Ugradiće je proizvođači vozila, a radi se o uređaju koji pomaže u prikupljanju ključnih podataka iz udesa. To je možda manje poznato, ali mnogi stariji automobili takve sisteme već imaju.
"Ovo vidim kao neku zamenu za svedoke. Mi smo mogli da izračunamo ovu brzinu s kojom smo udarili, 30 i nešto na sat. Računskim putem, u simulacijskim programima. Bez problema to možemo. Ali ono što ne možemo nikad da dobijemo jeste podatak šta je vozač radio pre sudara", rekao je za RTL Tomislav Kučinić, vozač u kraš-testu i asistent u Zavodu za saobraćajno-tehnička veštačenja u Zagrebu.
Kutija se vadi ako je automobil smrskan
U maloj kutiji s čipovima biva zapisano sve što vozač uradi pet sekundi pre sudara. Ona beleži čak 41 podatak.
Željko Šarić iz Zavoda za saobraćajno-tehnička veštačenja Fakulteta saobraćajnih nauka kaže da se kutija nalazi u centralnom delu vozila, ispod mjenjača ili ručne kočnice. Objašnjava da je tako očuvana od oštećenja u sudaru. Kaže da do sada nisu čuli da se oštetila prilikom sudara.
Kutija se vadi samo ako je automobil smrskan. U slučaju lakših nezgoda, automobil se preko laptopa spoji na poseban uređaj.
"Da li je vozač bio vezan, putnici, da li su se aktivirali vazdušni jastuci, da li je bilo nekog skretanja, usporavanja, ubrzavanja. Kada nema crne kutije to se radi ručno, peške. Imamo programske alate koji nam pomažu", objasnio je za RTL Mate Filipović, procenitelj štete.
"S obzirom na to da je prosek voznog parka kod nas 15-ak godina, vozila su stara, tako da je to još uvek u implementaciji. Ali kod novih vozila značajno će uticati. To predstavlja budućnost", kaže procenitelj štete iz Srbije Miloš Jovanović.
Od 6. jula svaki novi automobil koji ide na tržište Evropske unije mora da ima ugrađenu crnu kutiju. Mnogi proizvođači ih ugrađuju već godinama, što znači da je kutija u brojnim automobilima a da vozači uopšte ni ne znaju.
Detaljniji tekst o crnim kutijama u auotmobilima možete čitati
OVDE.
Komentari 1
Mihajlo
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar