Sve manje vozila ima ručni menjač: Skoro 70 odsto prodatih automobila u Evropi s automatskim

Još pre desetak godina ručni menjači bili su apsolutni standard i u većim i skupljim automobilima. Danas, međutim, oni polako ali sigurno gube bitku s automatskim menjačima.
Sve manje vozila ima ručni menjač: Skoro 70 odsto prodatih automobila u Evropi s automatskim
Foto: Pixabay
Iako se s ovom konstatacijom neće svi složiti, ali automobilska industrija je poslednjih godina doživela ogroman tehnološki napredak. Atmosferski motori su gotovo izumrli, a malolitražni motori s turbopunjačem su sada postali standard čak i za male i jeftine automobile. 
 
Nadolazeće čisto električno doba popraćeno je različitim nivoima elektrifikacije, od niza hibrida (blagi hibridi, klasični hibridi, plug-in hibridi) do čistih baterijskih vozila.
Takvi automobili nisu zamišljeni s ručnim menjačem. Sve donedavno, na primer, nismo mogli da zamislimo da u automobilu imamo samo dve nožne pedale. Rugali smo se Amerikancima, ljubiteljima automatskih menjača i smejali im se zbog njihove lenjosti da menjaju brzine.
 
Ali moda "automata" preko noći je stigla i u Evropu. Nepostojanje papučice kvačila danas nikoga ne iznenađuje. Uostalom, s obzirom na sve gušći saobraćaj i česte kolone, ručno menjanje brzina i čest stisak kvačila postaje sve neugodnije. Iza razvoja automatskih menjača nekako stoji borba za smanjenjem emsije CO2.
Automatsko menjanje stepena prenosa logično omogućava bolju kontrolu menjanja brzina, a novi tip automatskih menjača dolazi sa većim brojem brzina, što se odražava na manju potrošnju i posledično na nižu emisiju CO2. Osim toga, kod električnih i hibridnih (izuzetak su blagi hibridi) nemate druge opcije.
 
Ako se vratimo u 2010, u Evropi su novi automobili s automatikom činili tek desetinu ukupnog tržišta, a u prvoj polovini ove godine automatski menjači su činili skoro 70 odsto prodaje.
 
Prekretnica se uglavnom dogodila između 2019. i 2020, kada su automatski menjači skočili s otprilike četvrtine na više od 40 odsto tržišta. Osim Evropljana, ljubitelji manuelca ostali su Južnoafrikanci (udeo od 42 odsto) i zemlje Latinske Amerike s 36 odsto. Naprotiv, jugoistočna Azija daleko je iza nas (15 odsto). U Kini ručni menjači zauzimaju tek četiri odsto tržišta, u Japanu dva odsto, a u Severnoj Americi (SAD i Kanada) tek jedan odsto.
 
Ipak, zanimljivo je, na primer, da su donedavno kupci u Americi mogli da kupe automobile s ručnim menjačem, koji je u Evropi bio dostupan isključivo s automatikom. Taj izuzetak bio je BMW M5. S druge, strane BMW je kod serije 2 počeo da naplaćuje 500 evra (u Nemačkoj) kao doplatu za ručni menjač što potvrđuje fokus na automat.
  • Plandistanac

    13.11.2023 08:23
    Bez saltaca nema voznje plus održavanje veliko za dsg
  • Abu Musa

    12.11.2023 21:08
    Po džepu
    Voleo sam i ja automatski menjač u autu,naravno da svi vole udobno da se voze i žive.
    A onda je menjač stao i platio sam remont u ZF servisu 3500 € te dobio garanciju 12 meseci ili 100 000km. Tačno 13 meseci nakon popravke je menjač ponovo "proklizao" ali su mi u ZF servisu rekli da im je veoma žao ali je garancija na rad istekla te sam ja auto poslao na odpad,kupio sebi drugi aito sa manuelnim menjačem i od tada mi nikada nije palo na pamet da kupujem sebi auto sa automatskim menjače.. drugima želim puno sreće i udobnosti u vožnji ,ali bez mene.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Mladić se probudio na sopstvenoj kremaciji

Rohitaš Kumar (25) oz Indije, koji je bio proglašen mrtvim, probudio se na sopstvenoj kremaciji, neposredno pre nego što je trebalo da bude spaljen, jer lekar nije uradio obdukciju.

Da li čovek zaista ima pet čula?

Slika sveta koji poznajemo konstruiše se u našem mozgu. Kako do toga dolazi? Putem brojnih receptora informacija koje dolaze iz naše okoline.