Autoput sa tunelom kroz Frušku Goru gotov za 30 meseci
Gradnja autoputa Novi Sad - Irig - Ruma s tunelom kroz Frušku goru, jedna od najvećih investicija u Vojvodini u ovoj deceniji, trebalo je da počne ove godine, piše "Blic".
Iako je donedavni ministar za kapitalne investicije Milutin Mrkonjić odložio realizaciju projekta za "pet do deset godina", pre dva dana su ministar regionalnog razvoja, Igor Mirović i predsednik Vlade Vojvodine, Bojan Pajtić potpisali sporazum o zajedničkom finansiranju izgradnje autoputa.
"Ovo je istorijski trenutak za Vojvodinu. Najvažniji značaj koridora Novi Sad - Ruma sa tunelom je taj što će se konačno rešiti ogroman problem prolazaka teretnjaka preko Fruške gore i kroz Irig, kuda prolazi najprometnija saobraćajnica u Srbiji sa dnevnim prosekom prolazaka od 10.000 do 12.000 vozila", rekao je Pajtić.
Gradnja tunela od Paragova do Iriga i autoputa od Novog Sada do Rume, koji će povezivati Rumuniju s Hrvatskom, počinje početkom sledeće godine. Prvi korak je formiranje radne grupe za realizaciju ovog infrastrukturnog projekta, kojom će predsedavati Mirović, a zamenjivaće ga vojvođanski sekretar za međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu Branislav Bugarski.
Prema projektnoj dokumentaciji pokrajinskog Fonda za kapitalna ulaganja, gradnja tunela koštaće 38 miliona evra, a za proširivanje postojećeg puta od rumunske granice preko Zrenjanina i Novog Sada do Rume biće potrebno 19 miliona evra.
Dogovoreno je da će pokrajina i republika zajednički sa po 50 odsto budžetskih sredstava finansirati idejni projekat, koji po novom planu podrazumeva proširenje i činiće funkcionalnu celinu od novog Žeželjevog mosta do naplatne rampe Ruma na autoputu Beograd-Zagreb.
Projektanti su napravili dve varijante tunela. Prema prvoj, tunel bi bio dug 1.233 metra i koštao bi 30 miliona evra, a prema drugoj 2.790 metara i desetak miliona skuplji. Druga opcija je prihvatljivija jer bi efekat bio veći u saobraćajnom i u ekološkom smislu pošto bi se Nacionalni park zaštitio od izduvnih gasova.
Naime, na putu od Paragova, kod Sremske Kamenice, do Iriga na 11,5 kilometara ne bi bilo uspona većeg od četiri procenta, pa autori predlažu drugu varijantu jer bi uštede na gorivu isplatile troškove gradnje cele putne trase za 16 godina. Idejno rešenje tunela kroz Frušku goru i obilaznice oko Iriga postoji od 1982, a uradio ga je Dušan Sekulski s Građevinskog fakulteta u Beogradu. Stručnjaka je karijera potom odvela u Južnoafričku Republiku, na Univerzitet u Johanesburgu, a zatim u Bon.
Dužina autoputa Novi Sad - Ruma s tunelom je 27 kilometara, a prolazi kroz tri opštine, Novi Sad, Irig i Rumu u kojima živi oko 400.000 stanovnika i posluje skoro 30.000 privrednih subjekata. U blizini trase autoputa je i 12 industrijskih i jedna slobodna zona.
Izgradnja puta i tunela radiće se uz pomoć kredita kineske Eksim banke. Bivša ministarka za regionalni razvoj Verica Kalanovićev je 28. decembra prošle godine potpisala predugovor o izgradnji dva regionalna autoputa u Srbiji s Kineskom korporacijom za puteve i mostove. Reč je o Moravskom koridoru, od Pojata do Preljine i autoputu od Novog Sada do Rume s tunelom kroz Frušku goru.
Komentari 43
Tiros
Mica
SG= 12 x SM; 30SM = 2.5SG
Izgradnja ce trajati 30SM ili 2.5SG sto je i realno...
PS:(Потребно је истаћи да је светлосна година јединица за растојање, а не за време.)
Slobodna Vojvodina
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar