Vozni park GSP-a u očajnom stanju: Ugrožena bezbednost putnika ako se ništa ne popravi

Vozni park Javnog gradskog saboraćajnog preduzeća Novi Sad je zastareo, a daljom upotrebom više desetina autobusa koji su najkritičniji, ugroziće se bezbednost putnika, saznaje 021.rs.
Vozni park GSP-a u očajnom stanju: Ugrožena bezbednost putnika ako se ništa ne popravi
Foto: 021.rs (arhiva)
Kako se navodi u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka iz novembra 2024. godine, u koji je 021.rs imao uvid, prosečna starost vozila u ovom preduzeću je više od 12 godina.
 
Optimalna prosečna starost koja obezbeđuje bezbednost eksploatacije, komfor putnika i optimalan učinak voznog parka je sedam godina.
 
Kako piše u ovom izveštaju, trenutno u voznom parku ima 85 autobusa koji su za povlačenje iz saobraćaja.
 
"Navedena grupa autobusa sada ima starost od skoro 23 godine, sa najnižom mogućom ocenom stanja karoserije i šasije. Između ostalog, uporne veze osovina sa lonžeronama ili rešetkastom konstrukcijom, same rešetke i lonžerone protrule su i ne mogu se sanirati bez potpunog rekarosiranja koje je vremenski i organizaciono neizvodljivo za više od dva autobusa godišnje ili delimične sanacije bez ozbiljnijih garancija za najviše šest autobusa godišnje", objašnjava se i dodaje se da je upitna i isplativost ovakvih ulaganja.
Piše da autobusi iz navedenih grupa u najskorije vreme neće biti upotrebljivi za bezbedan prevoz putnika, te da će predstavljati rizik i za bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.
 
"Takođe, nedostatak rezervnih delova na tržištu zbog starosti vozila onemogućava popravke i često primorava službe održavanja na 'žrtvovanje' pojedinih vozila sa kojih se obezbeđuju delovi za popravke", napisano je u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka.
 
Polovina voznog parka starija od 10 godina
 
U 2025. godini predviđeno je da se rashoduje 15 vozila, od kojih je 10 zglobnih, a pet solo. Ovi autobusi će do kraja sledeće godine biti stari skoro 23 godine.
 
Inače, najstarija vozila u voznom parku stara su više od 27 godina i njih je ukupno 18. Najmlađi su električni autobusi koje je JGSP nedavno nabavio, a oni su stari manje od dve godine i ima ih 10. Prosečnoj starosti voznog parka doprinose i, za sada tri, polovna autobusa iz Švajcarske stara 17 godina koje je GSP dobio nedavnom donacijom o kojoj se još uvek malo zna.
Posmatrano ukupno, više od 100 autobusa starije je od 17 godina, a 68 starije je od 20. Bezmalo polovina voznog parka starija je od 10 godina.
 
Visoka prosečna starost voznog parka za posledicu ima i učestale kvarove i ugrožavanje izlaznosti vozila u saobraćaj. Sadašnji broj ispravnih autobusa iznosi 210, što je neophodni minimum za obavljanje prevoza putnika.
 
"S druge strane, sa ovim brojem autobusa na radu nije moguće obezbediti nastale potrebe za proširenjem mreže linija i pojačavanjem prevoza na postojećim linijama sa naraslom potrebom za pojačavanjem reda vožnje", ističe se.
 
U izveštaju se donosi pet važnih zaključaka.
 
Pre svega, u proseku autobus GSP-a pređe 821.487 kilometara tokom dvanaestogodišnje eksploatacije, "što ukazuje na loše tehničko stanje i opštu dotrajalost voznog parka".
 
 
U voznom parku ima 85 autobusa koji su već sada za rashod, dok će 15 vozila biti u istoj kategoriji naredne godine.
 
Zaključuje se i da dinamika dosadašnjih nabavki autobusa nije ispratila potrebe preduzeća.
 
Osim toga, stanje voznog parka direktno ugrožava osnovnu delatnost preduzeća i svakodnevne aktivnosti stanovništva, što direktno utiče na redovno funkcionisanje grada, ali i na bezbednost putnika i ostalih učesnika u saobraćaju.
 
"Daljom upotrebom kritičnih grupa autobusa u najskorije vreme će se ugroziti bezbednost prevoza putnika i drugih učesnika u saobraćaju, a JGSP Novi Sad izložiće se ozbiljnom reputacionom riziku", ocenjuje se.
 
Šta pišu vozači kad prijavljuju kvarove: Mislim da nije za vožnju, prijavljujem već pet nedelja, sramota...
 
Inače, JGSP Novi Sad ovu godinu završava bez ijednog kupljenog novog autobusa, iako je gradonačelnik Milan Đurić još u junu 2023. obećao 50 novih autobusa, dok je budžetom za 2024. godinu predviđeno 15 gasnih autobusa.
 
U ovo preduzeće stigla su, za sada, tri polovna autobusa stara 17 godina, a predviđeno je da stigne još 11. Reč je o autobusima rashodovanim iz Švajcarskog grada Arau koje je navodno kupilo jedno privatno preduzeće, pa onda doniralo novosadskom gradskom prevoznika. Uprava preduzeća prvo je tvrdila da je autobuse dobila po ugovoru o poklonu, pa kasnije navela da takav ugovor ne poseduje.
 
Upitna je i dostupnost rezervnih delova za ova vozila, koja se već u izveštaju o tehničkom stanju voznog parka pominje kao problem za starije autobuse. 
 
Osim toga, veliki problem predstavlja i to što uprava i dijagnostičari retko obraćaju pažnju na prijave vozača o neispravnosti vozila. Zaposleni tvrde da je tekuće održavanje vozila na istorijskom minimumu, a da su magacini delova većinom prazni.
 
Portal 021.rs imao je uvid i u nekoliko kolskih listova u koje se upisuju kvarovi na vozilu. Neke od nepravilnosti koje se u njima napominju su da u pojedinim vozilima ne rade grejači zbog čega je vidljivost, kada pada kiša, bitno umanjena. Problem u nekim u busevima je elektronika u celom delu za vozače, nekima ne rade žmigavci, neki škripe pri kočenju, a u nekima se stalno zaglavljuju vrata.
 
"Ima lufta u volanu, koliko voliš", napisao je jedan vozač u kolskom listu.
 
"Kaiševi manje-više standardno škripe, mislim da nije za vožnju", piše drugi.
 
"Pišem već pet nedelja za klimu da ne radi, stvarno sramota", piše u jednom kolskom listu iz avgusta, u vreme kada su temperature bile vrlo visoke.
 
Novinarka 021.rs je još u oktobru ove godine uputila zahtev za pristup informaciji od javnog značaja ovom preduzeću, tražeći sve kolske listove u kojima su prijavljivani kvarovi na autobusima od juna pa do oktobra 2024. godine.
 
Iz GSP su tada naveli da "iz opravdanih razloga", odnosno zbog obimnosti dokumentacije ne mogu da ispoštuju zakonski rok od 15 dana za dostavljanje. Iskoristili su zakonsku mogućnost za produženje roka na 40 dana od prijema zahteva i naveli da će tražene informacije dostaviti najkasnije do 3. decembra, "a iskreno se nadamo i pre navedenog roka". Dokumentaciju do danas, 9. decembra, nisu dostavili.
 
 
Andrić: Tehnički pregled se radi tako što se skidaju delovi sa jednog vozila i stavljaju na drugo
 
Predsednik Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata u JGSP "Novi Sad" Vladimir Andrić za 021.rs potvrđuje da je vozni park već dugo godina zapostavljen.
 
"Nema dovoljno delova. Da li je prethodni direktor usmeravao sredstva na pravi način, da li mu je tu davala podršku služba finansija javnih nabavki, da li su nabavke to dobro usmeravale i dobro nabavile plan za prošle dve godine... To nije u jednoj godini moglo da dođe do takvog stanja. Već godinama unazad se ne kupuje dovoljan broj autobusa", kaže Andrić.
 
On objašnjava da bi svake godine trebalo da se kupi po nekih 25 autobusa kako bi vozni park bio u okviru prihvatljivog proseka od 7, 8 godina starosti. 
 
Andrić navodi da je dijagnostika u preduzeću ranije funkcionisala bolje.
 
"Mi smo imali tu nekad dijagnostiku prema kojoj je vozač upisivao kvaroveo, prijavljivao ih na licu mesta kada je predavao smenu i autobus nije mogao da bude parkiran i spreman za sutrašnji dan dok svi radni nalozi koje je dijagnostičar otvarao nisu bili zatvoreni i završeni", pojašnjava Andrić za 021.rs.
 
Kako dodaje sindikalac, takva dijagnostika već dugo ne postoji.
 
"Dato je jednom dijagnostičaru da odluči da li će autobus da ide nazad u saobraćaj ili ne, iako ništa od kvarova koje je vozač dao u primedbi nije rešeno. Vozač sve što može da primeti iz kabine vozača, po vožnji, po osećaju, u obavezi je da upiše. Ali, naši u firmi dijagnostičari na te naše primedbe ne reaguju. I onda to isto vozilo na koje smo mi upisivali primedbe kvarova, on ga samo ne da istom vozaču koji bi primetio da ništa nije odrađeno i mogao bi da isključi to vozilo. Oni ga daju drugom vozaču. I onda drugi vozač kad izađe, već je ograničen sa vremenom da mora da stigne na sledeći polazak, ne prijavljuje taj kvar i ne isključuje vozilo iz saobraćaja", pojašnjava sagovornik 021.rs.
 
Predlog sindikata bio je da svi vozači, koji primete neispravno vozilo, prijave kvar i da vrate autobus u garažu.
 
"Ljudi iz straha da se šefovi saobraćaja, direktor i njegovi poslušnici ne bi okomili na njih, ne isključuju vozilo. Oni nastavljaju da rade sa neispravnim vozilom", kaže on.
 
Andrić kaže da se u GSP tehnički pregled radi tako što se sa ispravnog vozila skinu farovi, prebace se na vozilo za koje treba da se uradi tehnički pregled, da bi on prošao tehnički pregled.
 
"Onda posle završenog tehničkog pregleda njemu se vrate farovi. Onda vozači odlaze u mračne delove grada i van Novog Sada. Kad idu u prigradska mesta voze na slepo, sa lošim farovima. To su već vozila za koje više ni rezervni delovi ne mogu da se nađu. Toliko su stara vozila da više za njih ne mogu kod dobavljača da nađu delove", kaže sagovornik 021.rs.
 
On dodaje da je, osim nedostatka delova, i nedostatak mehaničara veliki problem. Takođe, "postoji nenamensko trošenje sredstava za rezervne delove i za to bi trebalo neko da odgovara".
 
Sindikat je više puta razgovarao sa nadležnima u preduzeću i Gradskoj upravi za saobraćaj o ovim problemima. Da je uprava preduzeća svesna starosti voznog parka i opasnosti po bezbednost putnika pokazuje i izveštaj o tehničkom stanju voznog parka iz novembra ove godine. 
 
 
GSP: Redovni tehnički pregledi garantuju bezbednost
 
Na pitanja 021.rs u kojima se navode i podaci iz izveštaja, iz Javnog gradskog saobraćajnog preduzeća navode da u voznom parku ima 278 vozila, a da je za obavljanje aktuelnog reda vožnje radnim danima potrebno 209 autobusa.
 
Potvrđuju da je prosečna starost vozila 12,3 godine.
 
"Na autobusima JGSP 'Novi Sad' se obavljaju redovni godišnji i šestomesečni tehnički pregledi koji garantuju ispravnost vozila i bezbednost", dodaje se u odgovoru GSP za 021.rs.
 
Osim toga, napominju da su polovni autobusi iz Švajcarske kvalitetni.
 
"JGSP je u saobraćaj uključio zglobna vozila marke Scania-HESS, jer je procenjeno da za svaki kvalitetan i udoban autobus, pogotovo zglobni, koji uredno prođe tehnički pregled, ima mesta u funkciji obavljanja prevoza", zaključuje se u odgovoru GSP.
 
Ponovo ne odgovaraju na pitanje koja firma je donirala ove autobuse preduzeću.
GSP u problemima - od milionskog gubitka do hapšenja direktora
 
Poslednji problem koji se pojavio u Javnom gradskom saobraćajnom preduzeću je hapšenje vršioca dužnosti direktora Mladena Papovića, koji je pod sumnjom da je bio deo kriminalne grupe koja je krijumčarila kokain na međunarodnom nivou.
 
Ovo je izazvalo burne reakcije u javnosti, pa je i novosadska opozicija zbog tog saznanja, uz tragediju na Železničkoj stanici, tražila smenu gradonačelnika Milana Đurića. Iz novosadske vlasti pravdali su se time što je Papović ranije neosuđivan, a i time što u vreme navodnih kriminalnih delatnosti nije bio član Srpske napredne stranke. 
 
Osim toga, JGSP je prošlu godinu završio u minusu za više od 347,5 miliona dinara.
 
Kako se moglo videti u Izveštaju o realizaciji programa ovog preduzeća o kom je 021.rs pisao, nepokriveni gubitak iz prethodnih godina je sada skoro 1,5 milijardi dinara.
 
Nezavisni revizor, čiji je izveštaj priložen u istom dokumentu skupštinskog materijala, naveo je da postoji sumnja kada je reč o ovom rezultatu.
 
"Navedeno ukazuje na postojanje značajnih neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje po načelu stalnosti pravnog lica. Naše mišljenje nije modifikovano u pogledu ovog pitanja", naveo je revizor.
 
Takođe, Državna revizorska institucija je u svom izveštaju za 2023. godinu navela brojne nepravilnosti, pa i plaćanje konsultantskih usluga bez jasne potrebe. Utvrđeno je i više nepravilnosti u različitim postupcima javnih nabavki. 
 
Zbog više ovakvih problema koji su izašli u javnost, pojavile su se i pretpostavke o mogućnosti uvođenja javno-privatnog partnerstva za usluge prevoza u Novom Sadu, ali je gradonačelnik Milan Đurić rekao da se u ovom trenutku o tome ne razmišlja. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Vozač

    10.12.2024 22:03
    Jedini koji imaju hrabrosti
    Sindikat ASNS JGSP Novi Sad je jedini koji u firmi ukazuje na sve ono o čemu se godinama ćutalo i zbog čega se glava gurala u pesak. Nažalost nije imao ko da čuje sa druge strane upućene poruke.
  • Ns

    10.12.2024 10:36
    Ns
    Molim redakciju da se ova tema pojavljuje cesto jer je stanje voznog parka katastrofalno i nebezbedno.Hvala.
  • Sovra

    10.12.2024 05:45
    Oličenje države u malom
    Jesu i za ovo krivi zuti.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti