Iako se s ovom konstatacijom neće svi složiti, ali automobilska industrija je poslednjih godina doživela ogroman tehnološki napredak. Atmosferski motori su gotovo izumrli, a malolitražni motori s turbopunjačem su sada postali standard čak i za male i jeftine automobile.
Nadolazeće čisto električno doba popraćeno je različitim nivoima elektrifikacije, od niza hibrida (blagi hibridi, klasični hibridi, plug-in hibridi) do čistih baterijskih vozila.
Takvi automobili nisu zamišljeni s ručnim menjačem. Sve donedavno, na primer, nismo mogli da zamislimo da u automobilu imamo samo dve nožne pedale. Rugali smo se Amerikancima, ljubiteljima automatskih menjača i smejali im se zbog njihove lenjosti da menjaju brzine.
Ali moda "automata" preko noći je stigla i u Evropu. Nepostojanje papučice kvačila danas nikoga ne iznenađuje. Uostalom, s obzirom na sve gušći saobraćaj i česte kolone, ručno menjanje brzina i čest stisak kvačila postaje sve neugodnije. Iza razvoja automatskih menjača nekako stoji borba za smanjenjem emsije CO2.
Automatsko menjanje stepena prenosa logično omogućava bolju kontrolu menjanja brzina, a novi tip automatskih menjača dolazi sa većim brojem brzina, što se odražava na manju potrošnju i posledično na nižu emisiju CO2. Osim toga, kod električnih i hibridnih (izuzetak su blagi hibridi) nemate druge opcije.
Ako se vratimo u 2010, u Evropi su novi automobili s automatikom činili tek desetinu ukupnog tržišta, a u prvoj polovini ove godine automatski menjači su činili skoro 70 odsto prodaje.
Prekretnica se uglavnom dogodila između 2019. i 2020, kada su automatski menjači skočili s otprilike četvrtine na više od 40 odsto tržišta. Osim Evropljana, ljubitelji manuelca ostali su Južnoafrikanci (udeo od 42 odsto) i zemlje Latinske Amerike s 36 odsto. Naprotiv, jugoistočna Azija daleko je iza nas (15 odsto). U Kini ručni menjači zauzimaju tek četiri odsto tržišta, u Japanu dva odsto, a u Severnoj Americi (SAD i Kanada) tek jedan odsto.
Ipak, zanimljivo je, na primer, da su donedavno kupci u Americi mogli da kupe automobile s ručnim menjačem, koji je u Evropi bio dostupan isključivo s automatikom. Taj izuzetak bio je BMW M5. S druge, strane BMW je kod serije 2 počeo da naplaćuje 500 evra (u Nemačkoj) kao doplatu za ručni menjač što potvrđuje fokus na automat.
Komentari 2
Plandistanac
Abu Musa
A onda je menjač stao i platio sam remont u ZF servisu 3500 € te dobio garanciju 12 meseci ili 100 000km. Tačno 13 meseci nakon popravke je menjač ponovo "proklizao" ali su mi u ZF servisu rekli da im je veoma žao ali je garancija na rad istekla te sam ja auto poslao na odpad,kupio sebi drugi aito sa manuelnim menjačem i od tada mi nikada nije palo na pamet da kupujem sebi auto sa automatskim menjače.. drugima želim puno sreće i udobnosti u vožnji ,ali bez mene.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar