Naročito je problematično kada je reč o visokim brzinama. Ali daleko od toga da je neiskustvo glavni krivac kada dođe do najgoreg - bahatost i preterano samopouzdanje su ipak na vrhu liste i to upravo kod vozača sa dugogodišnjim stažom, piše sajt
Polovni automobili.
Preticanje je kao vožnja bicikla. Ne u smislu da se nikad ne zaboravlja, nego u smislu da ne može da se nauči iz knjige. Lako je objasniti proceduru preticanja, tj. teoriju, ali obaviti preticanje u praksi potpuno je druga priča. Drugim rečima - može da se nauči samo vežbom. Prvo u bezbednim uslovima testirate svoje mogućnosti, a zatim stičete iskustvo u saobraćaju.
Od presudnog je značaja da znate kako ubrzava vaš auto - ne samo iz mesta, nego u određenom stepenu prenosa pri određenom broju obrtaja. Drugim rečima, kakva su mu međuubrzanja. Na primer, idete 50 km/h u četvrtoj brzini. Pritisnite oštro gas. Onda isto to uradite u trećoj brzini. Videćete razliku. Automobil znatno snažnije "povlači".
Imajte u vidu da svaki motor ima neki svoj "karakter" - u zavisnosti od toga da li je dizelaš, atmosferski benzinac, turbo benzinac, kako razvija snagu i obrtni moment, kakvi su prenosni odnosi u menjaču...
Upoznajte se i sa kočnicama, pošto je efikasno i bezbedno kočenje takođe izuzetno važno.
Motor neće eksplodirati od visokih obrtaja
Dajte gas kad pretičete. Svaki trenutak koji nepotrebno provedete u levoj traci predstavlja rizik. Mnogi vozači se plaše da poteraju motor u više obrtaje, čak i prilikom preticanja kada taj strah može da ih košta života.
Ako ste vi jedan od takvih vozača - znajte da nema razloga da se plašite malo "urlanja" motora. Neće mu ništa biti ako ga nakratko doterate do crvenog polja na obrtomeru. Nađite neku deonicu gde bezbedno možete da upoznate svoj auto i da vidite kako se ponaša u različitim režimima rada.
Prebacivanje iz trake u traku treba da bude tečno, bez oštrog cimanja volana, naročito u panici ako uočite da nailazi vozilo iz suprotnog smera – tako možete da izgubite kontrolu i da se slupate.
Ako sumnjate - odmah odustanite
Nema potrebe da se bilo kome dokazujete svojim vozačkim umećem. Nije sramota odustati od preticanja ukoliko ste već krenuli, tj. prešli donekle u levu traku i onda uočili neko vozilo, prepreku ili bilo šta drugo što može da predstavlja opasnost.
Vratite se i sačekajte sledeću priliku. Bolje je odustati odmah, nego doći na pola kamiona i onda shvatiti da nećete na vreme stići da se ubacite ispred njega.
Auto ne ubrzava isto kada krenete na letovanje
Krenuli ste na letovanje, a u kolima imate još troje-četvoro prijatelja i sav njihov prtljag. To može lako da znači 300-400 kg tereta više nego kad vozite sami. Stoga auto neće moći da ubrzava kao što ste navikli. Imajte to u vidu kod preticanja.
Davanje migavca prilikom preticanja
Vozač iza vas će shvatiti da planirate preticanje i neće krenuti da pretiče i vas i kamion/auto ispred vas. Ili će možda pomisliti da uskoro skrećete. U svakom slučaju, kada vidi migavac, ne bi trebalo da krene da vas pretiče.
Vozač kojeg pretičete možda vidi u retrovizoru da krećete u preticanje, pa će možda da se pomeri malo udesno, neće ubrzavati ili će možda za nijansu popustiti gas.
Nažalost, naša saobraćajna kultura je na izuzetno niskom nivou, tako da mnogi vozači jednostavno ne daju migavac skoro nikada.
Koliku distancu držati u odnosu na vozilo koje želite da preteknete?
U teoriji, treba držati veću distancu, ali u praksi je to kontraproduktivno pošto će onda vas konstantno da pretiču drugi vozači i pritom se dovodite u opasnost da krenete u preticanje istovremeno kada neko drugi počne da pretiče vas.
Koja je prednost veće udaljenosti od vozila koje želite da preteknete? Ukratko, imate više prostora da se zaletite, tj. postignete veću brzinu pre nego što pređete u suprotnu traku, što znači da ćete provesti manje vremena u suprotnoj traci.
Druga prednost je bolja preglednost situacije ispred vozila koje želite da preteknete, naročito ako je u pitanju kamion ili šleper.
Smem li da prekoračim ograničenje brzine prilikom preticanja?
Ne. Po zakonu ne smete, ali činjenica je da striktno poštovanje zakona u ovom slučaju može da bude izuzetno opasno.
Da li je dozvoljeno istovremeno preticanje više od jednog vozila?
Dozvoljeno je. Međutim, nije dozvoljeno preticanje kolone. Dozvoljeno je da istovremeno preteknete dva vozila.
Puna linija - bez izuzetaka
Preticanje morate da započnete i završite na delu puta sa isprekidanom linijom. Ako započnete da pretičete tamo gde je dozvoljeno, a završite preko pune linije, policija može da vas kazni.
Komentari 8
Zobs
Zakon
Nedodjija
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar