Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosađani, da znate na vreme: Uskoro rok za prvu ratu poreza na imovinu za 2025.
05.02.2025.•
9
Rok za plaćanje prve rate poreza na imovinu za 2025. godinu je petak, 14. februar.
Većina fakulteta UNS traži smenu rektora Madića: Među njima i njegov matični DIF
05.02.2025.•
1
Jedanaest od ukupno 14 fakulteta koji čine Univerzitet u Novom Sadu izglasalo je zahtev za razrešenje rektora Dejana Madića.
FOTO Otvoren novi objekat Laundry land-a: Akcija u februaru - operite veš, peglanje gratis
05.02.2025.•
0
Perionica veša Laundry land u februaru je otvorila novi lokal na Bulevaru kralja Petra I 51, a povodom ovog otvaranja obezbedili su i posebnu akciju za mušterije u novootvorenoj perionici.
Vesić rekao tužiocu: Nadstrešnica bi pala i da je bilo upotrebne dozvole
05.02.2025.•
42
Nadstrešnica na Železničkoj stanici u Novom Sadu bi svakako pala i da je bilo upotrebne dozvole, jer tehnički prijem nije utvrdio bilo kakav nedostatak.
Roditelj iz Novog Sada prijavljen jer je rekao da su ga pratili: Podrška ispred policijske stanice
05.02.2025.•
20
Roditelji učenika OŠ "Vasa Stajić" okupili su se jutros ispred policijske stanice u Radničkoj ulici da bi pružili podršku jednom roditelju koji je pozvan da da izjavu.
"Nerešeno" u Betaniji: Rođeno 10 devojčica i isto toliko dečaka, a tu su i blizanci
05.02.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 20 beba.
Četvrti javni čas danas ispred Jovine gimnazije: Za odbranu slavne prošlosti škole
05.02.2025.•
19
Četvrti javni čas ispred Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" održaće se danas, 5. februara, u 18 časova.
Lađari podržali studente: Krvave ruke ni Dunav ne može da opere
05.02.2025.•
6
Udruženje profesionalnih lađara Srbije (UPLS) i Sindikat lađara i pomoraca Srbije (SLPS) najoštrije osuđuje potpunu nesaradnju vlasti sa opravdanim zahtevima studenata.
Odeljenje za korupciju tužilaštva u Novom Sadu ne može da ispita odgovornost vlasti za nadstrešnicu
05.02.2025.•
30
Nadležnosti Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu su takve, da ne može da se ide u ispitivanje eventualne odgovornosti nekog iz izvršne vlasti.
Inženjerka Milovanović: Ko je odlučio da se ljudi puste da koriste Železničku stanicu - gradilište?
05.02.2025.•
8
Grupa inženjera predala je prošle nedelje pismo sa pet zahteva Inženjerskoj komori Srbije, a uskoro će isto pismo biti predato i Ministarstvu građevinarstva.
Roditelji učenika OŠ "Vasa Stajić" ujutru se okupljaju ispred policijske stanice u Radničkoj
04.02.2025.•
8
Roditelji učenika OŠ "Vasa Stajić" najavili su da će se u sredu ujutru okupiti ispred policijske stanice u Radničkoj ulici, kako bi pružili podršku jednom roditelju koji je pozvan da da izjavu.
Profesor FTN-a: Cene radova na Železničkoj stanici nisu realne, opravdana sumnja na korupciju
04.02.2025.•
14
Pokrenuta je i finansijska istraga o rekonstrukciji Železničke stanice, a u sredu rad počinje anketna komisija koja bi, između ostalog, trebalo da se bavi i finansijskim aspektima ovih radova.
Ove nedelje počinje rušenje Hotela Park
04.02.2025.•
0
Nakon višemesečnih pripremnih radnji, ove nedelje počinje rušenje objekta Hotela Park, saopšteno je iz Inobačke.
Hladna sreda pred Novosađanima: Predstave i stand-up
04.02.2025.•
0
Stiže nam još jedan sunčan i hladan dan, a od dešavanja tu su uglavnom predstave.
Kolektiv škole "Dušan Radović" otkazao skup ispred Školske uprave
04.02.2025.•
8
Deo kolektiva Osnovne škole "Dušan Radović" otkazao je okupljanje ispred Školske uprave koje su najavljivali za sredu, 5. februar.
Preminuo Musa - legenda Detelinare
04.02.2025.•
73
Preminuo je Šaćir Ismaili, mnogim Novosađanima poznatiji kao Musa sa Detelinare.
FOTO, VIDEO: Građani zastali na 15 minuta kod škole "Bogdan Šuput" nakon jučerašnjeg napada
04.02.2025.•
9
Građani, roditelji i đaci škole "Bogdan Šuput" zastali su danas, 4. februara na 15 minuta na raskrsnici ulica Kornelija Stankovića i Ilije Birčanina.
U Novom Sadu sunčano, ali hladno
04.02.2025.•
0
Sreda će u Novom Sadu biti sunčana, ali veoma hladna.
Šta je Teofil Pančić za 021.rs govorio o Novom Sadu: Ovo je strašno živ grad
04.02.2025.•
3
Novinski pisac Teofil Pančić preminuo je u 60. godini. Pančić je 2019. godine govorio u intervjuu za 021.rs i o Novom Sadu.
Preminuo pisac i kolumnista Teofil Pančić
04.02.2025.•
63
Pisac i kolumnista Teofil Pančić preminuo je sinoć u 60. godini, posle duge i teške bolesti, objavio je nedeljnik "Vreme".
Problemi sa hemoroidima: Kada je vreme da posetite proktologa?
04.02.2025.•
0
Hemoroidi su česta i neugodna tegoba koja može značajno uticati na kvalitet života.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar