Glavni grad Estonije, Talin, poznat po digitalizovanom upravljanju i nizu uspešnih startapa, često se naziva i glavnim evropskim gradom inovacija. Ove godine proslavlja petu godišnjicu od kada je besplatan javni prevoz uveden za sve građane, a vlada planira da istu odluku sprovede na nivou cele države.
Građani Talina su o besplatnom prevozu odlučivali na referendumu o javnom transportu. Grad ne samo da pokriva sve troškove prevoza, već na taj način i profitira. Prema rečima direktora kancelarije EU u gradu, Alana Alakule, grad je već zaradio dvostruko više nego što je izgubio od kada je uveo besplatan prevoz.
"
Srećni smo da vidimo da sve više ljudi prijavljuje Talin za mesto stalnog prebivališta, kako bi koristili javni prevoz", rekao je Alakula u razgovoru za "Popapsiti", a prenosi
"Blic".
Od besplatnih autobusa, tramvaja i vozova najviše benefita imaju upravo oni kojima su i najpotrebniji, odnosno ljudi sa niskim i srednjim primanjima. Međutim, Alakula ističe da besplatan prevoz stimuliše i mobilnost onih bogatijih.
"Jednostavno, češće izlaze zbog zabave, u restorane, barove i bioskope. Tako koriste lokalna dobra i usluge, i verovatno je da će potrošiti više novca, i to češće. To pokreće lokalne biznise", objasnio je Alakula.
Talin u isto vreme sprovodi mere koje prevoz automobilima i privatnim sredstvima čini manje privlačnim. Pre uvođenja novih pravila za javni prevoz centar je bio pretrpan automobilima, ali se situacija sada popravila zbog povećanja cena parkinga. Kada im je ponuđena dobra alternativa ljudi se više nisu žalili na visoke cene parkinga.
Vlada Estonije sada planira da uvede besplatan javni prevoz u celoj zemlji. Nakon što je to učinjeno u Talinu, ljudi iz drugih mesta su počeli da traže iste benefite, a plan je da se to sprovede čak i u ruralnim krajevima.
Ipak, kako kaže Alakula, primer Talina nije univerzalan za sve evropske gradove. Pojedini gradovi Poljske, Francuske i Nemačke već su realizovali besplatan prevoz ili im je u planu. Međutim, pojedini gradovi pribegavaju parcijalnim rešenjima, od besplatnog prevoza za vikende, ili nižim cenama van špica, kao i za penzionere i studente.
Trenutno i Pariz razmatra da uvede besplatan javni prevoz, uglavnom kako bi umanjio zagađenje u centru.
"Kada jednom grad te veličine napravi taj korak, nema sumnje da će i drugi početi da ga prate", rekao je Alakula.
Komentari 2
VladaN
Zivan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar