Šta se zna o firmi "Starting" koja je bila angažovana na rekonstrukciji Železničke stanice?

Jedna od kompanija koja je bila angažovana kao podizvođač u rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu je i "Starting DOO".
Šta se zna o firmi "Starting" koja je bila angažovana na rekonstrukciji Železničke stanice?
Foto: 021.rs (arhiva)
Kako stoji u portfoliju kompanije oni su od 2021. do 2022. godine radili "projekat arhitekture rekonstrukcije, dogradnje i adaptacije stanične zgrade na železničkoj stanici Novi Sad".
 
Inženjer geologije Zoran Đajić koji je bio angažovan kao nadzornik za kamen na projektu, prethodno je za medije pričao da je on na probleme koje je primetio tokom rekonstrukcije stanične zgrade upozoravao ovu firmu, ali da su oni tražili od njega da dozvoli "da se radi onako kako bi oni hteli". Nakon toga je otkazao ugovor sa firmom, rekao je za Insajder.
 
Čudno mu je bilo, naveo je Đajić, što ga je kao konsultanta angažovala upravo firma "Starting", a ne resorno ministarstvo ili JP "Infrastruktura Železnice Srbije". Na njegove izveštaje prvo je trebalo da reaguje nadzorna firma "Utiber" koja je trebalo da od firme "Starting" zatraži da skine ploče i proveri podlogu. To se nije desilo.
Milijarde za državne poslove
 
Ova firma je, inače, od 2014. pa do ove godine dobila više vrednih poslova od različitih institucija. Bila je deo grupe izvođača koji su dobili posao vredan 36 miliona dinara na obnovi Univerzitetskog kliničkog centra Srbije u Beogradu. U više navrata "Starting" je sprovodio građevinske i zanatske radove na ovom kliničkom centru.
 
Posle toga dobija posao izvođenja radova na izgradnji saobraćajnice Patrijarha Pavla u Beogradu u kom je prva faza vredna više od dve milijarde dinara, kao deo grupe izvođača među kojima je i "Ras Inženjering".
 
Osim toga, ponovo je zajedno sa "Ras Inženjering", na izgradnji podzemne garaže u Beogradu. Za ovaj posao grupa izvođača dobila je više od 800 miliona dinara.
U opštini Svilajnac "Starting" je sa drugim izvođačima sanirao viseći most preko Zapadne Morave, a isto je rađeno i u Čačku.
 
Sa drugim firmama, među kojima je i "Ras Inženjering", "Starting" je radio na pruzi Beograd-Batajnica-Šid i Bulevaru umetnosti na Novom Beogradu.
 
Kako je navedeno u portfoliju firme, "Starting" je bio angažovan i na izgradnji zgrada u okviru "Beograda na vodi".
 
Veze sa drugim firmama dragim državi
 
Prema finansijskim izveštajima, "Starting" je završio 2023. godinu sa poslovnim prihodom od 8,3 milijarde dinara, od čega je 154,3 miliona neto dobit. Firma je zapošljavala 180 ljudi.
 
Prema podacima Agencije za privredne registre, većinska vlasnica sa 70 odsto udela "Startinga" je Ljiljana Tripković, dok 30 odsto udela drži Nikola Trivić.
 
Tripković je vlasnica i "Royal Stroj Group", ali poseduje i četvrtinu preduzeća "Gupix NBG".
 
"Starting" je bio vlasnik i "Waystar Properties DOO" iz kog je istupio pre skoro dve godine u korist Miloša Trivića. Trivić sada ima 37 odsto vlasništva, dok 53 odsto ima Đurađ Švraka, koji je inače i direktor i većinski vlasnik kompanije "Ras Inženjering".  
 
"Ras Inženjering" pominje se i na sajtu "Startinga" u odeljku "partneri", a ova kompanija radila je na brojnim velikim državnim projektima, uključujući i fabriku vakcina protiv COVID19, čija je izgradnja u toku radova porasla za više od 100 miliona dinara. 
 
Oko ove dve firme oglasila se i Stranka slobode i pravde (SSP) u sredu, 13. novembra, navodeći da im je poveren i posao izgradnje Bulevara patrijarha Pavla u Beogradu, koji ni posle više od šest godina nije završen.
 
Inače, kako je objavila narodna poslanica i potpredsednica SSP Marinika Tepić, zastupnik druge kompanije Ljiljane Tripković "Royal Stroj Group" u više postupaka pred Vrhovnim sudom bio je advokat Vojislav Nedić.
 
Nedić je otac Novaka Nedića, generalnog sekretara Vlade Srbije. Vojislav Nedić bio je potpredsednik FK Partizan do 2016. godine i predsednik Advokatske komore Beograda. 
 
Lično Aleksandar Vučić je 2010. godine najavio njegovo pristupanje Srpskoj naprednoj stranci. Nedić je tom prilikom poručio da je "SNS jedina stranka koja može da promeni loše stanje u pravosuđu".
 
Portal 021.rs uputio je pitanja kompaniji "Starting" da prokomentariše navode o njihovom učešću u rekonstrukciji nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovore.
 
Uz "Starting", još nekoliko domaćih firmi radilo je na različitim fazama rekonstrukcije i sanacije stanične zgrade. 
 
"Čelik" iz Bačkog Jarka radio je na peronskim nadstrešnicama (sa strane gde dolaze vozovi), "Antikor" je sanirao pothodnike, a "Izomont" je radio elektroradove.
 
Glavni izvođači radova koji su potpisali ugovor, koji vlast i dalje krije, su kineske firme "China Railway International" i "China Communications Construction Company". 
 
Tajni ugovori
 
Do ugovora sa Kinezima koji je 021.rs tražio još u januaru ove godine, a koje Ministarstvo saobraćaja nije želelo da nam dostavi jer se "kineski partner ne slaže sa tim", došao je Insajder nakon tragedije na Železničkoj stanici u kojoj je poginulo četrnaestoro, a teško povređeno troje.
 
U ugovoru u koji su novinari Insajdera imali uvid, jasno piše da je definisan sistem kontrole za izgradnju brze pruge i staničnih zgrada na trasi dugačkoj 108 kilometara na deonici Novi Sad - Subotica - državna granica Kelebija.
 
Posebno je zanimljiv deo ugovora koji opisuje način predaje završenog dela projekta, gde se kaže da investitor ne može koristiti nijedan deo objekta, osim privremeno, sve dok nadzorni organ ne izda potvrdu o prijemu tog dela radova.   
 
Do sada prikupljene činjenice ukazuju na to da je nadzor na rekonstrukciji same zgrade Železničke stanice u Novom Sadu vršila firma mađarskih vlasnika "Utiber".
 
Prema ugovoru, ta firma, odnosno Nadzor imala je obavezu da zaustavi projekat kada se pojavio već prvi problem.
 
Podsetimo, prošlo je skoro dve nedelje od nesreće na Železničkoj stanici u kojoj je stradalo 14 osoba, a troje je teško povređeno.
 
Zbog nesreće su organizovani protesti u Novom Sadu i Beogradu, a privođeni su građani i aktivisti koji su učestvovali na protestu 5. novembra.
 
Međutim, javnost je još uvek bez odgovora ko je kriv za nesreću
U Višem javnom tužilaštvu u Novom Sadu je do 13. novembra saslušano oko 70 osoba.
 
Javnosti je, za sada, poznato samo da je među saslušanima u svojstvu građanina bio i bivši ministar građevine Goran Vesić. Tužilaštvo se, do juče, osam dana nije oglašavalo o istrazi. Javni tužilac se nijednom nije obratio medijima, a iako se pretpostavlja da istragu vodi glavni tužilac Branislav Lepotić, to nikad nije novinarima rečeno. Novinari 021.rs više puta su pitali ko su tužioci zaduženi za istragu, ali nismo dobili odgovor.
 
Osim toga, obratili smo se i Posebnom odeljenju Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu zaduženom za istragu korupcionih radnji, s obzirom na navode o tajnosti ugovora i "upletenosti javnih funkcionera", kako bismo proverili da li su i oni pozvani da se uključe u istragu. Odgovore nismo dobili. 
 
Pitanja koja smo postavili (i postavljaćemo) njima, ali i drugim nadležnima u ovom slučaju, možete da vidite OVDE
  • Kuku lele

    14.11.2024 16:29
    Niko nije kriv sem naroda koji glasa za nesposobnjakovice i lopovcine
  • dz0

    14.11.2024 16:05
    Mozemo mi da "ispitujemo" koliko god hocemo, ako pitas gde je Zagorka tuzilac bez portfelja - zavrsis u zatvoru... jer je to je njen posao. Treba prvo odblokirati tuzilastvo da bi se bilo sta ispitivalo. Sto cute advokati ima li i jedan jos posten osim Ninica?
  • 1914

    14.11.2024 16:00
    Eno Vučić ponovo o pruzi BG-Budimpešta.Koliko bahat i pokvaren moraš biti pa desetak dana posle ovakve tragedije vezane za železnicu ti pričaš o radovima na pruzi.Horor.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti