Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.
Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Sedam francuskih porodica tužilo Tiktok: Tvrde da su štetni sadržaji prouzrokovali dve tragedije
04.11.2024.•
1
Sedam francuskih porodica podnelo je tužbu protiv Tiktoka, optužujući tu platformu da je njihovu decu u tinejdžerskom uzrastu izložila sadržajima zbog kojih je dvoje njih oduzelo sebi život.
"Posebno iznenađenje" na 103. rođendan: Dobila više od 2.000 čestitki
04.11.2024.•
0
Silvija Dalton je za svoj 103. rođendan dobila više od 2.000 rođendanskih čestitki.
Na današnji dan: Preminuo Mendelson, osnovan UNESKO, završena bitka kod El Alamejna
04.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 4. novembar.
Slovački alpinista poginuo na Himalajima
03.11.2024.•
0
Jedan od najboljih slovačkih alpinista Ondrej Huserka (34) poginuo je tokom spuštanja sa 7.234 metra visokog Langtang Lirunga, najvišeg vrha Langtang Himala, podlanca nepalskih Himalaja.
Vožnja u pijanom stanju, turiranje, ljubljenje kola za laku noć: Šta najviše iritira vozače?
03.11.2024.•
0
Postoje mnoge stvari koje vam mogu zadavati muku i nervirati vas tokom vožnje automobila, a možda i sami nesvesno radite nešto što ometa druge u saobraćaju.
Naučnici: Naš mozak deli dan na poglavlja kao u knjizi
03.11.2024.•
1
Naučnici su došli do podatka da ljudski mozak prati naše dnevne narative po poglavljima kao u knjizi.
Na današnji dan: Ugušena Timočka buna, rođen Karađorđe, Lajka poslata u svemir, umro tvorac Betmena
03.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 3. novembar.
Na današnji dan: Rođena Marija Antoaneta, škole u Srbiji uvele veronauku, Crna Gora uvela marku
02.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 2. novembar.
Na današnji dan: Počeli pregovori u Dejtonu, osnovan UNICEF, saopšteno da se Hitler verovatno ubio
01.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 1. novembar.
Na današnji dan: Donet prvi zakon o poroti u Srbiji, kraj Bitke za Britaniju, umrli Njegoš i Koneri
31.10.2024.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 31. oktobar, u svetu i kod nas.
VIDEO: Za nekoliko sati sa parkinga u Australiji ukrali 45 vozila vrednih 1,2 miliona evra
30.10.2024.•
0
Prošle nedelje grupa lopova uspela je da iz skladišta u luci u Melburnu ukrade nove automobile u vrednosti od oko dva miliona australijskih dolara (približno 1,2 miliona evra).
Prvi put u 130 godina, otkad se vodi evidencija: Nema snega na planini Fudži
30.10.2024.•
0
Na najvišoj japanskoj planini Fudži još nije pao sneg, što se dešava prvi put otkako je pre 130 godina počela da se vodi evidencija o tome.
Na ženi koja je umrla u švajcarskoj "kapsuli za samoubistvo" pronađeni tragovi davljenja
30.10.2024.•
1
Prva osoba koja je koristila kapsulu za samoubistvo "Sarco" pronađena je unutra sa tragovima davljenja na vratu.
Na današnji dan: Rođen Džon Adams, most na Bosforu pušten u saobraćaj
30.10.2024.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 30. oktobar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Umrli Pulicer i Srđa Popović, rođen Gebels, počela Velika depresija
29.10.2024.•
1
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 29. oktobar.
Na današnji dan: Kolumbo otkrio Kubu, umrli Ljuba Tadić i Metju Peri, osnovan Harvard
28.10.2024.•
1
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 28. oktobar.
Britanski poslanik suspendovan zbog tuče na ulici
27.10.2024.•
0
Člana britanskog parlamenta Majka Ejmsberija suspendovala je danas njegova Laburistička partija, nakon što se pojavio snimak na kojem se vidi kako udara i obara čoveka na zemlju.
Studija: Svetlosno zagađenje i industrijska aktivnost se povećavaju na Arktiku
27.10.2024.•
0
Svetlosno zagađenje i industrijska aktivnost povećavaju se na Arktiku, a više od 800.000 kvadratnih kilometara bilo je pogođeno ljudskim aktivnostima u 2013. godini.
Gost u restoranu u Španiji vratio posluženu hranu, šef kuhinje ga napao i teško povredio
27.10.2024.•
0
Španska policija uhapsila je šefa kuhinje popularnog restorana na mediteranskom ostrvu Ibici nakon što je napao gosta iz Nemačke koji se žalio na kvalitet hrane i poslao obrok nazad u kuhinju.
Pripadnici generacije Z na razgovore za posao vode roditelje
27.10.2024.•
10
Rezultati nedavnog istraživanja koje je sproveo ResumeTemplates.com pokazali su da bi 83 odsto zaposlene generacije Z (rođeni između 1997. i 2012.) trebalo na tome da zahvale svojim roditeljima.
Austrija uvodi novu godišnju vinjetu: Ovo je njena cena
27.10.2024.•
2
Asfinag je objavio detalje nove vinjete.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar