženja novinara Srbije za fotografiju biće nazvana po novosadskom fotoreporteru Jaroslavu Papu.
"Veliki Šešelj" na zgradi radikala u Novom Sadu gađan crvenom bojom
26.12.2024.•
5
Veliki transparent sa likom predsednika Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja, koji se nalazi na zgradi u kojoj su prostorije ove stranke, gađan je tokom noći crvenom farbom.
Novosađani, "Mrkšićevi salaši" stižu i na Podbaru: Evo šta je sve u ponudi
26.12.2024.•
0
Novi objekat mesare "Mrkšićevi salaši" otvara se u petak, 27. decembra, a nalazi se u Gundulićevoj 31a na Podbari.
Novosadski studenti danas organizuju skup: Prvo blokada raskrsnice kod Promenade, pa ćutanje
26.12.2024.•
21
Uprkos tome što je pomerena sednica Skupštine grada planirana za danas, studenti koji su najavili izlazak ispred Skupštine održaće skup.
U Novom Sadu za jedan dan rođene 23 bebe, među njima i blizanci
26.12.2024.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 23 bebe.
"Rekonstrukcija" nadstrešnice Železničke stanice: Država tu reč "malo" redefinisala - evo kako
26.12.2024.•
11
Reč godine na izmaku je "nadstrešnica", saopštilo je jedno društvo filologa. Za nju sigurno znate šta znači, ali ono što sasvim izvesno ne znate je - šta znači reč "rekonstrukcija".
Novosadski studenti u blokadi: "Vidimo se sutra, iako su otkazali sednicu"
25.12.2024.•
4
Studenti koji su za sutra najavili izlazak ispred Skupštine Novog Sada, promenili su lokaciju ali vreme okupljanja ostaje isto.
Tubić: Pacijent iz Čoke bolje, očekuju ga previjanja na duge staze
25.12.2024.•
0
Upravnica Klinike za anesteziju Kliničkog centra Vojvodine dr Teodora Tubić rekla je da je pacijent povređen u eksploziji u livnici u Čoki bolje, ali da ga očekuju previjanja "na duge staze".
Vrsajkov (SSP): Vučinić prekšila Zakon o lokalnoj samoupravi i Statut Novog Sada
25.12.2024.•
1
Odbornik Stranke slobode i pravde u Skupštini Novog Sada Vladimir Vrsajkov tvrdi da je predsednica Skupštine Dina Vučinić za samo nedelju dana prekršila Zakon o lokalnoj samoupravi i Statut Grada.
Vodič za poslednji četvrtak u 2024. godini je tu: Šta vas očekuje?
25.12.2024.•
0
I ovog četvrtka u Salonu u Radničkoj vas očekuje projekcija filma.
MASA: Sprečiti izbor Madića za KONUS, ima istoriju neakademskog i nemoralnog ponašanja
25.12.2024.•
8
Mreža akademske solidarnosti i angažovanosti je zabrinuta zbog najave da će rektor Univerziteta u Novom Sadu prof. dr Dejan Madić biti izabran za potpredsednika Konferencije univerziteta Srbije.
Studenti Pravnog fakulteta u blokadi: Uprava ponovo radi suprotno interesima studenata
25.12.2024.•
14
Studenti novosadskog Pravnog fakulteta u blokadi saopštavaju da je uprava fakulteta onemogućila rešavanje pitanja studentskih kredita i stipendija.
Uoči najavljenog studentskog protesta, po drugi put odložena sednica Skupštine Novog Sada
25.12.2024.•
17
Sednica Skupštine grada Novog Sada odložena je po drugi put u nedelju dana.
Novosadska policija: Preduzećemo sve mere da skup kod Skupštine grada prođe bezbedno
25.12.2024.•
3
Policijska uprava u Novom Sadu najavila je da će snimati i fotografisati sutrašnji skup kod Skupštine grada.
Povređeni na Železničkoj stanici u boljem stanju posle gotovo dva meseca
25.12.2024.•
7
Dvoje povređenih u obrušavanju nadstrešnice zgrade Železničke stanice u boljem je stanju, kaže doktorka Vesna Turkulov.
Novosadska opozicija: Vlast nema ideju za najveće probleme, donosi "vatrogasni" budžet
25.12.2024.•
9
Novosadska parlamentarna opozicija ističe da vlast "nema viziju šta da radi sa najvećim problemima" u gradu.
Komentari 33
vitamin
Da se razumemo, ne branim nikog.
Svaki projekt prolazi niz faza, a za prelazak u narednu je potrebno odobrenje. Za sam predlog projekta je potrebno da on bude sagledan i odobren. Ako projekt nije valjao, a odgovorna osoba je to potpisala - pa ta "odgovorna osoba" nosi krivicu, a verovatno i nekoliko ljudi oko nje.
Po završetku projekta, ne ulaze gradjani direktno u zgradu, a izvršitelji radova idu kući - potrebno je izvršiti tehničkih prijem zgrade. To takodje potpisuje "odgovorna osoba" i isto tako nosi krivicu.
Nisam stručan za gradnju, ali sam učestvovao u kojekakvim drugim projektima. Uvek je bilo ovako, a ako sam nešto pogrešno rekao, neka me stručna osoba ispravi.
Tako da je poznato ko je odgovoran, to bi trebalo da su stručna lica i potrebno je da se sprovede istraga - izvodjač radova je možda obećao jedno, a uradio drugo, pa se onda menja odgovornost. Sa druge strane, imamo i ovu nerešenu priču da te kompanije nisu vršile rekonstrukciju dela koji je pao.
Drugim rečima, potrebna je ozbilja istraga, neko bi verovatno trebao da ide u zatvor, a koliko ima krivaca će se tek utvrditi.
Medjutim, svi su radikali - zatvaraj, proteruj, linčuj - a šta se zna o ovome? Pa vrlo malo...
Pera Ždera
Za to čak ne treba uvid u "tajna" dokumenta, dovoljno je izaći na teren i videti natpise na mehanizaciji i vozilima i na prslucima radnika.
Deo tragedije su oni koji su zaposleni u kineskim firmama, ništa se ne pitaju, a odgovorni su za sve i to za malu, odnosno mizernu platu. Na žalost kriza i nemogućnost dobijanja "normalnog" posla za "normalnu" platu, izgleda tera ove ljude na to. Na ovaj način struka se srozala i obeščastila, pala na najniže grane.
Ni kod drugih stranih firmi nije ništa bolje ili je čak i lošije.
Žalosno.
Radne brigade
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar