Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Tužilac zatražio od Vlade Srbije da ukine imunitet Goranu Vesiću
23.11.2024.•
0
Tužilaštvo u Novom Sadu zatražilo je u četvrtak od Vlade Srbije da ukine imunitet ministru građevinarstva u ostavci Goranu Vesiću.
"Tržnica" sledeće nedelje organizuje licitaciju za prodaju jelki na Ribljoj i Limanskoj pijaci
23.11.2024.•
3
Javna licitacija za rezervaciju prodajnih mesta za prodaju jelki na Ribljoj i Limanskoj pijaci, kao i licitacija za zakup slobodnih poslovnih prostora na pijacama, održaće se u sredu, 27. novembra.
Ana Brnabić o obustavi rada advokata: A ćute na divljanje opozicije pred tužilaštvom
23.11.2024.•
25
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić oglasila se povodom odluke Advokatske komore Vojvodine (AKV) o jednodnevnoj obustavi rada.
Bačulov: Vreme u pritvoru sam iskoristio da napunim baterije i spremim plan za dalje
23.11.2024.•
9
Opozicioni odbornik u Skupštini grada Novog Sada Miša Bačulov, koji je sinoć pušten iz pritvora na slobodu, izjavio je da je vreme provedeno u pritvoru iskoristio da "napuni baterije".
Vesiću i Šurlanu određen pritvor do 30 dana, Tanasković i Dimovski idu u kućni pritvor
23.11.2024.•
18
Viši sud u Novom Sadu odredio je pritvor do 30 dana Goranu Vesiću, ministru građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u ostavci, dok je Jeleni Tanasković i Aniti Dimovski određen kućni pritvor.
Novi protest sutra kod Železničke stanice: "Farbaćemo Bulevar oslobođenja u crveno"
23.11.2024.•
30
Novi protest na Železničkoj stanici u Novom Sadu najavljen je za nedelju, 24. novembar u 14 sati, zbog tragedije kada je u padu nadstrešnice poginulo 15 osoba, a dvoje teško povređeno.
Dačić: Nisam siguran da li je 12 osoba uhapšeno zbog pritiska javnosti ili stvarne odgovornosti
23.11.2024.•
52
Ministar policije Ivica Dačić kaže da nije siguran da li je tužilaštvo naložilo hapšenje 13 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici usled pritiska javnosti ili zbog stvarne odgovornosti.
Vučević: Cilj organizatora blokada saobraćajnica da izazovu sukobe i bratoubilački rat
23.11.2024.•
54
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević optužio je organizatore 15-minutnih blokada saobraćajnica širom Srbije da "maltretiraju građane sa ciljem da izazovu sukobe među njima i bratoubilački rat".
FOTO: Novi Maxi supermarket otvoren u Novom Sadu
23.11.2024.•
0
Novi Maxi supermarket otvoren je na adresi Donja Šuma bb, u modernom stambenom kompleksu "Knežev park" i prostire se na više od 570 kvadrata prodajnog prostora.
RGZ: Advokatska komora iznela netačne tvrdnje o ulozi advokata u postupcima pred katastrom
23.11.2024.•
20
Republički geodetski zavod saopštio je da su pojedini predstavnici Advokatske komore Vojvodine izneli netačne tvrdnje u vezi sa elektronskim poslovanjem i ulogom advokata u postupcima pred katastrom.
Kako je Vesić mogao da koristi društvene mreže ako je uhapšen?
23.11.2024.•
25
Ministar građevinarstva i saobraćaja u tehničkom mandatu Goran Vesić uhapšen je zajedno sa još 11 osoba zbog pada nadstrešnice na Železničkoj stanici, gde je život izgubilo 15 ljudi.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 11 devojčica i 14 dečaka
23.11.2024.•
1
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 25 beba.
Novosađani, malom Janku je potrebna pomoć da pobedi leukemiju
23.11.2024.•
3
Devetogodišnji dečak iz Novog Sada Janko Trifunović vodi borbu sa akutnom limfoblastnom leukemijom.
Predložen pritvor za Vesića, Tanasković i 11 osumnjičenih, za ženom koja je u inostranstvu poternica
23.11.2024.•
64
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu, nakon saslušanja 12 osumnjičenih za nesreću na Železničkoj stanici donelo je naredbu o sprovođenju istrage i podnelo je predlog za određivanje pritvora za njih 13.
Zimska služba "Puta" na terenu sa 16 vozila: "Pratimo meteorološku situaciju"
22.11.2024.•
7
Zimska služba JKP "Put" nalazi se od ranih jutarnjih sati u punoj pripravnosti kako bi gradske ulice bile prohodne u slučaju jačih snežnih padavina.
Jednoj od uhapšenih povodom tragedije na Železničkoj stanici određen pritvor
22.11.2024.•
18
Viši sud u Novom Sadu odredio je pritvor do 30 dana Lj.M.M, jednoj od uhapšenih povodom obrušavanja nadstrešnice na Železničkoj stanici, kada je stradalo 15 osoba, potvrđeno je za 021.rs.
I Miša Bačulov izašao iz pritvora
22.11.2024.•
16
Predsednik Grupe građana "Heroji" i odbornik Miša Bačulov pušten je večeras iz pritvora.
Ješić i Stanojević na slobodi: "Pritvor je nedostojan čoveka, pun je stenica i pretrpan ljudima"
22.11.2024.•
37
Bivši predsednik Opštine Inđija i nekadašnji potpredsednik Vlade Vojvodine Goran Ješić izašao je iz pritvora.
I student Relja Stanojević i Miša Bačulov izlaze na slobodu
22.11.2024.•
10
Student Akademije umetnosti u Novom Sadu Relja Stanojević i odbornik Miša Bačulov biće pušteni večeras na slobodu.
VIDEO: Pogledajte kako Vesić dolazi u Tužilaštvo
22.11.2024.•
43
Na društvenim mrežama pojavio se snimak na kojem se vide ministar u ostavci Goran Vesić i još jedan uhapšeni muškarac kako stižu u Tužilaštvo.
Ješiću ukinut pritvor, očekuje se da bude oslobođeno i preostalih osam pritvorenika
22.11.2024.•
9
Bivši predsednik Opštine Inđija i nekadašnji potpredsednik Vlade Vojvodine Goran Ješić pušten je na slobodu.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar