Prolaznici ga neretko mogu ugledati kada ih put navede kraj GSP-a, ali njegov izgled daleko je od onih slavnih dana kojih se stari Novosađani rado prisećaju.
U Gradskom saobraćajnom preduzeću za 021.rs kažu da je tramvajska prikolica u njihovom vlasništvu i da je evidentirana kao eksponat. Dodaju da je predviđena za restauraciju, ali konkretan datum za "ulepšavanje" ne postoji.
"Nažalost, zbog lošijeg finansijskog stanja JGSP, uslovljenog aktuelnom epidemijskom situacijom, projekat je morao biti odložen", ističu u ovom preduzeću.
Dodaju, ipak, da nisu odustali od prvobitne ideje i da planiraju da, u dogovoru sa Muzejem grada Novog Sada restauriraju ovaj eksponat "čim se za to steknu odgovarajući uslovi".
Kako je 021.rs ranije pisao (opširnije
OVDE), postojala je ideja koja je potekla upravo od Muzeja da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice, gde su nekada tramvaji prolazili, ali do njene realizacije nikada nije došlo.
Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće, ali i ta ideja je propala.
Skoro pet decenija na ulicama grada
Poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu realizovana je 6. maja 1958. godine, a prva 30. septembra 1911. godine. Na početku je bilo 11 električnih kola kojima su Novosađani mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje i od Dunavske ulice do nekadašnje železničke stanice.
Te 1911. prvi električni tramvaj pod upravom "Budimpeštanskog deoničkog društva za tramvajski saobraćaj" svečano je pušten u promet.
Za sve tramvajske linije, bila je propisana maksimalna brzina od 25 kilometara na čas, dok je na pojedinim deonicama na kojima se moglo susresti mnogo pešaka najveća propisana brzina bila samo četiri kilometra na sat.
Svečano puštanje tramvaja u promet, GSP
Statističari su, dve godine nakon puštanja tramvajskog saobraćaja u promet zabeležili su da su te godine tramvaji prevezli ukupno 1.599.752 putnika.
U Prvom svetskom ratu tramvajem su prevoženi ranjenici.
Kada su u međuratnom periodu, 1930. godine u Novi Sad stigli gradski autobusi, tri vozila koja su putovala na liniji od aerodroma na Sajlovu do periferije Petrovaradina, tramvajski prevoz je već polako prelazio u zapećak. Držao se, ipak, još skoro tri decenije, do 1958. kada su tramvaji u potpunosti zamenjeni autobusima.
Kako se navodi u monografiji objavljenoj pre tri godine povodom obeležavanja 100 godina gradskog prevoza u Novom Sadu, 1954. godine GSP je imao 19 tramvaja. Od toga 13 marke "Ganc" (deset iz 1910. i tri iz 1926. godine), pet marke AEG (tri iz 1933. i dva iz 1936. godine) i jedna kola marke "Simens" iz davne 1882. godine.
Iako se ideja o vraćanju tramvajskog prevoza ponovo javi na svakih četiri, pet godina (obično pred izbore), ona retko ode dalje od zamisli i propagandnog programa neke političke partije.
Isplativost sveobuhvatnog projekta vraćanja tramvaja na novosadske ulice nije ispitana, a ne zna se ni koliko bi tramvaji pomogli regulisanju "saobraćajnog haosa" kakav je poslednjih decenija nastao zbog neprekidnog širenja i rasta grada, kao i povećanja broja automobila na ulicama.
Komentari 33
M
Ilijana
Isto tako razne pevaljke sa Kosova, kurtizane, starlete su zahvalne UO i direktorima GSPa na svim parama kojima su ih kitili...
Ima za jagnjecu brigradu partijskog kadra i kurtizane...a nema da se ofarba jedan tramvaj...
sramotetina!
nada
Posle ovih stručnjaka će biti još gore. Ostaće samo dugovi, a grad su urbanistički već uništili.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar