Ciklus "Antifašistički bioskop" – projekcija filmskih inserata sa diskusijom:
"Korpus odabranih igranih filmova nastalih u produkciji Srbije/SR Jugoslavije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Makedonije nakon devedesetih pokazuje da film, kao mesto sećanja (lieu de memoire, kako navodi Pierre Nora), reflektuje nemogućnost održanja zajedničkog jugoslovenskog narativa bilo kroz reprezentaciju radikalne destrukcije SFRJ na fonu rata, bilo kroz nelagode tvorbe novih nacionalnih, rodnih i individualnih identiteta uopšte kroz narative individualnih sećanja i pamćenja nakon raspada SFRJ. U tom smislu, protagoniste/kinje postjugoslovenskog filma odlikuje "bezdomnost" (pojam teoretičarke Inge Scharf) kao osećaj nepripadanja i antagonističkog odnosa i prema sopstvenoj naciji i prema prethodnom jugo-identitetu – to lutajuće nepripadanje ni prethodnom narativu bivše jugoslovenske nadnacionalne zajednice, ni sadašnjem novokonstruisanom identitetu ostavlja protagoniste/kinje u zaustavljenom ne-prostoru i ne-vremenu, istovremenom prisustvu i na margini i u centru nacionalnog identiteta (Homi Bhaba) koji tvori nelagodu i nepripadanje.
Filmski tekstovi temelje se na narativima sećanja, a sećanje, trauma i svedočenje predstavljaju značajan okvir za tvorbu i destabilizaciju identiteta. Na taj način, postjugoslovenski film lociramo kao (post)nacionalni film, i kao istorijski, i kao (post)traumatski. Protagonisti/kinje odabranih ostvarenja naciju poimaju ili kroz tzv.etnoesencijalistički ili pak kroz konstruktivistički model. Sećanje na rat ili pak sećanje na jugoslovensko vreme u ovim filmskim ostvarenjima gotovo podjednako je distribuirano na počinioce, učesnike i na žrtve zločina.
Posebno polje zauzimaju tzv. ženski narativi – ratna trauma iz vizure žene kao žrtve", navode iz CK13.
Kroz sećanje i traumu biće analizirani sledeći filmovi: "Lepa sela lepo gore" Srđana Dragojevića, "Ubistvo s predumišljajem" Gorčina Stojanovića, "Crnci" Zvonimira Jurića i Gorana Devića, "Svjedoci" Vinka Brešana, "Živi i mrtvi" Kristijana Milića, "Savršen krug" Ademira Kenovića, "Nafaka" Jasmina Durakovića, "Četvrti čovek" Dejana Zečevića, "Ničiji sin" Arsena Antona Ostojića, "Grbavica" Jasmile Žbanić, "Snijeg" Aide Begić, "Čarlston za Ognjenku" Uroša Stojanovića, "Podzemlje" Emira Kusturice i "Pre kiše" Milča Mančevskog.
Program pripremila: Vesna Perić
"Antifašistički bioskop" je jedna od aktivnosti projekta Škola antifašizma Saveza antifašista Srbije. Osnovna ideja antifašističkog bioskopa je da se kroz filmske inserte i aktivno učešće publike, zajedno analiziraju istorijski događaji i pojave relevantne za nastanak i razvoj fašizma i otpora prema njemu u njihovom izvornom društvenom, političkom i ekonomskom kontekstu, kao i u svim transformacijama koje su oni kroz promene društvenog i političkog konteksta zadobijali. Na taj način se teži rasvetljavanju društvenih i strukturnih faktora ključnih za razumevanje nastanka fašizma, kao i specifičnog načina njegovog delovanja u istorijskim procesima.
Projekat se sprovodi uz podršku Fondacije za otvoreno društvo Srbija.
Program će početi u 20 časova, a ulaz je slobodan.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar