
Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.

Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Australija vratila Poljskoj novčić ukraden u 19. veku
23.02.2025.•
0
Australijska policija vratila je novčić ukraden iz poljskog muzeja nakon što je završio u rukama kolekcionara u Pertu.
Ukrajina predlaže zabranu pesama na ruskom
23.02.2025.•
1
Peticija koja poziva na zabranu pesama na ruskom jeziku na platformama za striming u Ukrajini prikupila je 25.000 potpisa i biće razmatrana u vladi te zemlje.
Policija će uskoro pretresati đačke torbe u francuskim školama
23.02.2025.•
3
Policijski službenici u Francuskoj vršiće od proleća nenajavljane pretrese đačkih torbi na ulazima u škole, izjavila je ministarka obrazovanja Francuske Elizabet Born, prenosi Figaro.
Na današnji dan: Rođen Hendl, uhapšen Zola, Musolini osnovao fašističku stranku, umro Sten Lorel
23.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 23. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Rođeni Svetozar Miletić, Danilo Kiš i Bunjuel, umrli Mladen Delić i Endi Vorhol
22.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 22. februar, u svetu i kod nas.
Duboko 127 metara: Ovo je najveće podzemno termalno jezero na svetu
21.02.2025.•
0
Jezero se nalazi skoro na tromeđi Albanije i Grčke, u dolini Vromoneri kod Leskovika, a istraživači do njega nisu došli slučajno jer ih je do jezera doveo tračak pare koja se dizala iz podzemlja.
Kako klimatske promene "skraćuju" zimu u Americi: Toplije sa više vlage i više padavina
21.02.2025.•
0
Uticaj klimatskih promena mnogo je vidljiviji tokom leta, ali sve češće se takve promene mogu videti i zimi kada niske temperature preko noći pređu u plus.
Na današnji dan: Donet Ustav iz '74, Đinđić postao gradonačelnik Beograda, zapaljena ambasada SAD
21.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 21. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Slovenija pokrenula proces napuštanja SFRJ, u Novom Sadu izašao prvi broj "Danice"
20.02.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 20. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Umrli Đorđe Balašević i Dinko Tucaković, izašao prvi broj "Borbe", rođen Kopernik
19.02.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 19. februar, u svetu i kod nas.
VIDEO: Vraća se "jugo" - pogledajte kako izgleda novi protitp
18.02.2025.•
66
Prototip novog modela čuvenog automobila "jugo" (Yugo) biće predstavljen na izložbi EXPO, u Beogradu, 2027. godine.
Na današnji dan: Umrli Openhajmer, Martin Luter i Mikelanđelo, rođen Miloš Forman
18.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 18. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Spaljen Đordano Bruno, umrli Molijer i Hajne, Kosovo proglasilo nezavisnost
17.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 17. februar, u svetu i kod nas.
Naučnici otkrili ogromnu deponiju smeća na najdubljoj tački Sredozemnog mora
16.02.2025.•
4
Naučnici su na najdubljoj tački Sredozemnog mora otkrili veliku deponiju, na dubini od čak pet kilometara, prenose grčki mediji.
Koliko brzo Nemci voze na deonicama auto-puteva bez ograničenja brzine?
16.02.2025.•
3
Neretko se misli da su deonice puteva bez ograničenja brzine u Nemačkoj mesto za avanturiste, koji stisnu pedalu gasa do poda i jure, jure...ali nije baš tako.
Studija pokazala: Stvari se ujutro zaista čine boljim
16.02.2025.•
1
Opsežna studija je pokazala da je jutro doba dana kad se ljudi najčešće osećaju najbolje.
Na današnji dan: Rođena Isidora Sekulić, umro Karduči, Kastro postao premijer Kube
16.02.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 16. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Usvojen Sretenjski ustav, umrli Aleksandar Tišma, Stanislav Binički i Nat King Kol
15.02.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 15. februar, u svetu i kod nas.
Meteor pre nekoliko dana prošao iznad Atike: Oduševio i izazvao strahopoštovanje
14.02.2025.•
0
Meteor koji je pre tri dana prošao iznad Atike, bio je vidljiv i iz Korinta, a očevici su bili zadivljeni prizorom koji je istovremeno izazvao i divljenje ali i strah.
Na današnji dan: Spaljen Sveti Valentin, ubijen Džejms Kuk, osnovano prvo pozorište u Srbiji
14.02.2025.•
4
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 14. februar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Umrli Stefan Nemanja i Lubarda, uhapšen Galilej, rođen Jovan Ristić
13.02.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 13. februar, u svetu i kod nas.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar