Vozači koji su pod dejstvom alkohola u mnogo većem su riziku s porastom njegove koncentracije u krvi, istakli su sagovornici Danasa.
Prema rečima psihijatra iz Zdravstvenog centra u Zaječaru, koji je želeo da bude anoniman, pošto nije dobio zvaničnu dozvolu direktora ove ustanove da govori za
Danas, kaže da svaki čovek koja popije alkoholno piće i sedne za volan, ulazi u veliki rizik, zato što to nije ista osoba koja je bila pre nego što je počela da pije.
"Svako piće daje određeni procenat alkohola u krvi. Najviše imaju 'žestoka' ili kratka pića, kao što su rakije ili vodka, koji imaju i do 40 odsto alkohola, dok vino ima oko 12 ili 13, i pivo koje ima najmanje", objašnjava psihijatar iz Zaječara.
On kaže da je najveći problem kod alkoholnih pića visok procenat šećera, pošto se ulaskom u organizam ubrzava metabolizam i protok alkoholnih materija kroz telo.
"Materije odlaze u jetru, pošto im je tamo mesto gde se prerađuju. Zatim idu u bubrege, gde neki deo ostane, a neki se izbaci, dok jedan deo ostaje u organizmu. Pitanje je gde ide taj deo što ostaje, a to su mozak, mišići i srce. Ti organi reaguju, i mozak menja stanje svesti. To stanje može biti lako povišeno raspoloženje, koje odmah smanjuje kritičnost, pošto se stvari posmatraju na jedan pozitivan način. Napominjem ako se stvari posmatraju potpuno pozitivno pada kritičnost. Kada ona padne javlja se osećaj sigurnosti, a kada se javi taj osećaj, onda čovek kaže 'zašto da sebe kontrolišem, pošto znam šta radim', ali nije tako. Mozak dobija sporije informacije", objašnjava psihijatar kako utiče alkohol na organizam i dodaje:
"Vozač vidi raskrsnicu, i zna da treba da skrene, ali se njemu vidno polje sužava i ne može da vidi potpunu sliku. To što on vidi stiže u centar za informacije. Centar obrađuje šta je video, i onda daje odgovor, ali je on spor, pošto mišići ne mogu brzo da odreaguju, i to se naziva 'psihička sekunda'. To je refleksna radnja, automatizovana, bez učešća svesti, i koja je znatno produžena nego kod treznog i zdravog vozača".
Zbog toga, kako objašnjava sagovornik Danasa, za razliku od čoveka koji nije pod dejstvom alkohola, pijani vozači sporije reaguju, par sekundi od treznih, što je dovoljno da se dogodi nezgoda.
Sagovornik Danasa ističe da apsorpcija alkohola počinje odmah posle uzimanja, a u krv dospeva posle samo 1,5 minuta, a nakon pola sata po konzumiranju uneta količina se nalazi u krvi i struji po organizmu, tako da je nakon sat vremena po uzimanju pića i najveća koncentracija u organizmu.
"Dve flaše piva ili dve čašice rakije ili dve čaše vina daju alkoholemiju od od oko 0,5 promila alkohola u krvi. Smrtna doza za odraslog čoveka je pet do 10 grama na kilogram telesne mase ili količina od 350 grama ili oko 900 ml žestokog pića sa koncentracijom alkohola od 40 odsto", objašnjava psihijatar iz Zaječara i dodaje: "Apsolutna onesposobljenost za bili kakvu vožnju nastupa za vrlo kratko vreme kada se popije veća količina žestokog ili kombinacija pića sa pivom, koja je najgora kombinacija".
Saobraćajni policajac iz Zaječara kaže za Danas da ako je neko popio samo jedno piće, najbolje je da sačeka barem dva sata, ili da odspava malo i onda sedne za upravljač vozila, pošto je toliko organizmu potrebno da otkloni čašu alkohola.
"Sve druge varijante trežnjenja krajnje su beskorisne. Zbog toga, budite strpljivi i sačekajte pre nego što mutne glave sednete za volan i napravite nepotrebnu komplikaciju. O tome naročito moraju voditi računa mladi vozači, koji nemaju dovoljno iskustva, a alkohol im daje lažnu hrabrost, pa zbog toga prouzrokuju velik broj saobraćajnih nezgoda sa najtežim posledicama – smrtnim ishodom i teškim telesnim povredama koje neretko završavaju trajnim invaliditetom", objašnjava on.
Kolike su kazne u zavisnosti od stepena alkoholisanosti
Prema njegovim rečima, važeće kaznene odredbe iz Zakona o bezbednosti saobraćaja kažu da je kazna za umerenu alkoholisanost isključenje iz saobraćaja u trajanju od 12 sati, a da je novčana kazna 10.000 dinara. Kod srednje alkoholisanosti isključenje je 24 sata, a kazna se kreće od 10.000 do 20.000 dinara, i vozač dobija šest kaznenih poena.
Kod visoke alkoholisanosti isključenje je isto 24 sata, ali vozač dobija zabranu upravljanja vozilom najmanje četiri meseca. Novčana kazna se kreće od 20.000 do 40.000 dinara ili zatvor do 30 dana, pritom vozač dobija osam kaznenih poena.
Za tešku alkoholisanost predviđeno je zadržavanje do 12 sati, isključenje iz saobraćaja na 24 sata kao i zabrana upravljanja vozilom najmanje osam meseci. Kazna je veća i iznosi od 100.000 do 120.000 dinara ili zatvor najmanje 15 dana, dok vozač dobija devet kaznenih poena.
Ako je vozač veoma teško alkoholisan, predviđeno je zadržavanje do 12 sati, isključenje iz saobraćaja na 24 sata, kao i zabrana upravljanja vozilom najmanje osam meseci. Novčana kazna je kao u prethodnom slučaju, isto kao i dužina zatvora, dok vozač dobija 14 kaznenih poena.
Za vožnju preko dva promila predviđene su najstrože kazne, zadržavanje do 12 sati, isključenje na 24 sata, zabrana upravljanja vozilom najmanje devet meseci. Novčana kazna je od 120.000 do 140.000 dinara, i 30 do 60 dana zatvora ili rad u javnom interesu od 240 do 360 sati. Vozač uz sve to dobija 15 kaznenih poena.
Do 0,20 promila je blaga alkoholisanost i javljaju se prve smetnje kao i to da vozač ne može da obavlja dva zadatka u isto vreme. Od 0,20 do 0,50 je umerena alkoholisanost i vozač ima teškoće u upravljanju i smanjena je koordinacija, dok od 0,50 do 0,80 je srednja alkoholisanost gde su reakcije značajno usporene, slaba kontrola brzine i zadržavanje pravca kretanja.
Od 0,8 do 1,20 je visoka alkoholisanost i nastavljaju se teškoće pri upravljanju i vozač se teško fokusira na vožnju. Od 1,2 do 1,60 je teška alkoholisanost sa ozbiljnim teškoćama u upravljanju vozila, dok je od 1,6 do 2,00 promila veoma teška alkoholisanost gde je vozač nesposoban za vožnju i počinje da se javlja depresija.
Vozač koji ima više od dva promila je u potpunom alkoholisanom stanju, nesposoban je za vožnju, javlja se dezorijentisanost, zbunjenost i gubitak memorije.
I psihijatar i saobraćajni policajac saglasni su da je upravljanje svakim vozilom složena delatnost i zahteva psihofizički zdravu, osposobljenu, odgovornu i treznu osobu. Inteligencija i emotivnost diktiraju pažnju, brzinu shvatanja prepreka, vizuelno-motornu koordinaciju i refleksno reagovanje vozača, a što alkohol i u najmanjim količinama sve oštećuje.
Komentari 1
T
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar