Tačnije, radi se o etanolu ili bioetanolu. A do njega dolaze preradom šećerne trske.
Stvari postaju jasnije ukoliko se kaže i da je Brazil jedan od najvećih proizvođača šećerne trske. Ako se tome dodaju gotovo nepregledne obradive površine, izuzetno napredna tehnologija i povoljna klimu i dobićemo idealne uslove za stvaranje povoljnog goriva.
Naravno, sve ovo nije stiglo preko noći. Brazil je decenijama ulagao u razvoj tehnologija, a cela priča se zakotrljala sedamdesetih. Prelomna tačka bila je 2006. godine kad je Brazil upravo zahvaljujući etanolu postao energetski nezavisan. Ima Brazil i sopstvene rezerve fosilnih goriva, ali etanol je onaj koji čini razliku.
Danas su automobili "flex fuel" uobičajeni u Brazilu, ali oni pored osnovnog benzina ne koriste gas, već upravo etanol. Još 2008. godine automobili FlexFuel su na tržištu imali udeo od 90 odsto, dok je prodaja etanola upravo te 2008. godine prestigla prodaju benzina. Postoji i treća opcija, a to je mešavina benzina i etanola s maksimalnim udelom benzina od 75 odsto.
Etanol ima nižu energetsku vrednost od bezolovnog benzina pa je za isti efekat potrebna oko 34 odsto veća količina etil alkohola. Zbog većeg oktanskog broja etanola (111) moguće je povećanje stepena kompresije, a time i iskorišćenosti motora.
Takođe, kako je etanol problematičan pri hladnom startu motora (<15⁰C), automobili flex fuel moraju da startuju na benzin ili da imaju grejače goriva. CO2, koji se ispušta kroz gasove, načelno iste te biljke upiju procesom fotosinteze pa se smatra da motori imaju čisti dim. Pravilnije bi bilo reći čistiji, pre svega zbog izostanka mnogih aditiva.
U velikom delu Evrope koriste se E5 i E10 benzini s pet, odnosno 10 odsto udela etanola. E70 (E75) i E85 gorivo, s čak 85 odsto etanola, koriste se na posebno pripremljenim automobilima, najčešće u SAD-u, ali i u Švedskoj gde su domaći proizvođači bili skloni etanolskom gorivu. U Brazilu su najpopularnija goriva E18-E27.5 s većim udelom bioetanola, i E100 s čistim etanolom.
Prema poslednjim podacima, Brazil godišnje proizvede oko 26,7 milijardi litara etanola, što je predstavljalo 26,1 odsto svetske potrošnje u 2017. godini. Tokom 2021. godine je cena etanola drastično porasla, ali je i dalje više nego konkurentna. Cena za litar je mesecima na nivou od oko 0,78 evra, dok je cena benzina oko 0,91 evro.
Postoje i vozila s motorima pripremljenim za tri vrste goriva, pa tako uz etanol i benzin imaju i CNG instalaciju za pogon prirodnim gasom, još jednim energentom koji se podstiče u Brazilu.
Komentari 6
Pera
Paja
R49
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar