Valja znati: Kako se pravilno vuče pokvaren automobil i kada je to zabranjeno?

Vuča automobila drugim automobilom nije tako jednostavna kao što mnogi misle. Postoje i saobraćajni propisi koji moraju da se poštuju.
Valja znati: Kako se pravilno vuče pokvaren automobil i kada je to zabranjeno?
Foto: Pixabay
Portal Polovni automobili objašnjava tačku po tačku.
Obavezna su sva četiri migavca i trougao.
Bezbednost je na prvom mestu:
 
- Na oba vozila moraju da budu uključena sva četiri migavca, mada na vučenom vozilu ne moraju ukoliko ih nije moguće uključiti zbog kvara.
 
- Sigurnosni trougao mora da bude postavljen na oba vozila, bez obzira na to da li migavci rade ili ne. Logično, trougao na prvi auto ide napred, a na drugi pozadi...
 
- Pokvaren auto sme da se vuče noću i u uslovima smanjene vidljivosti (magla, kiša, sneg...), ali isključivo ukoliko:
 
a) ima uključena zadnja poziciona svetla
 
b) Ili vozilo koje ga vuče ima žuto rotaciono svetlo (kako bi drugi vozači na vreme primetili taj skup sporih vozila)
 
Zabranjeni putnici u vučenom vozilu
 
U pokvarenom vozilu koje se vuče ne sme da bude niko drugi osim vozača. Putnici iz pokvarenog auta mogu da pređu u vozilo koje ga vuče.
 
Kojom brzinom sme da se vuče pokvaren auto?
 
Maksimalna brzina kojom sme da se vuče automobil je 40 km/h.
 
Da li sme da se vuče auto sa pokvarenim kočnicama?
 
Ukoliko je došlo do kvara kočnica, vuča je dozvoljena – ali isključivo rudom (u narodu poznata i kao šlep štangla). Auto koji se vuče mora da bude lakši od auta koji ga vuče ukoliko mu ne rade kočnice.
 
Šta ako je u kvaru upravljački sistem?
 
U slučaju da je neispravan upravljački sistem, zabranjeno je da se auto vuče bilo čime i na bilo koji način.
 
Da li sme da se vuče auto sa automatskim menjačem?
 
Generalno, savet je da ga ne vučete, već da zovete šlep službu.
 
Moguće je da se vuku i automobili sa automatskim menjačem (ne svi), ali kod njih to može da bude vrlo rizično, pa obavezno pročitajte uputstvo proizvođača.
 
Pogon na svim točkovima – sme li da se vuče auto sa AWD, quattro , xDrive, 4MATIC, 4WD, 4x4...?
 
Pošto postoje razne verzije pogona na svim točkovima kod raznih modela raznih proizvođača, najbolje je da uzmete uputstvo za auto i detaljno pročitate da li sme da se vuče i kako.
 
Maksimalno i minimalno rastojanje između vozila
 
a) Ako se koristi sajla za vuču dozvoljena udaljenost je od tri do pet metara
 
b) Ako se koristi ruda (šlep štangla) udaljenost može da bude manja od tri metra, pri čemu nije određen minimum, ali ne sme više od pet metara
 
Neregistrovan auto - sme li da se vuče?
 
Ne sme se vuče neregistrovano vozilo - pošto nema obavezno osiguranje ne sme da učestvuje u saobraćaju.
 
Vozač koji upravlja vučenim neregistrovanim autom može da dobije standardnu kaznu predviđenu za vožnju neregistrovanog auta. Takođe, ako vučeni auto izazove bilo kakvu štetu, njegov vlasnik će morati da je nadoknadi iz svog džepa.
 
Da li pokvaren auto sme da se vuče na auto-putu?
 
Da - dozvoljeno je da se pokvaren auto vuče na auto-putu, ali isključivo ukoliko se pokvario na samom auto-putu. Pritom sme da se vuče samo do prvog isključenja sa auto-puta. Isto pravilo važi i za motoput. 
 
Kako se pravilno vuče auto?
 
Najlakše je uz pomoć rude, "u sredini" je elastično uže za vuču koje može da amortizuje blaže trzaje, dok je sa sajlom najteže, naročito neiskusnim vozačima.
 
Tu je i traka za vuču, ali i za nju ćemo koristiti naziv uže u nastavku teksta. Ruda za vuču košta uglavnom od 3.000 do 3.500 dinara, mada ima i skupljih.
 
Pošto malo ko ima rudu, sledi objašnjenje za sajlu ili uže. Generalno:
 
- "vezali" ste automobile
- prvi kreće vrlo lagano, sve dok se sajla/uže ne zategne
- zatim lagano kreće da vuče, pri čemu kada jednom krene – mora da izbegava usporavanje kako ga vučeni auto ne bi sustigao, čime se gubi zategnutost sajle/užeta, pa ponovno ubrzavanje dovodi do trzaja/cimanja
- idealno je da se sajla/uže sve vreme drži zategnutom, ali to nije lako postići ako vozači nemaju iskustva u vuči drugog auta, bez obzira da li oni vuku ili su vučeni
- naročito je važno da vozač u vučenom autu vrlo pažljivo prati situaciju i da na najmanji znak usporavanja prvog auta počne da koči (ali ne suviše) kako bi sajla ostala zategnuta
- pred krivinu ili raskrsnicu vučeni auto bi trebalo da koči auto koji vuče kako bi izjednačeno i na vreme usporili i bez nepotrebnog otpuštanja i zatezanja sajle/užeta tečno skrenuli i nastavili put
- krećite se onom brzinom koju smatrate bezbednom – ne dozvolite da vas požuruju ostali nestrpljivi vozači
 
Više štete nego koristi?
 
Nije veliki problem vući drugi auto ukoliko su oba vozača iskusna, krećete se na pravcu u ravnici, bez mnogo semafora i raskrsnica, u dobrim vremenskim uslovima i ako je vučeni auto znatno lakši od onog koji ga vuče.
 
Nažalost, u praksi se vuča automobila neretko pretvori u pravu agoniju, nakon čega se vlasnik auta koji je vukao zaklinje da je ovo poslednji put, razmišljajući o tome koliko je skratio životni vek lameli ili plivajućem zamajcu.
 
Spremite se na vreme
 
Korisno da na vreme osetite kako se auto ponaša sa ugašenim motorom – koliko je "težak" volan i koliko snažno treba pritisnuti papučicu kočnice. Nije samo vuča pokvarenog auta u pitanju, već su tu i druge nepredviđene situacije.
 
Nađite neki bezbedan prostor, kao npr. veći parking bez saobraćaja. Pri nižoj brzini ugasite motor, ali ostavite ključ u položaju u kojem se neće zaključati volan. Zatim skrećite i kočite – prvo blago, a onda sve oštrije kako biste stekli sliku o tome kolika je razlika kada vam je motor upaljen i ugašen.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • D

    17.08.2022 23:29
    @Mile
    Ne širi, u ovom slučlaju, dezinformacije, pogotovo ako nemaš argument (nemaš čak ni pokušaj argumentovanja tvog komentara).

    Pomoću užeta ne sme da se vuče motorno vozilo na kome su neispravni uređaji za upravljanje ili uređaji za zaustavljanje, teretno vozilo ili autobus
    ***Izvor: Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, tačka 14. Vučenje vozila, član 72. paragraf 2.

    Paragraf 1. istog člana govori da se može koristiti uže.
  • Mile

    14.08.2022 19:45
    Mile
    Koliko je meni poznato slepanje na sajlu je zabranjeno i kaznjivo!!! Zoves slep sluzbi oderute ako imas para ako ne na srecu slepas na sajlu!!!
  • Nikola

    14.08.2022 16:48
    Pomoć na putu
    Je najjednostavnije rešenje, za 2-3 iljade može da se nađe paket za Srbiju, ko putuje na godišnji ili bilo gde u inostranstvo, nije mnogo skuplje. Bilo gde da stane auto nema glavobolje šta ću, gde ću, ko će doći po mene, skuplje ćete platiti gorivo onome ko vas šlepa, nego pomoć na putu.

    Nažalost pričam iz iskustva, jer sam platio šlep 150 evra kad mi je stao auto.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Italija pooštrila kazne za vozače

Novi Zakon o putevima koji je predložio ministar saobraćaja Mateo Salvini, koji pooštrava kazne za korišćenje mobilnih telefona za volanom i vožnju pod dejstvom alkohola, stupio je na snagu.