Dunav nedovoljno iskorišćen za saobraćaj

Kompanije iz Novog Sada bi, dopremanjem sirovina i robe vodenim putem mogle da ostvare višestruke uštede.
Kompanije iz Novog Sada bi, dopremanjem sirovina i robe vodenim putem mogle da ostvare višestruke uštede.

Ovu mogućnost, međutim, kako upozoravaju stručnjaci, gotovo da i ne koriste, tako da se Dunavom prevoze gotovo samo poljoprivredni proizvodi i mineralno đubrivo, pišu "Novosti". Novosađane bi, kako se ovih dana može čuti, štednji mogli naučiti Italijani, koji su zainteresovani za ovaj vid transporta iz Novog Sada.

Direktor Luke Novi Sad Milenko Milivojević kaže da je glavni razlog za to što Dunav, koji je idealna veza sa svetom, nije dovoljno iskorišćen, leži u tome što kompanije u Novom Sadu imaju malu ekonomsku moć, kao i u tome što u njima gotovo niko i ne uzima u obzir mogućnost kontejnerskog transporta robe rekom. "Ne samo u Novom Sadu, u celom regionu nema dovoljno velikih privrednih subjekata, koji bi mogli da za transport neophodne robe koriste barže kapaciteta nekoliko hiljada tona", kaže Milivojević.

Kontejnerski transport rekom, koji u mnogome pojeftinjuje prevoz, međutim, niko, čak ni u kompanijama koje bi mogle da ga koriste, ne razmatra, pa u Novi Sad stiže, ili iz Novog Sada odlazi znatno skuplja roba. Transport jednog kontejnera Dunavom, u odnosu na transport drumom, koji je, prema Milivojevićevim rečima uobičajen način dopremanja robe u Novi Sad, jeftiniji je i do četiri puta, odnosno, i do 1.600 evra po kontejneru, u zavisnosti od udaljenosti na koju se roba prevozi.

"Drumski prevoz, u stvari, najviše pogoduje špediterima, koji svoje usluge onda naplaćuju na dve strane", objašnjava Milivojević. Špediteru, tako, plaća i vlasnik robe, ali i vlasnik šlepera, koji prevozi kontejer. Stvari bi, kako kaže on, mogle da se promene, pošto se Luci Novi Sad obratila grupa biznismena iz Italije, zainteresovana za mogućnost transporta robe na liniji Novi Sad-Konstanca. "Italijani otpremaju puno robe za Rusiju, koja zasad ide kamionima, a to mnogo košta", kaže Milivojević. Ovakav vid transporta mogao bi lako da zaživi, jer za to postoji dobra logistika, a i cenovno je neuporedivno povoljniji.

Predsednik Regionalne privredne komore Novi Sad, Dragan Lukač, takođe navodi kako je rečni transport u Novom Sadu zapostavljen, iako je daleko jeftiniji u odnosu na drumski, pa čak i na železnički transport. "Za ovako nešto treba nam osavremenjivanje lučkih postrojenja, a takođe i izgradnja novih skladišnih kapaciteta. To bi bila značajna investicija, ali, sigurno je da bi se, s obzirom na uštede, vrlo brzo isplatila", zaključio je Lukač.

  • Lađar

    09.06.2012 20:48
    ŠTA STE VI URADILI ZA LUKU?
    Vrlo interesantan komentar je dao gospodin Lukač,koji je od kad znam da postoji Privredna komora u njoj predsednik.Naime, on kaže da je između ostalog neophodna izgradnja novih skladišnih prostora???Pa gospodine Lukač i vi i gospodin Milivojević bi trebalo da znate da su svi objekti između kanala DTD - Dunava - pruge i puta za Kać bili nekad u sastavu skladišnog prostora luke Novi Sad.Kada je počela rasprodaja i uništavawe magacinskog prostora vi to bolje znate od mene.Da su čelnici luke u tome učestvovali i iznajmljivali ili prodavali objekte i za vreme sankcija dobro živeli i to znate,ali neznate da organizujete posao pretovara istovara i skladištenja materijala i zbog toga treba da se makar zastidite.
  • Lala1

    09.06.2012 12:56
    Dunav
    Dunav je deo nacionalnog parka ,,Fruska Gora'',pa je prema tome zasticen odredjenim zakonskim aktima. Naravno, kompanije imaju pravo na transport robe dunavom, ali moraju postovati sva zakonom utvrdjena pravila i postojece zakonske propise.
  • TT

    07.06.2012 21:56
    da
    naravno. manje habanje puteva i zagađivanje životne sredine. Jedan brod potroši goriva kao 10 kamiona, ali preveze 50-100x više robe, sa tročlanom a ne 10 članom posadom i jeste spor ali ide non stop, i donese sve odjednom. Bezbroj prednosti ima, ima i nekih mana kao što su odronjavanje obale na nekim mestima, ali sve se to da rešiti. Glavni problem je upravo to, što su ovde svi uglavnom isuviše sitni da bi koristili taj vid prevoza. Mada za rasute terete tipa peska i šljunka,otpadnog gvožđa i slično, dušu dali.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti