O tome je, kako piše Radar, v.d. direktora Infrastrukture železnice obavestio firmu zaduženu za nadzor i resorno ministarstvo. Javno se o tome niko iz vrha vlasti nije oglasio, kao da se nadstrešnica stanice u Novom Sadu nije nedavno srušila.
"
Realno neuporedivo veću opasnost od navodnih bombi, zbog kojih je prošlog petka, baš dan uoči najavljenih protesta u Beogradu 15. marta, obustavljen železnički saobraćaj u celoj zemlji, za Srbijavoz i njegove putnike predstavlja stanje železničke infrastrukture. A pre svega brze pruge od Beograda do Novog Sada, kojom su se pre tri godine, 19. marta 2022, prvi provozali predsednik Srbije Aleksandar Vučić i mađarski premijer Viktor Orban", piše
Radar.
Dodaje se da taj "projekat veka" koji je vlast obilato koristila u propagandne svrhe, ima hiljade mana, od kojih bi neke mogle biti opasne i po život putnika.
"U prilog tome govore i brojne nepravilnosti, na koje je devet dana pre najmasovnijih protesta u istoriji Srbije ukazao i v.d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Vladimir Maksimović. Njega je Vlada Srbije na to mesto imenovala tri meseca ranije, umesto Jelene Tanasković koja je u kućnom pritvoru zbog rušenja nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, pod čijim teretom je 1. novembra ubijeno 15 ljudi, a dvoje teško povređeno", navodi Radar.
Radar otkriva da je Maksimović 6. marta poslao dopis Projekt birou Utiber, koji je angažovan za nadzor brze pruge od stanice Prokop u Beogradu do Novog Sada. U njemu novi v. d. direktora Infrastrukture navodi da bi Utiber trebalo da naloži izvođačima radova da otklone sve uočene nedostatake koji su taksativno pobrojani na čak 135 strana u posebnom prilogu, u koji je Radar imao uvid.
Za neke od nedostataka doslovno piše: "Potrebno ih je hitno ukloniti, jer ugrožavaju živote putnika". Oba dokumenta prosleđena su i Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Iz Infrastrukture traže da Utiber naloži dvema kineskim i jednoj ruskoj kompaniji koje su prugu i gradile da otklone sve falinke. Vlada Srbije je izgradnju prve deonice od Prokopa do Stare Pazove poverila Čajna reilvej internešnelu i Čajna komjunikejšen konstrakšn kompani, a druge, od Stare Pazove do Novog Sada, ruskom RŽD internešnelu.
Ni od ruske, ni od kineskih kompanija Infrastruktura železnice još nije dobila Projekat izvedenog objekta za deonice od Stare Pazove do Novog Sada i od Zemuna do Stare Pazove, iako njima vozovi saobraćaju već tri godine
"O odnosu nadzora i izvođača prema pruzi, za koju je vlast tvrdila da će njome vozovi da tutnje 200 na sat, dovoljno rečito govore i navodi da se u Centru za upravljanje u Topčideru i u postrojenjima u Zemunu, Staroj Pazovi i Batajnici niko nije pojavio da otkloni uočene nedostatke", navodi Radar.
Dodaje se da u prilogu koji niko potpisao, niti je pečatiran piše "Samo izlaze komisije, konstatuju činjenično stanje i ništa se ne dešava".
U tom dokumentu navodi se i da su prilikom redovnog obilaska "uočeni nedostaci na monoblok livenim manganskim srcima skretnica, koji mogu uticati na bezbedno odvijanje železničkog saobraćaja", a sve to potkrepljeno je i fotografijama oštećenih skretnica, kojima je posvećeno celo poglavlje.
Firmi zaduženoj za nadzor posebno se skreće pažnja na nedostatke koji su uočeni na po tri skretnice u Batajnici i Sremskim Karlovcima i na dve u Novoj Pazovi. Na 70. strani priloga je i fotografija izveštaja iz avgusta 2023. o nedostacima na skretnicama, koje je potpisao nadležni inženjer građevinarstva iz novosadske firme ZGOP. Taj dokument je napisan pre više od godinu i po dana, a uočeni nedostaci do početka marta ove godine nisu otklonjeni.
Na više mesta u prilogu pobrojana su i "vidna oštećenja" na novom železničkom, "Hajdinovom mostu", za koja se takođe konstatuje da "mogu uticati na bezbedno odvijanje železničkog saobraćaja".
Primetna oštećenja na tri skretnice u Batajnici i Sremskim Karlovcima i dve u Novoj Pazovi nisu otklonjena, iako su neka uočena još u avgustu 2023. Problem je i što "vertikalna pomeranja šina i oštećenja jezičaka mogu dovesti do destabilizacije pruge i ugrožavanja vozila i putnika".
Između ostalog, upozorava se da postoji opasnost od pada otkačene limene lajsne na nadstrešnici na koloseku u Staroj Pazovi, da je peronsku nadstrešnicu u Novom Beogradu potrebno detaljno pregledati, jer se golim okom vidi da nedostaju zavrtnji, kojima su pričvršćeni njeni nosači, i te primedbe su ilustrovane fotografijama.
Na nadstrešnici u Batajnici nedostaju ploče, dok su na konstrukcijama peronskih nadstrešnica u Sremskim Karlovcima i Petrovaradinu uočeni tragovi rđe. O razmerama nemara svedoči i podatak da sa stepeništa pothodnika u Petrovaradinu nisu uklonjeni elementi za injektiranje, pa iz Infrastrukture železnice poručuju da se "hitno uklone, jer ugrožavaju živote putnika".
Projektnom birou Utiber, a preko njega i izvođačima, ukazano je na brojne primedbe za izvedene radove na staničnim zgradama u Beogradu, Zemunu, Batajnici, Staroj i Novoj Pazovi, Inđiji, Beški, Čortanovcima, Karlovačkim vinogradima, Sremskim Karlovcima, Petrovaradinu.
Veliki broj primedbi odnosi se na sigurnosne sisteme, za automatsko otkrivanje, dojavu i gašenje požara, video-nadzor, protivpožarnu opremu i sredstva i kontrolu pristupa. Između ostalog, investitor se žali da mu nije dostavljen ni glavni projekat izvedenog objekta zaštite od požara, a potom nabraja nekoliko stajališta u Beogradu, Čortanovcima i Inđiji i tunele kod Bežanijske kose i Čortanovaca, u kojima boce za gašenje požara nisu povezane na sistem za gašenje požara.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 13
Evo
Dokle mislite ovako?
Fargo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar