Da li je zvuk novosadskih tramvaja zauvek utihnuo?
Tramvaji su u Novi Sad došli 30. seprembra 1911, a sa ulica otišli istog dana 1958. godine. Postojale su tada tri tramvajske linije, bela, koja je saobraćala od Futoške rampe do Temerinske ulice, plava koja je išla od Kupatila do Čeneja i zelena, koja je vozila obalom Dunava. Stari Novosađani sećaju se tih dana koji su, kako kažu, počinjali baš zvukom tramvaja, priseća se Miodrag Đukić.
"Ovo je opšta ludnica, a ono je takva nirvana bila da je bilo fantastično. Toliko je bilo sve mirno, bilo je malo vozila, tramvaj je bio čudo. Ujutru do pet sati ništa se nije događalo u gradu, bilo je mirno, a onda je prvo što se čulo bio tramvaj koji je zvonio, i onda ste znali da počinje dan, a niste morali da izlazite na ulicu, jer se taj zvuk čuo u svim kućama", seća se Miodrag.
U nekoliko navrata su u poslednjih pola veka iskrsavale ideje da se laki šinski sistem vrati na ulice Novog Sada, čak su 1991, 1993. i 1998. godine pravljene i studije izvodljivosti ove ideje, ali se nikada ništa konkretno nije uradilo, sve do 2010. godine, kada je tadašnji gradonačelnik Igor Pavličić najavio da će se konačno krenuti sa realizacijom.
Glavni argumenti za vraćanje tramvaja su pre svega mogućnost da studentski kvart i pešačka zona dobiju direktan prevoz do centra, kao i činjenica da je tramvajski prevoz ekološki zdraviji i isplatljiviji na duže staze. Posao ispitivanja uvođenja tramvaja Gradska kuća poverila je tada Urbanizmu, koji je dalje usmerio deo istraživanja na Zavod za izgradnju grada i Saobraćajni fakultet. Iz Urbanizma potvrđuju da su uradili deo poslova koji su im povereni 2011. godine.
"U maju 2011. godine uradilli smo Inovaciju studije uvođenja električnih vidova prevoza putnika u Novom Sadu. Pošto je jedan od zaključaka te studije bio da se u nov Genarni plan Novog Sada do 2030. godine rezerviše prostor za tramvaj, depo itd, ovo preduzeće je to i uradilo u predlogu novog Generalnog plana", kažu iz Urbanizma.
Oživljavanjem predloga iz Generalnog urbanističkog plana do 2030. cilj je da se trajno reši ubedljivo najveći problem Novog Sada, saobraćajni haos, jer Generalni plan jasno predviđa da pored autobusa gradom saobraćaju i tramvaji. Milan Simeunović, saobraćajni stručnjak i profesor na Saobraćajnom fakultetu u Novom Sadu, kaže da se tokom njihovog istraživanja većina građana izjasnila za vraćanje tramvaja.
"2010. godine je praktično pokrenuta inicijativa da se izvrše analize da li postoji potreba i opravdanost za uvođenje tramvaja u Novi Sad. Fakultet je 2010. uradio veliko brojanje u javnom prevozu u Novom Sadu i između ostalog imali smo zadatak da analiziramo i ispitamo korisnike javnog prevoza šta oni misle o tramvaju. Mi smo tada anketrali preko 20.000 korisnika javnog prevoza, a postavili smo im i pitanje da li je po njihovom mišljenju potrebno da se uvede tramvaj. Njih 79% je odgovorilo potvrdno da oni misle da tramvaj treba uvesti u Novi Sad", rekao je Simeunović.
Zavod za izgradnju grada je jedini koji može da pokrene realizaciju same investicije u smislu pribavljanja infrastrukture i rekonstrukcije saobraćajnica, objašnjava Srbislav Gugleta iz službe za upravljanje saobraćajem i kaže da ZIG sledeće godine planira da napravi idejni projekat za realizaciju ove ideje.
"Uvođenje lakog šinskog prevoza, tramvaja, je svakako jedan značajan napredak koji bi doneo veći kvalitet u samom javnom prevozu. To je neuporedivo u smislu funkcionalnosti javnog prevoza jer su to vozila sa većim kapacitetom koja se efikasnije kreću kroz uličnu mrežu i predstavljaju napredak u javnom prevozu. To je alternativa, jer je potrebno uvoditi vozila sa manjom emisijom izduvnih gasova, a tramvaj je apsolutni pobednik na tom polju", objašnjava on.
Poznata su iskustva u svetu gde su određeni evropski gradovi tokom naftne revolucije kada je nafta imala izuzetno nisku cenu, ukodali tramvajski sistem javnog prevoza misleći da će nafta večito biti jeftina, ali kako je cena nafte rasla iz godine u godinu, mnogi od njih vratili su tramvajski sistem u svoj javni gradski prevoz.
Zbog toga su tokom 2011. saobraćajni stručnjaci iz Novog Sada putovali u Padovu da bi se upoznali sa njhovim sistemom tramvajskog prevoza i francuskom firmom "Translor" koja ih proizvodi, jer je ideja bila da se upravo takvi tramvaji na točkovima i sa jednom osnovnom šinom, instaliraju na ulice Novog Sada.
Međutim, iako urbanistički posmatrano Novi Sad u dovoljnoj meri ispunjava uslove za uvođenje tramvajskog prevoza što je i potvrdila stručna studija, stvarna potreba u ovom trenutku nije prioritetna, kažu iz Gradske kuće.
"U prilog tome govori i činjenica da broj korisnika Javnog prevoza blago opada, dok sa druge strane broj automobila raste, te prema tim podacima treba i dugoročno razmišljati. U skladu sa tim, ove godine planirana je i da se radi Strategija saobraćaja Grada Novog Sada, koja će za zadatak imati da precizno proceni i predloži razvoj saobraćaja za naredni period od pet ili deset godina", kažu iz Gradske kuće.
Da bi Novi Sad uveo tramvaje, vratio deo svog tradicionalnog izgleda i rešio se saobraćajnih gužvi, potrebno je puno novca, što je glavna prepreka realizaciji ove ideje. Studijom slučaja iz 2010. godine predviđeno je uvođenje dve linije ukupne dužine 25 km, sa 28 predviđenih stajališta i 25 tramvaja, sa 160 mesta po jedinici. To je investicija od preko 90 miliona evra, koja je za postojeću strukturu vlasti u Novom Sadu neizvodljiva. (Gordana Ćosić - gocacosic@021.rs)
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar