Kako je sistematski uništavan čenejski aerodrom
Aero klub "Novi Sad"
Upravni odbor ovog kluba promenjen je 8. juna, nakon što je prethodne tri godine pokrajinska vlast uništila poslove i infrastrukturu čenejskog aerodroma. Vanredna skupština sazvana je na zahtev inicijativnog odbora 60 članova udruženja, jer se u prethodne tri godine najviše klupsko telo nije sastajalo, iako je po Statutu predviđeno da se skupština saziva svake godine. Na skupštini su smenjeni dotadašnji predsednik Goran Mihajlović i direktor Aleksandar Marić.
"Prethodni ljudi koji su ranije vodili aeroklub, iako smo ih mi legalno i legitimno smenili, jednostavno nisu želeli da priznaju da je njihovo vreme prošlo i da izvrše primopredaju pečata i dokumentacije. Oni su imali nekoliko godina da naprave nešto od tog aerodroma, međutim ništa nije urađeno", kaže za 021 kapetan vazduhoplovstva Stevan Popov, koji je na vanrednoj skupštini izabran za predsednika izvršnog odbora.
On sada pokušava da vrati na noge aeroklub, međutim, posao mu, kako objašnjava, otežava to što ne postoji nikakva dokumentacija o poslovanju kluba u prethodne tri godine, kao ni jedan izveštaj o radu, niti finansijska papirilogija. Takođe, u prethodne tri godine sportski segment kluba nije imao nikakve aktivnosti, a jedriličari, avijatičari i padobranci su izgubili registracije koje nisu obnavljane, pa je klub i izbačen iz članstva u Vazduhoplovnom savezu Srbije.
O svim odlukama bivši predsednik Goran Mihajlović je pismeno obavešten i zamoljen da stupi u kontakt sa Aleksandrom Marićem, kako bi predao pečat udruženja. Pošto nije dobijen odgovor ni od jednog ni od drugog, novoizabrano rukovodstvo pokrenulo je u APR-u postupak za promenu zastupnika aerokluba.
Podsetimo, sunovrat čenejskog aerokluba počeo je 2009. godine kada je kao direktor izabran Stanislav Novaković iz DS-a, koji se predstavljao kao kum Bojana Pajtića, a koji je od Pokrajine tada dobijao znatna finansijska sredstva.
Međutim, papirologija iz ovog perioda je netragom nestala. U tom periodu, tačnije 2010, Aeroklub je preveden iz državne na adresu Pokrajinskog zavoda za sport i medicinu sporta. Krajem iste godine, generalni inspektor Katastra za nepokretnosti u Novom Sadu, ustanovio je da ovaj prenos vlasništva nije izvršen u skladu za Zakonom o poljoprivrednim zemljištima. Međutim i pored toga, nadležne institucije ostale su neme da ovaj slučaj kršenja zakona sankcionišu.
Novakovića 2010. smenjuju na fingiranoj skupštini, na koju su dovedeni omladinci DS-a kao novi članovi, kako bi imali većinu, i tada se postavlja Pajtićev blizak saradnik Goran Mihajlović za predsednika, a Aleksandar Marić za direktora aero kluba. Ideja Pokrajine, smatraju članovi kluba, bila je da se aerodrom privatizuje.
Zato je 2012. godine urađen arhitektonski projekat po kom je do 2015. trebalo da bude izgrađen komercijalni aerodrom na Čeneju. Međutim, sa tim projektom se još uvek nije krenulo.
maketa budućeg aerodroma
"Mislim da je nekome zapalo to zemljište za oko. Po nekim mojim informacijama, mnogi su zamišljali da tu treba da bude ogroman aerodrom, da se bavi kargo prevozom i u tom smislu su rađeni neki projekti, ali to je sve neadekvatno i u ovom momentu neodrživo, niti može da se uradi", kaže Popov za 021.
Za vreme dok je Aleksandar Marić bio predsednik desilo se nekoliko sumnjivih finansijskih transakcija, a najveća od njih je uništavanje aeroklupske firme "Aerokomerc", osnovane 1996. godine. Ona je imala pet operativnih aviona i bavila se poljoprivrednom avijacijom, od čega je deo prihoda išao na održavanje firme, a deo na finansiranje i održavanje sportskih aktivnosti kluba. Aleksandar Marić je, kao direktor, "Ciklonizaciji" prodao jedan avion "Aerokomerca", iako je do tada "Ciklonizacija" avione iznajmljivala upravo od "Aerokomerca". Time je firma aerokluba izgubila prihode od iznajmljivanja aviona i ostala sa četiri operativna aviona.
Drugi avion je po dostupnim podacima u tom periodu leteo 82 sata, ali nema evidencije da je za to vreme ostvario bilo kakve prihode, iako se zna da je sat letenja tim avionom u prethodnom periodu stajao izmedu 200 i 250 evra po satu. Na preostala tri aviona istekla je registracija.
Jedan od tih poljoprivrednih aviona je u međuvremenu osposobljen putem još jedne čudne finansijske transakcije. Marić je kupio motor za ovaj avion iz Mađarske po ceni od 20.000 evra, ali Popov kaže da mehaničari koji su motor nameštali smatraju da on košta znatno manje.
"To je avion AN2, kome je istekao resurs motora, za vreme dok je Marić bio direktor. Onda je on kupio nov motor, ali mehaničari tvrde suprotno, da motor nije nov, da je skinut sa nekog aviona u Mađarskoj, a ljudi koji su ga ugrađivali tvrde da ne može da košta više od 9.000 evra", kaže Popov i pita se gde su ostalih 11 hiljada evra.
"Aerokomerc" je zatim doveden u blokadu, jer nisu plaćani nikakvi troškovi. Prema dokumentima u koje je 021 imao uvid, Aleksandar Marić tada kupuje avione i osniva novu firmu "Aeroservis", na ime svoje supruge Jelene Simić Marić kao 100% vlasnika i zastupnika, registrovanu na aerodromu Čenej, dok su dve produžnice ove firme, čija je direktorka Tijana Popović, registrovane u Novom Sadu. U isto to vreme, dok zarađuje novac u "Aeroservisu", Aleksandar Marić zaposlen je kao direktor aero kluba, i samim tim i "Aerokomerca" gde prima platu, a za svoju firmu koristi pilote kluba.
Članovi se i dalje pitaju kako je dozvoljeno da direktor, odnosno njegova supruga, može da ima srodnu, odnosno istu firmu i da mesto registracije te firme bude na istom mestu kao i "Aerokomerc", a to je čenejski aerodorm.
Na ovo pitanje nisu mogli da dobiju odgovor kako oni, tako ni 021, jer je do Aleksandra Marića nemoguće doći, iako je po APR-u on jedini pravno odgovoran za sve što se dešavalo na aerodromu u prethodne tri godine, i jedini ima svu dokumentaciju iz tog perioda. S druge strane, Goran Mihajlović nije mogao da trenutno odgovori na naša pitanja pošto ima zdravstvenih problema. Inače, tim koji je formiran pre nekoliko godina više ne funkcioniše, pošto je bivši otporaš Marić, kako saznajemo, prešao u Tadićevu NDS.
Nadležnim istitucijama su podnete prijave za nekoliko slučajeva malverzacija i zloupotrebe položaja odgovornih osoba u prethodne tri godine, formirana je i komisija za popis preseka stanja u klubu, a angažovana je i nezavisna revizorska agencija.
Aeroklub je inače osnovan 1923. kao sportska organizacija, a tu su se obučavali avijatičari, piloti, padobranci. Vlasništvo nad klubom pripada njegovim članovima, dok je grad Novi Sad osnivač . Aeroklub se 1953. seli sa Sajlova na čenejski aerodrom, koji je državno vlasništvo, dok je klub imao pravo korišćenja sve do 2010. godine, kada je izvršen prenos vlasništva na Pokrajinski sekretarijat za sport.
Članovi sada faktički kreću od nule i devastiran aerodrom i uništen klub ponovo pokušavaju da ga postave na noge i da mu vrate svrhu. (Gordana Ćosić - gocacosic@021.rs)
Komentari 37
mariana
peki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar