U Švedskoj tinejdžeri voze poršee i BMW-e bez vozačke, ali uz jedan uslov

U Švedskoj tinejdžeri mogu da voze bilo koji automobil modifikovan tako da brzina ne može da premaši 30 km na sat.
U Švedskoj tinejdžeri voze poršee i BMW-e bez vozačke, ali uz jedan uslov
Foto: Pixabay
Propis star gotovo jedan vek, koji se izvorno primenjuje na poljoprivredna vozila, dopušta mladima od 15 i više godina da voze bez vozačke dozvole pod uslovom da je vozilo preinačeno tako da ima najveću brzinu od 30 km/h.
Nazvani "A-traktori", ti automobili i kamioni postali su toliko popularni poslednjih godina da su vlasti sada zabrinute zbog porasta saobraćajnih nesreća. 
"Dobila sam ga pre godinu dana za rođendan", kaže 15-godišnja Evelina Kristijansen za AFP ispred svog tamnoplavog BMW-a serije 5 na prilazu porodične kuće u južnom predgrađu Stokholma.
 
Poklon je nagrada za uspeh u školi.
 
Deca voze BMW-e, poršee...
 
Tinejdžeri u drugim zemljama moraju da se zadovolje skuterom ili mopedom dok ne dobiju vozačku dozvolu, ali mladi Šveđani mogu da voze gotovo svako vozilo koje ima ograničenu brzinu. U bogatim predgrađima Stokholma deca se mogu redovno videti kako voze "porše kajen".
 
"Obično ga koristim kad idem u školu ili za izlazak s prijateljima", kaže Evelina. Za "A-traktor" obavezni su trougao upozorenja pozadi koji označava sporo vozilo i kuka za vuču prikolice. Zadnje sedište takođe mora biti uklonjeno tako da u vozilu mogu biti samo vozač i suvozač. 
 
Potrebna je samo dozvola za moped dostupna s navršenih 15 godina ili dozvola za traktor od 16.
 
Sistem je iznenađujuće blag u zemlji poznatoj po zalaganju za sigurnost na putevima - sigurnosni pojas u tri tačke švedski je izum i po strogim pravilima za vožnju pod uticajem alkohola. Sistem je postao blaži sredinom 2020, kada je postalo moguće elektronski ograničiti maksimalnu brzinu vozila, što je uveliko olakšalo modifikaciju modernih automobila.
 
San o nezavisnosti
 
Prvobitno namenjen mladima u ruralnim područjima, propis sve više koriste gradska deca pa se broj registrovanih A-traktora udvostručio na 50.000 u samo dve i po godine u zemlji od 10,3 miliona stanovnika.
 
Preteče današnjih A-traktora nastale su tokom depresije 1930-ih, kad je vladala nestašica poljoprivredne opreme. Kako bi podstakla izradu jeftinih vozila dok su traktori još bili nedostupni poljoprivrednicima, vlada im je dopustila da sastavljaju jednostavne automobile.
 
U 1950-im, s napretkom privrede i ekonomije, pravi traktori postali su češći pa je potreba za priručnim domaćim vozilima počela da se smanjuje. Na selu su ih mladi ljudi bez dozvole sa zadovoljstvom koristili za kretanje, naročito u područjima bez mnogo javnog prevoza.
 
Država je formalizovala korišćenje A-traktora propisom iz 1963, koji se decenijama pomno negovao u ruralnoj Švedskoj. Vlasti su tek 2018. uvele obaveznu proveru ispravnosti vozila. Mnogim tinejdžerima sa sela A-traktor simbolizuje san o nezavisnosti.
 
U gradu Karlstadu, na zapadu Švedske, 17-godišnja Ronja Lofgren redovno privlači pažnju svojim kamionom "scania vabis" od 5,5 tona iz 1964. godine, koji je njen otac spasao s otpada. Tinejdžerka je ukrasila obnovljeni kamion blistavom crveno-plavom bojom i puno prednjih svetala. Natpis "Kraljica puta" postavljen je na prednju stranu, a "Go with style" na zadnju.
 
"Kad sam u početku išla u grad, svi su me snimali pametnim telefonima", rekla je tinejdžerka za AFP.
 
Porast nesreća
 
Nakon porasta novih registracija osiguravajuće kuće i policija izrazili su zabrinutost zbog više od peterostrukog povećanja nesreća u kojima su učestvovali A-traktori u pet godina. Broj povređenih premašio je brojku od 200 godišnje, a samo u 2022. zabeležena su četiri smrtna slučaja.
 
Za ostale je skok postao poslovna prilika. Oskar Flajman (21) i njegov mlađi brat pokrenuli su posao 2021. pretvarajući automobile u A-traktore. 
"Možete pronaći A-traktore od 30.000 kruna (2.700 evra) do 200.000 kruna (18.000 evra)", rekao je Flajman objasnivši da tipična konverzija košta oko 25.000 kruna ukoliko već imate automobil.
 
U svojoj garaži u predgrađu severno od Stokholma, punoj audija i BMW-a, rade oko pet do šest prepravki mesečno. 
 
Švedska uprava za saobraćaj nedavno je predložila da, kao i kod običnih automobila, korišćenje sigurnosnih pojaseva i zimskih guma postane obavezno.
  • pametno

    24.03.2023 10:46
    Nije problem 30km/h.
    Problem je što i najmanji auto od 60KS od 0 do 30 ubrzava za 2 sekunde. Ako smanje i ubrzanje do 30 na bar 5 sekundi onda je ok.
    U svakom slučaju, tinejdžeri su bezbedniji u autu koji ide 30 nego na skuteru ili mopedu koji ide 50.
  • Dragan

    23.03.2023 10:31
    @Rade
    .... i dokaz da niko nije savršen. I ni jedna država... Meni je očigledno da to treba promeniti, očigledno je da nije u redu, ozleđeni, poginuli...
  • Rade

    23.03.2023 09:51
    Dokaz da i oni nisu spaseni od lokalnih seljobera koji lece komplekse preko dece .

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.