Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje

Iako je do početka zime kalendarski ostalo još nekoliko dana, uslovi za vožnju su već uveliko zimski.
Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje
Foto: Pixabay
Hladno vreme sa snežnim padavinama najavljeno je i za naredne dane, pa je vozačima dodatni oprez veoma važan. Klizavi kolovozi, magla, prilagođavanje brzine su izazov za mnoge, posebno one koji će u vreme slava i predstojećih novogodišnjih praznika krenuti na put.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić podseća vozače na obaveze tokom zimske vožnje, ali i savetuje kako da se lakše izbore s mogućim problemima.
Obavezne zimske gume, dubina šare najmanje četiri milimetra
 
Greške se najčešće javljaju prilikom izbora pneumatika, jer neki vozači misle da nije potrebno da imaju zimske. Vozila s letnjim gumama na snegu najčešće ne mogu da se kreću i dolazi do proklizavanja.
 
Javljaju se greške i u dubini šare na zimskim pneumaticima. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, minimalna dubina šare mora biti četiri milimetra. Što je dubina šare manja, to je zaustavni put vozila duži, prenosi RTS.
 
Ne mora samo sneg da bude na kolovozu da bi se koristile zimske gume. Dovoljno je da temperatura padne ispod sedam stepeni i letnje gume već polako gube svojstva. Kako se temperatura snižava, pneupatici postaju plastični i kod kočenja se znatno produžava zaustavni put.
 
Obavezni zimski pneumatici na svim točkovima
 
Mnogo je važno da zimski pneumatici budu na svim točkovima, a ne samo na pogonskim. Zakonska je i obaveza da od 1. novembra do 1. aprila, kada na kolovozu ima snega i leda, na svim točkovima budu zimski pneumatici.
 
Ako se zimske gume stave samo na pogonske točkove, a na zadnjim ostanu letnje, prilikom kočenja zadnji kraj može da se zanosi, da dođe ispred prednjeg dela, da vozilo izgubi stabilnost i pređe na drugu polovinu kolovoza i da se sudari s drugim učesnicima u saobraćaju.
 
Dakle, potpuno je pogrešno koristiti zimske pneumatike samo na pogonskim točkovima, odnosno pogonskoj osovini.
 
Držite odstojanje, duži je zaustavni put
 
S obzirom na zimske uslove, duži je zaustavni put, pa je potrebno da vozači automobila drže i veće odstojanje.
 
Iskustva govore da leti, kada su uslovi vožnje mnogo bolji, odstojanje treba da bude jedna trećina od brzine izražena u metrima. Dakle, ako se vozi brzinom 100 kilometara na čas, odstojanje između dva automobila treba da bude negde oko 33 metra.
 
U zimskim uslovima to odstojanje ide čak na 0,5 od brzine, ako vozite 100 kilometara na čas, trebalo bi da držite rastojanje od bar 50 metara.
 
Bez naglog kočenja i skretanja
 
Vozači često prave greške kad naglo koče i naglo skreću na kolovozima pod snegom i ledom.
 
Naglim kočenjem vozač produžava zaustavni put, ne skraćuje ga, što je veoma važno. Najvažnije je da sve što vozač radi, radi postepeno, polako, da kod vozila koja nisu s automatskim menjačem bude veći stepen prenosa i da laganim pritiskanjem kočnice smanjuje brzinu.
 
Ako naglo pritisne kočnicu, doći će do blokiranja točkova, proklizavanja vozila i sličnog. Dakle, preporučuje se takozvano motorno kočenje.
 
Kod vozila s automatskim menjačem se sve reguliše gasom. Vrlo malo se dodaje gas, bukvalno samo da se dodirne i to je sve što treba vozač da radi. Ako treba kočnica, samo je polako dirati i to je način koji sigurno neće dovesti do proklizavanja.
 
Prilagoditi brzinu kod smanjene vidljivosti i magle
 
Vozači često voze napamet i ne prilagode brzinu vidljivosti. Mnogo je važno da se u uslovima slabe i smanjene vidljivosti, automobil vozi tako da može bezbedno da se zaustavi na tom rastojanju koje ima.
 
Ako je rastojanje i vidljivost negde oko 50 metara, to znači da vozilo ne bi smelo da se kreće brzinom većom od 50 do 60 kilometara na čas, jer bilo koja prepreka da se pojavi na toj udaljenosti, ne može da se zaustavi.
 
Ako je vidljivost od 15 do 20 metara, brzina ne sme da bude veća od 20 do 25 kilometara na čas.
 
Dakle, važno je da vozač prepozna tu udaljenost, rastojanje i da vozi u skladu sa tom vidljivošću.
 
Obavezne i korisne stvari u vozilu
 
Pre puta važno je da u vozilu budu sledeće stvari:
 
- prva pomoć,
 
- lampa,
 
- upaljač,
 
- kablovi za startovanje,
 
- voda i hrana,
 
- trougao,
 
- astro-folija (termo-folija),
 
- lopatica za sneg,
 
- brisač za stakla,
 
- so i pesak,
 
- perorez,
 
- ćebe,
 
- sveća,
 
- sajla ili uže za vuču.
 
Prva pomoć je obavezna po zakonu i vozač mora da je ima u autu. Takođe i trougao, sajla i uže za vuču su obavezan deo opreme. Savet je da i ostale stvari sa spiska vozači shvate kao korisne i obavezne i da se nađu u automobilu u zimskim uslovima vožnje.

Teme

sneg
  • Vuča

    19.12.2021 16:23
    Zar nije vuča zabranjena? Čemu uže ili sajla?
  • Mecava

    19.12.2021 14:56
    + bar pola rezervoara goriva.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.