
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.

Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
JKP "Parking servis" planira da kriptuje podatke
14.04.2025.•
0
Javno komunalno preduzeće "Parking servis" Novi Sad i dalje ne kriptuje podatke korisnika njihovih usluga, iako je to bila jedna od mera Državne revizorske institucije.
Novosadskom GSP-u skoro dve milijarde iz budžeta grada
14.04.2025.•
0
Grad Novi Sad za tekuće subvencije Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću "Novi Sad" je izdvojio 1,9 milijardi dinara.
Pet meseci nakon napada na snimatelja ispred prostorija SNS u Novom Sadu: Pokrenut postupak
14.04.2025.•
0
Pet meseci nakon što je snimatelj Mirko Todorović fizički napadnut ispred prostorija Srpske napredne stranke na Bulevaru oslobođenja, protiv napadača pokrenut je postupak pred tužilaštvom.
Koncert za pritvorene aktiviste u utorak ispred zatvora na Klisi: "Sloboda se glasno peva"
14.04.2025.•
0
Koncert podrške novosadskim profesorima i studentima u pritvoru održaće se u utorak, 15. aprila, ispred Okružnog zatvora na Klisi.
Devojčice napao pas ispred vrtića u Petrovaradinu: Jedna lakše povređena
14.04.2025.•
6
Jedna devojčica je povređena u napadu psa ispred vrtića "Cvrčak" u Petrovaradinu, koji se desio jutros.
I sutra košava i kiša
14.04.2025.•
0
Utorak će u Novom Sadu biti promenljivo oblačan, uz moguću kišu, a duvaće i košava južnih smerova.
Posle četiri meseca: Zakazana sednica Skupštine Vojvodine
14.04.2025.•
6
Deveta sednica Skupštine Vojvodine održaće se u četvrtak, 17. aprila.
Ko su Novosađani u predloženom sastavu Vlade
14.04.2025.•
39
Poslanicima Skupštine Srbije dostavljen je predlog o izboru nove Vlade Srbije, a među njima ima i Novosađana.
Pred izbore za Savete MZ u Novom Sadu: Preporuke građanima koji organizuju zborove
14.04.2025.•
5
Članovi saveta mesnih zajednica "Liman", "Liman 3" i "Ivo Andrić" ohrabruju građane da se organizuju u zborove i kandiduju na predstojećim izborima za savete mesnih zajednica.
Moto zeke u subotu u poseti deci iz Doma u Veterniku: Deliće slatkiše, uskršnja jaja i igračke
14.04.2025.•
1
Udruženje motociklista "Apostoli" u subotu, 19. aprila organizuje tradicionalnu uskršnju akciju "Moto zeka".
Počela nova "NS bike" sezona: Bicikle možete iznajmiti na 15 lokacija
14.04.2025.•
2
Nova "NS bike" sezona, 15. po redu, počela je danas, 14. aprila u Novom Sadu.
Novosadski studenti objavili šta očekuju od ekspertske vlade
14.04.2025.•
11
Studenti u blokadi fakulteta Univerziteta u Novom Sadu objavili su šta je ono što očekuju od ekspertske vlade.
U Novom Sadu tokom vikenda rođeno 25 beba
14.04.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 25 beba.
NNŠ: Solidarnost sa Strikom, 021 kontinuirano dokazuje posvećenost javnom interesu
13.04.2025.•
4
Novosadska novinarska škola najoštrije osuđuje napad na Zorana Striku, zamenika urednika 021, i zahteva od nadležnih organa da hitno identifikuju i adekvatno kazne počinioce, ističe NNŠ.
VIDEO Tura do Strazbura: Štutgart dočekao studente bicikliste na crvenom tepihu
13.04.2025.•
19
Građani Štutgarta i srpska dijaspora okupili su se u velikom broju na Marien placu gde su oko 18 časova stigli studenti biciklisti koji su krenuli na 1.400 kilometara dug put u Strazbur.
Novosadska policija zapečatila vrata vrtića u Bačkoj Palanci nakon što su se zaposleni razboleli
13.04.2025.•
8
Novosadska policija je zapečatila sva ulazna vrata vrtića "Cvrčak", koji posluje u okviru Predškolske ustanove "Mladost" iz Bačke Palanke.
Pred Novosađanima jedna topla i vetrovita nedelja: Biće i do 25 stepeni
13.04.2025.•
0
Nedelja pred nama biće topla, ali vetrovita i nestabilna.
Tura do Strazbura: Studenti-biciklisti krenuli ka jednoj od poslednjih stanica - Štutgartu
13.04.2025.•
4
Studenti koji su pre deset dana krenuli biciklima u Strazbur, nakon što su prenoćili u Ulmu, nastavili su ka Štutgartu.
Otac uhapšenog studenta Lazara Dinića: Za mesec dana u pritvoru videli smo ga dva puta na pola sata
13.04.2025.•
2
Aleksandar Dinić, otac uhapšenog studenta Lazara Dinića, koji je okrivljen za pokušaj rušenja ustavnog poretka, izjavio je da su sina za mesec dana koliko je u pritvoru videli dva puta na pola sata.
VIDEO Tura do Strazbura: Srpska dijaspora i gradonačelnik u Ulmu dočekali studente bicikliste
12.04.2025.•
14
Srpska dijaspora i gradonačelnik u nemačkom gradu Ulmu, svečano su dočekali studente bicikliste koji su prešli do sada najdužu rutu od Minhena do Ulma, na njihovom putu do Strazbura.
Brutalan napad na novinara Zorana Striku - test za državu i institucije
12.04.2025.•
13
UNS i NUNS oštro su osudili fizički napad na zamenika urednika portala 021 Zorana Striku, koji se dogodio dok je izveštavao sa odlaska građana na miting SNS u Beogradu.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar