Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadska opozicija: Naprednjaci se plaše studenata, pokušaće da izazovu incidente u Skupštini
26.12.2024.•
0
Novosadska parlamentarna opozicija kaže se vlast predvođena Srpskom naprednom strankom plaši studenata zbog čega je ponovo otkazala sednicu Skupštine grada.
FOTO, VIDEO: Završena blokada raskrsnice kod Merkatora, novosadski studenti odali počast stradalima
26.12.2024.•
16
Skup studenata koji blokiraju fakultete počeo je u 10 časova, između FTN-a i Pravnog fakulteta, a završio se malo posle 12 časova.
Vozači u Sremskim Karlovcima, obratite pažnju: Uskoro "pauk" odnosi nepropisno parkirana vozila
26.12.2024.•
0
Vozači u Sremskim Karlovcima uskoro bi trebalo da malo više obrate pažnju gde parkiraju, kako im "pauk" ne bi odneo vozilo.
Poslednji dani 2024. godine u Novom Sadu: Sunce, oblaci, promenljivo, oblaci, sunce
26.12.2024.•
0
Petak će u Novom Sadu biti sunčan, ali hladan.
VIDEO Novosadski studenti pozivaju na skup ispred RTV-a: Da vratimo javni servis građanima
26.12.2024.•
0
Novosadski studenti pozvali su kolege i građane da se sutra, 27. decembra, u 11.52h okupe ispred Radio-televizije Vojvodine na Mišeluku.
Nova nagrada UNS-a nazvana po novosadskom fotoreporteru Jaroslavu Papu
26.12.2024.•
0
Godišnja nagrada Udruženja novinara Srbije za fotografiju biće nazvana po novosadskom fotoreporteru Jaroslavu Papu.
"Veliki Šešelj" na zgradi radikala u Novom Sadu gađan crvenom bojom
26.12.2024.•
5
Veliki transparent sa likom predsednika Srpske radikalne stranke Vojislava Šešelja, koji se nalazi na zgradi u kojoj su prostorije ove stranke, gađan je tokom noći crvenom farbom.
Novosađani, "Mrkšićevi salaši" stižu i na Podbaru: Evo šta je sve u ponudi
26.12.2024.•
0
Novi objekat mesare "Mrkšićevi salaši" otvara se u petak, 27. decembra, a nalazi se u Gundulićevoj 31a na Podbari.
Novosadski studenti danas organizuju skup: Prvo blokada raskrsnice kod Promenade, pa ćutanje
26.12.2024.•
21
Uprkos tome što je pomerena sednica Skupštine grada planirana za danas, studenti koji su najavili izlazak ispred Skupštine održaće skup.
U Novom Sadu za jedan dan rođene 23 bebe, među njima i blizanci
26.12.2024.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 23 bebe.
"Rekonstrukcija" nadstrešnice Železničke stanice: Država tu reč "malo" redefinisala - evo kako
26.12.2024.•
11
Reč godine na izmaku je "nadstrešnica", saopštilo je jedno društvo filologa. Za nju sigurno znate šta znači, ali ono što sasvim izvesno ne znate je - šta znači reč "rekonstrukcija".
Novosadski studenti u blokadi: "Vidimo se sutra, iako su otkazali sednicu"
25.12.2024.•
4
Studenti koji su za sutra najavili izlazak ispred Skupštine Novog Sada, promenili su lokaciju ali vreme okupljanja ostaje isto.
Tubić: Pacijent iz Čoke bolje, očekuju ga previjanja na duge staze
25.12.2024.•
0
Upravnica Klinike za anesteziju Kliničkog centra Vojvodine dr Teodora Tubić rekla je da je pacijent povređen u eksploziji u livnici u Čoki bolje, ali da ga očekuju previjanja "na duge staze".
Vrsajkov (SSP): Vučinić prekšila Zakon o lokalnoj samoupravi i Statut Novog Sada
25.12.2024.•
1
Odbornik Stranke slobode i pravde u Skupštini Novog Sada Vladimir Vrsajkov tvrdi da je predsednica Skupštine Dina Vučinić za samo nedelju dana prekršila Zakon o lokalnoj samoupravi i Statut Grada.
Vodič za poslednji četvrtak u 2024. godini je tu: Šta vas očekuje?
25.12.2024.•
0
I ovog četvrtka u Salonu u Radničkoj vas očekuje projekcija filma.
MASA: Sprečiti izbor Madića za KONUS, ima istoriju neakademskog i nemoralnog ponašanja
25.12.2024.•
8
Mreža akademske solidarnosti i angažovanosti je zabrinuta zbog najave da će rektor Univerziteta u Novom Sadu prof. dr Dejan Madić biti izabran za potpredsednika Konferencije univerziteta Srbije.
Studenti Pravnog fakulteta u blokadi: Uprava ponovo radi suprotno interesima studenata
25.12.2024.•
14
Studenti novosadskog Pravnog fakulteta u blokadi saopštavaju da je uprava fakulteta onemogućila rešavanje pitanja studentskih kredita i stipendija.
Uoči najavljenog studentskog protesta, po drugi put odložena sednica Skupštine Novog Sada
25.12.2024.•
17
Sednica Skupštine grada Novog Sada odložena je po drugi put u nedelju dana.
Novosadska policija: Preduzećemo sve mere da skup kod Skupštine grada prođe bezbedno
25.12.2024.•
3
Policijska uprava u Novom Sadu najavila je da će snimati i fotografisati sutrašnji skup kod Skupštine grada.
Povređeni na Železničkoj stanici u boljem stanju posle gotovo dva meseca
25.12.2024.•
7
Dvoje povređenih u obrušavanju nadstrešnice zgrade Železničke stanice u boljem je stanju, kaže doktorka Vesna Turkulov.
Novosadska opozicija: Vlast nema ideju za najveće probleme, donosi "vatrogasni" budžet
25.12.2024.•
9
Novosadska parlamentarna opozicija ističe da vlast "nema viziju šta da radi sa najvećim problemima" u gradu.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar