
Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.

Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
FOTO, VIDEO Studenti iz Subotice dočekani u zagrljaju ohrabrenja: "Šetamo ulicom, suze same idu"
10.03.2025.•
0
Novosadski studenti u blokadi svečano dočekuju kolege koji od Subotice pešače do Beograda na valiki protest zakazan za subotu, 15.mart.
VIDEO: Napadnuta novinarka na javnom skupu u Novom Sadu, policija odbila da reaguje
10.03.2025.•
0
Nezavisno društvo novinara Vojvodine najoštrije je osudilo napad na novinarku dvojezičnog portala Storiteler Brankicu Matić, koja je izveštavala sa javnog skupa ispred Osnovne škole "Miloš Crnjanski".
Deo kolektiva Ekonomske škole u obustavi nastave: Neistinite izjave maturantkinje
10.03.2025.•
0
Deo kolektiva SŠ "Svetozar Miletić" iz Novog Sada koji je u obustavi nastave, osudilo je iznošenje, kako su rekli, neistinitih informacija maturantkinje te škole.
"Utiber" demantuje inženjera Đajića: "Nismo bili odgovorni za nadzor nad radovima rekonstrukcije"
10.03.2025.•
2
Kompanija "Project Biro Utiber" d.o.o. odbacila je kao netačne navode inženjera Zorana Đajića da je bila odgovorna za nadzor nad radovima na rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu.
FOTO, VIDEO: Skup roditelja koji traže povratak dece u škole ispred OŠ "Miloš Crnjanski"
10.03.2025.•
1
Dve grupe roditelja okupile su se ispred osnovne škole "Miloš Crnjanski" - jedni sa porukom podrške studentima u blokadi i nastavnicima u obustavi, a drugi koji zagovaraju povratak dece u školu.
SSP traži od Tužilaštva da krivično goni Maju Gojković, Pokret za preokret traži njenu ostavku
10.03.2025.•
0
Poslanik SSP u Skupštini Vojvodine Mitar Vasiljević izjavio je da Tužilaštvo mora krivično da goni i predsednicu Pokrajinske vlade Maju Gojković zbog tragedije na Železničkoj stanici.
Kako napreduje kontrola javnih objekata u Novom Sadu: U utorak se očekuje izveštaj za škole i vrtiće
10.03.2025.•
1
Još uvek je u toku kontrola javnih objekata u Novom Sadu započeta još u novembru posle pada nadstrešnice na Železničkoj stanici.
Protest podrške maturantima u blokadi Ekonomske škole
10.03.2025.•
1
Protest podrške maturantima u blokadi SŠ "Svetozar Miletić" organizovan je zbog, kako je navedeno, učestalih pritisaka na njih.
U utorak povremeno pljuskovi i manji pad temperature
10.03.2025.•
0
U Novom Sadu će u utorak biti pretežno oblačno, povremeno s kišom i pljuskovima, uz manji pad temperature.
Otkazani koncerti Vojvođanskog simfonijskog orkestra: Neprimereno održavati privid normalnosti
10.03.2025.•
2
Muzičari Vojvođanskog simfonijskog orkestra saopštili su da do daljnjeg obustavljaju sve koncertne aktivnosti.
Doček kod Železničke stanice: Subotički studenti stižu u Novi Sad
10.03.2025.•
2
Studenti koji pešače od Subotice do Beograda danas, 10. marta, stižu u Novi Sad.
Preminuo suvlasnik i urednik Kanala 9 Saša Pavlović
10.03.2025.•
9
Suvlasnik i glavni i odgovorni urednik novosadskog Kanala 9 Saša Pavlović preminuo je u 56. godini.
FOTO, VIDEO: Skup ispred SŠ "Pinki" - uprava najavila regularnu nastavu, učenici protiv
10.03.2025.•
12
Skup podrške učenicima i nastavnicima Saobraćajne škole "Pinki" u Novom Sadu počeo je u 7.30h, u vreme kada bi trebalo da počne prvi čas.
Docentkinja Građevinskog fakulteta: Jasno da nisu ispoštovane procedure da bi stanica bila otvorena
10.03.2025.•
5
Ekspertska grupa Senata Univerziteta u Beogradu koja je formirana da bi se ispitala tri studentska zahteva prošle nedelje je završila svoj izveštaj i predstavila ga javnosti.
U Betaniji tokom vikenda rođeno 14 beba
10.03.2025.•
2
U novosadskoj Betaniji je tokom vikenda rođeno 14 beba.
Danas oblačno i toplo, uveče kiša
10.03.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti umereno oblačno, toplo i veći deo dana suvo.
Vreme: Novosadsko tužilaštvo izuzelo fotografiju Maje Gojković na otvaranju stanice
09.03.2025.•
35
Nedeljnik "Vreme" objavio je da ima saznanja da je Tužilaštvo u Novom Sadu izuzelo iz dokaznog materijala njihovu fotografiju Maje Gojković na otvaranju Železničke stanice.
Maturanti u blokadi Ekonomske škole demantovali izjavu maturantkinje Todorović
09.03.2025.•
7
Maturanti u blokadi SŠ "Svetozar Miletić" demantovali su izjavu učenice te škole Marine Todorović da je u petak napadnuta i, kako su saopštili, ogradili se od njenih budućih delovanja.
Studenti Građevinskog fakulteta: Prvi zahtev studenata nije ispunjen
09.03.2025.•
3
Plenum studenata Građevinskog fakulteta navodi da prvi zahtev studenata da bude objavljena celokupna dokumentacija o rekonstrukciji nadstrešnice na Železničkoj stanici Novi Sad i dalje nije ispunjen.
Skup podrške đacima i nastavnicima Saobraćajne škole u ponedeljak
09.03.2025.•
6
U ponedeljak, 10. marta, u 7.30h, ispred Saobraćajne škole "Pinki" u Novom Sadu održaće se skup podrške đacima i nastavnicima ove škole.
Slobodan univerzitet podsetio rektora Madića na koordinate Univerziteta u Novom Sadu
09.03.2025.•
17
Akademska mreža Slobodan univerzitet reagovala je na to što je rektor Univerziteta u Novom Sadu obišao studente 2.0, koji kampuju u Pionirskom parku u Beogradu.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar