Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.
Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Suspendovane sankcije SRJ, ubijen Džon Kenedi, Margaret Tačer podnela ostavku
22.11.2024.•
1
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 22. novembar.
Na današnji dan: Rođen Volter, umrli Milan Kašanin i En Mekafri, potpisan Dejtonski sporazum
21.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 21. novembar.
Da li čovek zaista ima pet čula?
20.11.2024.•
2
Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.
U ovim zemljama je zabranjeno da vozite u zimskoj jakni ili kaputu
20.11.2024.•
1
Ukoliko vozite u zimskoj jakni ili kaputu u Španiji, možete dobiti do 200 evra kazne.
Na današnji dan: Počelo suđenje u Nirnbergu, poginuo Tucović, umro Franko, spojeni Budim i Pešta
20.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 20. novembar.
Danas je Dan muškaraca
19.11.2024.•
4
Međunarodni dan muškaraca obeležava se svake godine 19. novembra.
Na današnji dan: Titu dodeljen naziv narodnog heroja, "Otpor" postao stranka
19.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 19. novembar.
VIDEO: Trenutno najpopularniji trend u Kini zaludeo milione, reagovala i vlada
18.11.2024.•
2
Livestream prodaja proizvoda trenutno je jedan od najpopularnijih trendova u Kini.
Pokret 4B - nastao u Južnoj Koreji, sve popularniji u SAD sa pobedom Trampa: Žene odbacuju muškarce
18.11.2024.•
7
Mlade žene širom Južne Koreje u sve većem broju odbacuju muškarce, a na to je uticaj imao i pokret 4B - radikalna feministička kampanja koja je nastala u Koreji kasnih 2010-ih, piše Politiko.
Na današnji dan: Pančo Vila i Emilio Zapata podigli revoluciju, umro Prust, predstavljen Miki Maus
18.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 18. novembar.
Državljani Srbije uhapšeni na svadbi u Beču: Radili na crno, kad je došla inspekcija glumili svatove
17.11.2024.•
9
Na svadbi u Beču uhapšeno je dvadesetdvoje državljana Srbije, koji su bili angažovani da rade na venčanju, a organizator ih je na crno prevezao autobusom preko granice.
Pentagon: Stotine novih prijava NLO, bez dokaza o vanzemaljskom poreklu
17.11.2024.•
1
Najnoviji izveštaj Pentagona sadrži stotine novih prijava neidentifikovanih letećih objekata (NLO) i neobjašnjenih fenomena, ali nema dokaza koji ukazuju na vanzemaljsko poreklo tih pojava.
Do oktobra 2026. planira se ukidanje zelenog kartona za putovanja
17.11.2024.•
0
U vezi sa nedavnim medijskim izveštavanjem o osiguranju od autoodgovornosti prema trećim licima (MTPL) i zelenom kartonu, Sekretarijat CEFTA saopštio je da želi javnosti da pruži jasne informacije.
Ko se odluči za eutanaziju u Velikoj Britaniji - dobiće koktel od sto pilula
17.11.2024.•
2
Pacijenti koji se odluče za asistiranu smrt mogli bi da dobiju da popiju koktel od sto pilula, podaci su iz nacrta zakona koji se trenutno razmatra u britanskom parlamentu.
Italijanski gradić protestovao: Meštani ne daju da se seče jelka za proslavu Božića u Vatikanu
17.11.2024.•
1
Stanovnici gradića u blizini italijanskog jezera Garda u noći između petka i subote napravili su krug oko 200 godina stare jelke.
Radikalan predlog: Muškarcima treba vozačke dozvole dati tek sa 26 godina
17.11.2024.•
3
Prevelika brzina velika je opasnost u saobraćaju.
Na današnji dan: Otvoren Suecki kanal, umrli Roden i Đoko Vještica
17.11.2024.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 17. novembar.
"Uzmi račun i pobedi": Izvučeni računi plaćeni u Novom Sadu i Rakovici
16.11.2024.•
0
U trećem izvlačenju novog ciklusa nagradne igre "Uzmi račun i pobedi", izvučene su dve dobitnice stanova - Danijela Lutvija i Nataša Barbir.
Na današnji dan: Umro Jovan Ćirilov, počela Kolubarska bitka, propali predsednički izbori u Srbiji
16.11.2024.•
0
Ovo je pregled najbitnijih dešavanja u istoriji na današnji dan, 16. novembar.
Na današnji dan: Zarobljen Čerčil, umro patrijarh Pavle, Kolumbo napravio prvu belešku o duvanu
15.11.2024.•
0
Ovo je pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 15. novembar, u svetu i kod nas.
Kako sprečiti eksploziju bojlera: Šuštanje i pucketanje znakovi upozorenja
14.11.2024.•
7
Pre nekoliko dana eksplodirao je bojler u stanu na Bulevaru oslobođenja koji je u tom trenutku, srećom, bio prazan. Postoje mere koje se mogu preduzeti da bi se sprečila nesreća i eksplozija bojlera.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar