Pet najčešćih grešaka u vožnji u zimskim uslovima

Zima nam ove godine još nije pokazala zube, ali vremenski uslovi mogu da se promene u trenutku. Nije naodmet s vremena na vreme razmisliti o vožnji u ozbiljnim zimskim uslovima.
Pet najčešćih grešaka u vožnji u zimskim uslovima
Foto: Pixabay
Iako svi vozači misle da ništa ne može da ih iznenadi i da znaju sve o vožnji na snegom i ledom pokrivenim putevima, evo pet najčešćih grešaka, prema Biznis insajderu, koje prave, svesno ili nesvesno.
 
1. Prebrza vožnja
 
Prebrzom vožnjom u komplikovanim uslovima rizikujete gubitak kontrole nad vozilom. Ne zaboravite, prilikom kočenja na putu prekrivenim snegom ili ledom zaustavni put se drastično povećava. Dobro je to imati na umu zimi i prilagoditi svoj stil vožnje u skladu s tim.
 
Uskladite svoju brzinu s brzinom drugih vozila na putu. Za sigurnu vožnju u zimskim uslovima, pronađite brzinu u kojoj se osećate ugodno, imate kontrolu nad vozilom, uskladite se s drugim vozilima.
 
Ubrzavajte polako kako biste bili sigurni da imate kontrolu nad prijanjanjem. U skladu s tim, kočite umereno, bez naglih manevara.
 
Ne vozite prebrzo, nikada ne znate kako će vaše vozilo reagovati u složenim uslovima na putu tokom zime.
 
2. Prespora vožnja
 
Nije samo prebrza vožnja rizična na zimskim putevima, jednako opasna može biti i prespora. Takvom vožnjom ćete usporavati saobraćaj iza sebe, što će povećati nervozu i izazvati bes drugih učesnika saobraćaja, a što može da dovede do njihovih rizičnih manevara.
 
Naravno, ukoliko ste potpuno sami na putu, vozite sporo koliko hoćete, ali pazite na neočekivan nailazak drugih vozila iza vas s većom brzinom kretanja.
 
Određena inercija kretanja vam je potrebna kada se vozite uzbrdicom na snegom i ledom pokrivenim putevima.
 
3. Vožnja bez zimskih guma
 
Osim što je u Srbiji obavezna upotreba zimske opreme od 1. novembra do 1. aprila, zimske gume su dizajnirane tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod sedam stepeni Celzijusa. One imaju veći udeo prirodnog kaučuka koji ne postaje tvrd, krut kad temperatura padne ispod tih 7°C i ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama.
 
Osim toga, struktura i uzorak gazećeg sloja na najboljim zimskim gumama za puteve dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i "pretvori" ih u najbolje vozne karakteristirke u mokrim, ledenim ili sneženim uslovima na kolovozu. Na primer, dodatni kanali, žlebovi i lamele pomažu u prijanjanju i zaštiti od "akvaplaninga" (kada vozilo svojom težinom ne može da istisne vodu na putu ispod gume).
 
Blokovi su takođe dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prijanjanje kad guma vozi po snegu. Kada to ne bi bilo tako, dobili bismo, uslovno rečeno, ravnu klizavu površinu gaznog sloja gume i upravljanje u ovakvim složenijim uslovima ne bi bilo optimalno.
 
Kod zimskih guma prag sigurnosti u kritičnim situacijama znatno je viši: pri 0°C i 90 km/h kočioni put letnje gume povećava se za 5,40 metara na mokrim putevima. Na snegu i brzini od 80 km/h automobil s letnjim gumama kočenjem se potpuno zaustavi 42 metra kasnije nego vozilo sa zimskim gumama.
 
4. Automobil nije očišćen od sneg i leda
 
Iako mnogo vozači to nikako da shvate, jedan od ključnih faktora bezbednosti u zimskim uslovima je automobil očišćen od snega i leda. Osim što rizikujete da vas kazni saobraćajna policija (bar na papiru postoji ta mogućnost), nakupljen sneg i led smanjuju vidljivost i sprečavaju vozača da ima optimalan pregled okoline. 
 
Osim toga, s automobila će padati ledene i snežne gromade na put, a time ugrožavate i ostale učesnike u saobraćaju. Dovoljno je strujanje vazduha prilikom kretanja vozila da sneg sa vašeg automobila nanese na vetrobran drugog automobila i tako mu zakomplikujete vožnju.
 
5. Pritisak vazduha u gumama
 
Proizvođači automobila preporučuju vozačima da proveravaju pritisak vazduha u gumama jednom mesečno. To je moguće učiniti besplatno, lako i brzo na svakoj benzinskoj pumpi, a sigurno bar jednom nedeljno svratite na jednu da naspete gorivo.
 
Budući da su mnogi automobili ne tako retko s prevelikim, ali u najčešćem slučaju s premalim pritiskom vazduha u gumi, to može da utiče na optimalno ponašanje u vožnji u ekstremnim situacijama (potpuno kočenje, izbegavajući manevri).
 
To se najviše oseti na novčaniku samog vlasnika vozila, jer ako gume imaju prenizak pritisak vazduha, zagrevaju se više, povećava se otpor kotrljanja – a time i potrošnja goriva.
 
Često je kod vozača ustaljen mit da u vožnji po snegu treba smanjiti pritisak vazduha u gumama, jer će to pomoći boljem prijanjanju na snegu. Ne zaboravite, vaše gume su dizajnirane da funkcionišu pod određenim pritiskom i drastično odstupanje od propisane norme bi moglo da bude opasno.
 
Za kraj, ne zaboravite da spremite svoje vozilo za zimske uslove vožnje, što uključuje, između ostalog, antifriz u sistamu za hlađenje motora, tečnost za pranje stakala koja se neće smrzavati na niskim temperaturama. Neka vam akumulator bude u optimalnom stanju, a metlice brisača ispravne. Stavite u prtljažnik lance za sneg i alat za čišćenje snega i leda, rukavice...

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.